abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187016399
Alle seks met iemand die dat eigenlijk niet wil, wordt binnenkort strafbaar. Als je weet dat de ander het niet wil, maar ook als je dat had kúnnen weten. Bij twijfel heb je de plicht te vragen of de ander het wel prettig vindt wat er allemaal gebeurt. Dat komt in een wetsvoorstel te staan dat minister Grapperhaus vandaag aankondigt.

Zaken als verkrachting en aanranding zijn al langer strafbaar, maar die zijn soms moeilijk te bewijzen. Dat is bijvoorbeeld het geval als er geen geweld wordt gebruikt of als het slachtoffer uit angst verstijft en zich daardoor niet kan uiten of verzetten.

Als oplossing daarvoor wil de minister nu nieuwe seksuele misdrijven opnemen in de wet, waarin niet dwang maar seks tegen de wil het criterium wordt. Daardoor hoeft het Openbaar Ministerie niet langer te bewijzen dat het slachtoffer zich heeft verzet of zich niet aan de seksuele handelingen kon onttrekken. Wel moet uit de verklaringen blijken dat de seks inging tegen de wil van het slachtoffer.

Wat betekent dat in de praktijk?

Nee is nee, stelt Grapperhaus, maar geen 'nee' betekent nog geen 'ja'. Als de ander zich niet helder uitspreekt, heb je volgens de minister de plicht te onderzoeken of diegene wel echt seks wil. Als iemand verstijft of op een andere manier signalen afgeeft moet je alert zijn en vragen stellen. Wie zich daar niets van aantrekt, is mogelijk strafbaar.

Op penetratie tegen de wil komt maximaal zes jaar gevangenisstraf te staan. Lichtere vergrijpen, zoals het aanraken van geslachtsdelen tegen de wil van de ander, gaan gepaard met een maximale celstraf van vier jaar.

In Zweden moeten mensen sinds een jaar altijd expliciet toestemming vragen voordat ze met iemand gaan vrijen. Dat gaat Grapperhaus te ver, maar diegene die de seks initieert, krijgt wel een grotere verantwoordelijkheid. Het wordt dus strafbaar als je seks hebt met iemand van wie je weet dat hij of zij niet wil. Maar ook als je had kunnen weten dat de ander niet wil.

Het kabinet wil daarmee aansluiten bij de veranderende opvattingen over grensoverschrijdend seksueel gedrag. "Gedrag dat in de samenleving sterker wordt afgekeurd dan voorheen, maar waarvoor de strafrechtelijke bescherming op onderdelen tekortschiet."

Daarom wordt ook seksuele intimidatie strafbaar, zowel online als op straat. "Het is niet normaal om vrouwen of mannen op straat te betasten om ze te vernederen of te kwetsen." Mensen moeten zich veilig voelen en ongehinderd zichzelf kunnen zijn, vindt Grapperhaus.
Verdrag van Istanbul

De voorstellen zijn in lijn met het verdrag van Istanbul uit 2016. Daarin staat dat seks zonder wederzijds goedvinden strafbaar moet worden gesteld.

De komende maanden gaat Grapperhaus onderzoeken hoe de nieuwe wetten het best uitgevoerd kunnen worden en wat dat gaat kosten. Waarschijnlijk dient hij het definitieve wetsvoorstel eind dit jaar of begin volgend jaar in.

Bron;

https://nos.nl/artikel/22(...)nkort-strafbaar.html

Niet dat zolderkamerFOK!-ers zich daar druk om hoeve te maken maar toch ;) :P
pi_187016503
Is het al 1 april ofzo?
  woensdag 22 mei 2019 @ 06:13:26 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187016553
“Weet ik veel dat ze niet wilde! Ze lag als een zatte aap met dʼr benen wijd en als ik ʼr kuste hoorde ik alleen een licht gesputter dus ik dacht, dat zit wel goed zo.”

Nou, niet dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_187016743
Ik vrees dat deze nieuwe wet een wapen word in vechtscheidingen en stukgelopen relaties.

Het is niet heel moeilijk om achteraf te beweren dat je niet wilde. En het tegendeel is onmogelijk te bewijzen.

Dit gaat heel veel onrecht en ellende veroorzaken.
see what is invisible to others.
pi_187016751
Ben ik de enige die dacht dat het al verboden was? :o
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_187016763
Zweedse toestanden :N
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_187016867
Op zich prima maar hoe behoud je mensen van het geven van een verklaring en een valse aangifte?
pi_187016879
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 06:51 schreef IShootPeople het volgende:
Ik vrees dat deze nieuwe wet een wapen word in vechtscheidingen en stukgelopen relaties.

Het is niet heel moeilijk om achteraf te beweren dat je niet wilde. En het tegendeel is onmogelijk te bewijzen.

Of je leest je even in
Het gaat er om dat als de ander zich niet heeft verzet omdat dat niet kon, bijvoorbeeld door dat hij/zij verstijft van angst is

Dat is, in mijn ogen gewoon een logische uitbreiding van de wet
Nu kun je verkracht worden en daar verstijft van angst liggen janken en dan zegt de ander 'ja joh ik had werkelijk geen idee' en dan voorziet de wet daar niet in terwijl iedereen in die rechtzaak ook echt wel weet wat er gebeurd is
pi_187016884
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:04 schreef loni55 het volgende:
Op zich prima maar hoe behoud je mensen van het geven van een verklaring en een valse aangifte?
Dat probleem heb je nu ook al dus dat los je op dezelfde manier op als nu en als dat systeem nu al niet voorziet (maar volgens mij blijkt niet uit cijfefs dat dat het geval is) dan moet je dat op de gehele linie verbeteren
  woensdag 22 mei 2019 @ 07:14:02 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_187016973
Belachelijke wet, nu moet ik altijd een rugzak met een hele stapel van dit soort formulieren bij me hebben. En een archiefkast aanschaffen om alles in op te bergen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_187017009
quote:
4s.gif Op woensdag 22 mei 2019 05:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

Niet dat zolderkamerFOK!-ers zich daar druk om hoeve te maken maar toch ;) :P
En toch een topic er over starten :')

Seks tegen iemands wil strafbaar. Uiteraard springen er kneuzen omhoog om hier boos over te zijn :')
pi_187017013
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:14 schreef Nikonlover het volgende:
Belachelijke wet, nu moet ik altijd een rugzak met een hele stapel van dit soort formulieren bij me hebben. En een archiefkast aanschaffen om alles in op te bergen.
nee. Dat houdt het gewoon asbsoluut niet in
Deze drogreden is zo irritant
  woensdag 22 mei 2019 @ 07:21:37 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_187017040
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:17 schreef Allures het volgende:

[..]

nee. Dat houdt het gewoon asbsoluut niet in
Deze drogreden is zo irritant
Maar dat moet je dan toch goed bewaren, want anders ben je de sjaak als je voor de rechter komt. Want dame x zegt dat het tegen haar zin was. Of hoe wil je het anders bewijzen?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_187017062
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:21 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Maar dat moet je dan toch goed bewaren, want anders ben je de sjaak als je voor de rechter komt. Want dame x zegt dat het tegen haar zin was. Of hoe wil je het anders bewijzen?
Ik denk niet dat jij je daar druk over hoeft te maken ;)
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_187017106
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:21 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Lachen man.
Het Zweedse model erbij halen terwijl het daar niet over gaat en verder het topic verkutten.
Goed bezig
pi_187017288
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2019 07:14 schreef Nikonlover het volgende:
Een hele stapel? Ja? :')

doe eens niet zo hysterisch.
  woensdag 22 mei 2019 @ 07:44:02 #17
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_187017294
Oh noes! Seks met iemand die dat eigenlijk niet wil wordt strafbaar. :o

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_187017562
Maar het blijft dan toch nog steeds haar woord tegen dat van hem?
  woensdag 22 mei 2019 @ 08:11:31 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_187017596
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 08:06 schreef Maverick_tfd het volgende:
Maar het blijft dan toch nog steeds haar woord tegen dat van hem?
Yep, zo begrijp ik het wel.
  Moderator woensdag 22 mei 2019 @ 08:21:11 #20
5428 crew  miss_sly
pi_187017662
Het gaat er natuurlijk om dat wanneer iemand nu seks heeft met iemand die bijna out is van de alcohol, of zwakbegaafd en niet echt in staat voor zichzelf op te komen of zo verstijfd van angst dat diegene de seks niet tegen kan houden, de dader hier voortaan wel voor gestraft kan worden. Dat het niet meer volstaat om simpelweg te zeggen: “hij/zij zei geen neen en stribbelde niet tegen” en dat dat voldoende verdediging is om niet veroordeeld te worden. Omdat de wet nu niet voorziet in straf voor seks tegen de zin zonder tegenstribbelen en nee zeggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_187017794
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 06:51 schreef IShootPeople het volgende:

Dit ja. Tijdens de relatie lopen genieten, maar na de relatie lopen getuigen dat je er verstijft van angst lag en niet expliciet gevraagd werd of je wel wou. Schuldig tot het tegendeel is bewezen is dan meestal de tendens. :)
  woensdag 22 mei 2019 @ 08:43:08 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187017906
Imbeciele TT trouwens, ik heb al om aanpassing gevraagd.
  woensdag 22 mei 2019 @ 08:44:12 #23
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_187017922
Ik zie hier weinig mis mee, niet zo hysterisch als in Zweden maar wel duidelijke grenzen van wat wel en niet kan. Was ook raar dat je je aantoonbaar moet verzetten, anders telt het niet...

Seksuele intimidatie op straat is ook iets wat beter aangepakt moet worden.
  woensdag 22 mei 2019 @ 08:46:04 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187017939
-laat maar-
  woensdag 22 mei 2019 @ 08:46:10 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187017942
Prima wetgeving, eigenlijk belachelijk dat dit nooit zo geweest is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')