Ja, goede vragen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:27 schreef LorneMalvo het volgende:
Geldt dit voor alle eenmanszaken? Of wanneer ben je dan zzp-er en vooral wanneer niet? Los van drempelbedragen. Anders een bv inrichten?
Alleen in een B.V. ben je ook ZZP-er.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:27 schreef LorneMalvo het volgende:
Geldt dit voor alle eenmanszaken? Of wanneer ben je dan zzp-er en vooral wanneer niet? Los van drempelbedragen. Anders een bv inrichten?
Ik heb de indruk dat pensioenverzekeraars er zeker over nagedacht hebbenquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:33 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Alleen in een B.V. ben je ook ZZP-er.
Volgens mij is er eigenlijk nog helemaal niks duidelijk. Ik vraag me af of er überhaupt over nagedacht is.
Precies dat laatste. Je gaat niet uit loondienst om nog altijd gedwongen te worden inkomen af te staan aan instituten waar je geen invloed op hebt. Even er vanuitgaande dat het vrijwillig is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag ook iets over een percentage van de inkomsten maar hoe gaan ze dat vaststellen? Zijn dat bruto inkomsten? Of netto? Vaag gedoe, onzekerheid en niet om gevraagd.
Toch valt er iets voor te zeggen. Want het zijn dezelfde ZZPers welke straks toch aanspraak gaan doen op staatsgelden wanneer het helemaal mis loopt zonder daar ooit aan bijgedragen te hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:03 schreef Hallmark het volgende:
Wat ook niet duidelijk is, is de rol van een broodfonds. Die verzekeren vaak tot twee jaar ziekte, en ook vaak zeer goedkoop.
Er is werkelijk nog helemaal niks bekend, behalve dat het verplicht gaat worden, en dat is besloten door iedereen behalve de ZZP'ers.
Wat is dit nou weer voor onzin? ZZP'ers betalen ook gewoon inkomstenbelasting en dergelijke.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Toch valt er iets voor te zeggen. Want het zijn dezelfde ZZPers welke straks toch aanspraak gaan doen op staatsgelden wanneer het helemaal mis loopt zonder daar ooit aan bijgedragen te hebben.
Geen sociale premies en sowieso betalen ze veel minder belasting dan een normale werknemer door allerlei aftrekposten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin? ZZP'ers betalen ook gewoon inkomstenbelasting en dergelijke.
Maar daar staat dan weer een risico tegenover dat je gewoon negeert.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen sociale premies en sowieso betalen ze veel minder belasting dan een normale werknemer door allerlei aftrekposten.
Er valt zeker iets voor te zeggen. Maar ik snap niet waarom dat besloten is zonder de ZZPers.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Toch valt er iets voor te zeggen. Want het zijn dezelfde ZZPers welke straks toch aanspraak gaan doen op staatsgelden wanneer het helemaal mis loopt zonder daar ooit aan bijgedragen te hebben.
Een soort minimumloon voor ZZPers zou ook al werken.
Ja ik beweer dat dat risico een stuk kleiner is omdat als het misgaat dezelfde personen bij de overheid gaan lopen bedelen. Dus men wil wel de lusten maar niet de lasten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar daar staat dan weer een risico tegenover dat je gewoon negeert.
Het punt is dat je niet iedereen op 1 hoop kan gooien en dat lijkt nu wel te gebeuren.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik beweer dat dat risico een stuk kleiner is omdat als het misgaat dezelfde personen bij de overheid gaan lopen bedelen. Dus men wil wel de lusten maar niet de lasten.
En eer de groep gigantisch is geworden kan dat ontwrichtende consequenties hebben voor de maatschappij.
In neem aan dat er een uren of inkomensnorm gaat gelden. Overigens denk ik ook dat handige verzekeraars hierop gaan inspringen met minimale premies en uitkeringen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het punt is dat je niet iedereen op 1 hoop kan gooien en dat lijkt nu wel te gebeuren.
Ik doe het er wat bij als hobby, heb m'n schaapjes verder op het droge. Ik zit niet te wachten op een betuttelende overheid die mij dwingt om een risico af te dekken dat voor mij niet relevant is.
Voor mij zou invoering letterlijk betekenen dat ik mijn bedrijf beëindig, een andere optie is er niet want ik ga er geen geld bijleggen.
Ja, dat kan natuurlijk ook.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In neem aan dat er een uren of inkomensnorm gaat gelden. Overigens denk ik ook dat handige verzekeraars hierop gaan inspringen met minimale premies en uitkeringen.
De overheid is daar altijd creatief in geweest. Zie ook met huursubsidie en dergelijke. Zou zomaar kunnen dat ze het bij het UWV gaan onderschuiven en dat je het terug krijgt als je de drempels niet gehaald hebt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk ook.
Maar als ZZP'er weet je vooraf niet:
- hoeveel uren je gaat draaien
- wat je omzet is
- wat je netto winst is
Dat zijn dingen die je eind van het jaar weet of pas als je je aangifte over afgelopen jaar doet.
Zo'n premie zal vooraf betaald moeten worden, hoe gaan ze dat betrouwbaar berekenen? Op basis van het jaar ervoor? Wat als je ineens 5 nieuwe opdrachtgevers hebt waardoor je omzet verdrievoudigt? Of wat als je klanten kwijtraakt waardoor je een half jaar amper kan rondkomen?
Geweldig idee, nog meer bureaucratiequote:Op donderdag 20 juni 2019 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De overheid is daar altijd creatief in geweest. Zie ook met huursubsidie en dergelijke. Zou zomaar kunnen dat ze het bij het UWV gaan onderschuiven en dat je het terug krijgt als je de drempels niet gehaald hebt.
Ik begrijp echter dat de verzekeraars private partijen zijn dus hoe je dat naadloos met het UWV integreert? En die zouden dan verplicht iedereen moeten accepteren. Wat dat gaat doen met de premies is ook wel weer interessant.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De overheid is daar altijd creatief in geweest. Zie ook met huursubsidie en dergelijke. Zou zomaar kunnen dat ze het bij het UWV gaan onderschuiven en dat je het terug krijgt als je de drempels niet gehaald hebt.
Ja dat is ook wat de vakbond wil bereiken. Het opheffen van die schijnzelfstandigheid.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:42 schreef MaGNeT het volgende:
En hoe zit het met de "Deliveroo zelfstandigen"? Want die werken als bezorger, zwaar onderbetaald als ZZP'er en moeten dan daar ook nog eens die verzekering van betalen?
Uiteindelijk mss wel verstandig om te hebben maar horen die mensen dan alsnog niet in loondienst?
Misschien worden het geen private verzekeraars of wordt het een mix zoals vroeger in het ziekenfonds.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik begrijp echter dat de verzekeraars private partijen zijn dus hoe je dat naadloos met het UWV integreert? En die zouden dan verplicht iedereen moeten accepteren. Wat dat gaat doen met de premies is ook wel weer interessant.
En dus moeten normale ondernemers daarvoor bloeden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is ook wat de vakbond wil bereiken. Het opheffen van die schijnzelfstandigheid.
Ik ben bang van wel.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dus moeten normale ondernemers daarvoor bloeden.
Belachelijk idee dus.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |