abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187933689
Adrian.... Ik hoop dat het normaal is. Hier is het ook zo. Niet de hele dag hoor. "Niet iedereen hoeft jouw piemel te zien. Dat is voor jouzelf."
De opmerkingen dat ik er geen heb krijg ik ook geregeld. Hij vindt het gek dat hij er nog geen haartjes heeft net zoals grote mensen.

Hij wordt er snachts ook vaak wakker van.

Plassen lukt dan niet zo best. Een luierbroek of onderbroek zit dan ineens te strak. Dan wil hij in zijn blote billen wachten tot de boel afgezwakt is.

[ Bericht 57% gewijzigd door Stippelrientje op 15-07-2019 13:45:35 ]
Schudden voor gebruik
pi_187941080
Emmy vraagt ook met enige regelmaat als ze naakt is: mama, vind jij mijn plassertje mooi? En mijn billen? Ik zeg dan dat ik haar en alles aan haar prachtig vind.
Ze bestudeert mij ook aandachtig en stelt dan allerlei vragen. Of ze ook zulke grote tepels krijgt. Waarom er een touwtje tussen mijn billen hangt als ik ongesteld ben etc.

We hebben een basisschool voor haar gekozen. Meteen allebei een goed gevoel bij. En meteen ook besloten dat ze na de zomer ook meteen een wissel van psz maakt en dan gaat ze daar ook naar de psz om het plein, het gebouw en de kinderen alvast te leren kennen.
Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden. Heb net 10 minutengesprek gehad en de leidsters vertelden, zoals altijd, dat ze nog erg verlegen is, weinig praat, veel observeert en niet laat zien wat ze thuis allemaal wel kan (echt, ze houdt nog geen seconde haar mond dicht en kan hele verhalen ophangen en kent alle liedjes en namen van iedereen die ze kent, vertelt hele fantasieverhalen en stelt iedere vraag). Gelukkig gaat ze wel heel graag, maar vind het toch jammer te horen dat ze zich nog niet helemaal op haar gemak lijkt te voelen.
pi_187943212
Simon heeft vanavond voor het eerst op het potje geplast *O* O+
Trots O+

Verder te moe voor een goede bijlees.

Een slapende Max in zijn nieuwe bed O+
Schanu, je ondernemende Jewel O+
pi_187958790
Hoe gaat het tandenpoetsen bij jullie peuters?
Simon wil de laatste tijd weer niet tandenpoetsen en dan is het weer drama. We proberen desondanks wel goed te poetsen. Hij klaagt alleen sinds een tijdje over pijn als we rechts bovenin willen poetsen. Vandaag geprobeerd eens te kijken of er iets zit.
Het lijkt of er op zijn één na laatste kies bovenin aan de buitenkant tandsteen zit, best aardig wat. Ik heb geprobeerd het met mijn vinger te verwijderen, maar het is hard en niet weg te krijgen. :'(

We zijn er best van geschrokken, vooral omdat we zelf zuinig zijn onze gebitten en naar ons idee goed poetsen bij Simon (de ene keer lukt dat beter dan de andere keer) :'(

Hoe snel na de 2e verjaardag zijn jullie met jullie peuter naar de tandarts gegaan?
pi_187958895
Wat knap Tolstoi *O* ben wel benieuwd of hij het vol blijft houden, hier is de interesse weer verdwenen.

Fijn dat Max het zo goed doet in jullie nieuwe huis Quoi! Gaan jullie al bijna over?

Ik heb donderdag gewoon maar 1 kind! Wat een mogelijkheden opeens! Dus nu weet ik nog niet wat ik ga doen :’)
pi_187959546
Tandenpoetsen gaat hier wel prima met de elektrische tandenborstel alleen wel relatief kort nog. Snap dat je daarvan schrikt tolstoi, balen ook! Toch maar even proberen of de tandarts in het mondje mag kijken..?

Dus. Fietsen. Kreeg vandaag filmpje van kindje dat even oud is (3,5 jr) en al zonder zijwieltjes fietst. Eef fietst helemaal niet. Wij zijn daar veel te laks in, proberen het ook nooit maar moeten we toch eens aan gaan beginnen.. wanneer gingen die van jullie fietsen met zijwieltjes?

En wat is fijner voor die kleintjes, terugtraprem of handrem?
pi_187960491
O heeft nog niet eens een fiets. Waarschijnlijk krijgt hij die voor zijn verjaardag. Hij is ook nog steeds redelijk onhandig met zijn loopfiets af en toe dus ik gok dat hij niet zo’n snelle fietser zal zijn. Ik heb wel zo’n vest met handvat op de rug gescoord op Koningsdag zodat we hopelijk de zijwieltjes gelijk over kunnen slaan. Handrem begrijpt hij (op zijn loopfiets) iig nog niet, ik zou voorkeur hebben voor terugtrap momenteel. Is ook wat minder kwetsbaar imo.

Tolstoi, wij waren laat met O, die is een paar maanden geleden voor het eerst geweest. De meiden waren toen ook mee maar hebben alleen maar gehuild nadat ik op de stoel ging, dus er is niet in een mond gekeken :D maar als je je zorgen maakt gewoon een afspraak maken, je ziet wel hoe het gaat.
pi_187962992
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:15 schreef TolstoiFan het volgende:
Hoe gaat het tandenpoetsen bij jullie peuters?
Simon wil de laatste tijd weer niet tandenpoetsen en dan is het weer drama. We proberen desondanks wel goed te poetsen. Hij klaagt alleen sinds een tijdje over pijn als we rechts bovenin willen poetsen. Vandaag geprobeerd eens te kijken of er iets zit.
Het lijkt of er op zijn één na laatste kies bovenin aan de buitenkant tandsteen zit, best aardig wat. Ik heb geprobeerd het met mijn vinger te verwijderen, maar het is hard en niet weg te krijgen. :'(

We zijn er best van geschrokken, vooral omdat we zelf zuinig zijn onze gebitten en naar ons idee goed poetsen bij Simon (de ene keer lukt dat beter dan de andere keer) :'(

Hoe snel na de 2e verjaardag zijn jullie met jullie peuter naar de tandarts gegaan?
wij hebben het zelfde. Tandenpoetsen doen we echt 2 minuten en als hij niet naar de opvang is ook 2x PD (2 dagen per week opvang). Met een elektrische tandenborstel. Maar eerst begon bij z'n ondertanden aan de rand van het tandvlees grijs te worden van tandsteen. Dat is nu redelijk weg maar nu zijn de kiezen grijs/geel. En ik baal daar ook zo ontzettend van. Mijn moeder zegt dat melktanden vaker vlekken hebben en maakt zich niet zo'n zorgen. Tandarts moeten we in oktober pas heen maar de vorige keer was hij doodsbang dus ik ben bang dat die ook niet echt mag kijken.
pi_187964317
Zo, dat was even drama vanmorgen. Meneer wilde niet naar school voor het wen-uurtje met alle nieuwe kleuters. Huilen, gillen, weigeren kleding aan te trekken en (door ons) aangetrokken weer uittrekken... Ik heb hem uiteindelijk al krijsend naar school moeten tillen. Bij de kleuters naar binnen kijkend stopte het gillen gelukkig (het harde huilen bleef nog), en uiteindelijk heb ik hem, zoals afgesproken, huilend overgedragen aan de meester waarna hij bij de meester op schoot in de kring zat en toen hoorde ik hem al redelijk snel iets rustiger huilen en ben ik weggegaan.

Een klein uurtje later ging ik hem ophalen, kwam hij me enthousiast begroeten bij de deur en zijn plekje laten zien en gaf hij aan heel graag weer te gaan en zat hij flink te kwebbelen tegen iedereen. En nu zit hij een beetje te mopperen dat hij morgen niet weer mag :’) kortom, vanmorgen was meer drama dan we al verwacht hadden, maar overall gezien viel het mee!
pi_187965032
*O* voor Simon die op het potje heeft geplast, wat goed!

Het tandenpoetsen gaat hier afwisselend van complete drama tot uitstekend. We gebruiken de app Talking Ginger en dat maakt het makkelijker, sinds we zijn overgestapt op een elektrische tandenborstel gaat het ook beter. Jewel wil eerst altijd even alleen poetsen terwijl ze naar Ginger kijkt, en dan mag ik het napoetsen. Soms uitgebreid, vaak echter maar kort helaas. Wel standaard 2 keer op een dag dus, dat maakt dan hopelijk nog iets goed.
Jewel was nog geen 2 toen ze voor de eerste keer naar de tandarts moest, maar dat kwam omdat ze zo hard op haar gezichtje was gevallen dat haar voortand los zat. Die mocht gelukkig blijven zitten maar werd kort daarna grauw aan de achterkant (is weer bijgetrokken gelukkig) dus toen weer naar de tandarts. Haar 1e officiële controle had ze toen ze net een maand 2 was, omdat het zo uitkwam met onze eigen controles. Dat was echter echt alleen even kijken en tandjes tellen. En concluderen dat ze teveel duimt want haar tanden gaan naar voren staan. Ja bedankt tandarts, dat wisten we al, maar leer een kind van 2 dat maar eens af :')

Fietsen, Jewel is nu 2 jaar en 8 maanden en fietst ongeveer 2 maandjes met zijwieltjes. Ze heeft zowel een terugtraprem als een handrem, maar gebruikt de terugtraprem liever. Het nadeel daarvan is wel dat ze soms per ongeluk naar achteren trapt en dan abrupt stil komt te staan tot haar eigen frustratie :+

Ach wat sneu dat O zo overstuur was bij het naar school brengen. Gelukkig was hij wel weer vrolijk toen je hem ophaalde, maar lijkt me ook moeilijk voor jou om hem zo huilend achter te laten.

Ik vraag mij af of jullie peuters veel los laten over hun dag(en) op de opvang? Jewel praat er namelijk nooit over, ook niet als ze een dag naar oma is geweest. Vorige week had ze 2 keer in haar broek geplast omdat ze te lang moest wachten voor ze naar de wc kon, dat vertelde de leidster mij maar Jewel zelf heeft er niks over losgelaten terwijl het vast wel indruk op haar gemaakt zal hebben. Ook vertelt ze nooit met wie ze speelt, wat ze heeft gedaan, gegeten, etc. Ik probeer er steeds naar te vragen, maar ze antwoord of niet, of geeft antwoorden die niet kloppen. Stiekem wil ik gewoon graag zelf weten hoe haar dag was natuurlijk. Ik hoor tijdens het ophalen van andere ouders dat hun kind bevriend is met Jewel bijvoorbeeld, ik zou het zo heerlijk vinden om dat van Jewel zelf te horen en te weten dat ze er goed op haar plek zit, etc.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:09:54 #161
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_187966543
Tanden poetsen, nooit leuk, volgens Max. Hij doet het zelf en we moeten ‘m echt aansturen op “heen en weer” gaan ipv kauwen en langer dan 3 sec volhouden :')

Simon op het potje! Goed zeg!

En O met drama wennen bij de basisschool. Gelukkig was het uiteindelijk leuk. Hij vond het blijkbaar heel ‘spengend’.

Vanmorgen intake gehad bij kdv. Wat een voltreffer. Zulke lieve leidsters. Max deed gewoon een hele natuurlijke blend tussen de andere kindjes. Over 2 weken 2 ochtenden wennen en ik maak me totaal geen zorgen :)

Fotoboekje gemaakt van de 2,5 jaar bij gastouder btw. Dweil me op :'( O+

Schanu, ik vraag altijd wel even na wat hij heeft gedaan. Af en toe komt dat vanzelf. Maar uit zichzelf hele verhalen vertellen, die feature doet het ook pas net (en hóé!)
pi_187966889
O praatte daar pas over sinds hij 3 was ongeveer, en dan ook enkel na gerichte vragen. Op “wat heb je vandaag gedaan?” Is het antwoord altijd “weet ik niet”. De kleutermeester zei overigens dat we bij kleuters ook geen verhalen over wat ze op school meemaken hoeven te verwachten. Hier wordt wel gereageerd op vragen zoals “heb je vandaag gepuzzeld? Ben je nog buiten geweest? Met wie heb je gespeeld” voor die laatste vraag is het wel handig om wat namen te weten om te kunnen opperen. Maar de echte info komt hier nog steeds bij de leidster vandaan.
pi_187966989
Tandenpoetsen doen we hier samen. Hij kan het ondertussen best goed. Vanmiddag ging ik even een extra zuignapspiegeltje halen voor op de muur. Zodat hij kan zien wat hij poetst.

Binnenkort wel eens een afspraak maken bij de tandarts voor controle.

Fietsen:
Wurm heeft een roze 16inch fiets van zijn nichtje gehad. Eigenlijk veel te groot dus hij had altijd moeite met trappen. Daar is hadden wij zijwieltjes op gemonteerd en geholpen met vooruit komen. Sinds een beetje paar maanden kan hij het ineens zelf erg goed. Hij gaat er ook zelfstandig mee met vriendjes in het slopje en op de stoep. Het is wel grappig dat alle jongens ruzie maken om op die roze fiets te mogen fietsen terwijl ze zelf ook fietsen hebben.
Op een feestje had een kennis geholpen met fietsen zonder zijwielen. Ikzelf kan niet meerennen met mijn zwangere buik. Maar dat ging ook heel goed. Alleen bij de grond met zijn benen lukt niet dus op en af stappen ging niet. Daar hielp die kennis dus ook goed bij. Achteruitrijtrap trouwens.

Hij was zo trots dat het lukte zonder.

Voor zijn verjaardag krijgt hij zondag (feestje is niets eerder) een 4+step. Met een handrem en een achteruittraprem. Hij wilde zo graag een step hebben. Maar dan wel met een helm en beschermers! Hihi

Ik las iets over oefendagen op school. Wurm gaat na de zomer pas oefenen en heeft er vreselijk veel zin in.
Maar de eerste dagen zelf lijkt mij erg spannend. Ik kan mij het huilen wel voorstellen! Breekt je hartje toch een beetje als je je kindje zo ziet en het toch "moet". Ik heb het te doen met de kindjes die het lastig hebben met die overgang. En ook de ouders natuurlijk ;)

Plas op het potjes whoot whoot!
Schudden voor gebruik
  woensdag 17 juli 2019 @ 17:21:04 #164
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187970794
In How2talk2kids vindt men dat je niet teveel vragen moet stellen aan een kind, maar de regie van het vertellen bij hunzelf moet laten. Je zit zelf ook niet op een spervuur aan vragen te wachten na je werkdag. Vond ik wel een verfrissend tegengeluid. Ik houd me er niet aan, want Jacob praat amper dus ik stel hem vaak vragen waar ik dan geen antwoord op verwacht (maar soms wel krijg). Maar ik heb wel het plan om mijn vragen te doseren en uit te stellen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 17 juli 2019 @ 18:40:37 #165
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_187972153
Hier doe ik het ‘s avonds in zo’n sfeer van: wat hebben we vandaag allemaal gedaan? Hij zegt dit trws nu ook letterlijk als hij in zijn bed ligt, vooral als dit tijdrek-technisch goed uitkomt :')
pi_187972240
Hahaha quoi! Dat is herkenbaar!

Wurm neemt dan ook graag de dag nog even door. Ik bedank hem vaak even voor het goede luisteren en fijne helpen. Met bijvoorbeeld een klusje zoals vandaag.. Het zwembad leeg laten lopen en opruimen. Ze (hij en een buurjongentje) hielpen mee met de lucht eruit krijgen (was al droog en schoon). Dat ik hulp altijd zo fijn vind en dan ligt hij meestal trots te glimmen.

Hij vertelt dan wat hij uitgespookt heeft als hij gespeeld heeft. Hij en de 2 buurjongens lopen de hele dag in en uit en in en uit bij elkaar. De poorten staan bij ons 3 open. Zo zijn ze uren zoet O+ (heerlijkheid van in een dorp wonen En leeftijdsgenootjes nabij hebben).
Schudden voor gebruik
  woensdag 17 juli 2019 @ 19:29:08 #167
171422 LadyBlack
paint it black
pi_187972983
S is bijna 3,5 en kauwt voornamelijk op zijn tandenborstel, maar steeds vaker doet hij keurig zijn zus na en poetst dan echt. Wij mogen daarna zonder drama nog even napoetsen.

Iets over je dag vertellen deed de oudste pas rond haar vijfde, dus verwachtte ik bij hem niet, maar hij doet het soms toch al :D Inclusief uitweidingen, over dat er toen een draak over het hek kwam vliegen en dat hij even mee mocht op zijn rug en dat ze toen in de zee waren geplonst :')

Ik gok er maar op dat dit voor een kind met een oudere broer of zus logischer is. Want het is niet dat de oudste niet kwebbelt ofzo :D
  woensdag 17 juli 2019 @ 19:33:00 #168
171422 LadyBlack
paint it black
pi_187973066
Ohja en fietsen en zindelijkheid is beide nog verre toekomst... net als bij zus. Die durfde met 4 af en toe op de fiets met zijwieltjes, en vlak na haar vijfde verjaardag los. Loopfiets vond ze helemaal niks. S heeft die nu wel ontdekt, maar het gaat allemaal supervoorzichtig.

Plassen en poepen op een potje ging laatst best goed, op een warme dag met badje in de achtertuin. Nu taalt hij er niet meer naar en wil hij gewoon een luier om.

Het zal mijn tijd wel duren, ik ga er vanuit dat het vanzelf goedkomt.
pi_187975222
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:40 schreef Quoi het volgende:
Hier doe ik het ‘s avonds in zo’n sfeer van: wat hebben we vandaag allemaal gedaan? Hij zegt dit trws nu ook letterlijk als hij in zijn bed ligt, vooral als dit tijdrek-technisch goed uitkomt :')
Dat doen wij hier ook idd. Plus nog even bespreken wat globaal het programma van de volgende dag is, wie er thuis is.

Ik heb ook het boek slaapklets voor kleuters op zijn verlanglijstje gezet, die werd hier ook ooit getipt. Geen idee meer waarom, maar was toen overtuigend genoeg om hem op zijn verlanglijstje (zijn online verlanglijstje heeft een tussenkopje met ‘niet nu, maar ooit’ waar ik dat soort dingen verzamel’)
pi_187975753
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:40 schreef Quoi het volgende:
Zoooo herkenbaar dit :D
S. is ook kampioen in tijdrekken tegenwoordig. En liefst dat ik dan de dag samenvat, maar ik mag geen enkel detail vergeten, want dan vult hij die in (‘nee mama, we hebben eerst een puzzel gemaakt en toen zijn we pas boodschappen gaan doen :') ).

Vanmorgen had ik 2 onmogelijke kinderen tijdens een doktersbezoek en de daaropvolgende boodschappen. Ik was er thuis echt even klaar mee en verdrietig over. S. was er zeer van onder de indruk en was er zelf ook verdrietig over.

Moeilijk trouwens, ons gevoelige mannetje. We fietsten gisteren 20 km door de bossen en pittoreske dorpjes, maar kwamen op het einde Schotse Hooglanders tegen. Die staan gewoon los in de bossen en nu toevallig vlak langs het fietspad. S. vond dat wel spannend en hoe spannend bleek pas ‘s avonds, toen hij in bed heel hard moest huilen ;( uiteindelijk sliep hij pas toen ie in ons bed mocht liggen, met papa ernaast.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:01:13 #171
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187976704
Ik kan hier binnenkort gaan aansluiten geloof ik :o. Zelfs Jacob kan al rekken. Ik was laatst het tandenpoetsen vergeten in de hectiek van dat hij om het dekbed vroeg ipv de slaapzak, en toen hij me een half uur later met veel gehuil weer bij zich had gelokt gebaarde hij met een grijns groter dan deze: *) tanden poetsen. Ik ben erop ingegaan natuurlijk maar hij haat het echt met diepe haat dus de intentie was me heel duidelijk.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187976978
Dank voor jullie ervaringen met tandenpoetsen. Inmiddels heb ik de tandarts gebeld en we gaan volgende week langs, ik meteen ook voor controle.
De assistente gaf aan dat het evt. ook kaasmolaren kunnen zijn, dat klinkt in ieder geval heel smakelijk :P

Nazil, zijn bij jullie die verkleuringen e.d. vanzelf weggegaan?

FF, dat klinkt als een flinke peuterbui. Gelukkig was ie later wel blij!

Quoi, wat fijn dat de intake zo goed ging

Wurm en zijn roze fiets *O*

Lady, dat zijn wel spannende avonturen zo met die draak :D :P

Lemijn, tijdrekkende Jacob *) En ook bijna een peuter *O*

De afgelopen dagen wil Simon bij het naar bed brengen 's avonds zelf op het potje. Eergister voor het eerst echt geplast op het potje, gister lukte het niet, want de plas was op, maar vanavond was het weer raak met een mooi plasje, die we samen in de wc hebben gegooid en weggespoeld *O* *O*
pi_187977696
Tolstoi ja we poetsen by standaar 1 minuut met de tanden op elkaar, dus echt gericht op de voorkant waar de vlekken zitten. Die gingen vanzelf weg alleen ze schuiven elke keer een plekje op en zitten nu bij de achterste kiezen.

L kan trappen op een tractor of driewieler, maar vindt het niet zo leuk. Looptractor is leuker. Loopfiets daarentegen is doodeng, daar gaat hij echt niet op. Voor z'n verjaardag krijgt hij een step met 3 wielen, een skateboard vindt hij namelijk wel interessant maar daar is hij nog te klein voor.
pi_187978101
Ging het tandenpoetsen toen ook soepeler Lemijn? Dan zit er iig nog een voordeel aan... O had er ook altijd zo’n hekel aan met gillen en huilen, zijn zusjes vinden het gelukkig meestal prima, en helpen me zelfs s ochtends herinneren dat het tegenwoordig dan ook moet :’)

Dat tijd rekken doen ze hier nu door te gaan poepen als ze een kwartier ofzo in bed liggen, derde dag op rij. Maar slapen doen ze sowieso niet zo snel meer, het is eerst nog zo’n 1,5 uur feest tegenwoordig.

Wat sneu LeSage, dat hij het blijkbaar toch zo eng vond. Maar stoer, 20 km fietsen met een bakfiets!

LadyBlack, ik merk hier ook hoeveel invloed een oudere broer op de taal heeft. Ik denk dat de meiden met net 2 op het niveau van O met net 3 zitten. Maar andersom zie ik ook hoeveel verder O was met puzzelen, letters en getallen omdat ik daar rustig met hem mee kon spelen. De meiden kunnen nu net 1, 2, 3, 8, 9, 10 tellen. De tussenliggende cijfers mompelen ze maar wat, en ze herkennen is nog een stap te ver, terwijl O dat al heel goed deed rond zijn 2e verjaardag (de cijfers herkennen en benoemen sowieso). En gewone legpuzzels met 12 stukjes hoef ik ook echt nog niet mee aan te komen. 4 is nog heel lastig. Maar dat geeft me wel gelijk inspiratie voor mijn dag met alleen Lala morgen! Fietsen en puzzelen!
pi_187978586
Klein geheimpje: de bakfiets heeft ondersteuning *)
Is echt zo lekker om te doen! Ik heb er nu hele routes voor gemaakt ook.

Mijlpaal, S. werd wakker en riep voor het eerst in heeeele lange tijd naar mij in plaats van papa O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')