Ik had vroeger koffie nodig in de ochtend toen ik 12 uur naar bed ging en soms rond 2 of half 3 toen ik nog weleens wat 's nachts voor projecten componeerde. Maar het hielp niet bijster veel. Gewoon rond 23:00 slapen en je kunt er makkelijk om 5 of 6 uur af. Voel je je fitter en scherper dan je ooit met koffie zult bereiken.quote:Op woensdag 26 juni 2019 22:07 schreef SuperHartje het volgende:
Mja je hebt nu Senseo, Nespresso en van die mooie koffieboon- apparaten, dus meer keuze.
Marketing zal ook wel een rol spelen.
Als ik kijk naar mijn collega’s, 8 van de 10 zeggen koffie echt nodig te hebben.
Maar misschien dat de nieuwe/ jongere generatie dat anders doet
Ik ben sowieso al geen koffiedrinkerquote:Op donderdag 27 juni 2019 17:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik had vroeger koffie nodig in de ochtend toen ik 12 uur naar bed ging en soms rond 2 of half 3 toen ik nog weleens wat 's nachts voor projecten componeerde. Maar het hielp niet bijster veel. Gewoon rond 23:00 slapen en je kunt er makkelijk om 5 of 6 uur af. Voel je je fitter en scherper dan je ooit met koffie zult bereiken.
Je hebt een punt maar bij tabak lijkt me dat niet de hoofdzaak. Er wordt niet over schadelijke gevolgen bericht omdat anderen kunnen meeroken of omdat anderen het vies vinden. De hoofdreden is het hoge percentage longkankergevallen dat direct met roken wordt verbonden.quote:Op donderdag 27 juni 2019 19:41 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
In je gedachtenexperiment zit één grote fout.
Koffiedrinken is niet schadelijk voor anderen, in tegenstelling tot roken.
En dat is de crux.
Het maakt mij (en de gemiddelde Nederlander) geen bal uit of jij amfetamine, xtc, koffie, crystal meth, of wat voor zooi dan ook wil nuttigen. Moet jij lekker helemaal zelf weten.
Roken is echter schadelijk, hinderlijk, smerig en irritant voor anderen. En daarom moet iedereen die wil roken ver uit mijn buurt blijven.
Ik ben sinds kort gestopt ivm hartkloppingen die niet schadelijk zijn en heel waarscbijnlijk geen enkel verband met koffie hebben. Ik mis het wel; maar thee is ook prima.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:03 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Ik ben sowieso al geen koffiedrinker
Ben echt een theemiep
Ah.quote:Op donderdag 27 juni 2019 19:41 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
En dat is de crux.
Het maakt mij (en de gemiddelde Nederlander) geen bal uit of jij amfetamine, xtc, koffie, crystal meth, of wat voor zooi dan ook wil nuttigen. Moet jij lekker helemaal zelf weten.
Roken is echter schadelijk, hinderlijk, smerig en irritant voor anderen. En daarom moet iedereen die wil roken ver uit mijn buurt blijven.
Dit zijn onzinnige vergelijkingen. Het gaat hier om genotmiddelen, niet om vervoermiddelen.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:09 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Ah.
Dus je rijdt geen auto? Gaat nooit met het vliegtuig? Je koopt nooit iets chemisch wat in een fabriek geproduceerd is?
Dat geloof ik niet. Het is al sinds 1975 bekend dat er een causaal verband is tussen roken en longkanker.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je hebt een punt maar bij tabak lijkt me dat niet de hoofdzaak. Er wordt niet over schadelijke gevolgen bericht omdat anderen kunnen meeroken of omdat anderen het vies vinden. De hoofdreden is het hoge percentage longkankergevallen dat direct met roken wordt verbonden.
Maar je hebt een goed punt. Het is waarschijnlijk ook een stukje gewenning.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben sinds kort gestopt ivm hartkloppingen die niet schadelijk zijn en heel waarscbijnlijk geen enkel verband met koffie hebben. Ik mis het wel; maar thee is ook prima.
Vervoermiddelen voorzien gemak. Je bent snel hier of daar. Een mooie auto kan ook genot zijn. Vakantie is geen genot?quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:17 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dit zijn onzinnige vergelijkingen. Het gaat hier om genotmiddelen, niet om vervoermiddelen.
