abonnement Unibet Coolblue
pi_187412024
Met je eigen auto is het nog leuker
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_187424658
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 22:22 schreef Aiciu het volgende:
Met je eigen auto is het nog leuker
2400km waarvan de laatste paar 100 over kronkelige wegen langs Neum en Dubrovnik en in de file voor de boot bij Kotor... wel mooi.
.
pi_187425000
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 20:30 schreef Fer het volgende:

[..]

2400km waarvan de laatste paar 100 over kronkelige wegen langs Neum en Dubrovnik en in de file voor de boot bij Kotor... wel mooi.
Sowieso wel een mooie rit _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_187425476
Leuk. Zonder dit topic was je waarschijnlijk niet op Albanië uitgekomen denk ik :)
Alius aliud dicit
  One tough cookie vrijdag 14 juni 2019 @ 21:44:45 #30
169210 liesje1979
pi_187425850
quote:
6s.gif Op woensdag 12 juni 2019 20:08 schreef Piles het volgende:
Het is toch Albanië geworden: een keer een avontuurlijke vakantie :7
Vliegen naar Tirana, auto ophalen en rondrijden maar: Shkodër, (ferry naar) Valbone, Kukes, Fier, Ksamil, Orikum en weer terug naar Tirana.
Niet de meest logische steden wellicht, maar we proberen de reistijd per dag een beetje binnen de perken te houden, en toch zoveel mogelijk te zien. Zin in!

Dank voor de andere tips, die ga ik zeker onthouden! Want er komen nog genoeg vakanties ^O^
Kukes zou niet echt mijn eerste keuze zijn. :@ Wat je misschien kan doen in plaats van Kukes is vanuit Valbona via Kosovo terug naar Tirana en dan een overnachting in Prizren! Heel tof stadje. Weet niet of het kan met de huurauto maar de grenzen tussen Kosovo en Albanië zijn als het goed is open sinds dit jaar. De bus neemt deze route bijvoorbeeld standaard want betere wegen. Vind het leuk dat je naar Albanië gaat!
pi_188835360
Inmiddels al een tijdje terug in Nederland, maar het was fantastisch _O_
Nog nooit zulke aardige mensen ontmoet O+ Ze smelten bijna als je groet en bedankt zegt in het Albanees :D
Autorijden is geen kunst daar, gewoon mee met de flow :7 Zeker buiten de steden is het verdomd rustig.
Ik ga proberen om binnenkort nog een reisverslag(je) te maken met wat foto's :Y

Maar sowieso aanrader. Albanië O+
  zondag 8 september 2019 @ 10:06:14 #32
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188843232
Beetje laat, maar ben hier in Zwitserland genoeg vegetarische dingen tegengekomen. Verder voldoet het land ook aan je eisen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  One tough cookie zondag 8 september 2019 @ 11:39:57 #33
169210 liesje1979
pi_188844543
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 17:36 schreef Piles het volgende:
Inmiddels al een tijdje terug in Nederland, maar het was fantastisch _O_
Nog nooit zulke aardige mensen ontmoet O+ Ze smelten bijna als je groet en bedankt zegt in het Albanees :D
Autorijden is geen kunst daar, gewoon mee met de flow :7 Zeker buiten de steden is het verdomd rustig.
Ik ga proberen om binnenkort nog een reisverslag(je) te maken met wat foto's :Y

Maar sowieso aanrader. Albanië O+
Ik kan niet wachten op je verslag. :D Fijn dat het zo goed is bevallen!
pi_189030704
Had wat vrije dagen, dus tussen werk door wat dagen Boedapest geboekt volgende week.
Helaas nog nooit naar Hongarije geweest, wou altijd al eens maar Boedapest.
Hotel vrij centraal.

Ben erg benieuwd.
pi_189173499
Een kort verslag van onze 2 weken in Albanië :s)

We zijn begonnen in Tirana uiteraard, met een bezoek aan het BunkArt-II museum. Erg indrukwekkend! Zeker om dat het zo kort geleden is. Sta je niet altijd bij stil in het veilige en stabiele (West-)Europa. Daarna nog de toren beklommen en een bezoek aan het Nationaal Historisch Museum (waar veel te zien is).


Vervolgens vertrokken (met de huurauto) naar Shköder. Stop onderweg was het fort/kasteel van Lezhë:


Vanuit Shköder uiteraard het kasteel bezocht en de beroemde Mesi-brug:


Na 2 dagen Shköder (leuke stad overigens!) ’s ochtends vroeg vertrokken naar de ferry over Komani Lake. Heerlijke chaos op het platform (wat veel te klein is voor die drukte, maar het werkt):


Eén van de mooiste vaartochtjes die ik ooit gemaakt heb, van Koman naar Fierze. Helaas lastig in foto’s te vangen hoe indrukwekkend de rotsen/bergen om je heen zijn:


Vanaf Fierze doorgereden naar Valbone, waar echt niets te doen is behalve wandelen. Maar dat is dan fantastisch daar! We hebben de trail richting Teth gelopen (tot de bergtop) en toen weer terug. Heftige tocht, maar het uitzicht is het zeker waard:



Na Valbone vertrokken richting Kukes, over het uitgestorven platteland, met weer prachtig uitzicht:


Kukes is (zoals verwacht) een stad die je beter kunt overslaan. Maar voor ons was het qua reis en reistijd wel prima, om daar even 1 nachtje te slapen. Volgende ochtend meteen weer door naar Fier.

Fier is in principe ook een stad waar als toerist niet veel te beleven is. We hadden nu geluk dat er een zomerfestival was, waardoor het centrale plein vol was met mensen. Uiteindelijk ook alleen overnacht, om de volgende dag door te gaan naar de archeologische plek Apollonia:


Vanaf daar zijn we doorgereden naar Ksamil. De drukste badplaats van Albanië, met mini-strandjes die vol liggen met Albanezen. We hadden een lekker luxe hotel, maar verder zou ik het niet aanraden voor de strandvakantie (veel te druk). Een andere reden voor Ksamil was Butrint:


Ook de ‘Blue Eye’ uiteraard bezocht:

Wel mooi en inderdaad superhelder water, maar zó druk. En verder is er niks, dus het was een kort bezoek :P

Vanaf Ksamil zijn we langs de kust naar Orikum gereden. Superchill hotel aan het strand, met genoeg bedjes en geen massa-toerisme (we zaten stuk buiten het stadje):


En vanaf daar weer terug naar Tirana.

De laatste dag in Tirana was het zo bloedverziekend heet, dat we niet veel gedaan hebben. Alleen een bezoek aan het Nationaal Archeologisch Museum (wat speciaal voor ons open ging :D ) en het park (met uitzicht op het meer).

Al met al een fantastische vakantie gehad, met name in het noorden. Want de natuur is daar prachtig! Lekker (en spotgoedkoop) eten, supervriendelijke mensen (die helemaal blij zijn als je een enkel woordje Albanees spreekt). Ook het verkeer viel me alles mee, alleen de eerste dag in Tirana was ff zweten. Maar na 2 weken weer terug in Tirana, toen vond ik het allemaal wel vermakelijk, dat autorijden zonder regels :D

Albanië is dus een absolute aanrader! Of ik ooit terugga, dat kan ik niet beloven, want er nog veel meer op de wereld te zien ;)
pi_189174786
Leuk verslag ^O^
Alius aliud dicit
  Moderator zondag 29 september 2019 @ 14:41:16 #37
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_189175689
Tof verslag! Ik ga ook graag nog eens terug naar Albanië. Ik was er maar 2 dagen (vanuit Macedonië) maar dat smaakte absoluut naar meer. Prachtig land O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  One tough cookie zondag 29 september 2019 @ 15:39:28 #38
169210 liesje1979
pi_189176968
O+ O+ O+
Ben heel blij dat het jullie zo bevallen is! En Ksamil vind ik wel leuk, maar dan echt eind september/begin oktober.Op de foto van het vertrekpunt van de ferry denk ik een dierbare vriend van me te zien maar weet het niet zeker want te klein, Leuk verslag!
  One tough cookie zondag 29 september 2019 @ 15:41:04 #39
169210 liesje1979
pi_189177008
En Skoder is een heel andere vibe dan de rest van Albanie he? Vind het daar altijd zo heerlijk! Veel mensen met fietsen ook daar. En Kukes ach we vergeven het je. ;)
pi_189177135
quote:
17s.gif Op zondag 29 september 2019 15:39 schreef liesje1979 het volgende:
Op de foto van het vertrekpunt van de ferry denk ik een dierbare vriend van me te zien maar weet het niet zeker want te klein, Leuk verslag!
Klik voor groot (8MB)
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2019 15:41 schreef liesje1979 het volgende:
En Skoder is een heel andere vibe dan de rest van Albanie he? Vind het daar altijd zo heerlijk! Veel mensen met fietsen ook daar. En Kukes ach we vergeven het je. ;)
Skoder is inderdaad heel relaxed. Maar dat had ik sowieso met het noorden t.o.v. het zuiden op een of andere manier.
En Kukes, ach, het was leuker geweest als ik toen niet ziek was geweest waarschijnlijk :X (vermoedelijk voedselvergiftiging in Valbone opgelopen, dus echt 4 dagen beroerd geweest)
Maar de rit van Valbone naar Kukes was het ook al waard (SH23), zeker tussen Bayram Curri en Kam waar we in totaal 5 auto's hebben gezien _O_
  One tough cookie maandag 30 september 2019 @ 19:02:30 #41
169210 liesje1979
pi_189195540
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:48 schreef Piles het volgende:

[..]

Klik voor groot (8MB)
[..]

Skoder is inderdaad heel relaxed. Maar dat had ik sowieso met het noorden t.o.v. het zuiden op een of andere manier.
En Kukes, ach, het was leuker geweest als ik toen niet ziek was geweest waarschijnlijk :X (vermoedelijk voedselvergiftiging in Valbone opgelopen, dus echt 4 dagen beroerd geweest)
Maar de rit van Valbone naar Kukes was het ook al waard (SH23), zeker tussen Bayram Curri en Kam waar we in totaal 5 auto's hebben gezien _O_
De rit van Bayram naar Kukes heb ik nooit gemaakt, wanneer ik vanuit Valbona reis kom ik via Kosovo, maar ik kan me zeker voorstellen dat die rit schitterend was. #Welk hotel zat je in Valbona?
Bedankt voor de grote foto, wat een briljante plaat is dat zo, met dat bruidje en die drukte. Ik kon het nog steeds niet met zekerheid zeggen dus heb het even aan die vriend nagevraagd. Het was hem niet. Maar het was wel zijn broertje. Die kont zit dus kennelijk in de familie. :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')