dat is aan de orde van de dag. Door de speciale rulings moet het mkb ook meer belasting ophoesten dan de multinationals. Dat is ook behoorlijk krom.quote:
Het probleem is dat het risico voor iedereen anders is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is aan de orde van de dag. Door de speciale rulings moet het mkb ook meer belasting ophoesten dan de multinationals. Dat is ook behoorlijk krom.
Andere optie zou trouwens kunnen zijn dat het vrijgesteld is vanaf een bepaald vermogen. Maar eerlijk gezegd ben ik gewoon fan van een (minimale) arbeidsongeschiktheidsverzekering voor iedereen.
Nou nee: zzp’ers betalen ook gewoon mee voor de bijstand en dat is ook het enige vangnet waar ze gebruik van kunnen maken (wel eerst al het eigen vermogen incl huis opmaken....)quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Toch valt er iets voor te zeggen. Want het zijn dezelfde ZZPers welke straks toch aanspraak gaan doen op staatsgelden wanneer het helemaal mis loopt zonder daar ooit aan bijgedragen te hebben.
Een soort minimumloon voor ZZPers zou ook al werken.
Bedankt de platformsector maar.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:43 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Precies dat laatste. Je gaat niet uit loondienst om nog altijd gedwongen te worden inkomen af te staan aan instituten waar je geen invloed op hebt. Even er vanuitgaande dat het vrijwillig is.
Die hebben toch geen vakbond joh.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:01 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Er valt zeker iets voor te zeggen. Maar ik snap niet waarom dat besloten is zonder de ZZPers.
Plus, het lastige is dat het hele concept van ZZPers moeilijk te vangen is. Het is een zeer diverse groep. Het gaat van hobbyist naar parttime schoonmaker naar hoogbetaalde interim manager.
Het is uiteindelijk niet gelukt om die groep te definiëren, kijk maar eens naar hoe dramatisch het ging met de wet DBA.
En wat als je arbeidsongeschikt raakt?quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:02 schreef MaGNeT het volgende:
En natuurlijk kan ik ook in een jaar door die reserves heen zijn als ik ruig ga leven, maar dat is dan nog wel mijn eigen vrije keuze
Als ik in een keurslijf wil zitten ga ik wel weer in loondienst.
Even een paar dingen op een rijtje:quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:36 schreef Eto24 het volgende:
[..]
En wat als je arbeidsongeschikt raakt?
Ben je dan ook zo volwassen genoeg om te zeggen dat je niet gebruikt maakt van de sociale voorzieningen?
Geen idee. Maar je bent dan tenminste aangewezen op je AOV, net zoals ieder ander werknemer en hoeft niet te leunen op de toch al uitgeklede zorgstaat.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Even een paar dingen op een rijtje:
- welke sociale voorzieningen doel je op? Waar denk je dat ik kan aankloppen?
- wat hebben die te maken met een verplichte AOV die je afsluit bij een private partij?
- wat denk je dat een AOV uitkeert bij een bruto jaaromzet van ~¤5.000 tot ¤10.000?
- als ik mijn bedrijfje niet had, leefde ik sowieso alleen van de huurinkomsten en op m'n vermogen
Ook dat soort vermogen blijft niet eeuwig bestaan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
- als ik mijn bedrijfje niet had, leefde ik sowieso alleen van de huurinkomsten en op m'n vermogen
Waar zou ik op kunnen leunen dan? En wat is de voorwaarde om daar op te kunnen leunen?quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:50 schreef Eto24 het volgende:
[..]
Geen idee. Maar je bent dan tenminste aangewezen op je AOV, net zoals ieder ander werknemer en hoeft niet te leunen op de toch al uitgeklede zorgstaat.
Nou, m'n 2e woning wel mag ik open. Ik verhuur hem, ik eet de bakstenen niet op.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:51 schreef Eto24 het volgende:
[..]
Ook dat soort vermogen blijft niet eeuwig bestaan.
Bijstand o.aquote:Op donderdag 20 juni 2019 15:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waar zou ik op kunnen leunen dan? En wat is de voorwaarde om daar op te kunnen leunen?
En als de woningmarkt instort?quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou, m'n 2e woning wel mag ik open. Ik verhuur hem, ik eet de bakstenen niet op.
Je kan je hele leven in de bijstand zitten zonder ooit een cent bij te dragen.quote:
Dan heb ik nog steeds die woning in de verhuur.quote:En als de woningmarkt instort?
Net als niet-zzp'ers dus?quote:
Non-argument dus. De bijstand is er alleen als noodwet. Om dan te zeggen dat er vroeger en nu nog steeds mensen in zitten die het eigenlijk niet verdienen. Betekent niet dat we als maatschappij de spelregels kunnen verbeteren.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan je hele leven in de bijstand zitten zonder ooit een cent bij te dragen.
Ik werk sinds 1997, betaal inkomstenbelasting en daarnaast VRH over mijn vermogen en mijn 2e woning, ook nu ik ZZP'er ben. Daarnaast krijg ik vanwege afschaffing Wet Hillen een toenemende bijtelling EWF over mijn 1e woning én betaal ik netjes m'n gemeentelijke belastingen, rioolheffing, waterschappen, wegenbelasting, BTW, accijnzen over wat ik koop, ZVW en alle andere manieren om een burger geld uit de zak te kloppen.
[..]
Dan heb ik nog steeds die woning in de verhuur.
Hopelijk zakt m'n WOZ dan wat
Zoals gezegd, als dit er door komt schrijf ik mijn bedrijf uit en geef ik de werkzaamheden voortaan op als "inkomsten uit overig werk". Dan ben ik onder die verplichting uit.quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:10 schreef Eto24 het volgende:
[..]
Non-argument dus. De bijstand is er alleen als noodwet. Om dan te zeggen dat er vroeger en nu nog steeds mensen in zitten die het eigenlijk niet verdienen. Betekent niet dat we als maatschappij de spelregels kunnen verbeteren.
Ben je zzp'er, mooi, maar dan moet je je ook kunnen verzekeren als het misgaat. Tenslotte moet het geld ergens vandaan komen, of het nou van een verzekering komt of vanuit de overheid.
En dat je vermogen hebt is mooi, maar vermogen is nooit 100% zeker tot de dood.
Tjahhh misschien toch maar links stemmen in de toekomst. Misschien dat de grote bedrijven dan wel belast worden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zoals gezegd, als dit er door komt schrijf ik mijn bedrijf uit en geef ik de werkzaamheden voortaan op als "inkomsten uit overig werk". Dan ben ik onder die verplichting uit.
Ik ga geen ¤200 of meer per maand aan premie betalen om me te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid terwijl er maanden zijn dat ik dat niet eens als omzet heb.
Nog liever zie ik die regeling niet komen.
En wat betreft zekerheid; alleen mijn dood is zeker.
Uiteindelijk genoeg om je te voorzien in je behoeftes neem ik aan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zoals gezegd, als dit er door komt schrijf ik mijn bedrijf uit en geef ik de werkzaamheden voortaan op als "inkomsten uit overig werk". Dan ben ik onder die verplichting uit.
Ik ga geen ¤200 of meer per maand aan premie betalen om me te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid terwijl er maanden zijn dat ik dat niet eens als omzet heb.
Nog liever zie ik die regeling niet komen.
Maar stel dat mijn vermogen op is en ik ben niet arbeidsongeschikt? Dan gaat die AOV mij redden? Nope... En als mijn vermogen op is en ik ben wel arbeidsongeschikt? Wat denk je hoeveel zo'n AOV uitbetaalt met een omzet van 5 tot 10k per jaar?
En wat betreft zekerheid; alleen mijn dood is zeker.
Nogmaals:quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:21 schreef Eto24 het volgende:
[..]
Uiteindelijk genoeg om je te voorzien in je behoeftes neem ik aan.
Al vind ik 200 betalen aan een verzekering wel extreem.
Oke.quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nogmaals:
- mijn inkomen van mijn bedrijfje voorziet mij niet in mijn behoeftes, het is mooi meegenomen maar ik heb het niet nodig en het is ook dermate onzeker dat ik er niet naar of van leef
- als mijn vermogen op is, kom ik niet in aanmerking voor die AOV, daarvoor moet ik dan ook nog eens arbeidsongeschikt zijn, argumenten van "je vermogen kan ook opraken" zijn dus niet heel nuttig
- een AOV gaat geen 1400 netto per maand netto betalen als mijn bedrijf bruto 5 tot 10k omzet heeft (omzet, dus geen winst ...)
- als ik het bedrijfje niet had, was ik in dezelfde situatie: ik zou dan leven op mijn vermogen en verhuur van woning
- mocht het verplicht worden, dan hef ik m'n bedrijfje op, geen zin om er geld bij te leggen
Ja ze betalen alleen wel aanzienlijk minder inkomstenbelasting.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:21 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Nou nee: zzp’ers betalen ook gewoon mee voor de bijstand en dat is ook het enige vangnet waar ze gebruik van kunnen maken (wel eerst al het eigen vermogen incl huis opmaken....)
Alle andere vangnetten zoals ww komen ze niet voor in aanmerking
Een zzp’er kan dus alleen aanspraak maken op hetgeen waar hij/zij aan bijgedragen heeft
En wat als een verzekering je claim afwijst? Wat als je 3 jaar lang in een procedure zit om je gelijk te krijgen? Moet een ZZP'er dan maar van de wind leven?quote:Op donderdag 20 juni 2019 16:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ze betalen alleen wel aanzienlijk minder inkomstenbelasting.
Ik ken een tandarts die ook zzp't en zij verdient vele malen meer dan mij maar betaald minder belasting door enerzijds geen sociale premies maar anderzijds ook allerlei zelfstandigenaftrekposten en dergelijke.
Zij is overigens wel fatsoenlijk verzekerd.
Maar als je het gelijk wil trekken moet je eigenlijk zeggen dat zzp'ers net zoals werknemers bij arbeidsongeschiktheid de eerste jaren niet in aanmerking komen voor bijstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |