abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 juni 2019 @ 11:02:48 #1
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_187196948
quote:
Aangepaste geschiedeniscanon krijgt meer aandacht voor schaduwkanten

Het kabinet laat de Canon van Nederland aanpassen, het overzicht van de nationale geschiedenis. Daarbij wil minister Van Engelshoven van Onderwijs dat er ook gekeken wordt naar de schaduwkanten van de Nederlandse geschiedenis. Ook raadt ze de evaluatiecommissie aan om aandacht te besteden aan "de verhalen en perspectieven van verschillende groepen in de samenleving".
https://nos.nl/artikel/22(...)r-schaduwkanten.html

"Nu al is er aandacht voor de zwarte bladzijden van Nederland, zoals de slavernij, de Tweede Wereldoorlog, en de koloniale oorlog in Indonesië (politionele acties). De minister vraagt de commissie om die onderwerpen van alle kanten te belichten", zegt een woordvoerder van Van Engelshoven. Andere schaduwkanten wil hij niet noemen. "Dat is echt aan de commissie."

Waar stuurt de minister op aan? Wat moet er dan specifiek anders aan de onderwerpen in de Canon?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 1 juni 2019 @ 13:34:58 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_187198786
Geen idee wat die muts heeft gesnoven, maar waarom moet alles (echt alles) maar gaan uitstralen hoe slecht we mogelijkerwijs zijn geweest?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 2 juni 2019 @ 17:34:57 #3
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_187223562
We voelden ons te goed dus Calvijn zet er even de rem op.
reset
  zondag 2 juni 2019 @ 17:53:09 #4
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_187223895
De schaduwkanten van de nederlandse geschiedenis worden toch al op school gegeven? Ik heb gewoon les gehad over slavernij, de VOC, Nederlandse kolonisatie, massamoorden.

Maar laten we niet vergeten dat vrijwel elke bevolkingsgroep op aarde ooit in de geschiedenis slaven hield. Daar zijn europeanen echt niet speciaal in...
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_187223915
Kunnen ze het ook direct genderneutraal en inclusief maken? En graag ook wat aandacht voor alle mensen van kleur die Nederland groot hebben gemaakt, niet alleen voor de witte mannen.
pi_187223979
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:53 schreef t4600c het volgende:
De schaduwkanten van de nederlandse geschiedenis worden toch al op school gegeven? Ik heb gewoon les gehad over slavernij, de VOC, Nederlandse kolonisatie, massamoorden.

Maar laten we niet vergeten dat vrijwel elke bevolkingsgroep op aarde ooit in de geschiedenis slaven hield. Daar zijn europeanen echt niet speciaal in...
Ik ook. Maar geen idee of de lage niveaus dat krijgen. Daar wordt meestal WO2 ingestampt en niet veel meer
Ditto.
pi_187223987
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:54 schreef Sapstengel het volgende:
Kunnen ze het ook direct genderneutraal en inclusief maken? En graag ook wat aandacht voor alle mensen van kleur die Nederland groot hebben gemaakt, niet alleen voor de witte mannen.
Aletta jacobs werd al onderwezen.
Ditto.
pi_187224007
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:58 schreef DittoAsPikachu het volgende:

[..]

Aletta jacobs werd al onderwezen.
Is Joods een kleur? Ik bedoel mensen als Gerda Havertong of Humberto Tan
  zondag 2 juni 2019 @ 19:31:11 #9
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_187225564
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:58 schreef DittoAsPikachu het volgende:

[..]

Ik ook. Maar geen idee of de lage niveaus dat krijgen. Daar wordt meestal WO2 ingestampt en niet veel meer
Hmm, ik kreeg dat gewoon op mijn school, wat speciaal praktijkonderwijs was.

Zo wel via TV uitzendingen en series over de geschiedenis als uit kleine boeken die begonnen toen wij allen nog jager-verzamelaars waren. Die boeken gingen door tot en met de Irak oorlog.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_187225740
Ik heb dit soort dingen toch echt niet op school gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
En in de tweede wereldoorlog zaten we allemaal in het verzet. Volgens het onderwijs dat ik kreeg dus.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 juni 2019 @ 20:10:55 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187226265
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb dit soort dingen toch echt niet op school gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
En in de tweede wereldoorlog zaten we allemaal in het verzet. Volgens het onderwijs dat ik kreeg dus.
Zo kan je ook de concurrentie de pas afsnijden.

Maar serieus dat is wel sick ja.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_187226488
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Nou en ? Paar opstandige zwervers vermoord. Lekker boeiend.
pi_187227469
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:

Ik zie dat we dat onderwijs hard nodig hebben -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_187227532
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik zie dat we dat onderwijs hard nodig hebben -O-
Moesten ze maar niet samenzweren om ons te verstoten. Dat krijg je ervan.
pi_187227566
Je hebt het stuk dus niet gelezen? Dat was een gerucht. Ook frappant dat het Nederlandse stuk op wikipedia een stuk korter is dan van andere talen:
quote:
The Dutch followed this with an assault on Chinese settlements elsewhere in Batavia in which they burned houses and killed people. The Dutch politician and critic of colonialism W. R. van Hoëvell wrote that "pregnant and nursing women, children, and trembling old men fell on the sword. Defenseless prisoners were slaughtered like sheep".[d][33]

Troops under Lieutenant Hermanus van Suchtelen and Captain Jan van Oosten, a survivor from Tanah Abang, took station in the Chinese district: Suchtelen and his men positioned themselves at the poultry market, while van Oosten's men held a post along the nearby canal.[34] At around 5:00 p.m., the Dutch opened fire on Chinese-occupied houses with cannon, causing them to catch fire.[35][8] Some Chinese died in the burning houses, while others were shot upon leaving their homes or committed suicide in desperation. Those who reached the canal near the housing district were killed by Dutch troops waiting in small boats,[35] while other troops searched in between the rows of burning houses, killing any survivors they found.[33] These actions later spread throughout the city.[35] Vermeulen notes that many of the perpetrators were sailors and other "irregular and bad elements" of society.[e][36] During this period there was heavy looting[36] and seizures of property.[31]

A black and white drawing of the execution of Chinese prisoners during the Batavia massacre. Decapitated heads can be seen on the ground, with one Dutch soldier in the midst of decapitating another prisoner. Armed guards stand watch over the group, including the prisoners queued for execution.
Chinese prisoners were executed by the Dutch on 10 October 1740.
The following day the violence continued to spread, and Chinese patients in a hospital were taken outside and killed.[37]
pi_187230706
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:19 schreef Isabeau het volgende:
Je hebt het stuk dus niet gelezen? Dat was een gerucht. Ook frappant dat het Nederlandse stuk op wikipedia een stuk korter is dan van andere talen:
[..]

Dat staat gewoon in dat stuk hoor. Die Chinezen werden werkeloos door de suiker crisis waarna ze opstandig werden en gingen plunderen en een aanval voorbereide op Batavia. Die aanval werd maar net afgeslagen en daarop volgde die actie van de VOC om de stad te ontdoen van Chinezen. Moesten ze maar niet opstandig worden en ons gaan plunderen en aanvallen he.

quote:
De rechteloze Chinese koelies in de streek rond Batavia werden werkloos en zwierven in muitende en plunderende groepen in de ommelanden rond. Ze bereidden een aanslag voor en wilden Batavia overmeesteren. Om het probleem van de in opstand gekomen Chinese koelies op te lossen besloot de VOC uiteindelijk in juli 1740 om alle werkloze plantagearbeiders te transporteren naar de stad Galle in de Nederlandse kolonie Ceylon. Onder de koelies deed al snel het gerucht de ronde dat zij onderweg op volle zee overboord zouden worden gezet. Hierop veranderde de opstand van de Chinese arbeiders in een moordpartij rond Batavia, waarbij de streek werd geplunderd en daarop platgebrand. Nadat zij begin oktober door VOC-troepen ten zuiden van de stad uit hun stellingen waren verjaagd, deden in de nacht van 8 oktober de Chinese plunderaars een directe aanval op de muren van de stad Batavia zelf. Deze stormloop kon maar met de grootste moeite door de Europese inwoners worden afgeslagen. De stad verkeerde in staat van beleg. Nu ging al gauw het gerucht dat de goed georganiseerde Chinezen binnen de stad met de opstandelingen samenspanden. Gouverneur-Generaal Adriaan Valckenier kwam hierop met het voorstel om de 'stad van de Chineezen te ruimen'.
  donderdag 6 juni 2019 @ 00:03:53 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187282678
Het hele punt is dat niet alles in het onderwijs behandeld kan worden, laat staan in alle nuances. De keuze die moet worden gemaakt is politiek nu. Ik zie liever dat ze elk jaar een ander onderwerp met enige diepgang examineren. De ene keer WW2, de andere keer 1672 of Dirk III.
pi_187363461
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:41 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Dat staat gewoon in dat stuk hoor. Die Chinezen werden werkeloos door de suiker crisis waarna ze opstandig werden en gingen plunderen en een aanval voorbereide op Batavia. Die aanval werd maar net afgeslagen en daarop volgde die actie van de VOC om de stad te ontdoen van Chinezen. Moesten ze maar niet opstandig worden en ons gaan plunderen en aanvallen he.
[..]