Natuurlijk, het is beter om geen auto te rijden en om geen gebruik te maken van vliegtuigen. Maar dat levert geen directe schade op voor anderen.
Bij roken is dat wel het geval.
Uit die laatste vraag maak ik op dat jij niet weet wat CO2 isquote:Op donderdag 27 juni 2019 20:22 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Vervoermiddelen voorzien gemak. Je bent snel hier of daar. Een mooie auto kan ook genot zijn. Vakantie is geen genot?
Is er aangetoond dat CO2 uitstoot minder schadelijk is dan roken?
Ik leer graagquote:Op donderdag 27 juni 2019 20:23 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Uit die laatste vraag maak ik op dat jij niet weet wat CO2 is
Als het niet tragisch zou zijn, dan zou bijna het komisch zijn, dat de media er kennelijk in zijn geslaagd mensen het idee te geven dat CO2 een soort gif zou zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:32 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Ik leer graag
Het heeft niet direct hetzelfde effect, maar zou op langere termijn schadelijker kunnen zijn?
Na ja ik zie graag wat meer erover. Misschien even een ander topic erover.
Maakt roken verder ook niet gezond of zo, hoewel het wel weer stofwisseling versnelt.
Ja het is idd natuurlijk.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Als het niet tragisch zou zijn, dan zou bijna het komisch zijn, dat de media er kennelijk in zijn geslaagd mensen het idee te geven dat CO2 een soort gif zou zijn.
Terwijl ieder mens CO2 produceert als onderdeel van het ademhalen.
https://www.climategate.n(...)dse-kolencentrales/#
Het is eigenlijk niet zo relevant wat de consument gelooft en de media die ook op dezelfde stoel van de consument zit optekent, want de meest populaire vormen van journalistiek nemen een flinke loop met moeilijke onderwerpen.quote:Op donderdag 27 juni 2019 20:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Als het niet tragisch zou zijn, dan zou bijna het komisch zijn, dat de media er kennelijk in zijn geslaagd mensen het idee te geven dat CO2 een soort gif zou zijn.
Terwijl ieder mens CO2 produceert als onderdeel van het ademhalen.
https://www.climategate.n(...)dse-kolencentrales/#
Haha ja echt een succesverhaal die drooglegging.quote:Op woensdag 26 juni 2019 20:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Laten we het hopen, en ook voor alcohol.
Maar hier worden er 9 bijwerkingen op de gezondheid genoemd waaronder:quote:Kanker
Sommige onderzoeken geven nu al aan dat mensen die koffie drinken minder risico lopen op bepaalde vormen van kanker.
Hier wordt wel gesproken over een hoge dosis cafeïne.quote:4. Spierafbraak
Rhabdomyolyse is een ernstige aandoening waarbij beschadigd spierweefsel in de bloedbaan terecht komt, wat kan leiden tot nierfalen en andere problemen. Veelvoorkomende oorzaken van rhabdomyolyse zijn een trauma, infectie, drugsgebruik, spierverrekking of een beet van een giftige slang of insect. Tevens zijn er verscheidene meldingen van rhabdomyolyse samenhangend met een overmatige inname van cafeïne, hoewel dit verhoudingsgewijs zeldzaam is (26, 27, 28, 29). Er is een geval bekend van een vrouw die een liter koffie met ongeveer 565 mg cafeïne had gedronken waarna ze misselijk werd, ging braken en donkere urine produceerde. Gelukkig herstelde ze na behandeling met medicijnen en vloeistoffen (29). Van belang hierbij is dat dit een grote dosis cafeïne betrof in korte tijd, vooral voor iemand die er niet aan gewend is of er gevoelig voor is. Om het risico op rhabdomyolyse te verlagen kun je het best niet meer dan 250 mg cafeïne per dag nemen, tenzij je gewend bent aan meer.
Kortom: Rhabdomyolyse, de afbraak van beschadigd spierweefsel, kan voorkomen bij mensen na inname van een grote hoeveelheid cafeïne. Neem niet meer dan 250 mg als je niet zeker weet hoeveel je kunt hebben.
7. Snelle hartslag
De stimulerende effecten van veel cafeïnegebruik kunnen ervoor zorgen dat je hart sneller gaat slaan. Het kan ook leiden tot een veranderd hartritme, genaamd atriumfibrillatie, wat ook wel voorkomt bij jonge mensen die energiedrankjes drinken met extreem hoge doseringen cafeïne (39). Er is een casestudie van een vrouw die een enorme dosis cafeïnepoeder en -tabletten had genomen in een poging zelfmoord te plegen waardoor ze een zeer snel hartritme, nierfalen en andere ernstige gezondheidsproblemen kreeg. In een gecontroleerd onderzoek waarbij 51 mensen met hartfalen 5 uur lang 100 mg cafeïne per uur binnenkregen bleven hartslag en hartritme normaal (41). Los van de gemengde onderzoeksresultaten; als je een verandering opmerkt in je hartslag of -ritme na het drinken van cafeïnehoudende dranken, moet je misschien je inname eens verlagen.
Kortom: Een grote dosis cafeïne kan de hartslag of het hartritme bij sommige mensen versnellen. Deze effecten lijken van persoon tot persoon erg te verschillen. Als je dit voelt, overweeg dan je inname te verlagen.
Jawel, maar cafeïne zit in zoveel verschillende dranken, koffie cola energy drank etc etc..quote:Op vrijdag 28 juni 2019 09:59 schreef SuperHartje het volgende:
Maar zijn grote hoeveelheden cafeïne niet juist schadelijk?
Verbieden is niet de weg. Zelfs tabak als een van de meest ongezonde producten die mensen nu nog via de legale wegen kunnen halen wordt alleen ontmoedigd. Ontmoediging in de meest extreme variant verwacht ik niet bij koffie maar er mag best wel wat meer bewustwording komen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 18:04 schreef theguyver het volgende:
[..]
Jawel, maar cafeïne zit in zoveel verschillende dranken, koffie cola energy drank etc etc..
Maar goed, zo kunnen we van alles wel gaan verbieden wat maar een beetje slecht voor je is.
Straks moeten we op de fiets stappen in een harnas, met een mondkapje mag je niet harder dan 15 km p/u op een speciaal afgezonderde fiets snelweg, met flitspalen.
caffeinevrij. doe ik ook al een tijdje. best te pruimenquote:Op donderdag 27 juni 2019 20:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben sinds kort gestopt ivm hartkloppingen die niet schadelijk zijn en heel waarscbijnlijk geen enkel verband met koffie hebben. Ik mis het wel; maar thee is ook prima.
Dat zal wel ok zijn maar het is het imho net niet. Ik ben al van de koffie af. Was redelijk verslaafd, heb vele varianten gedronken en reed op weg naar mn werk in het buitenland altijd langs een branderij. Naast die van de bakkerij toch wel de beste geur die er is.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:32 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
caffeinevrij. doe ik ook al een tijdje. best te pruimen
kan je dus toch nog een bakkie doen, is toch okee?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat zal wel ok zijn maar het is het imho net niet. Ik ben al van de koffie af. Was redelijk verslaafd, heb vele varianten gedronken en reed op weg naar mn werk in het buitenland altijd langs een branderij. Naast die van de bakkerij toch wel de beste geur die er is.
Dronk het tot een paar maanden geleden alleen in het weekend maar na de hartkloppingen van mogelijk slechts één kop ben ik definitief gestopt.
En alle drugs.quote:Op woensdag 26 juni 2019 20:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Laten we het hopen, en ook voor alcohol.
De bewustwording rond vlees zit- en komt er wel goed in binnen Nederland. Nu al een voorloper op het gebied van vleesvervangers en binnenkort ook het eerste land met kweekvlees.quote:
haha, ik had ook niets anders verwacht!quote:Op donderdag 27 juni 2019 19:41 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
En dat is de crux.
Haha, knabbel nog een wortel weg!quote:Op dinsdag 2 juli 2019 00:37 schreef roos94 het volgende:
Ik drink geen koffie en irriteer mij vaak mateloos aan mensen die sochtends janken dat ze eerst "echt een bakkie nodig hebben" Wtf is dat voor verslavings gezeikdoe normaal
Zeker niet. Maar het feit dat jij dat denkt zegt wel een hoopquote:Op dinsdag 2 juli 2019 01:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Haha, knabbel nog een wortel weg!
Leef jij echt op biogroenten en water?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |