quote:
Maarten van der Weijden gaat BN'ers coachen tijdens nieuwe Elfstedenzwemtocht
Zwemkampioen Maarten van der Weijden gaat BN’ers volgend jaar begeleiden tijdens een nieuwe Elfstedenzwemtocht. Die gaat van 28 tot en met 31 augustus in estafettevorm plaatsvinden. Hij ontvouwde zijn plannen woensdagavond in het televisieprogramma De Wereld Draait Door.
Zelf gaat Van der Weijden de tocht niet meer zwemmen. ,,Ik heb ‘m al gehaald, dat voegt niet zoveel toe’’, vertelde hij. In plaats daarvan zal hij het startschot geven en een aantal mensen die dicht bij hem staan, coachen en begeleiden. ,,Ik vond het zo enorm gaaf om die tocht te zwemmen en wilde het op een bepaalde manier voortzetten.’’
Van der Weijden maakte alvast een aantal namen bekend: onder anderen cabaretier Claudia de Breij, zanger René Froger, Kay van der Kooi (de man van de aan kanker overleden schaatsster Paulien van Deutekom, red.) en zanger en fervent sporter Syb van der Ploeg hebben hun medewerking toegezegd en gaan een stuk zwemmen. Ook presentator Matthijs van Nieuwkerk zegde zijn medewerking toe. ,,Ik ga er alles aan doen dat ze het met z’n allen halen. Als het nodig is, dan spring ik in het water en sleur ik ze erdoorheen.’’ Ook zullen mensen - net als eerder - weer kunnen meezwemmen.
Miljoenen
Tijdens de eerste poging strandde Van der Weijden in 2018 nog in Burdaard, dit jaar bestonden er eigenlijk geen twijfels meer: hij moest en zou de Elfstedentocht zwemmend voltooien. En zo geschiedde. Hij haalde met zijn tochten miljoenen op voor verschillende onderzoeken naar kanker.
Stefan van der Pal
Maarten van der Weijden en co zijn niet de enigen die volgend jaar trachten de Elfstedentocht zwemmend te voltooien. Ook de Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal, die de tocht in 2011 al eens in estafettevorm voltooide, duikt het water in. Maar dan solo. Van der Pal verwacht op korte termijn een startdatum bekend te kunnen maken en is momenteel volop in training.
Bron:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Volgend jaar niet 1, maar 2 keer een Elfstedenzwemtocht: 'Samen hadden we veel sterker gestaan'
Niet alleen Maarten van der Weijden, maar ook de Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal duikt volgend jaar het water in. Hij wil de Elfstedenzwemtocht solo volbrengen.
Van 28 tot en met 31 augustus organiseert de Maarten van der Weijden Foundation een zwemtocht voor BN’ers. Onder anderen cabaretier Claudia de Breij, zanger René Froger, presentator Matthijs van Nieuwkerk, Kay van der Kooi (de man van de aan kanker overleden schaatsster Paulien van Deutekom) en zanger en fervent sporter Syb van der Ploeg hebben hun medewerking al toegezegd.
Van der Pal tastte eerder een samenwerking met Maarten van der Weijden af, maar paste volgens de foundation uiteindelijk niet meer in het concept en wil in de zomer alleen gaan zwemmen. Het zwemmen met ‘hysterische BN’ers’ past ook niet bij hem, zegt Van der Pal. ,,Ik ben daar misschien wat te bescheiden en nuchter voor. Daartussen had ik me denk ik niet thuis gevoeld. De kracht van de tocht zit in de duur en absolute eenzaamheid.’’
Dat geeft ook weer kansen, stelt Van der Pal. ,,Het was even slikken toen ik van Maarten te horen kreeg dat het anders zou lopen dan we dachten, maar het geeft ons de kans om te doen wat we willen.’’ Met ‘ons’ bedoelt Van der Pal hemzelf en zijn vrouw Marianne Faber. Samen zijn ze al maanden bezig om de solotocht te organiseren.
Dat Van der Weijden zijn plannen nu bekendmaakte, geeft het duo een beetje lucht. ,,We wachten met het bekendmaken van onze eigen plannen en laten dit nu even voorbij gaan. Het is jammer dat er twee keer in zo’n korte termijn een Elfstedentocht wordt gezwommen. Samen hadden we veel sterker gestaan. Gelukkig hebben wij ook echt leuke dingen om te vertellen’’, zegt Faber. In januari hopen ze hun ideeën te kunnen delen.
Dat Van der Weijden de naam van Van der Pal niet noemde tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door, zorgde in Friesland voor gefronste wenkbrauwen. ‘En Stefan dan?’, was een veelgehoorde vraag. ,,Ik begrijp dat wel’’, aldus Van der Pal. ,,Je wilt ook geen verwarring zaaien door over een tweede tocht te beginnen. Al had ik het op persoonlijke titel wel attent gevonden dat hij er misschien toch iets over had verteld.’’
Bron:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan die Brabo niet gewoon even ophouden met het Friese culturele erfgoed voor zijn eigen sentimenten te gebruiken?
Alsof wij in Fryslân zitten te wachten op een paar incestueuze BN-ers die voor hun eigen glorie wel eventjes gaan zwemmen.
Het is gewoon verontreiniging van de Friese wateren door hun vieze ego's.
Mooie mes in de rug voor Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal met wie Maarten van der Weijden eerst een deal had.
Onsportief dit!
[ Bericht 1% gewijzigd door CoExist op 05-12-2019 14:10:25 ]
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
CoExist
CoeXisT
quote:
Wel! Ik vind het een steek onder water voor Stefan van der Pal.
Maarten van der Weijden + BN-ers zijn gecombineerd een überklacht.
Hier een video bij de DWDD van die eigenpijper.
[ Bericht 36% gewijzigd door CoExist op 05-12-2019 16:11:59 ]
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.