Welk proces volg je precies? Zo ingewikkeld is wecken en inmaken eigenlijk niet.quote:Op maandag 6 september 2021 16:33 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Inmaken is weer een heel ander hoofdstuk. Verdiep ik me nu ook in, net ls wecken. Is nog best een gedoe om het goed te krijgen. Tot nu toe is meer dan de helft mislukt...
Jij bent net zo erg als ikquote:Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden.![]()
[ afbeelding ]
Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 18:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jij bent net zo erg als ik![]()
Ik heb laatst een lijst gemaakt van alles dat we hebben. Zo wil ik kijken wat ik in een jaar opeet om er vervolgens rekening mee te houden in de moestuin. Ik heb 237 potjes staan, 195 daarvan zijn van dit jaar
Daar heb je groot gelijk in. Vlierbessen zijn lastig. Ik heb ze nu in azijn liggen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 20:43 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.
Hetzelfde voor groene tomatenchutney. Ik heb een fantastisch recept maar het is bij hoge uitzondering dat ik ergens groene tomaten in bulk tegenkom (ondertussen alweer een jaar of 3 geleden). Dus als ik ze tegenkom, dan maak ik ook gelijk genoeg voor een paar jaar.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het veel toegevoegde waarde geeft. Je zou een test kunnen doen, je hebt potten genoeg.quote:Op zaterdag 6 november 2021 15:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag een lading kimchi gemaakt. Globaal op basis van dit recept, totaal niet op de verhoudingen gelet en met een koolrabi voor de variatie.
Het is de eerste keer, dus ik ben benieuwd.
Ik overweeg om een deel na fermentatie te steriliseren om het dan ongekoeld in de kelder te bewaren. Over het wel/niet kunnen steriliseren van kimchi lijken de gemoederen op internet nogal verdeeld. Iemand hier ervaring mee?
Rol WC papier ruilen tegen 10 gemengde potten?quote:Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden.![]()
[ afbeelding ]
Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!quote:Op vrijdag 3 juni 2022 20:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de laatste week weer eens wat geexperimenteerd.
Ingelegde citroen, azijn met bieslookbloemen, vlierbloesemsiroop en vlierbloesemazijn in wording.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
quote:Op vrijdag 3 juni 2022 22:55 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!Ik ben wel gecharmeerd van die bieslookazijn. Heel uiig, wel bijzonder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is heel simpel: +/- 15 bloemen in 500ml azijn doen, 2 dagen laten staan en dan zeven door doek.
Witte wijnazijn maakt het niet lekkerder. Een dag langer laten staan maakt het onaangenaam.
Ik heb het geluk dat ik een aantal vlieren op eigen erf heb. Ik heb ook nog een rode aangeplant afgelopen winter.Spoilers!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.top!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.Wat een leuk projectSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!![]()
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
top!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?quote:Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.
Nu wel, dank daarvoor. Deze walnoten zijn daarvoor al te oud. Ik kon ze nog net doorsnijden, wat maakt dat die likeurtjes (en de walnotenport die we vrijdag maakten) nog wel gemaakt konden worden, want daar dienen de walnoten enkel om de smaak uit te trekken.
Bij die ketchup eet je ze op, en dat zal het wel echt onaangenaam hard zijn. Misschien denk ik er volgend jaar op tijd aan
Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.
Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker
En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Zo'n wijn-in-box, Tempranillo, 3 liter ¤11,-quote:Op zondag 24 juli 2022 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.Oh geweldigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!Je hebt dan wel een heleboel likeur met de kerst
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Twee weken geleden hebben we de walnotenport gebotteld. Eerst gezeefd door kaasdoek, daarna op fles.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:
Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.
Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker
En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Half november ofzo ben ik eens extra suiker gaan toevoegen. Er mocht best wat suiker bij, qua smaak, maar m'n potten hadden maar beperkt ruimte vrij. Dus de hoeveelheid bijgevoegde suiker werd beperkt door het volume, en niet door mijn smaak. En de ene pot kreeg meer suiker dan de andere.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |