https://nos.nl/artikel/22(...)r-schaduwkanten.htmlquote:Aangepaste geschiedeniscanon krijgt meer aandacht voor schaduwkanten
Het kabinet laat de Canon van Nederland aanpassen, het overzicht van de nationale geschiedenis. Daarbij wil minister Van Engelshoven van Onderwijs dat er ook gekeken wordt naar de schaduwkanten van de Nederlandse geschiedenis. Ook raadt ze de evaluatiecommissie aan om aandacht te besteden aan "de verhalen en perspectieven van verschillende groepen in de samenleving".
Ik ook. Maar geen idee of de lage niveaus dat krijgen. Daar wordt meestal WO2 ingestampt en niet veel meerquote:Op zondag 2 juni 2019 17:53 schreef t4600c het volgende:
De schaduwkanten van de nederlandse geschiedenis worden toch al op school gegeven? Ik heb gewoon les gehad over slavernij, de VOC, Nederlandse kolonisatie, massamoorden.
Maar laten we niet vergeten dat vrijwel elke bevolkingsgroep op aarde ooit in de geschiedenis slaven hield. Daar zijn europeanen echt niet speciaal in...
Aletta jacobs werd al onderwezen.quote:Op zondag 2 juni 2019 17:54 schreef Sapstengel het volgende:
Kunnen ze het ook direct genderneutraal en inclusief maken? En graag ook wat aandacht voor alle mensen van kleur die Nederland groot hebben gemaakt, niet alleen voor de witte mannen.
Is Joods een kleur? Ik bedoel mensen als Gerda Havertong of Humberto Tanquote:Op zondag 2 juni 2019 17:58 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Aletta jacobs werd al onderwezen.
Hmm, ik kreeg dat gewoon op mijn school, wat speciaal praktijkonderwijs was.quote:Op zondag 2 juni 2019 17:58 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Ik ook. Maar geen idee of de lage niveaus dat krijgen. Daar wordt meestal WO2 ingestampt en niet veel meer
Zo kan je ook de concurrentie de pas afsnijden.quote:Op zondag 2 juni 2019 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb dit soort dingen toch echt niet op school gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
En in de tweede wereldoorlog zaten we allemaal in het verzet. Volgens het onderwijs dat ik kreeg dus.
Nou en ? Paar opstandige zwervers vermoord. Lekker boeiend.quote:Op zondag 2 juni 2019 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb dit soort dingen toch echt niet op school gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
En in de tweede wereldoorlog zaten we allemaal in het verzet. Volgens het onderwijs dat ik kreeg dus.
Ik zie dat we dat onderwijs hard nodig hebbenquote:Op zondag 2 juni 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:
Nou en ? Paar opstandige zwervers vermoord. Lekker boeiend.
Moesten ze maar niet samenzweren om ons te verstoten. Dat krijg je ervan.quote:Op zondag 2 juni 2019 21:15 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zie dat we dat onderwijs hard nodig hebben
quote:The Dutch followed this with an assault on Chinese settlements elsewhere in Batavia in which they burned houses and killed people. The Dutch politician and critic of colonialism W. R. van Hoëvell wrote that "pregnant and nursing women, children, and trembling old men fell on the sword. Defenseless prisoners were slaughtered like sheep".[d][33]
Troops under Lieutenant Hermanus van Suchtelen and Captain Jan van Oosten, a survivor from Tanah Abang, took station in the Chinese district: Suchtelen and his men positioned themselves at the poultry market, while van Oosten's men held a post along the nearby canal.[34] At around 5:00 p.m., the Dutch opened fire on Chinese-occupied houses with cannon, causing them to catch fire.[35][8] Some Chinese died in the burning houses, while others were shot upon leaving their homes or committed suicide in desperation. Those who reached the canal near the housing district were killed by Dutch troops waiting in small boats,[35] while other troops searched in between the rows of burning houses, killing any survivors they found.[33] These actions later spread throughout the city.[35] Vermeulen notes that many of the perpetrators were sailors and other "irregular and bad elements" of society.[e][36] During this period there was heavy looting[36] and seizures of property.[31]
A black and white drawing of the execution of Chinese prisoners during the Batavia massacre. Decapitated heads can be seen on the ground, with one Dutch soldier in the midst of decapitating another prisoner. Armed guards stand watch over the group, including the prisoners queued for execution.
