Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 16:18 |
Beste Fok!ers, heb pas een leuke Union Switch e bike gekocht waarvan de accu te laad opgeladen is. Op het display geeft hij dan ook niks meer. Wil nu de accu (behuizing) netjes openmaken om te kijken wat ik nog kan redden of eventueel andere cellen erin zetten. Is mij alleen niet duidelijk hoe je de behuizing netjes openkrijgt, zonder hak en breekwerk, wat dus ook mijn vraag is. Het gaat om een TranzX BL01 24V 10Ah LiPo accu. Hierbij ook wat plaatjes Er zijn hier vast wel wat techies die zoiets eerder hebben gedaan. Heb net al zo'n accurevisiebedrijf gebeld, maar die gingen mij natuurlijk niet zeggen hoe ik dat ding netjes open krijg. Hoop van jullie wel wijzer te worden ![]() Overigens zitten er Li-Po cellen in en heb ik nog 2,4 Volt van de 24 Volt die hij zou moeten zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 13-06-2019 16:45:20 ] | |
raptorix | donderdag 13 juni 2019 @ 17:04 |
Ik zou hier niet zelf aan gaan lopen kloten. | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:07 |
Ik zou niet weten waarom niet | |
Sigaartje | donderdag 13 juni 2019 @ 17:08 |
Omdat je er geen verstand van hebt. Kleine moeite om even bij de fietsenmaker langs te gaan. | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:10 |
Tja, ik dacht omdat er 18650 cellen inzaten met een BMS en dat het hier wel zou passen. In Kluswijzer krijg ik mss de tip om er een kango op te zetten en dat is niet wat ik zoek. | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2019 @ 17:11 |
Kan je geen foto ervan maken? | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:11 |
Er staan vier pic's van die accu. Het is precies die. | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:12 |
Heb net een ander accurevisiebedrijfje gebeld en daar kreeg ik wel een antwoord; die waren iets gemoedelijker. | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2019 @ 17:12 |
Hmmmm ik zou het niet weten, naast de schroeven los draaien? | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:14 |
Schroeven zijn allemaal los. Het schijnt dat de deksel erop gekit zit. Kreeg dus het advies om er een beitel (met hamer!) in te zetten die ik inmiddels klaar heb liggen ![]() ![]() | |
Fer | donderdag 13 juni 2019 @ 17:15 |
Ik zie duidelijk iets van een bovendeksel, die er waarschijnlijk op geklikt of geplakt is. Kwestie van open splijten met een dun maar stevige (kunststof) wig. | |
Sigaartje | donderdag 13 juni 2019 @ 17:16 |
Man je bent niet goed snik. Je gaat tich geen accu openrammen? | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:19 |
Ik heb een stalen opening tool gebruikt die je ook voor telefoontoestellen gebruikt. Hij zit te vast om daar verder nog beweging in te krijgen. Ik gok dat er ook nog een soort richel of profiel zit tussen de deksel en de behuizing. Als daar van die vette kit inzit is er dus volgens mij echt meer nodig. Heb zo'n kunstof tooltje al geprobeerd..... no go. Die dingen zitten ook zo vast omdat het niet de bedoeling is dat ze ooit nog open gaan. De fabrikant heeft liever dat je nog even terugkomt voor 500 bal zoals de eerdere users al suggereerden. Maar die gaan we dus niet doen ![]() | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:19 |
Maar goed dat we niet in oorlog zijn, want met jou gaan we hem niet winnen ![]() | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:20 |
Ik ga ook geen accu open rammen, ik ga de behuizing van een accupack voorzichtig openmaken. Dat is heel wat anders. | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:21 |
Any more tips? anders zet ik de beitel erin.... | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:27 |
En gelukt, TS leeft nog ![]() | |
BTKlus | donderdag 13 juni 2019 @ 17:33 |
Alleen de accu is overleden... | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:35 |
Mocht dat zo blijken dat frot ik wel een nieuwe in elkaar | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 17:58 |
Voor mij wel; ik ben al waar ik wezen wil ![]() | |
Sigaartje | donderdag 13 juni 2019 @ 17:58 |
Dit topic op DIG gaat helemaal nergens over. Kan het naar ONZ? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 13 juni 2019 @ 18:23 |
Union E-bikes, was dat niet het merk wat elektronica in de accu had zitten zodat een ‘in elkaar gefrotte’ of anderszins ooit geopende accu sowieso niet werkt, zonder software die echt alleen de dealer heeft? | |
Tengano | donderdag 13 juni 2019 @ 18:41 |
Nee, dat zijn de Sparta Ion fietsen. Check maar even op circuitsonline. Daar vindt je het hele verhaal. Bij de Sparta Ion fietsen zit de processor in de accu en die is verbonden met het display en de motor. De adressen daarvan moet de controller herkennen anders doet ie het niet. Moet je weer naar de dieler ![]() En Sparta dealers hebben idd de software die zelfs een internetverbinding moet hebben met Sparta om je fiets daar ff te monitoren of de software anders in te stellen. Kun je dus no way zelf en dat is ook precies de bedoeling ![]() Op zich slim om die controller in het accupack te integreren, want dat scheelt weer wat bekabeling en dus ook storing. Daarnaast zijn het de kosten niet om het zo te doen. Als je er een nieuwe accu in zet krijg je dus ook een nieuwe controller, maar los van het feit dat je die als klant toch zelf betaalt, zijn de kosten van die controller tov de accu te verwaarlozen. Los van de afscherming middels de software een heel slim ontwerp dus (mn vanuit het perspectief van de fabrikant). [ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 13-06-2019 19:35:34 ] | |
ChevyCaprice | donderdag 13 juni 2019 @ 20:26 |
Een TR zetten is effectiever dan in het topic te gaan zeuren. Dank. | |
Sounddragon | zaterdag 15 juni 2019 @ 13:30 |
En TS; wat is inmiddels de status? Ik heb nog zo'n klein ledbouwlampje waar ook 18650's in zitten die ook deaud zijn.. Werkt alleen nog op de trafo, dus die moet ik ook eens openpeuteren. Ik had die casing gewoon op een strategische manier in de bankschroef gezet en hem langzaam onder spanning gedrukt.. Dan komt vanzelf het zwakste punt eens aan de beurt om open te springen. Let wel op dat als je meerdere 18650 wilt connecten (ik neem aan dat ze doorgesoldeerd zitten) dat je meestal niet zomaar op de connectors van normale batterijen kunt solderen, er zijn speciale versies met lipjes eraan te koop die daar speciaal voor zijn. Let ook op dat je met je bout de batterij niet verziekt, soms staat er flink spanning op de punt. | |
Basp1 | zaterdag 15 juni 2019 @ 13:38 |
Fotos om te zien hoe gehavend het geopend is. | |
Tengano | zaterdag 15 juni 2019 @ 18:59 |
Ik heb nog nooit een foto geupload op Fok! Weet niet hoe dat moet. Maar de schade valt mee. Je kunt hem overigens ook niet anders open krijgen. Ik heb contact gehad met een accurevisiebedrijfje die me wel even die tip gaf hoe je dat aan moest pakken. De deksel zit op de behuizing gelijmd dus en de fabrikant wil helemaal niet dat je zo'n accu zomaar open kunt maken; die heeft liever dat je een nieuwe koopt. Dus het profiel wat tussen beide delen zit gaat dan automatisch kapot omdat die lijm ongeveer net zo sterk is als het materiaal waar de kunstof behuizing van gemaakt is. Als je hem daarna dus zelf gereviseerd hebt, moet je hem dus met kit weer dicht lijmen. Ik had hier nog een accu die ook bij zo'n revisiebedrijfje was geweest en die hadden het dus precies zo aangepakt; ook met kit dus. [ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 15-06-2019 19:11:06 ] | |
Tengano | zaterdag 15 juni 2019 @ 19:06 |
Ja inklemmen heb ik ook gedaan; door spanning op de behuzing te zetten met een lijmklem hoopte ik dat de deksel los zou springen, maar hij zat het muur= en muurvast. Nogmaals de tip die ik kreeg: Zet een beitel op de vier punten van de behuizing op de lijmnaad en geef een niet te zachte, maar ook niet te harde tik. Als ie een stukje open is, voorzichtig openwrikken. Er zitten bij mij geen 18650 cellen in maar li-po cellen. In heb die hele accuset deels van plakband en beschermings- en isolatiemateriaal ontdaan en ben nog aan het onderzoeken. Wil eerst goed zien hoe wat zit, voordat ik een volgende stap ga maken. 18650 cellen kun je solderen, maar dan moet je gruwelijk snel zijn met een hele dikke bout die gelijk zijn warmte afgeeft, maar die cellen verhitten is eigenlijk veel te link. Beter is om te puntlassen met een eigengemaakt tooltje en dan met van die zinkstrippen de cellen onderling verbinden. [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 15-06-2019 19:13:05 ] | |
Sounddragon | zaterdag 15 juni 2019 @ 19:14 |
Ik kijk net; die dingen met soldeerlip zijn belachelijk duur ![]() En laat je niet verleiden tot chinese troep als Ultrafire enzo; een 18650 packs a pretty neat punch, laat staan een stuk of 10 op een rijtje in serie geschakeld. | |
Tengano | zaterdag 15 juni 2019 @ 19:16 |
Als je een magnetron voeding hebt, kun je daar een puntlasapparaat van maken en zet je die lip er zelf op. | |
Sounddragon | zaterdag 15 juni 2019 @ 20:15 |
Oeh, das wel heel erg MadMax. ![]() ![]() Ik heb pas een accupack met 18650's platgereden met de kraan, en ik was onder de indruk van het effect. Ik ben niet heel bang aangelegd, maar dat klinkt wel erg spannend ![]() | |
DemonRage | zondag 16 juni 2019 @ 12:31 |
Huis al afgebrand? Met LiPo accu's moet je niet gaan kloten. Eigenlijk alles waar lithium in zit, maar LiPo in het bijzonder. | |
Tengano | zondag 16 juni 2019 @ 22:36 |
Ik heb geen zin meer in deze negatieve reakties. Ik ben hier met mijn hobby bezig en ik wou het leuk houden. Van mijn kant dus geen reakties meer en dit topic kan dicht. Punt | |
Adrie072 | zondag 16 juni 2019 @ 22:49 |
Da's jammer, lees graag mee over de aanpak en vorderingen. | |
Tengano | zondag 16 juni 2019 @ 22:56 |
Ik ben hier zelfs al voor mafkees uitgemaakt. Die reaktie is inmiddels gedelete, maar ik heb hier echt geen zin meer in. Mocht jij of anderen belangstelling hebben voor het onderwerp dan verwijs ik een ieder door naar Google. Ik vind dit niet leuk meer. Sorry voor de mensen met wel positieve intenties, maar de kwaden verpesten het altijd voor de goedwillenden en op Fok! zitten genoeg mensen die zegmaar een sfeertje kunnen maken waar ik echt niet op zit te wachten. Zoals gezegd, ik heb plezier in mijn hobby en dat wil ik graag zo houden. Ik stelde een hele simpele vraag en heb geen zin om hier voor een soort mongool uitgemaakt te worden. Tot zover dus, het ga u goed all. | |
Tengano | zondag 16 juni 2019 @ 23:58 |
punt |