Geef het 2 weken.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:06 schreef DevFreak het volgende:
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.
Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.
Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?
Niet met die medicatie, wel toen ik van paroxetine naar sertraline ging... vol terug in angst en paniek... ging ook niet over tot ik de sertraline verving door fluoxetine... daar jaren rust mee gehad.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:06 schreef DevFreak het volgende:
Hey ik heb even een vraag aan lotgenoten hier. Ik heb meer dan een halfjaar Citalopram 15 mg geslikt tegen depressieve klachten en een angststoornis. Helaas begon ik daar de laatste weken weer last van te krijgen.
Ik ben bij de psychiater geweest en die heeft voorgesteld Escitalopram te gaan proberen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Afijn, de volgende dag direct overgestapt en heb die dag nog behoorlijk last gehad van duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. Volgende dag verdween dit maar ik voel me inmiddels behoorlijk depressief en lusteloos. Mijn hersenen staan helemaal uit.
Is er iemand die ook ooit overgestapt is en dezelfde klachten heeft ervaren? Ging het snel over of juist niet?
Het is denk ik maar gewoon even op mijn tanden bijten en afwachten. Heb je zelf ook ervaring met SSRI's?quote:
Wat gebeurde er na daarna? Afgebouwd?quote:Op dinsdag 25 juni 2019 07:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Niet met die medicatie, wel toen ik van paroxetine naar sertraline ging... vol terug in angst en paniek... ging ook niet over tot ik de sertraline verving door fluoxetine... daar jaren rust mee gehad.
Ja zelf ervaring. Werkt niet gelijk.. Ik was eerst 2 weken misselijk en nog een paar weken later voelde ik pas effect.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 11:38 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Het is denk ik maar gewoon even op mijn tanden bijten en afwachten. Heb je zelf ook ervaring met SSRI's?
[..]
Wat gebeurde er na daarna? Afgebouwd?
Ik ga het dinsdag bespreken met de psychiater.quote:Op maandag 16 september 2019 21:51 schreef Nijna het volgende:
Ik herken het niet, maar misschien is het handig om dit te overleggen met de psychiater die het heeft voorgeschreven?
Het klinkt erg onprettig.
Lagere dosering is wel mogelijk volgens internet. Maar ik heb er nu geen last meer van gelukkig.quote:Op woensdag 18 september 2019 22:07 schreef appelsap het volgende:
Ik herken het wel, bij mij bleek de dosering toen te hoog te zijn voor mij. Ik had ook onder andere hevige spierkrampen in de rest van mijn lichaam trouwens.
Bij een lagere dosering had ik er geen last van, dus ik zou het overleggen met jouw psychiater.
Hoi Kuolema wat ontzettend tot zeg dat de bijwerkingen zo heftig zijn en dit effect hebben. Hebben ze nu hetzelfde middel weer gegeven waar je eerder deze bijwerkingen van kreeg?quote:Op vrijdag 11 december 2020 21:58 schreef kuolema het volgende:
Ik raak een beetje overstuur.
Ben bezig met overstappen naar een ander antipsychoticum vanwege gewichtstoename, slik het nu bijna een week naast depot en sinds zojuist beginnen mijn ogen weer raar te doen. Ik kan ze niet focussen en ik heb de neiging om omhoog te kijken. Dit heb ik eerder gehad, dus ik weet dat het een bijwerking is. Ik kan wel janken, want ik hoopte dat dit middel beter zou zijn. Door de bijwerkingen word ik eraan herinnerd wat voor troep het is, ik wil dit niet in mijn lichaam, maar het is dwangmedicatie en ik kan er niets tegen doen. Er wordt gif in me gespoten tegen mijn wil en ik voel me machteloos. Het maakt mijn hersenen kapot, mijn lichaam.
Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.quote:Op zaterdag 12 december 2020 19:22 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Hoi Kuolema wat ontzettend tot zeg dat de bijwerkingen zo heftig zijn en dit effect hebben. Hebben ze nu hetzelfde middel weer gegeven waar je eerder deze bijwerkingen van kreeg?
Kan je in kleinere stapjes opbouwen? Fijn dat je er vandaag geen last meer van hebt gehad, want het klinkt niet prettig die bijwerking.quote:Op zaterdag 12 december 2020 20:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.
Vandaag heb ik er geen last meer van gehad gelukkig. Maar ik zit nog maar op de helft van de dosis waar de psychiater me op wil hebben.
Oké dat is wel rot ja. Is het weggebleven nu?quote:Op zaterdag 12 december 2020 20:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee, dit is een ander middel, ik heb het jaren geleden geslikt in deze dosis voor een paar weken, toen had ik geen bijwerkingen.
Vandaag heb ik er geen last meer van gehad gelukkig. Maar ik zit nog maar op de helft van de dosis waar de psychiater me op wil hebben.
Dat weet ik niet, ik denk het niet.quote:Op zaterdag 12 december 2020 21:12 schreef Nijna het volgende:
[..]
Kan je in kleinere stapjes opbouwen? Fijn dat je er vandaag geen last meer van hebt gehad, want het klinkt niet prettig die bijwerking.
Sterkte!
Ja, het is weggebleven. Ik was vrijdagavond extreem vermoeid, denk dat het daardoor kwam, het werd de vorige keer ook erger bij spanning en vermoeidheid.quote:Op zondag 13 december 2020 20:02 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Oké dat is wel rot ja. Is het weggebleven nu?
Gelukkig, hopelijk voel je, je ook weer ietsje rustiger erover.quote:Op zondag 13 december 2020 20:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik denk het niet.
Dank je.
[..]
Ja, het is weggebleven. Ik was vrijdagavond extreem vermoeid, denk dat het daardoor kwam, het werd de vorige keer ook erger bij spanning en vermoeidheid.
Ik was het alweer half vergeten, heb het niet eens aan mijn casemanager verteld.quote:Op zondag 13 december 2020 21:15 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Gelukkig, hopelijk voel je, je ook weer ietsje rustiger erover.
Ik zou dat aangeven bij behandelaar en apotheek.quote:Op vrijdag 18 december 2020 04:36 schreef DevFreak het volgende:
6 weken geleden overgestapt van fabrikant. Escitalopram.
Na drie jaar ineens weer last van heftige angstaanvallen en depressieve klachten. Maar het is een generiek medicijn, hoor!
Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.quote:Op vrijdag 18 december 2020 04:36 schreef DevFreak het volgende:
6 weken geleden overgestapt van fabrikant. Escitalopram.
Na drie jaar ineens weer last van heftige angstaanvallen en depressieve klachten. Maar het is een generiek medicijn, hoor!
Je hoort het toch bezig vaak dat mensen dat ze last hebben van wisseling van merk.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:24 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.
Wist je van tevoren dat er mensen zijn bij wie dit gebeurt? Was je er bang voor?
quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:15 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik zou dat aangeven bij behandelaar en apotheek.
quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:24 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb zelf nooit last gehad van de vele wisselingen van fabrikant. Maar ik ben vaak tegengekomen dat mensen er last van hebben. Het is eigenlijk niet te verklaren want de werkzame stof is hetzelfde. Het enige dat zou kunnen is een reactie op de vulstoffen, maar daar krijg je niet het soort klachten van dat jij noemt, lijkt me.
Wist je van tevoren dat er mensen zijn bij wie dit gebeurt? Was je er bang voor?
Vanmorgen bij de huisarts geweest en die schrok er een beetje van. Ze gaf aan het vaker meegemaakt te hebben dat mensen dit soort klachten krijgen, maar het komt niet altijd voor. Ik heb last van:quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:12 schreef Nijna het volgende:
[..]
Je hoort het toch bezig vaak dat mensen dat ze last hebben van wisseling van merk.
Ik vind dat er te makkelijk geroepen wordt dat het niet uit zou moeten maken omdat de werkzame stof hetzelfde is. Wellicht doen die vulstoffen toch ook wel iets op de werking? Ik heb geen idee, ben geen chemicus of apotheker.
De klachten die DevFreak noemt lijken bijna op afbouwverschijnselen ofzo.
Bedankt voor je reactie. Mijn HA heeft het besproken met de psychiater van de pop-poli. Ik had wel gezien dat dit een bijwerking kon zijn, maar de psychiater gaf aan dit nog nooit als klacht te hebben gehoord...dus ik ging er dan ook van uit dat dit geen bijwerking zou zijn. Maar nu ik het zelf ervaar en ben gaan Googelen, kom ik toch meer vrouwen tegen die het wel als bijwerking ervaren.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 08:36 schreef Nijna het volgende:
Zoloft geslikt, al lang geleden, nooit problemen mee gehad qua menstruatie.
Ben je bang dat het de mogelijkheid om zwanger te worden beïnvloed?
Als je zwanger wilt worden terwijl je een antidepressivum gebruikt, zou ik wel checken of dit dan de aangewezen medicatie daarvoor is.
Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht bij een pop-poli.
Nou ik heb het eerder gevraagd en dacht als ik toch labiel ben kan ik dat balletje wel weer opgooien. Alleen ik dacht als ik een stemmingsstabilisator slik (lamotrigine) heb ik geen antidepressiva meer nodig (fluoxetine). Scheelt weer in chemische troep. Ik slik toch een behoorlijke hand vol pillen op een dag en elke pil minder is er eenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 07:42 schreef Nijna het volgende:
Kan je niet met de fluoxetine stoppen vanwege de lamotrigine?
Ik heb geen idee, ik heb het ooit in het verleden geslikt (fluoxetine), maar kon daar gewoon mee stoppen.
Als ik trouwens google dan lees ik in de gauwigheid (op engelse sites) dat lamotrigine met fluoxetine of paroxetine kan, maar niet met alle ssri's. Misschien is dat de reden?
Zou je het ze kunnen vragen?
Of bedoelen ze dat je er niet NU mee moet stoppen, vanwege alle wisseling in medicatie die je sowieso hebt op dit moment en de onrust die dat meebrengt?
En is anders een second opinion een optie?
Niet doen, Child. Dat zal niet goed gaan.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oké, door het wisselen en geouwehoer met medicijnen ben ik veel aangekomen. Mensen een tijdje niet gezien. Het eerste wat ze zeggen "het is wel aan je te zien dat je aan het rommelen bent met medicijnen, je bent aangekomen"
Ik heb sterk de neiging om mijn baxter de prullenbak in te tyfen. Functioneer prima zonder en dan val ik tenminste wat sneller af
Niet doen! Overleg met je behandelaar!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oké, door het wisselen en geouwehoer met medicijnen ben ik veel aangekomen. Mensen een tijdje niet gezien. Het eerste wat ze zeggen "het is wel aan je te zien dat je aan het rommelen bent met medicijnen, je bent aangekomen"
Ik heb sterk de neiging om mijn baxter de prullenbak in te tyfen. Functioneer prima zonder en dan val ik tenminste wat sneller af
Naar dat mensen die opmerkingen maken. En logisch dat je het zat bent. Maar ik meen te hebben gelezen dat je al zeker twee nachten niet geslapen hebt… klinkt voor mij niet alsof je prima functioneert.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik moet nadenken en ga wel overleggen met die luimaar ik ben het zo zo zo zat
Ja, begrijpelijk. En dat is heel rot.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik moet nadenken en ga wel overleggen met die luimaar ik ben het zo zo zo zat
Dat is de terugval die je dat laat zeggenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
nou er is me duidelijk gemaakt dat ze dwangmedicatie gaan regelen als ik het niet vrijwillig neem of mijn spiegel laat prikken. En ze gaan nu overleggen of ik thuis mag blijven.
Met eerlijkheid stoot je enkel je hoofd
Door eerlijkheid nu kunnen ze je beter helpen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
nou er is me duidelijk gemaakt dat ze dwangmedicatie gaan regelen als ik het niet vrijwillig neem of mijn spiegel laat prikken. En ze gaan nu overleggen of ik thuis mag blijven.
Ik begrijp dat het zo voelt CotSquote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |