Zoals ik al schreef, het ideale leeftijdsverschil is wat jij/jullie ideaal vindt. Ik vind het nu dus erg fijn dat B naar de wc gaat en zichzelf afveegt, zelf drinken pakt als ie dorst heeft, naar de speeltuin gaat en ook nog eens naar school gaat waardoor je letterlijk je handen vrij hebt voor Juul.
Juul wordt daardoor wel wat meer meegesleept naar zwemles, de speeltuin, een pretpark etc.
Maar die band tussen die 2

Juul is stapeltje op hem, zoekt hem echt op. En hij weet soms van liefde gewoon niet wat ie moet doen. Knuffelt haar helemaal plat.
Hij heeft nu wel een bordje op zijn speelkamer met daarop 'Geen toegang'. Die hangt hij op als hij met Lego ofzo speelt want dat is gevaarlijk voor Juul
Mijn zwager was iemand die vond dat het leeftijdsverschil wel groot werd toen zwanger worden steeds niet lukte. Wat dan nog 'het voordeel' van een tweede was

Ik was redelijk flabbergasted zeg maar.
Helemaal omdat mijn vrouw en hij 5 jaar schelen, maar dat was anders volgens hem omdat er nog een kind tussen zat.

Mijn vrouw heeft een goede band met hem maar ook met haar zus die 7 jaar ouder is en juist minder met haar broer die 2 jaar ouder is. Dus inderdaad zoveel zegt leeftijdsverschil niet over de band.
Een vriendin van mijn vrouw heeft 2 meisjes, de jongste wordt morgen 1 en de oudste is ruim 2,5 jaar nu. De jongste moet in van alles mee, want het ritme van de oudste wordt gevolgd. Anders slaapt er altijd 1 kind zeg maar. Daar moet ik niet aan denken, maar zij vindt het ideaal.
Er zitten zeker ook nadelen aan het leeftijdsverschil, zo hebben wij best veel spullen lang bewaard en mee moeten verhuizen van zolder naar zolder toen we een kleiner huis kochten. En het weer teruggaan naar gebroken nachten was ook best wel pittig.
Ik kan me wel voorstellen dat met name vakanties lastiger gaan worden als ze ouder worden. Als Juul 4 jaar is, is B 8 jaar. Dan zijn de wensen en eisen wellicht lastiger te verenigen.