abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187264136
Hi,
ik ben op zoek naar een stofzuiger voor bij het klussen. Ergens in het najaar wil ik mijn schuurtje zo gaan inrichten dat ik mijn klushobby (luidsprekers bouwen) weer op kan pakken, vnl dus houtbewerking. Gebruikte apparatuur die stof genereert: o.a. bovenfrees, afkortzaag, zaagtafel, bandschuurmachine, handschuurmachine. Allemaal Bosch groen. Geen profi spul dus, maar prima voor mijn hobby's. Het hout is voornamelijk MDF (niet echt hout dus, wel veel stof) en soms een paar planken echt hout of houtfineer.

Tussen nu en het najaar wil ik binnen nog een hoop houtwerk gaan schilderen. Afgelopen dagen met een delta schuurmachientje bezig geweest. Prima dingetje, maar *alles* zit onder het stof. Zit wel zo'n opvangbakje met filter aan, maar dat doet ook niet zoveel.

Nu ben ik dus op zoek naar een bouwstofzuiger die ik hierbij kan gebruiken. Vriend van mij heeft een enorme collectie Festool spullenboel incl. stofzuiger, waarbij de stofzuiger ook aan gaat als je het aangesloten apparaat aanzet. Zou een leuke feature zijn. Ook zijn delta schuurmachine was een genot om mee te werken.
Ik heb alleen geen zin om al mijn apparatuur te vervangen door een paar duizend euro aan Festool, dat trekt jantje even niet.

Heb een beetje onderzoek gedaan en heb begrepen dat je voor stof van verf en zaagsel een klasse M bouwstofzuiger nodig hebt. Dat begint bij ongeveer ¤ 550,- en daar schrik ik wel een beetje van. Is dat echt nodig? Want Jan en allemaal staat lekker hout en verf te schuren met alleen een opvangbakje met halfbakken filter en dat kan allemaal maar. Waarom zou een klasse L niet voldoen?

En dan de delta schuurmachine zelf. Ik kom ook het merk Rupes tegen. Nu ken ik best wat merken en varianten daarop, maar van dit merk nooit wat gehoord. Is dat wat? Kan daar niet echt wat over vinden anders dan 'dat schilders het regelmatig gebruiken'. Maar ben er intussen ook achter gekomen dat veel zogenaamd informatieve sites gewoon opgezet zijn door webshops en uiteindelijk daar naar doorlinken. Dan vraag ik me af wat de waarde is van de teksten.

Man man man wat is het een lang verhaal geworden. Voor degenen die minder tijd hebben...
• Ik ben hobbymatig klusser en op zoek naar een bouwstofzuiger om in minder stof te werken
• Ik wil verf kunnen schuren + hout/MDF zagen/schuren
• Heb voornamelijk Bosch groen apparatuur en ik wil het daar graag op aan kunnen sluiten
• Ik zie her en der dat voor verfstof en zaagsel eigenlijk klasse M nodig is, is dat écht nodig? Vind een stofzuiger vanaf ¤ 550 (ongeveer evenveel als de zaagtafel en bovenfrees samen) namelijk beetje veel. Tweedehands vind ik een beetje link voor zo'n apparaat.
• Ik kom voor schuurmachines het merk Rupes tegen en voor stofzuigers Starmix, maar die ken ik beide niet. Is dat wat?
• Moet geen enorm grote worden, moet hem met 1 arm op kunnen tillen en het schuurtje is niet zo groot
• Welke tips hebben jullie nog meer? Is stofzuigerzakloos mogelijk zoals Dyson zeg maar?
• Ik heb afgelopen dagen met een Bosch PSM100 schuurmuis deuren en kozijnen lopen schuren. niet kaalschuren, maar gewoon tussen verflagen in. Ging prima wat mij betreft. Is het écht de moeite waard om een andere aan te schaffen?

Thnx voor jullie hulp alvast.
Da gao nie nou!
  dinsdag 4 juni 2019 @ 21:55:29 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187264266
Starmix en rupes zijn beiden hoogaangeschreven professionele gereedschapmerken (Rupes delta schuurmachine is op de stekker na exact hetzelfde als de DTS400 van Festool bijv.) . Topspul dus. Als je veel met MDF werkt zou ik stofklasse M wel overwegen. Maar alleen als je budget dat toelaat. Zelf heb ik stofklasse L stofzuigers en die voldoen voor mij zeker.
pi_187264373
Vrijwel elke schilder heeft of Festool of Rupes, zijn prima machines. Ik heb zelf al enkele jaren het oude model (LS21), maar die nieuwe (LS71) heeft een TNO gekeurd afzuigsysteem erbij, lijkt mij super handig. Heb 'm ook aan een familielid aangeraden en die is er zeer over te spreken. En ja, het schuurt echt 100x beter dan zo'n dhz machine en goedkoop kwalitatief papier kan je bij Ecotools bestellen.

Verder is een L-klasse stofzuiger naar mijn mening voldoende. Als het even kan zou ik er een nemen met instelbare zuigkracht, wel zo lekker voor het schuren maar niet persé nodig.
  dinsdag 4 juni 2019 @ 22:03:33 #4
36431 bleiblei
pi_187264481
Als ik nog een functie kan adviseren naast het geschakelde stopcontact en instelbare zuigkracht (erg handig om te voorkomen dat je schuurmachine aan het schuuroppervlak plakt) is een filterklopfunctie. Dat hebben die van mij niet en mis ik wel.
pi_187264535
Stofzuigers zonder zak heb je zover ik weet niet in de bouw. Nooit begrepen wat daar de lol van is,
eerst stofzuigen, leeg je de zak heb je gelijk stoflongen en ligt je hele huis weer vol stof...
pi_187264677
Ik heb zelf een perfectmate Vac23 stofzuiger.
Die doet wat het moet doen.
Deze heb ik tijdens een verbouwing gekocht omdat ik in een aantal kamers de wanden wilde schuren en ook nog wat houtwerk.
Mijn ervaring is dat ik eerder zoiets had moeten kopen.

Het schijnt een M klasse te zijn maar dan niet gecertificeerd.
Twee nadelen vind ik het gebrek aan een slave stopcontact en hij maakt een hoop herrie zeker als die aangesloten is op de schuurmachine.
Ik gebruik het in combi met een dewalt excentrische schuurmachine of met de bovenfrees.
Watch me drijving!
pi_187264707
Wow, dat zijn nog eens snelle reactie, thnx!
Starmix en Rupes dus allebei OK. Ik ga dan nog ff verder grasduinen of klasse M te betalen is of dat ik me tevreden stel met klasse L. Instelbare zuigkracht zet ik op het verlanglijstje, goede tip.
Filterklopfunctie idem dito. Dat is normaal mijn rechterhand om te zorgen dat het filter niet vol loopt. Super fijn als de stofzuiger dat zelf kan doen.
Edit: Perfectmate voeg ik ook toe aan het lijstje 'goede spullen'.
Da gao nie nou!
pi_187264730
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 22:03 schreef bleiblei het volgende:
Als ik nog een functie kan adviseren naast het geschakelde stopcontact en instelbare zuigkracht (erg handig om te voorkomen dat je schuurmachine aan het schuuroppervlak plakt) is een filterklopfunctie. Dat hebben die van mij niet en mis ik wel.
Filterkloppen is inderdaad erg handig en ook iets wat je niet achteraf kunt realiseren. Geschakeld stopcontact is wel los te verkrijgen
Watch me drijving!
pi_187265045
Kijk eens naar een Makita VC2512L bouwstofzuiger. Ideaal apparaat en heel betaalbaar.

Deze heeft een extra stopkontakt en auto functie. Verder nog een uitwasbaar filter.

Dit is een L-klasse stofzuiger.
  Moderator dinsdag 4 juni 2019 @ 22:31:58 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187265146
Heeft een investering in een klasse M stofzuiger wel zin als je er niet regelmatig / dagelijks mee werkt ?
  dinsdag 4 juni 2019 @ 23:29:03 #11
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_187266377
oneida dust deputy voor je stofzuiger zetten, of een andere cycloon oplossing.

Dan ben je al het meeste kwijt, en loopt je filter niet meteen vol. Dan vind ik toch wel het grootste probleem bij gewone bouw stofzuigers.
Bij dit model zijn alleen de drie wielen wat onstabiel. (mede door de hoogte)
Maar als je het in de schuur zet dan kan je vast zelf iets van een voet maken die het wat stabieler maakt.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_187267884
Ik heb zelf ook zo'n cycloon unit, ideaal. Paar euro uit China, oud groot koffieblik/ton, oude stofzuigerslang en dagje knutselen.(YouTube heeft diverse diy filmpjes)
Verloopjes voor gereedschap naar stofzuigerslang zijn goed te vinden op de bekende Chinese leverancier.
pi_187273646
Op basis van jullie tips lijkt de Makita VC1310LX1 me wel een aardig apparaat.
Even wat van de eigenschappen ge-copy-paste:

Makita VC1310LX1 230 V Stofzuiger L-klasse
'Auto' startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines, met enkele seconden naloop.
Variabele zuigkrachtregeling.
Automatische zelfreinigende filter.
L-klasse stofzuiger.
Voorzien van anti-statische stofzuigslang.
Onderdruk: 220 mbar
Cap. stof: 13 l
Cap. vloeistof: 7 l
Afm. lxbxh: 336x330x420 mm
Gewicht (EPTA) : 9,6 kg
Geluidsdrukniveau (LpA): 73 dB(A)

Ofwel met automatisch aangaan als ik het apparaat aanzet, instelbare zuigkracht en automatische zelfreinigend filter.
Hij is ook lekker compact en niet al tè zwaar. Kost alleen wel ¤ 300. Het lijkt alsof vooral de variabele zuigkrachtregeling het apparaat nogal duur maakt, want bijvoorbeeld de VC2512L waar Glider mee kwam is een stuk goedkoper.
Is dit apparaat zijn geld waard? Zit verder ook niets bij behalve een slang, dus moet er nog accessoires bij kopen ook.
Terwijl ik dit typ kom ik toch ook weer de Festool CT17 E-set BU tegen, die is letterlijk maar een paar euro duurder dan de Makita en heeft wel allerlei accessoires en ook best compact. Kak, nu ben ik weer van het padje. Of mist die Festool iets wat ik nu over het hoofd zie?

En weet iemand of het eenvoudig voor elkaar te krijgen is om een Makita/Festool op een Bosch schuurmachine/zaagtafel/bovenfrees aan te sluiten? Want hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld zo'n perfectmate of starmix om die op je gereedschap aan te sluiten?
Da gao nie nou!
  woensdag 5 juni 2019 @ 15:11:01 #14
36431 bleiblei
pi_187273765
CT17e zou ik niet doen. Is een oud protool model en echt de instapper bij Festool. Haalt ook de L klasse niet als ik mij niet vergis.
  Moderator woensdag 5 juni 2019 @ 18:53:05 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187276858
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 15:00 schreef vigier het volgende:
En weet iemand of het eenvoudig voor elkaar te krijgen is om een Makita/Festool op een Bosch schuurmachine/zaagtafel/bovenfrees aan te sluiten? Want hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld zo'n perfectmate of starmix om die op je gereedschap aan te sluiten?
Ik denk dat je moet kijken naar wat voor slangadapter van bijvoorbeeld 38 of 22 mm je dan precies nodig hebt en die los bij moet bestellen. Dat zul je bij een andere fabrikant denk ik ook moeten :)

https://www.makita.nl/artikelen/slangadapters.html
pi_187277893
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 15:11 schreef bleiblei het volgende:
CT17e zou ik niet doen. Is een oud protool model en echt de instapper bij Festool. Haalt ook de L klasse niet als ik mij niet vergis.
Ik heb de Protool inderdaad, bevalt me prima maar ik denk dat je meer waar voor je geld krijgt bij Makita. Als ik er nu een zou kopen zou ik zeker een ander model halen. Automatische filterklopper heeft 'ie ook niet zover ik weet, mis daar ook niks aan. Ik heb het filter werkelijk nog geen één keer uitgeklopt sinds ik 'm heb en hij is niet vuil. Die van mij heeft geen zuigkrachtregeling en dat mis ik wel.
pi_187316747
Thnx voor de adviezen... dan ga ik niet voor de Festool, wel voor de Makita. Dank jullie wel :) En een paar adapters zoeken...
Da gao nie nou!
  zaterdag 8 juni 2019 @ 10:11:18 #18
4330 PJ
Tja.....
pi_187316896
Nog aan deze gedacht? Heb ik en is een top ding!

https://www.bosch-profess(...)-20-l-sfc-060197B000
  zaterdag 8 juni 2019 @ 12:46:56 #19
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_187318673
Zo'n ding tussen je stofzuiger zetten. Die monteer je op een emmer met deksel oid. Scheelt je veel stofzuiger zakken.

https://banggood.app.link/UF4NSS7MlX
  zaterdag 8 juni 2019 @ 12:57:44 #20
36431 bleiblei
pi_187318856
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 12:46 schreef speedfightrage het volgende:
Zo'n ding tussen je stofzuiger zetten. Die monteer je op een emmer met deksel oid. Scheelt je veel stofzuiger zakken.

https://banggood.app.link/UF4NSS7MlX
Heb je dat wel eens geprobeerd? "Zo een ding" op een emmer met deksel zetten? :P
  zaterdag 8 juni 2019 @ 13:01:07 #21
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_187318906
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 12:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb je dat wel eens geprobeerd? "Zo een ding" op een emmer met deksel zetten? :P
Ja, had hem bij mijn collega geadviseerd. Die heeft hem gekocht en gemonteerd en het werkt perfect :)
  zaterdag 8 juni 2019 @ 13:34:13 #22
4330 PJ
Tja.....
pi_187319352
H
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 12:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb ook zo'n ding maar het is lastig om een goede emmer te vinden. Mijn stofzuiger is zo sterk dat hij de emmers kapot zuigt.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 16:35:25 #23
36431 bleiblei
pi_187321658
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 13:34 schreef PJ het volgende:
H
[..]

Heb ook zo'n ding maar het is lastig om een goede emmer te vinden. Mijn stofzuiger is zo sterk dat hij de emmers kapot zuigt.
Dat was mijn punt ook ;) .
Voor Cycloon moet je eigenlijk een stalen vat hebben. Want ook kunststof vaten worden aan gort gezogen :P .
  zaterdag 8 juni 2019 @ 20:29:46 #24
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_187325281
Wij hebben gewoon een oude stofzuiger van marktplaats gehaald. _O-
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_187327455
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 10:11 schreef PJ het volgende:
Nog aan deze gedacht? Heb ik en is een top ding!

https://www.bosch-profess(...)-20-l-sfc-060197B000
Heb ik wel in mijn zoektocht voorbij zien komen, maar die heeft geen vermogensregeling en ik heb begrepen dat dat vooral bij het schuren met zo'n delta-ding wel erg prettig is om te voorkomen dat de schuurmachine aan het oppervlak blijft plakken...
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')