FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto resetten
Atakdonderdag 30 mei 2019 @ 12:24
Ik wil de auto resetten door de rode accupool eraf te halen, 10 seconden wachten en dan weer erop zetten. Hoe doe ik dit op een veilige manier?
Basp1donderdag 30 mei 2019 @ 12:29
- doei -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sounddragon op 30-05-2019 13:52:38 ]
Sjemmertdonderdag 30 mei 2019 @ 12:36
10 sec is denk te kort. -pool loshalen en na een half uur weer aansluiten.
Ridocardonderdag 30 mei 2019 @ 12:44
Gewoon losdraaien en eraf trekken. Het maakt trouwens niet uit of het de rode of zwarte is.
Sjemmertdonderdag 30 mei 2019 @ 12:55
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 12:44 schreef Ridocar het volgende:
Gewoon losdraaien en eraf trekken. Het maakt trouwens niet uit of het de rode of zwarte is.
Voor het resetten niet maar je kunt kortsluiting maken als je de carrosserie raakt met de plus.
halfwaydonderdag 30 mei 2019 @ 13:12
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 12:55 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Voor het resetten niet maar je kunt kortsluiting maken als je de carrosserie raakt met de plus.
Nee hoor!
Sjemmertdonderdag 30 mei 2019 @ 13:26
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee hoor!
Jawel hoor ! Ik zou het risico niet nemen en gewoon de min pool los maken.

De carrosserie dient als massa en is verbonden met de min pool. Als jij de plus pool los maakt en tegen je carrosserie houd kan dat vervelende gevolgen hebben voor je elektrische onderdelen.
oldforddonderdag 30 mei 2019 @ 13:31
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 12:55 schreef Sjemmert het volgende:
Voor het resetten niet maar je kunt kortsluiting maken als je de carrosserie raakt met de plus.
Je kunt kortsluiting maken met de sleutel die je gebruikt om de plus-pool los te halen.
Daarom is het veiliger om (eerst) de min-pool los te maken.

Overigens, afhankelijk van het bouwjaar, werkt het loshalen van de accu niet altijd.
Het ligt er maar net aan WAT je wilt resetten en wat het merk, type en bouwjaar van de auto is.
Soms moet je daarna ook weer dingen gaan inleren, zoals elektrisch bediende zijruiten, of zelfs motoronderdelen als de EGR-klep of de gasklep stand wat dan met apparatuur moet.
Heeft je radio een code? Hou die dan ook bij de hand.
Chinlessdonderdag 30 mei 2019 @ 13:31
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:26 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Jawel hoor ! Ik zou het risico niet nemen en gewoon de min pool los maken.

De carrosserie dient als massa en is verbonden met de min pool. Als jij de plus pool los maakt en tegen je carrosserie houd kan dat vervelende gevolgen hebben voor je elektrische onderdelen.
Dan moet je die plus pool niet tegen het carrosserie houden.
halfwaydonderdag 30 mei 2019 @ 13:42
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:26 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Jawel hoor ! Ik zou het risico niet nemen en gewoon de min pool los maken.

De carrosserie dient als massa en is verbonden met de min pool. Als jij de plus pool los maakt en tegen je carrosserie houd kan dat vervelende gevolgen hebben voor je elektrische onderdelen.
Als je de rode van de accu haalt is de auto spanningsloos.
Sounddragondonderdag 30 mei 2019 @ 13:49
Auto resetten doe je aan de computer; foutcodes wissen en klaar.

Niet elke auto waardeert het als je zomaar even de accupool eraf trekt, en if you do that; de minpool, niet de plus.
Sounddragondonderdag 30 mei 2019 @ 13:49
Owja, alle grapjassen mogen vanaf nu weer lekker in de garderobe gaan hangen. :W
nogeenoudebekendedonderdag 30 mei 2019 @ 13:50
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Als je de rode van de accu haalt is de auto spanningsloos.
Maar heeft wel massa. Contact met de plus geeft weer spanning. Als je eerst de minpool lost heb je dat probleem niet.
Sounddragondonderdag 30 mei 2019 @ 13:55
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Als je de rode van de accu haalt is de auto spanningsloos.
Als je de min eraf haalt ook. Je onderbreekt de stroomkring; er kan geen stroom meer terug naar de accu, en dus is er geen stroom.
Atakdonderdag 30 mei 2019 @ 14:06
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 13:31 schreef oldford het volgende:

[..]

Je kunt kortsluiting maken met de sleutel die je gebruikt om de plus-pool los te halen.
Daarom is het veiliger om (eerst) de min-pool los te maken.

Overigens, afhankelijk van het bouwjaar, werkt het loshalen van de accu niet altijd.
Het ligt er maar net aan WAT je wilt resetten en wat het merk, type en bouwjaar van de auto is.
Soms moet je daarna ook weer dingen gaan inleren, zoals elektrisch bediende zijruiten, of zelfs motoronderdelen als de EGR-klep of de gasklep stand wat dan met apparatuur moet.
Heeft je radio een code? Hou die dan ook bij de hand.
Mijn auto is een hybride. Ik wil de accu kalibreren door eerst helemaal op te laden. Ontladen. En dan weer opladen. Hier heb ik speciale apparatuur voor. Op het eind moet ik de 12 volt accu die apart is van de hybride accu voor 10 seconden ontkoppelen voor de reset van de computer. Dit staat in de handleiding voor het kalibreren.
nogeenoudebekendedonderdag 30 mei 2019 @ 14:57
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 14:06 schreef Atak het volgende:

[..]

Mijn auto is een hybride. Ik wil de accu kalibreren door eerst helemaal op te laden. Ontladen. En dan weer opladen. Hier heb ik speciale apparatuur voor. Op het eind moet ik de 12 volt accu die apart is van de hybride accu voor 10 seconden ontkoppelen voor de reset van de computer. Dit staat in de handleiding voor het kalibreren.
Ehm breng hem lekker naar de garage. Een hybride heeft een tweede hoogspanningsaccu. Niet mee fucken.
suijkerbuijkdonderdag 30 mei 2019 @ 15:15
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 12:24 schreef Atak het volgende:
Ik wil de auto resetten door de rode accupool eraf te halen, 10 seconden wachten en dan weer erop zetten. Hoe doe ik dit op een veilige manier?
Simpel.

Met een hybrid niet mee klote.
Dealer aub.
Atakdonderdag 30 mei 2019 @ 15:40
quote:
4s.gif Op donderdag 30 mei 2019 14:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ehm breng hem lekker naar de garage. Een hybride heeft een tweede hoogspanningsaccu. Niet mee fucken.
Dit gaat met een kabel. Ik zit niet aan de accu zelf.
nogeenoudebekendedonderdag 30 mei 2019 @ 15:54
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 15:40 schreef Atak het volgende:

[..]

Dit gaat met een kabel. Ik zit niet aan de accu zelf.
Rip aan de nabestaanden.
oldforddonderdag 30 mei 2019 @ 16:08
Wie heeft die handkleiding voor het kalibreren geschreven?
De fabrikant van de auto of de fabrikant van het tooltje?
En waarom wil je die accu kalibreren?
En welke accu is dat - de 12 volt accu of de hogespanning (hybride) accu?

Officieel moet je bij werken aan de hogespanning accu een speciale opleiding hebben en beschikken over speciale hulpmiddelen (zoals speciale handschoenen). Werken aan de hogespanning accu is dus niet zonder gevaar!

Als je het wilt doen, dan de min-pool van de 12-volt accu loshalen.
Sounddragondonderdag 30 mei 2019 @ 17:11
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 15:40 schreef Atak het volgende:

[..]

Dit gaat met een kabel. Ik zit niet aan de accu zelf.
Wat is er mis mee dat je dit wilt gaan doen?
Yum-Yumzaterdag 1 juni 2019 @ 13:32
De minpool haal ik bij mijn BMW ook wel eens een minuutje of 10 van de accu af.
Daarna: (voor een kilometer of 100)
14w49s.gif

Maar TS ben jij EV-bevoegd?