Hi,
ik ben op zoek naar een stofzuiger voor bij het klussen. Ergens in het najaar wil ik mijn schuurtje zo gaan inrichten dat ik mijn klushobby (luidsprekers bouwen) weer op kan pakken, vnl dus houtbewerking. Gebruikte apparatuur die stof genereert: o.a. bovenfrees, afkortzaag, zaagtafel, bandschuurmachine, handschuurmachine. Allemaal Bosch groen. Geen profi spul dus, maar prima voor mijn hobby's. Het hout is voornamelijk MDF (niet echt hout dus, wel veel stof) en soms een paar planken echt hout of houtfineer.
Tussen nu en het najaar wil ik binnen nog een hoop houtwerk gaan schilderen. Afgelopen dagen met een delta schuurmachientje bezig geweest. Prima dingetje, maar *alles* zit onder het stof. Zit wel zo'n opvangbakje met filter aan, maar dat doet ook niet zoveel.
Nu ben ik dus op zoek naar een bouwstofzuiger die ik hierbij kan gebruiken. Vriend van mij heeft een enorme collectie Festool spullenboel incl. stofzuiger, waarbij de stofzuiger ook aan gaat als je het aangesloten apparaat aanzet. Zou een leuke feature zijn. Ook zijn delta schuurmachine was een genot om mee te werken.
Ik heb alleen geen zin om al mijn apparatuur te vervangen door een paar duizend euro aan Festool, dat trekt jantje even niet.
Heb een beetje onderzoek gedaan en heb begrepen dat je voor stof van verf en zaagsel een klasse M bouwstofzuiger nodig hebt. Dat begint bij ongeveer ¤ 550,- en daar schrik ik wel een beetje van. Is dat echt nodig? Want Jan en allemaal staat lekker hout en verf te schuren met alleen een opvangbakje met halfbakken filter en dat kan allemaal maar. Waarom zou een klasse L niet voldoen?
En dan de delta schuurmachine zelf. Ik kom ook het merk Rupes tegen. Nu ken ik best wat merken en varianten daarop, maar van dit merk nooit wat gehoord. Is dat wat? Kan daar niet echt wat over vinden anders dan 'dat schilders het regelmatig gebruiken'. Maar ben er intussen ook achter gekomen dat veel zogenaamd informatieve sites gewoon opgezet zijn door webshops en uiteindelijk daar naar doorlinken. Dan vraag ik me af wat de waarde is van de teksten.
Man man man wat is het een lang verhaal geworden. Voor degenen die minder tijd hebben...
• Ik ben hobbymatig klusser en op zoek naar een bouwstofzuiger om in minder stof te werken
• Ik wil verf kunnen schuren + hout/MDF zagen/schuren
• Heb voornamelijk Bosch groen apparatuur en ik wil het daar graag op aan kunnen sluiten
• Ik zie her en der dat voor verfstof en zaagsel eigenlijk klasse M nodig is, is dat écht nodig? Vind een stofzuiger vanaf ¤ 550 (ongeveer evenveel als de zaagtafel en bovenfrees samen) namelijk beetje veel. Tweedehands vind ik een beetje link voor zo'n apparaat.
• Ik kom voor schuurmachines het merk Rupes tegen en voor stofzuigers Starmix, maar die ken ik beide niet. Is dat wat?
• Moet geen enorm grote worden, moet hem met 1 arm op kunnen tillen en het schuurtje is niet zo groot
• Welke tips hebben jullie nog meer? Is stofzuigerzakloos mogelijk zoals Dyson zeg maar?
• Ik heb afgelopen dagen met een Bosch PSM100 schuurmuis deuren en kozijnen lopen schuren. niet kaalschuren, maar gewoon tussen verflagen in. Ging prima wat mij betreft. Is het écht de moeite waard om een andere aan te schaffen?
Thnx voor jullie hulp alvast.
Da gao nie nou!