En ook wat je voor je kinderen koopt.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef loni55 het volgende:
En jij als consument bent onmachtig? Je kiest toch zelf wat je in je mond stopt?
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:30 schreef Zensa het volgende:
Misschien moet het volk zelf wat slimmer gaan worden ipv alles maar zonder nadenken naar binnen te schuiven.
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:21 schreef nogeenoudebekende het volgende:
10 jaar geleden zou dit een leuk topic zijn geweest. Tegenwoordig kun je makkelijk 100% suikervrij eten als je dat wil.
Voor de rest, de mens heeft schijnbaar een duivel nodig. Vroeger was dat de daadwerkelijke duivel, nu is het vooral suiker, vet en CO2.
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef loni55 het volgende:
En jij als consument bent onmachtig? Je kiest toch zelf wat je in je mond stopt?
Marketing is heel geraffineerd en verleidt heel wat consumenten. Jullie misschien niet, maar een meerderheid is niet zo bewust met suiker en wat het consumeert bezig. Suiker stimuleert processen in je lichaam die aanzet tot meer eten. En suiker zit werkelijk overal in. Mensen eten tegenwoordig belachelijk veel voedsel en welvaart ziektes stijgt jaar na jaar na jaar. Zou een regering daar niet moeten voor waarschuwen?quote:
Nee.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:01 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Marketing is heel geraffineerd en verleidt heel wat consumenten. Jullie misschien niet, maar een meerderheid is niet zo bewust met suiker en wat het consumeert bezig. Suiker stimuleert processen in je lichaam die aanzet tot meer eten. En suiker zit werkelijk overal in. Mensen eten tegenwoordig belachelijk veel voedsel en welvaart ziektes stijgt jaar na jaar na jaar. Zou een regering daar niet moeten voor waarschuwen?
En zelfs dan kun je als ouder heel wat bereiken.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:16 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
En ook wat je voor je kinderen koopt.
Alleen met bijv traktaties op school is dat wat lastiger.
Ik heb ook het idee dat het "normale" van frisdrank er af is.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:27 schreef LXIV het volgende:
Mensen eten steeds minder suiker. Tegenwoordig hebben heel veel mensen niet eens meer cola of frisdrank ik de koelkast, hooguit bij een feestje. Ook zijn fabrikanten bezig de hoeveelheid suiker in producten langzaam omlaag te bregen. Jaren 90, '00 waren de hoogtijdagen van de suiker.
Heb je hier een bron van?quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:01 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Marketing is heel geraffineerd en verleidt heel wat consumenten. Jullie misschien niet, maar een meerderheid is niet zo bewust met suiker en wat het consumeert bezig. Suiker stimuleert processen in je lichaam die aanzet tot meer eten. En suiker zit werkelijk overal in. Mensen eten tegenwoordig belachelijk veel voedsel en welvaart ziektes stijgt jaar na jaar na jaar. Zou een regering daar niet moeten voor waarschuwen?
Goed opvoeden kan ook geen kwaad inderdaad.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:04 schreef loni55 het volgende:
[..]
En zelfs dan kun je als ouder heel wat bereiken.
Nederland staat met 23 suikerklontjes wereldwijd op de derde plaats. Dit wordt niet minder. En het is niet alleen cola of sap, maar ook je ontbijtyoghurt, sandwichspread en pastasaus en alles wat je ertussendoor eet. Geproduceerd eten wijkt zo sterk af van wat je nodig bent als mens.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:06 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat het "normale" van frisdrank er af is.
Ook sappen zijn op hun retour.
Er zullen altijd mensen blijven die liters van dat spul naar binnen werken.
Het is geen geheim dat diabetes en daaraan gerelateerde ziektes jaar na jaar voor een groter probleem zorgt. Je zou je er eens in moeten verdiepen.quote:
Suikerinname is sinds de jaren tachtig ieder jaar gegroeid. Een hele generatie weet al niet beter dan wat ze zelf geleerd hebben. Hoe kun je hun dan volledig verantwoordelijk houden voor wat je goede opvoeding noemt?quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:10 schreef Zensa het volgende:
[..]
Goed opvoeden kan ook geen kwaad inderdaad.
Het gaat erom dat je het onderbouwtquote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:31 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Het is geen geheim dat diabetes en daaraan gerelateerde ziektes jaar na jaar voor een groter probleem zorgt. Je zou je er eens in moeten verdiepen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag en als je denkt dat je daar niet toe in staat bent moet je je laten opnemen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:34 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Suikerinname is sinds de jaren tachtig ieder jaar gegroeid. Een hele generatie weet al niet beter dan wat ze zelf geleerd hebben. Hoe kun je hun dan volledig verantwoordelijk houden voor wat je goede opvoeding noemt?
Suikerwater. Brr.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:06 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat het "normale" van frisdrank er af is.
Ook sappen zijn op hun retour.
Er zullen altijd mensen blijven die liters van dat spul naar binnen werken.
Fair enough.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:36 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je het onderbouwt
Bovendien is het interessant om er meer over te weten.
Je beweegt je in een wereld die op een heel wetenschappelijke manier weet hoe processen in een menselijk lichaam werkt (vaak beter dan jezelf) en hoe ze die kunnen beïnvloeden. Voor de voedselindustrie ben jij een parameter in een grafiek. Door gerichte marketing en daarop gerichte fabricatie van voedsel en door de consument een bepaalde levensstijl voor te stellen is jouw gedrag voorspelbaar geworden en is het in bepaalde richtingen te leiden. Je hebt vrije wil, dat klopt, tot op zekere hoogte.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:39 schreef loni55 het volgende:
[..]
Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag en als je denkt dat je daar niet toe in staat bent moet je je laten opnemen.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat je onbewust beinvloed wordt is een gegeven maar een keuze maken is en blijft je eigen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:03 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Je beweegt je in een wereld die op een heel wetenschappelijke manier weet hoe processen in een menselijk lichaam werkt (vaak beter dan jezelf) en hoe ze die kunnen beïnvloeden. Voor de voedselindustrie ben jij een parameter in een grafiek. Door gerichte marketing en daarop gerichte fabricatie van voedsel en door de consument een bepaalde levensstijl voor te stellen is jouw gedrag voorspelbaar geworden en is het in bepaalde richtingen te leiden. Je hebt vrije wil, dat klopt, tot op zekere hoogte.
Jij hebt wellicht ook geen probleem, dat weet ik niet, maar je kunt niet ontkennen dat om je heen er wel degelijk een probleem is qua voeding. En dat de meeste mensen onbewust keuzes maken die vaak niet de goede zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:06 schreef loni55 het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Dat je onbewust beinvloed wordt is een gegeven maar een keuze maken is en blijft je eigen.
Dit.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef loni55 het volgende:
Die vergelijking loopt compleet mank. Dat zie je zelf toch ook wel?quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:17 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dit.
Dan zouden we bleekmiddel ook wel kunnen verbieden omdat iemand daar een slok van genomen heeft en er bijna dood aan ging.
Sorry hoor maar als een volwassene ervoor kiest om cola ipv water te drinken wetende wat het met je doet dan in mijn ogen ben je een debiel en zelfs een overheid kan je daarbij niet helpen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:17 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Jij hebt wellicht ook geen probleem, dat weet ik niet, maar je kunt niet ontkennen dat om je heen er wel degelijk een probleem is qua voeding. En dat de meeste mensen onbewust keuzes maken die vaak niet de goede zijn.
Oké dat punt heb je gemaakt.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:22 schreef loni55 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar als een volwassene ervoor kiest om cola ipv water te drinken wetende wat het met je doet dan in mijn ogen ben je een debiel en zelfs een overheid kan je daarbij niet helpen.
Ok. Wat kan de overheid dan doen om het voor elkaar te krijgen buiten het door de EU verplicht stellen van ingrediëntenlijst op een verpakking zetten, percentage vet, soort vet, suiker e.d.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:29 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Oké dat punt heb je gemaakt.
Mijn punt is dat het gemiddelde van alle mensen (jij aan de slimme kant van het gemiddelde) niet de slimste keuzes maakt, daarnaast vetter en vetter wordt en dat die redelijk makkelijk te beïnvloeden zijn. Het gemiddelde van alle mensen is zodoende ook te beïnvloeden naar een gezondere levensstijl als ze de kennis en handvatten aangereikt krijgen. Uiteindelijk heeft een land zodoende gezondere mensen en minder ziektekosten.
Ik zie de logica ervan glashelder in.
Gezonde keuzes goedkoper maken, ongezonde keuzes duurder en mensen voorlichten. In het Nationaal Preventieakkoord van de afgelopen winter hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gedaan, wat een enorme gemiste kans was. Oorzaak? De levensmiddelenindustrie schuift aan in dit soort overleggen en hebben een dikke vinger in de pap wat besluitvorming betreft.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:36 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ok. Wat kan de overheid dan doen om het voor elkaar te krijgen buiten het door de EU verplicht stellen van ingrediëntenlijst op een verpakking zetten, percentage vet, soort vet, suiker e.d.
Tja dat krijg je met een VVD en co.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:52 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Gezonde keuzes goedkoper maken, ongezonde keuzes duurder en mensen voorlichten. In het Nationaal Preventieakkoord van de afgelopen winter hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gedaan, wat een enorme gemiste kans was. Oorzaak? De levensmiddelenindustrie schuift aan in dit soort overleggen en hebben een dikke vinger in de pap wat besluitvorming betreft.
Ja, maar ze hebben ook in vinger in de pap bij de WHO en de EU. De bevolking zou eensgezind tegen deze industrie moeten optrekken, maar dat staat op valt bij hoe ze voorgelicht worden. Ondertussen is de macht van gerichte marketing vele malen sterker dan een enkele waarschuwing her en der.quote:
met kunstmatige zoetstoffen...quote:
In een kapitalistische maatschappij? Lijkt me niet werken. Ik zou geen belasting betalen zodat de overheid dat kan gebruiken om mensen met een slecht dieet op het rechte pad te krijgen.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:52 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Gezonde keuzes goedkoper maken, ongezonde keuzes duurder en mensen voorlichten. In het Nationaal Preventieakkoord van de afgelopen winter hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gedaan, wat een enorme gemiste kans was. Oorzaak? De levensmiddelenindustrie schuift aan in dit soort overleggen en hebben een dikke vinger in de pap wat besluitvorming betreft.
We leven nou eenmaal in een kapitalistisch systeem en daar hoort consumeren bij.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 13:01 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Ja, maar ze hebben ook in vinger in de pap bij de WHO en de EU. De bevolking zou eensgezind tegen deze industrie moeten optrekken, maar dat staat op valt bij hoe ze voorgelicht worden. Ondertussen is de macht van gerichte marketing vele malen sterker dan een enkele waarschuwing her en der.
In plaats daarvan ga je hiervoor meer en meer ziektekosten betalen. Een ander voorbeeld is de tabaksindustrie. Daarvan hebben we ook gezegd dat we dat niet langer accepteerden.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 13:31 schreef illusions het volgende:
[..]
In een kapitalistische maatschappij? Lijkt me niet werken. Ik zou geen belasting betalen zodat de overheid dat kan gebruiken om mensen met een slecht dieet op het rechte pad te krijgen.
Lijkt me niet te vergelijken. Ik ben het ermee eens dat armere mensen gauw slechter eten consumeren, maar uiteindelijk zijn er zat opties zonder suiker, in Nederland kan elk mens dat vrij eenvoudig uit zijn dieet houden.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 14:23 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
In plaats daarvan ga je hiervoor meer en meer ziektekosten betalen. Een ander voorbeeld is de tabaksindustrie. Daarvan hebben we ook gezegd dat we dat niet langer accepteerden.
Klopt, maar dat gebeurt niet. Dat kun je zelf ook overal zien. De overheid zou op zijn minst de bevolking eerlijk kunnen informeren.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 14:53 schreef illusions het volgende:
[..]
Lijkt me niet te vergelijken. Ik ben het ermee eens dat armere mensen gauw slechter eten consumeren, maar uiteindelijk zijn er zat opties zonder suiker, in Nederland kan elk mens dat vrij eenvoudig uit zijn dieet houden.
Ah dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 13:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
met kunstmatige zoetstoffen...
Wat voor fabrikanten vaak erg lucratief is omdat door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen een eventuele 'verzadigingseffect' dat natuurlijke suikers hebben verdwijnt... mensen gaan dus meer eten of drinken, als dit kunstmatig gezoet is.
Ik heb wel eens een documentaire gezien die aangaf dat in amerika ind e jaren zestig een media-hype opkwam tegen 'vetten' in het eten.
Er werd toen veel geschreven over een teveel aan vet dat het eten zou bevatten en dat de fabrikanten 'minder vette' producten aan moesten bieden.
iets dat ook gebeurde, maar omdat bij verwijdering van alle vetten ook een deel van de smaak verloren ging, moest dat vervangen worden, dat was het begin van het 'bij-suikeren' van producten, om het smaakverlies door het weghalen van vetten te corrigeren
De 'Low-fat-diet-craze' was grotendeels gefinancierd ook door de suikerindustrie
https://www.businessinsid(...)bad-2016-9?r=US&IR=T
https://academic.oup.com/jhmas/article/63/2/139/772615
Dat is dan toch de schuld van die persoon zelf?quote:
Hoe dan?quote:Dat kun je zelf ook overal zien.
Op elke verpakking staat wat er in zit, wat verwacht je dan dat er nog meer geïnformeerd wordt?quote:De overheid zou op zijn minst de bevolking eerlijk kunnen informeren.
Koffie en thee zonder suiker. dan ben je al een heel eind op de goede weg. En gewoon geen frisdrank met suiker.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 14:53 schreef illusions het volgende:
[..]
Lijkt me niet te vergelijken. Ik ben het ermee eens dat armere mensen gauw slechter eten consumeren, maar uiteindelijk zijn er zat opties zonder suiker, in Nederland kan elk mens dat vrij eenvoudig uit zijn dieet houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |