abonnement Unibet Coolblue
pi_187353374
Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussiëren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatrische problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdfjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast feitelijke informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van antidepressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel ervaringen van onder andere AD's en ritalin.

Meldpunt Medicijnen- Meldt hier je goede en slechte ervaringen met medicatie.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: R&P / [Centraal] Medicatie bij psychische klachten #16

Deze OP vindt je hier.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_187586845
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.

Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.

Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2019 21:07:46 ]
pi_187589449
quote:
13s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:06 schreef DevFreak het volgende:
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.

Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.

Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?
Geef het 2 weken.
pi_187591681
quote:
13s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:06 schreef DevFreak het volgende:
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.

Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.

Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?
Niet met die medicatie, wel toen ik van paroxetine naar sertraline ging... vol terug in angst en paniek... ging ook niet over tot ik de sertraline verving door fluoxetine... daar jaren rust mee gehad.
S. 2014
J. 2016
pi_187594471
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:24 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Geef het 2 weken.
Het is denk ik maar gewoon even op mijn tanden bijten en afwachten. Heb je zelf ook ervaring met SSRI's?

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 07:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Niet met die medicatie, wel toen ik van paroxetine naar sertraline ging... vol terug in angst en paniek... ging ook niet over tot ik de sertraline verving door fluoxetine... daar jaren rust mee gehad.
Wat gebeurde er na daarna? Afgebouwd?
pi_187620226
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:38 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Het is denk ik maar gewoon even op mijn tanden bijten en afwachten. Heb je zelf ook ervaring met SSRI's?
[..]

Wat gebeurde er na daarna? Afgebouwd?
Ja zelf ervaring. Werkt niet gelijk.. Ik was eerst 2 weken misselijk en nog een paar weken later voelde ik pas effect.
pi_188979685
Ik ben twee weken geleden begonnen met Paliperidon. Na een week begonnen mijn ogen tijdens een spannend gesprek ineens raar te doen. Ze trokken steeds weg, alsof ik naar (rechts)boven wilde kijken en ik kreeg mijn ogen niet meer gefocust. Die dag en de dag erna zijn er nog meer momenten geweest waarop dat gebeurde. Ik kreeg er spierkramp van en heb het als heel naar ervaren. Het werd erger bij (sociale) spanning en tijdens het lopen. Terugkijkend had ik die hele week al de neiging om omhoog te kijken tijdens het lopen maar toen was de spierspanning minder hoog. En dit heb ik nog steeds. Maar het kan ook psychisch zijn. Ik heb het opgezocht en dit kan een bijwerking zijn van antipsychotica. Ik ben heel erg bang dat het weer terugkomt en vooral dat het dan niet meer weggaat. Herkent iemand dit?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_188980733
Ik herken het niet, maar misschien is het handig om dit te overleggen met de psychiater die het heeft voorgeschreven?
Het klinkt erg onprettig.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189013139
Ik herken het wel, bij mij bleek de dosering toen te hoog te zijn voor mij. Ik had ook onder andere hevige spierkrampen in de rest van mijn lichaam trouwens.
Bij een lagere dosering had ik er geen last van, dus ik zou het overleggen met jouw psychiater.
pi_189032113
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:51 schreef Nijna het volgende:
Ik herken het niet, maar misschien is het handig om dit te overleggen met de psychiater die het heeft voorgeschreven?
Het klinkt erg onprettig.
Ik ga het dinsdag bespreken met de psychiater.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:07 schreef appelsap het volgende:
Ik herken het wel, bij mij bleek de dosering toen te hoog te zijn voor mij. Ik had ook onder andere hevige spierkrampen in de rest van mijn lichaam trouwens.
Bij een lagere dosering had ik er geen last van, dus ik zou het overleggen met jouw psychiater.
Lagere dosering is wel mogelijk volgens internet. Maar ik heb er nu geen last meer van gelukkig.

[ Bericht 1% gewijzigd door kuolema op 19-09-2019 23:10:21 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:12:23 #11
399061 kuolema
vermaledijd
pi_189214114
De dosering van Paliperidon is vorige week verlaagd. Ik heb geen last meer gehad van het wegdraaien van mijn ogen.

Maar vorige week begon een nieuwe - nou ja, ik heb het al eerder ervaren maar niet met de huidige medicatie - bijwerking: schokken in mijn hoofd en spiersamentrekkingen gepaard gaande met verwarring/black-outs. De hele dag door waren er momenten dat ik een soort flits door mijn hoofd kreeg, gelijktijdig bewoog meestal mijn arm ineens met een schok en dan wist ik even helemaal niets meer. Het duurde dan even voordat ik weer wist waar ik mee bezig was.
Dit begon donderdag en hield aan tot en met zaterdag. Zaterdagavond had ik een lorazepam genomen omdat ik van de vorige keer, toen het heftiger was, wist dat dat hiertegen helpt. Dat deed het ook, maar het gekke is dat het daarna niet meer is teruggekomen. Daarom begon ik te vermoeden dat het niet door de paliperidon (of sertraline, maar dat leek me al niet waarschijnlijk) kwam maar door de combinatie met de mirtazapine die ik dinsdag, woensdag en donderdag heb geslikt. Dat klopt beter met het tijdstip. Ik krijg de mirtazapine om beter te slapen.
Ik wacht nog een paar dagen af en probeer dan weer de mirtazapine, als deze bijwerking dan eerst wegblijft maar weer terugkomt als ik mirtazapine heb gebruikt, weet ik dat het daardoor komt en dan ga ik het dus niet meer gebruiken. Ik ga dit uiteraard wel bespreken met mijn behandelaar.

Wie herkent deze bijwerking(en)? Welke medicatie gebruikte je en ging het uiteindelijk vanzelf over of alleen na het stoppen met de medicatie?

Een paar jaar geleden had ik het toen ik risperidon slikte, ik weet niet meer of dat in combinatie was met een antidepressivum. Maar toen waren de onvrijwillige bewegingen veel heftiger, ik werd er bang van. Toen ik dat aangaf bij de arts noemde ze het een onschuldige bijwerking, terwijl ik het als heel heftig en naar ervoer.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:35:52 #12
492262 Miss.B
Your new obsession
pi_194571549
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.

Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.

Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?
[/quote]


Ik heb nu 2,5 week dezelfde medicatie en ook dezelfde klachten als jij. Vooral ook constant uitgeput zijn. Ik kan uren slapen maar ben nooit uitgeslapen, na een uurtje voel ik mijn ogen wegdraaien van vermoeidheid. Komende week moet ik terug naar de ha en kan niet wachten iets anders te krijgen
pi_196680428
Ik raak een beetje overstuur.
Ben bezig met overstappen naar een ander antipsychoticum vanwege gewichtstoename, slik het nu bijna een week naast depot en sinds zojuist beginnen mijn ogen weer raar te doen. Ik kan ze niet focussen en ik heb de neiging om omhoog te kijken. Dit heb ik eerder gehad, dus ik weet dat het een bijwerking is. Ik kan wel janken, want ik hoopte dat dit middel beter zou zijn. Door de bijwerkingen word ik eraan herinnerd wat voor troep het is, ik wil dit niet in mijn lichaam, maar het is dwangmedicatie en ik kan er niets tegen doen. Er wordt gif in me gespoten tegen mijn wil en ik voel me machteloos. Het maakt mijn hersenen kapot, mijn lichaam.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zaterdag 12 december 2020 @ 19:22:27 #14
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_196694078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 21:58 schreef kuolema het volgende:
Ik raak een beetje overstuur.
Ben bezig met overstappen naar een ander antipsychoticum vanwege gewichtstoename, slik het nu bijna een week naast depot en sinds zojuist beginnen mijn ogen weer raar te doen. Ik kan ze niet focussen en ik heb de neiging om omhoog te kijken. Dit heb ik eerder gehad, dus ik weet dat het een bijwerking is. Ik kan wel janken, want ik hoopte dat dit middel beter zou zijn. Door de bijwerkingen word ik eraan herinnerd wat voor troep het is, ik wil dit niet in mijn lichaam, maar het is dwangmedicatie en ik kan er niets tegen doen. Er wordt gif in me gespoten tegen mijn wil en ik voel me machteloos. Het maakt mijn hersenen kapot, mijn lichaam.
Hoi Kuolema wat ontzettend tot zeg dat de bijwerkingen zo heftig zijn en dit effect hebben. Hebben ze nu hetzelfde middel weer gegeven waar je eerder deze bijwerkingen van kreeg?
pi_196694942
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 19:22 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Hoi Kuolema wat ontzettend tot zeg dat de bijwerkingen zo heftig zijn en dit effect hebben. Hebben ze nu hetzelfde middel weer gegeven waar je eerder deze bijwerkingen van kreeg?
Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.
Vandaag heb ik er geen last meer van gehad gelukkig. Maar ik zit nog maar op de helft van de dosis waar de psychiater me op wil hebben.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_196695822
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:19 schreef kuolema het volgende:

[..]

Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.
Vandaag heb ik er geen last meer van gehad gelukkig. Maar ik zit nog maar op de helft van de dosis waar de psychiater me op wil hebben.
Kan je in kleinere stapjes opbouwen? Fijn dat je er vandaag geen last meer van hebt gehad, want het klinkt niet prettig die bijwerking.
Sterkte!
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 13 december 2020 @ 20:02:03 #17
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_196712741
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:19 schreef kuolema het volgende:

[..]

Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.
Vandaag heb ik er geen last meer van gehad gelukkig. Maar ik zit nog maar op de helft van de dosis waar de psychiater me op wil hebben.
Oké dat is wel rot ja. Is het weggebleven nu?
pi_196712864
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:12 schreef Nijna het volgende:

[..]

Kan je in kleinere stapjes opbouwen? Fijn dat je er vandaag geen last meer van hebt gehad, want het klinkt niet prettig die bijwerking.
Sterkte!
Dat weet ik niet, ik denk het niet.
Dank je.
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:02 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Oké dat is wel rot ja. Is het weggebleven nu?
Ja, het is weggebleven. Ik was vrijdagavond extreem vermoeid, denk dat het daardoor kwam, het werd de vorige keer ook erger bij spanning en vermoeidheid.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zondag 13 december 2020 @ 21:15:13 #19
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_196714067
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:09 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, ik denk het niet.
Dank je.
[..]

Ja, het is weggebleven. Ik was vrijdagavond extreem vermoeid, denk dat het daardoor kwam, het werd de vorige keer ook erger bij spanning en vermoeidheid.
Gelukkig, hopelijk voel je, je ook weer ietsje rustiger erover.
pi_196792113
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 21:15 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Gelukkig, hopelijk voel je, je ook weer ietsje rustiger erover.
Ik was het alweer half vergeten, heb het niet eens aan mijn casemanager verteld.
Maar nu gebeurt het weer. Ik doe mijn best om er rustig onder te blijven maar dat is lastig.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_196796952
6 weken geleden overgestapt van fabrikant. Escitalopram.

Na drie jaar ineens weer last van heftige angstaanvallen en depressieve klachten. Maar het is een generiek medicijn, hoor! :*
pi_196799447
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2020 04:36 schreef DevFreak het volgende:
6 weken geleden overgestapt van fabrikant. Escitalopram.

Na drie jaar ineens weer last van heftige angstaanvallen en depressieve klachten. Maar het is een generiek medicijn, hoor! :*
Ik zou dat aangeven bij behandelaar en apotheek. :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_196799601
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2020 04:36 schreef DevFreak het volgende:
6 weken geleden overgestapt van fabrikant. Escitalopram.

Na drie jaar ineens weer last van heftige angstaanvallen en depressieve klachten. Maar het is een generiek medicijn, hoor! :*
Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.
Wist je van tevoren dat er mensen zijn bij wie dit gebeurt? Was je er bang voor?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_196800355
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:24 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.
Wist je van tevoren dat er mensen zijn bij wie dit gebeurt? Was je er bang voor?
Je hoort het toch bezig vaak dat mensen dat ze last hebben van wisseling van merk.
Ik vind dat er te makkelijk geroepen wordt dat het niet uit zou moeten maken omdat de werkzame stof hetzelfde is. Wellicht doen die vulstoffen toch ook wel iets op de werking? Ik heb geen idee, ben geen chemicus of apotheker.
De klachten die DevFreak noemt lijken bijna op afbouwverschijnselen ofzo.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_196803784
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:15 schreef Nijna het volgende:

[..]

Ik zou dat aangeven bij behandelaar en apotheek. :*
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:24 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.
Wist je van tevoren dat er mensen zijn bij wie dit gebeurt? Was je er bang voor?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:12 schreef Nijna het volgende:

[..]

Je hoort het toch bezig vaak dat mensen dat ze last hebben van wisseling van merk.
Ik vind dat er te makkelijk geroepen wordt dat het niet uit zou moeten maken omdat de werkzame stof hetzelfde is. Wellicht doen die vulstoffen toch ook wel iets op de werking? Ik heb geen idee, ben geen chemicus of apotheker.
De klachten die DevFreak noemt lijken bijna op afbouwverschijnselen ofzo.
Vanmorgen bij de huisarts geweest en die schrok er een beetje van. Ze gaf aan het vaker meegemaakt te hebben dat mensen dit soort klachten krijgen, maar het komt niet altijd voor. Ik heb last van:

- Paniekaanvallen
- Depressieve klachten
- Depersonalisatie
- Misselijkheid
- Ik zie flitsen en vreemde aura-achtige dingen
- Drukkend gevoel op mijn hoofd

Twee maanden geleden had ik dit nog niet. Ik krijg echter mijn oude merk weer terug.
Ik dacht eigenlijk at dit weer zo'n centenkwestie was, maar mijn merk kon destijds niet geleverd worden. Morgenochtend mijn vertrouwde merk ophalen bij een andere apotheek en dan komt het vast weer helemaal goed. ^O^

Voor de mensen die dit lezen: NOOIT zomaar ineens een ander merk accepteren. Kan héél slecht uitpakken. :r

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2020 15:40:10 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')