Ik heb een hoekwoning en mijn badkamer grenst aan de buitenmuur. Toch zit hier geen raam in wat ik altijd erg jammer vindt. Ben altijd opgegroeid met een groot raam in de badkamer.
Heb wel eens gehoord dat daglicht schimmel tegengaat, en vrouwen willen toch het liefst bij daglicht zich opmaken?
Aangezien ik de badkamer nog moet gaan verbouwen zit ik er toch eens aan te denken of ik er niet een raam zou kunnen plaatsen. In de hele straat zijn er maar 1 of 2 huizen die een raam in de badkamer hebben. Weet niet of dit vroeger bij de nieuwbouw een optie was of dat ze dat later hebben gedaan.
Ik dacht dan aan een kunststof kozijn draai/kiepraam, ongeveer 50 a 80 cm breed en iets van 1.20 meter hoog. Dit ligt er nog een beetje aan of ik het bad eronder ga zetten of dwars erop het wasbakken meubel. In geval van bad zou ik op 60 hoog willen beginnen, 50 cm breed en 150 cm hoog. Plafond loopt tot 2.45 meter.
Ik heb een lessenaarsdak, dus het dak loopt al vrij dicht langs het plafond van de badkamer. Het betreft dus een buitenmuur met spouw en isolatie.
In hoeverre is zoiets mogelijk zonder al te gekke fratsen en wat komt er bij kijken of moet ik rekening mee houden.
Van binnenuit badkamer tegels eraf tikken zodat je op de kalkzandsteen blokken terecht komt, daar je kozijnmaat op aftekenen en uitzagen. Isolatie eruit snijden en dan op alle hoeken een gaatje boren in de buitenmuur?
Er zullen niet heel veel buitenstenen meer erboven zitten, maar er zal vast een latei bij komen.
Ik kan een hoop en heb al een hoop geklust in huis, maar zoiets als dit nog nooit gedaan.
Weet even niet hoe je de boel vastzet en wat je met de dan open spouw aanmoet. Moet je dit eerst nog dichtmaken, is er geen grote kans op lekkage van buitenaf de spouw in?
Wie heeft hier ervaring mee.
Verder neem ik aan dat je eerst het gat zaagt en alles netjes rechtmaakt en dan een stelkozijn maakt en dan met die maten een raam gaat bestellen.
Aan de andere kant van de muur zit trouwens de garage, dus kan er vanaf daar ook comfortabel bij.
Het uitzicht is niet perse heel bijzonder, dan kijk ik toch tegen de buren aan, wel is het een raam op zuid. Dus veel licht.
Het is verder geen absolute must, meer omdat het kan en wellicht wel tof is om te doen.
Het liefst doe ik zoveel mogelijk zelf.