abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187531858
Een volk waar je op rekent en van leeft, zou je als land moeten behoeden. Gevaren zou je moeten bestrijden. Zo kun je standvastig groeien. Misschien wel tot ongekende hoogten. Brave New World

Suiker ligt op de loer en elimineert ons volk één voor één, gestaag en in groeiend tempo. Diabetes, hart- en vaatziekten, dementie en verschillende soorten kanker zijn te voorkomen. Maar slimme marketing en verstrengelde belangen liggen op de loer om eigen omzet koste wat het kost te verdedigen ..., koste wat het kost.

Suiker heeft de westerse wereld in de greep, land voor land, tot het overkoepelende orgaan WHO aan toe. En jaar na jaar wordt het volk zieker en investeert het miljarden en miljarden om sterfte te bestrijden ... in plaats van de gaskraan dichtdraaien.

Wie draait de gaskraan dicht?
:|W

[ Bericht 0% gewijzigd door Vlad_Benet op 21-06-2019 11:22:09 ]
Waar hebben we het over? Hij bestaat toch niet!
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 08:45:58 #2
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187531889
Lastig. Vrije markt toch. Dan moeten de regels voor voedselproductie worden aangepast.
Wat in Europa wel beter is dan in bijv Amerika.
A child is born with no state of mind.
pi_187532140
En jij als consument bent onmachtig? Je kiest toch zelf wat je in je mond stopt?
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 09:16:16 #4
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187532176
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef loni55 het volgende:
En jij als consument bent onmachtig? Je kiest toch zelf wat je in je mond stopt?
En ook wat je voor je kinderen koopt.
Alleen met bijv traktaties op school is dat wat lastiger.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 09:21:26 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187532238
10 jaar geleden zou dit een leuk topic zijn geweest. Tegenwoordig kun je makkelijk 100% suikervrij eten als je dat wil.

Voor de rest, de mens heeft schijnbaar een duivel nodig. Vroeger was dat de daadwerkelijke duivel, nu is het vooral suiker, vet en CO2.
And so is the past
  vrijdag 21 juni 2019 @ 09:27:46 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187532304
Mensen eten steeds minder suiker. Tegenwoordig hebben heel veel mensen niet eens meer cola of frisdrank ik de koelkast, hooguit bij een feestje. Ook zijn fabrikanten bezig de hoeveelheid suiker in producten langzaam omlaag te bregen. Jaren 90, '00 waren de hoogtijdagen van de suiker.
The End Times are wild
pi_187532334
Misschien moet het volk zelf wat slimmer gaan worden ipv alles maar zonder nadenken naar binnen te schuiven.
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 09:31:24 #8
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187532341
Ja al die frisdrank zero’s idd.
pi_187532694
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:30 schreef Zensa het volgende:
Misschien moet het volk zelf wat slimmer gaan worden ipv alles maar zonder nadenken naar binnen te schuiven.
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:21 schreef nogeenoudebekende het volgende:
10 jaar geleden zou dit een leuk topic zijn geweest. Tegenwoordig kun je makkelijk 100% suikervrij eten als je dat wil.

Voor de rest, de mens heeft schijnbaar een duivel nodig. Vroeger was dat de daadwerkelijke duivel, nu is het vooral suiker, vet en CO2.
quote:
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:31 schreef SuperHartje het volgende:
Marketing is heel geraffineerd en verleidt heel wat consumenten. Jullie misschien niet, maar een meerderheid is niet zo bewust met suiker en wat het consumeert bezig. Suiker stimuleert processen in je lichaam die aanzet tot meer eten. En suiker zit werkelijk overal in. Mensen eten tegenwoordig belachelijk veel voedsel en welvaart ziektes stijgt jaar na jaar na jaar. Zou een regering daar niet moeten voor waarschuwen?
pi_187532721
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:01 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Marketing is heel geraffineerd en verleidt heel wat consumenten. Jullie misschien niet, maar een meerderheid is niet zo bewust met suiker en wat het consumeert bezig. Suiker stimuleert processen in je lichaam die aanzet tot meer eten. En suiker zit werkelijk overal in. Mensen eten tegenwoordig belachelijk veel voedsel en welvaart ziektes stijgt jaar na jaar na jaar. Zou een regering daar niet moeten voor waarschuwen?
Nee.
Dat is al bekend echter blijft een aanzienlijk deel toch elke dag liter cola drinken.
De bevolking wilde af van een maakbare samenleving oftewel, je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag.
pi_187532725
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:16 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

En ook wat je voor je kinderen koopt.
Alleen met bijv traktaties op school is dat wat lastiger.
En zelfs dan kun je als ouder heel wat bereiken.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:06:58 #12
37248 BertV
Klei indiaan
pi_187532752
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:27 schreef LXIV het volgende:
Mensen eten steeds minder suiker. Tegenwoordig hebben heel veel mensen niet eens meer cola of frisdrank ik de koelkast, hooguit bij een feestje. Ook zijn fabrikanten bezig de hoeveelheid suiker in producten langzaam omlaag te bregen. Jaren 90, '00 waren de hoogtijdagen van de suiker.
Ik heb ook het idee dat het "normale" van frisdrank er af is.
Ook sappen zijn op hun retour.

Er zullen altijd mensen blijven die liters van dat spul naar binnen werken.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_187532753
Hoe duur was de suiker?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 10:07:57 #14
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187532762
En zo nu en dan wat lekkers moet ook kunnen.
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 10:09:33 #15
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187532780
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:01 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Heb je hier een bron van? :)
pi_187532797
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:04 schreef loni55 het volgende:

[..]

En zelfs dan kun je als ouder heel wat bereiken.
Goed opvoeden kan ook geen kwaad inderdaad.
pi_187532815
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:06 schreef BertV het volgende:

[..]

Nederland staat met 23 suikerklontjes wereldwijd op de derde plaats. Dit wordt niet minder. En het is niet alleen cola of sap, maar ook je ontbijtyoghurt, sandwichspread en pastasaus en alles wat je ertussendoor eet. Geproduceerd eten wijkt zo sterk af van wat je nodig bent als mens.
pi_187532827
Lekker hoor, zit net een grote rock kandij fijn te hakken.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_187533027
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:09 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Heb je hier een bron van? :)
Het is geen geheim dat diabetes en daaraan gerelateerde ziektes jaar na jaar voor een groter probleem zorgt. Je zou je er eens in moeten verdiepen.
pi_187533053
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:10 schreef Zensa het volgende:

[..]

Goed opvoeden kan ook geen kwaad inderdaad.
Suikerinname is sinds de jaren tachtig ieder jaar gegroeid. Een hele generatie weet al niet beter dan wat ze zelf geleerd hebben. Hoe kun je hun dan volledig verantwoordelijk houden voor wat je goede opvoeding noemt?
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 10:36:10 #21
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187533078
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:31 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Het is geen geheim dat diabetes en daaraan gerelateerde ziektes jaar na jaar voor een groter probleem zorgt. Je zou je er eens in moeten verdiepen.
Het gaat erom dat je het onderbouwt :)
Bovendien is het interessant om er meer over te weten.
pi_187533131
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:34 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Suikerinname is sinds de jaren tachtig ieder jaar gegroeid. Een hele generatie weet al niet beter dan wat ze zelf geleerd hebben. Hoe kun je hun dan volledig verantwoordelijk houden voor wat je goede opvoeding noemt?
Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag en als je denkt dat je daar niet toe in staat bent moet je je laten opnemen.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:43:53 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187533194
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:06 schreef BertV het volgende:

[..]

Suikerwater. Brr.

In de jaren 70 was het nog echt iets bijzonders. Dan kreeg je op zaterdagavond een glaasje van 15 cl. Niks aan de hand.
In de jaren 90 en 00 had je van die mensen die inderdaad liters dronken. Iedere dag.
Nu is het uit (behalve bij het plebs). Wij hebben het zelfs niet meer in huis, alleen met een feestje. Mijn kinderen tanen er ook niet naar.
The End Times are wild
pi_187533348
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:36 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je het onderbouwt :)
Bovendien is het interessant om er meer over te weten.
Fair enough.
Ik heb er online heel veel over gelezen en via YouTube heel veel TEDx besprekingen over dit onderwerp gezien. Ik claim geen expert te zijn en weet wat de valkuilen zijn bij veel online gepubliceerd materiaal.
Ik heb een snel en flitsend leven, net als jullie, en heb nu niet de tijd om allerlei artikelen erbij te zoeken. Ik dacht dat het redelijke algemene kennis is dat obesitas, diabetes en allerlei daaraan gerelateerde ziektes een probleem is en dat de mensheid 50 jaar geleden nog niet zo vet was (eerder cool 8-) )
Ik spreek nu uit ervaring dat een gebalanceerd dieet, met weinig suiker, koolhydraten en natuurlijke producten je gezonder, helderder en energieker maakt. *O* En ik weet ook hoe het is om dik, lui en suf te zijn. -O- Een gezonde levensstijl is zonder al te veel moeite weggelegd voor iedereen, als ze inzicht zouden krijgen in hoe je eigen lichaam werkt en hoe slimme marketing daar misbruik van maakt.
pi_187533512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:39 schreef loni55 het volgende:

[..]

Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag en als je denkt dat je daar niet toe in staat bent moet je je laten opnemen.
Je beweegt je in een wereld die op een heel wetenschappelijke manier weet hoe processen in een menselijk lichaam werkt (vaak beter dan jezelf) en hoe ze die kunnen beïnvloeden. Voor de voedselindustrie ben jij een parameter in een grafiek. Door gerichte marketing en daarop gerichte fabricatie van voedsel en door de consument een bepaalde levensstijl voor te stellen is jouw gedrag voorspelbaar geworden en is het in bepaalde richtingen te leiden. Je hebt vrije wil, dat klopt, tot op zekere hoogte.
pi_187533547
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:03 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Je beweegt je in een wereld die op een heel wetenschappelijke manier weet hoe processen in een menselijk lichaam werkt (vaak beter dan jezelf) en hoe ze die kunnen beïnvloeden. Voor de voedselindustrie ben jij een parameter in een grafiek. Door gerichte marketing en daarop gerichte fabricatie van voedsel en door de consument een bepaalde levensstijl voor te stellen is jouw gedrag voorspelbaar geworden en is het in bepaalde richtingen te leiden. Je hebt vrije wil, dat klopt, tot op zekere hoogte.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat je onbewust beinvloed wordt is een gegeven maar een keuze maken is en blijft je eigen.
pi_187533766
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:06 schreef loni55 het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Dat je onbewust beinvloed wordt is een gegeven maar een keuze maken is en blijft je eigen.
Jij hebt wellicht ook geen probleem, dat weet ik niet, maar je kunt niet ontkennen dat om je heen er wel degelijk een probleem is qua voeding. En dat de meeste mensen onbewust keuzes maken die vaak niet de goede zijn.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 11:17:55 #28
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_187533770
quote:
Dit.

Dan zouden we bleekmiddel ook wel kunnen verbieden omdat iemand daar een slok van genomen heeft en er bijna dood aan ging. :')
pi_187533779
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:17 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Dit.

Dan zouden we bleekmiddel ook wel kunnen verbieden omdat iemand daar een slok van genomen heeft en er bijna dood aan ging. :')
Die vergelijking loopt compleet mank. Dat zie je zelf toch ook wel? :R
pi_187533849
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:17 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Jij hebt wellicht ook geen probleem, dat weet ik niet, maar je kunt niet ontkennen dat om je heen er wel degelijk een probleem is qua voeding. En dat de meeste mensen onbewust keuzes maken die vaak niet de goede zijn.
Sorry hoor maar als een volwassene ervoor kiest om cola ipv water te drinken wetende wat het met je doet dan in mijn ogen ben je een debiel en zelfs een overheid kan je daarbij niet helpen.
pi_187533976
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:22 schreef loni55 het volgende:

[..]

Sorry hoor maar als een volwassene ervoor kiest om cola ipv water te drinken wetende wat het met je doet dan in mijn ogen ben je een debiel en zelfs een overheid kan je daarbij niet helpen.
Oké dat punt heb je gemaakt.

Mijn punt is dat het gemiddelde van alle mensen (jij aan de slimme kant van het gemiddelde) niet de slimste keuzes maakt, daarnaast vetter en vetter wordt en dat die redelijk makkelijk te beïnvloeden zijn. Het gemiddelde van alle mensen is zodoende ook te beïnvloeden naar een gezondere levensstijl als ze de kennis en handvatten aangereikt krijgen. Uiteindelijk heeft een land zodoende gezondere mensen en minder ziektekosten.

Ik zie de logica ervan glashelder in. *O*
pi_187534119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:29 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Oké dat punt heb je gemaakt.

Mijn punt is dat het gemiddelde van alle mensen (jij aan de slimme kant van het gemiddelde) niet de slimste keuzes maakt, daarnaast vetter en vetter wordt en dat die redelijk makkelijk te beïnvloeden zijn. Het gemiddelde van alle mensen is zodoende ook te beïnvloeden naar een gezondere levensstijl als ze de kennis en handvatten aangereikt krijgen. Uiteindelijk heeft een land zodoende gezondere mensen en minder ziektekosten.

Ik zie de logica ervan glashelder in. *O*
Ok. Wat kan de overheid dan doen om het voor elkaar te krijgen buiten het door de EU verplicht stellen van ingrediëntenlijst op een verpakking zetten, percentage vet, soort vet, suiker e.d.
pi_187534394
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:36 schreef loni55 het volgende:

[..]

Ok. Wat kan de overheid dan doen om het voor elkaar te krijgen buiten het door de EU verplicht stellen van ingrediëntenlijst op een verpakking zetten, percentage vet, soort vet, suiker e.d.
Gezonde keuzes goedkoper maken, ongezonde keuzes duurder en mensen voorlichten. In het Nationaal Preventieakkoord van de afgelopen winter hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gedaan, wat een enorme gemiste kans was. Oorzaak? De levensmiddelenindustrie schuift aan in dit soort overleggen en hebben een dikke vinger in de pap wat besluitvorming betreft.
pi_187534860
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:52 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Gezonde keuzes goedkoper maken, ongezonde keuzes duurder en mensen voorlichten. In het Nationaal Preventieakkoord van de afgelopen winter hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gedaan, wat een enorme gemiste kans was. Oorzaak? De levensmiddelenindustrie schuift aan in dit soort overleggen en hebben een dikke vinger in de pap wat besluitvorming betreft.
Tja dat krijg je met een VVD en co.
pi_187535204
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:34 schreef loni55 het volgende:

[..]

Tja dat krijg je met een VVD en co.
Ja, maar ze hebben ook in vinger in de pap bij de WHO en de EU. De bevolking zou eensgezind tegen deze industrie moeten optrekken, maar dat staat op valt bij hoe ze voorgelicht worden. Ondertussen is de macht van gerichte marketing vele malen sterker dan een enkele waarschuwing her en der.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 13:18:16 #36
33189 RM-rf
1/998001
pi_187535389
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:31 schreef SuperHartje het volgende:
met kunstmatige zoetstoffen...

Wat voor fabrikanten vaak erg lucratief is omdat door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen een eventuele 'verzadigingseffect' dat natuurlijke suikers hebben verdwijnt... mensen gaan dus meer eten of drinken, als dit kunstmatig gezoet is.

Ik heb wel eens een documentaire gezien die aangaf dat in amerika ind e jaren zestig een media-hype opkwam tegen 'vetten' in het eten.
Er werd toen veel geschreven over een teveel aan vet dat het eten zou bevatten en dat de fabrikanten 'minder vette' producten aan moesten bieden.

iets dat ook gebeurde, maar omdat bij verwijdering van alle vetten ook een deel van de smaak verloren ging, moest dat vervangen worden, dat was het begin van het 'bij-suikeren' van producten, om het smaakverlies door het weghalen van vetten te corrigeren

De 'Low-fat-diet-craze' was grotendeels gefinancierd ook door de suikerindustrie

https://www.businessinsid(...)bad-2016-9?r=US&IR=T
https://academic.oup.com/jhmas/article/63/2/139/772615
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_187535515
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:52 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

In een kapitalistische maatschappij? Lijkt me niet werken. Ik zou geen belasting betalen zodat de overheid dat kan gebruiken om mensen met een slecht dieet op het rechte pad te krijgen.
pi_187535627
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 13:01 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Ja, maar ze hebben ook in vinger in de pap bij de WHO en de EU. De bevolking zou eensgezind tegen deze industrie moeten optrekken, maar dat staat op valt bij hoe ze voorgelicht worden. Ondertussen is de macht van gerichte marketing vele malen sterker dan een enkele waarschuwing her en der.
We leven nou eenmaal in een kapitalistisch systeem en daar hoort consumeren bij.
We hebben er zelf voor gekozen om maakbare samenleving en sociale kant los te laten en op een neoliberale koers te varen.
pi_187536139
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 13:31 schreef illusions het volgende:

[..]

In een kapitalistische maatschappij? Lijkt me niet werken. Ik zou geen belasting betalen zodat de overheid dat kan gebruiken om mensen met een slecht dieet op het rechte pad te krijgen.
In plaats daarvan ga je hiervoor meer en meer ziektekosten betalen. Een ander voorbeeld is de tabaksindustrie. Daarvan hebben we ook gezegd dat we dat niet langer accepteerden.
pi_187536480
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:23 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

In plaats daarvan ga je hiervoor meer en meer ziektekosten betalen. Een ander voorbeeld is de tabaksindustrie. Daarvan hebben we ook gezegd dat we dat niet langer accepteerden.
Lijkt me niet te vergelijken. Ik ben het ermee eens dat armere mensen gauw slechter eten consumeren, maar uiteindelijk zijn er zat opties zonder suiker, in Nederland kan elk mens dat vrij eenvoudig uit zijn dieet houden.
pi_187537006
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:53 schreef illusions het volgende:

[..]

Lijkt me niet te vergelijken. Ik ben het ermee eens dat armere mensen gauw slechter eten consumeren, maar uiteindelijk zijn er zat opties zonder suiker, in Nederland kan elk mens dat vrij eenvoudig uit zijn dieet houden.
Klopt, maar dat gebeurt niet. Dat kun je zelf ook overal zien. De overheid zou op zijn minst de bevolking eerlijk kunnen informeren.
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 16:56:25 #42
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187537868
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 13:18 schreef RM-rf het volgende:

[..]

met kunstmatige zoetstoffen...

Wat voor fabrikanten vaak erg lucratief is omdat door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen een eventuele 'verzadigingseffect' dat natuurlijke suikers hebben verdwijnt... mensen gaan dus meer eten of drinken, als dit kunstmatig gezoet is.

Ik heb wel eens een documentaire gezien die aangaf dat in amerika ind e jaren zestig een media-hype opkwam tegen 'vetten' in het eten.
Er werd toen veel geschreven over een teveel aan vet dat het eten zou bevatten en dat de fabrikanten 'minder vette' producten aan moesten bieden.

iets dat ook gebeurde, maar omdat bij verwijdering van alle vetten ook een deel van de smaak verloren ging, moest dat vervangen worden, dat was het begin van het 'bij-suikeren' van producten, om het smaakverlies door het weghalen van vetten te corrigeren

De 'Low-fat-diet-craze' was grotendeels gefinancierd ook door de suikerindustrie

https://www.businessinsid(...)bad-2016-9?r=US&IR=T
https://academic.oup.com/jhmas/article/63/2/139/772615
Ah dat wist ik niet.
Wel dat er in bijv cola sowieso karamel zit.

Maar ben zelf niet van de zero’s.
Heb eigenlijk wel altijd 7up in huis, geen zero dus :D

Maar goed om te weten, dat is dus pure marketing dan.
pi_187538466
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 15:35 schreef Vlad_Benet het volgende:

[..]

Klopt, maar dat gebeurt niet.
Dat is dan toch de schuld van die persoon zelf?

quote:
Dat kun je zelf ook overal zien.
Hoe dan?
quote:
De overheid zou op zijn minst de bevolking eerlijk kunnen informeren.
Op elke verpakking staat wat er in zit, wat verwacht je dan dat er nog meer geïnformeerd wordt?
pi_187538557
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:53 schreef illusions het volgende:

[..]

Koffie en thee zonder suiker. dan ben je al een heel eind op de goede weg. En gewoon geen frisdrank met suiker.
pi_187541670
Here's an article about the sugar trade history.
https://www.livescience.com/4949-sugar-changed-world.html

Sugar seems to continue to be a way more important commodity than what most people think.
The usual suspects (colonialists) were/ are involved, so that should say something.

Depends on the person, but sugar is not particularly bad as long as you don't use too much and have a reasonably active lifestyle.
Interesting topic. Thanks for posting.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')