Het was massamoord op inwoners van Batavia die daar vreedzaam leefden .
Een paar domme bange VOC-bestuurders riepen mensen op Chinese inwoners te vermoorden, hun hoofd te brengen en dan kreeg men een bonus voor elk hoofd.
Er is niks van bekend dat veel Chinese inwoners de reltrappers van buitenaf steunden.
ik denk van niet. De meeste Chinezen hadden huis, werk, voldoende te eten en ze wisten ook wel dat als de VOC weg zou worden weggejaagd, de stadseconomie zou instorten.

Ik heb deze geschiedenis ook nooit op school gehad. Er was ook zoiets als de bouw van de postweg van Daendels. Het verhaal is dat tienduizenden javanen daar bij omkwamen.
ca 1820-1830 was er de Java-oorlog... 200.000 doden schat men..
Dat heb ik ook niet gehad op school
pi_187363537
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2019 00:03 schreef Lunatiek het volgende:
Het hele punt is dat niet alles in het onderwijs behandeld kan worden, laat staan in alle nuances. De keuze die moet worden gemaakt is politiek nu. Ik zie liever dat ze elk jaar een ander onderwerp met enige diepgang examineren. De ene keer WW2, de andere keer 1672 of Dirk III.
De politiek moet zich niet bemoeien. Zo is deze canon ontstaan vanuit identiteitspolitiek en men blijft er een politieke zaak van maken . Laat geschiedschrijving en geschiedonderwijs over aan de historici, docenten en schoolbesturen. De politiek moet faciliteren, en dan afstand aanhouden.
pi_187379002
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Tsja, dat was vast en zeker heel wat anders dan wat de Duitsers tijdens 1940-1945 in Nederland uitspookten. Dat kun je vast en zeker helemaal niet met elkaar vergelijken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_187379226
Het is eigenlijk al een interessant fenomeen dat wij Nederlanders een klinkklare koloniale oorlog kunnen downsizen tot "politionele actie".
Hiermee willen "wij Nederlanders" de indruk wekken dat we het militaire optreden destijds in gang hebben gezet vanuit één of ander overkoepelend Goddelijk mandaat (nog hoger dan de prille Verenigde Naties) en dat dat niks te maken zou hebben met ons eigen belang.
En dat is eigenlijk onze vorm van nationalisme. Door te beweren dat we niet nationalistisch zijn. We hadden ook nooit een vlag in onze Tweede Kamer moeten plaatsen. Juist de afwezigheid van zo'n vlag siert ons "unique selling point". Het bouwmarkt-vodje dat er nu hangt aan die satéprikker (voor de overigens belachelijke som van 12000 euro) werkt op de lachspieren van de rest van de wereld.
pi_187379381
Het alternatieve Wilhelmus kan wellicht ook deel uitmaken van "Den Canon":

‘Wilhelma van Nassouwe,
Ziet gij dien heldenstoet?
Zij schoten op de vrouwen,
En drenkten ’t land met bloed.
De kwasten der banieren,
Zijn darmen van een kind…
Licht dat Ge aan hun rapieren,
Nog vrouwen­haren vindt.’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')