Chinese prisoners were executed by the Dutch on 10 October 1740.
The following day the violence continued to spread, and Chinese patients in a hospital were taken outside and killed.[37]
Dat staat gewoon in dat stuk hoor. Die Chinezen werden werkeloos door de suiker crisis waarna ze opstandig werden en gingen plunderen en een aanval voorbereide op Batavia. Die aanval werd maar net afgeslagen en daarop volgde die actie van de VOC om de stad te ontdoen van Chinezen. Moesten ze maar niet opstandig worden en ons gaan plunderen en aanvallen he.quote:Op zondag 2 juni 2019 21:19 schreef Isabeau het volgende:
Je hebt het stuk dus niet gelezen? Dat was een gerucht. Ook frappant dat het Nederlandse stuk op wikipedia een stuk korter is dan van andere talen:
[..]
quote:De rechteloze Chinese koelies in de streek rond Batavia werden werkloos en zwierven in muitende en plunderende groepen in de ommelanden rond. Ze bereidden een aanslag voor en wilden Batavia overmeesteren. Om het probleem van de in opstand gekomen Chinese koelies op te lossen besloot de VOC uiteindelijk in juli 1740 om alle werkloze plantagearbeiders te transporteren naar de stad Galle in de Nederlandse kolonie Ceylon. Onder de koelies deed al snel het gerucht de ronde dat zij onderweg op volle zee overboord zouden worden gezet. Hierop veranderde de opstand van de Chinese arbeiders in een moordpartij rond Batavia, waarbij de streek werd geplunderd en daarop platgebrand. Nadat zij begin oktober door VOC-troepen ten zuiden van de stad uit hun stellingen waren verjaagd, deden in de nacht van 8 oktober de Chinese plunderaars een directe aanval op de muren van de stad Batavia zelf. Deze stormloop kon maar met de grootste moeite door de Europese inwoners worden afgeslagen. De stad verkeerde in staat van beleg. Nu ging al gauw het gerucht dat de goed georganiseerde Chinezen binnen de stad met de opstandelingen samenspanden. Gouverneur-Generaal Adriaan Valckenier kwam hierop met het voorstel om de 'stad van de Chineezen te ruimen'.
Het was massamoord op inwoners van Batavia die daar vreedzaam leefden .quote:Op zondag 2 juni 2019 23:41 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Dat staat gewoon in dat stuk hoor. Die Chinezen werden werkeloos door de suiker crisis waarna ze opstandig werden en gingen plunderen en een aanval voorbereide op Batavia. Die aanval werd maar net afgeslagen en daarop volgde die actie van de VOC om de stad te ontdoen van Chinezen. Moesten ze maar niet opstandig worden en ons gaan plunderen en aanvallen he.
[..]
De politiek moet zich niet bemoeien. Zo is deze canon ontstaan vanuit identiteitspolitiek en men blijft er een politieke zaak van maken . Laat geschiedschrijving en geschiedonderwijs over aan de historici, docenten en schoolbesturen. De politiek moet faciliteren, en dan afstand aanhouden.quote:Op donderdag 6 juni 2019 00:03 schreef Lunatiek het volgende:
Het hele punt is dat niet alles in het onderwijs behandeld kan worden, laat staan in alle nuances. De keuze die moet worden gemaakt is politiek nu. Ik zie liever dat ze elk jaar een ander onderwerp met enige diepgang examineren. De ene keer WW2, de andere keer 1672 of Dirk III.
Tsja, dat was vast en zeker heel wat anders dan wat de Duitsers tijdens 1940-1945 in Nederland uitspookten. Dat kun je vast en zeker helemaal niet met elkaar vergelijken.quote:Op zondag 2 juni 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Nou en ? Paar opstandige zwervers vermoord. Lekker boeiend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |