De vraag is meer of je een corrigerende tik vind passen binnen de opvoeding.quote:Op zondag 19 mei 2019 16:47 schreef Catkiller het volgende:
Alsof een verslaving spontaan over is door een paar tikken, dan zaten diezelfde Surinamers ineens zonder werk.
Zit wat in. De opvoeding is naar mijn mening gebaseerd op angst. Aan de andere kant; De, in dit geval , Surinamers die ik ken zijn allen blij met de opvoeding en moeder is heiligquote:Op zondag 19 mei 2019 16:48 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien komt het wel omdat Surinaamse ouders geen zin hebben om tijd te investeren in hun kind, je kind een paar meppen geven is makkelijk.
Je hebt dan ook nog nooit sex gehad.... Je Teddybeer kan je gerust een tik geven hoor.quote:Op zondag 19 mei 2019 17:09 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb nog nooit een corrigerende tik te hoeven geven.
Bij wie dan wel? Zorgbehoevende bejaarden, wel oké? Je vrouw/man/vriend(in)/partner? De postbode?quote:Op zondag 19 mei 2019 18:17 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben helemaal voor een corrigerende tik.
Alleen niet bij kinderen.
Voor meer uitleg verwijs ik naar kpd.quote:Op zondag 19 mei 2019 18:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij wie dan wel? Zorgbehoevende bejaarden, wel oké? Je vrouw/man/vriend(in)/partner? De postbode?
Oh shit, je hebt me door.quote:Op zondag 19 mei 2019 17:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt dan ook nog nooit sex gehad.... Je Teddybeer kan je gerust een tik geven hoor.
Dit precies.quote:Op maandag 20 mei 2019 07:33 schreef Roomsnoes het volgende:
Tja. Wat zou je er van vinden als je partner/vrienden/buurman je een tik geven als ze het niet met je eens zijn?
Ik snap niet dat dit überhaupt een discussiepunt is.
Het lijkt mij ook de voorkeur hebben dat ook autoriteit geen reden is voor het schenden van de lichamelijke integriteit. En dat je je kind dus meegeeft dat in principe iedereen zich dient te onthouden van aanrakingen die vervelend zijn. Inclusief je ouders.quote:Op maandag 20 mei 2019 13:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:
De corrigerende tik werkt enkel onder bepaalde voorwaarden en beperkt.
Zonder emotie gegeven om even uit een extreme gemoedstoestand te halen (snap out of it). Bij grote uitzondering. Dat is het enige moment dat een corrigerende tik evt waarde op zichzelf heeft.
Maar nooit staat het geheel op zichzelf, het werkelijke opvoeden zit in andere zaken.
De praktijk maakt een werkelijke corrigende tik bijna onmogelijk. Het is vrijwel altijd een 'emotie' tik. Vanuit frustratie, angst e.d.
Niet eens zo erg als het echt een uitzondering is en bij een tikje blijft. Maar opvoedkundig bar weinig waard. Het opvoeden ligt in hoe je met een verlies van zelfbeheersing omgaat. Met de schrik die dat oplevert. Dat is iets dat je 'goed' moet maken, recht moet breien. Ipv dat het een deeltje van opvoeding is.
Dan zou je kunnen zeggen dat de preek van een uur effectiever is. Ik zou als ouder wel altijd de optie open willen houden maar zou het heel erg fijn vinden als het nooit ingezet hoeft te worden.quote:Op maandag 20 mei 2019 15:34 schreef DjVero het volgende:
Ik ben voor. Ik heb wel eens tikken gehad van mijn pa en ik ben er bepaald niet slechter van geworden. Sterker nog, we waren ooit eens met een bevriend stel met twee kinderen op vakantie gegaan en die andere moeder hield altijd een gesprek van minimaal een uur als ze iets verkeerds hadden gedaan. Totdat één van die twee kinderen een keer zei of ze ook niet eens een pak slaag of een uitbrander kon krijgen, want dan kon ze, net als ik, weer lekker snel verder spelen, zoals het bij mij ging.![]()
![]()
Dat gewauwel, gewoon een tik op de billen en klaar.
Deze vrouw weetquote:Op maandag 20 mei 2019 13:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:
De corrigerende tik werkt enkel onder bepaalde voorwaarden en beperkt.
Zonder emotie gegeven om even uit een extreme gemoedstoestand te halen (snap out of it). Bij grote uitzondering. Dat is het enige moment dat een corrigerende tik evt waarde op zichzelf heeft.
Vind ik niet. Ik zou het zelf niet zo snel doen, aangezien men bij mij wel heel ver moet gaan dat ik mijn temper verlies, maar tegelijkertijd snap ik best dat sommige ouders voor een corrigerende tik kiezen.quote:Op maandag 20 mei 2019 15:40 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan zou je kunnen zeggen dat de preek van een uur effectiever is. Ik zou als ouder wel altijd de optie open willen houden maar zou het heel erg fijn vinden als het nooit ingezet hoeft te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |