abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186966473
Zojuist las ik een bericht over een game verslaafde jongen van 10 jaar, in de reacties werd al gauw verwezen naar "Geef dat kind 1 week een Surinaamse ouder en weg is de verslaving"

Surinamers en ook vele andere culturen maken graag gebruik van de corrigerende tik, met de hand of slipper of riem...het kan allemaal.

Wat vinden de Fokkers?! Moet kunnen of totaal niet done?

Ik ben zelf voor een corrigerende tik, mijn kinderen hebben de onderkant van mijn slipper weleens gevoeld maar daar blijft het bij.
  zondag 19 mei 2019 @ 16:46:54 #2
286575 Roces18
Chef de party
pi_186966492
jij hebt een corrigerende tik nodig
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 19 mei 2019 @ 16:47:19 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_186966504
Alsof een verslaving spontaan over is door een paar tikken, dan zaten diezelfde Surinamers ineens zonder werk.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_186966526
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 16:47 schreef Catkiller het volgende:
Alsof een verslaving spontaan over is door een paar tikken, dan zaten diezelfde Surinamers ineens zonder werk.
De vraag is meer of je een corrigerende tik vind passen binnen de opvoeding.
  zondag 19 mei 2019 @ 16:48:47 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_186966548
Misschien komt het wel omdat Surinaamse ouders geen zin hebben om tijd te investeren in hun kind, je kind een paar meppen geven is makkelijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_186966565
Waarom niet eigenlijk. Een jong brein is helemaal niet goed in staat om te luisteren naar redenatie.
.
pi_186966599
quote:
16s.gif Op zondag 19 mei 2019 16:48 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien komt het wel omdat Surinaamse ouders geen zin hebben om tijd te investeren in hun kind, je kind een paar meppen geven is makkelijk.
Zit wat in. De opvoeding is naar mijn mening gebaseerd op angst. Aan de andere kant; De, in dit geval , Surinamers die ik ken zijn allen blij met de opvoeding en moeder is heilig
pi_186966757
Ik vind dat het moet kunnen! Graag zelfs!
Tegenwoordig mag niets meer!
Cindy De Vuyst
pi_186967014
Ik heb nog nooit een corrigerende tik te hoeven geven.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_186967263
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 17:09 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb nog nooit een corrigerende tik te hoeven geven.
Je hebt dan ook nog nooit sex gehad.... Je Teddybeer kan je gerust een tik geven hoor.
  zondag 19 mei 2019 @ 18:17:26 #11
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_186968467
Ik ben helemaal voor een corrigerende tik.

Alleen niet bij kinderen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_186969335
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 18:17 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben helemaal voor een corrigerende tik.

Alleen niet bij kinderen.
Bij wie dan wel? Zorgbehoevende bejaarden, wel oké? Je vrouw/man/vriend(in)/partner? De postbode?
  zondag 19 mei 2019 @ 18:59:26 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_186969436
Meppen is niet meer dan een teken van onmacht. Vroeger, lang voordat ik kinderen had, dacht ik ook altijd pro-tikken te zijn. Maar nu ik ze zelf heb echt niet meer.
Ik heb wel een keer een tik gegeven hoor, maar dat was dan een schrikreactie mijnerzijds omdat ze dan heel onverwacht iets gevaarlijks deden.
Maar met meppen omdat kinderen niet luisteren bereik je niks.
disclaimer
  zondag 19 mei 2019 @ 19:00:56 #14
149959 SQ
snelle trees
pi_186969469
Net als schreeuwen tegen je kinderen trouwens, levert ook niets op.
Kan helaas niet zeggen dat ik nooit tegen ze schreeuw, want tsja, ik ben een mens en ik reageer vaak erg primair vanuit mijn eigen emotie op dat moment :')
disclaimer
  zondag 19 mei 2019 @ 19:05:57 #15
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_186969574
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 18:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Bij wie dan wel? Zorgbehoevende bejaarden, wel oké? Je vrouw/man/vriend(in)/partner? De postbode?
Voor meer uitleg verwijs ik naar kpd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_186969636
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 17:18 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je hebt dan ook nog nooit sex gehad.... Je Teddybeer kan je gerust een tik geven hoor.
Oh shit, je hebt me door.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_186973279
Ken iemand die tegen haar kinderen schreeuwt alsof het een lieve lust is. Is echt wel uit onmacht want de kinderen roepen gewoon terug en die zijn met 2. Hebben op voorhand als iets van 'wij gaan het hier winnen'.

De moeder geeft dan maar chips om de kinderen stil te krijgen en dat werkt, alleen staan die kinderen morgen weer te schreeuwen omdat ze weten dat hun moeder toch weer chips of snoep zal geven.

Ging zelfs zover dat we eens samen weg waren en ze dus ook geen snoep of chips mee had. Ze dumpte die kinderen gewoon bij ons nadat ze het gekrijs en geroep totaal niet meer aan kon.
Kinderen meteen heel rustig na 5 min.
Ze snapte niet hoe dat kwam :')
Cindy De Vuyst
pi_186978472
Tja. Wat zou je er van vinden als je partner/vrienden/buurman je een tik geven als ze het niet met je eens zijn?

Ik snap niet dat dit überhaupt een discussiepunt is.
pi_186981737
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 07:33 schreef Roomsnoes het volgende:
Tja. Wat zou je er van vinden als je partner/vrienden/buurman je een tik geven als ze het niet met je eens zijn?

Ik snap niet dat dit überhaupt een discussiepunt is.
Dit precies. O+
  maandag 20 mei 2019 @ 13:02:42 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186982149
De corrigerende tik werkt enkel onder bepaalde voorwaarden en beperkt.

Zonder emotie gegeven om even uit een extreme gemoedstoestand te halen (snap out of it). Bij grote uitzondering. Dat is het enige moment dat een corrigerende tik evt waarde op zichzelf heeft.
Maar nooit staat het geheel op zichzelf, het werkelijke opvoeden zit in andere zaken.

De praktijk maakt een werkelijke corrigende tik bijna onmogelijk. Het is vrijwel altijd een 'emotie' tik. Vanuit frustratie, angst e.d.
Niet eens zo erg als het echt een uitzondering is en bij een tikje blijft. Maar opvoedkundig bar weinig waard. Het opvoeden ligt in hoe je met een verlies van zelfbeheersing omgaat. Met de schrik die dat oplevert. Dat is iets dat je 'goed' moet maken, recht moet breien. Ipv dat het een deeltje van opvoeding is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_186982287
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 13:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Zonder emotie gegeven om even uit een extreme gemoedstoestand te halen (snap out of it). Bij grote uitzondering. Dat is het enige moment dat een corrigerende tik evt waarde op zichzelf heeft.
Maar nooit staat het geheel op zichzelf, het werkelijke opvoeden zit in andere zaken.

De praktijk maakt een werkelijke corrigende tik bijna onmogelijk. Het is vrijwel altijd een 'emotie' tik. Vanuit frustratie, angst e.d.
Niet eens zo erg als het echt een uitzondering is en bij een tikje blijft. Maar opvoedkundig bar weinig waard. Het opvoeden ligt in hoe je met een verlies van zelfbeheersing omgaat. Met de schrik die dat oplevert. Dat is iets dat je 'goed' moet maken, recht moet breien. Ipv dat het een deeltje van opvoeding is.
Het lijkt mij ook de voorkeur hebben dat ook autoriteit geen reden is voor het schenden van de lichamelijke integriteit. En dat je je kind dus meegeeft dat in principe iedereen zich dient te onthouden van aanrakingen die vervelend zijn. Inclusief je ouders.
pi_186984464
Ik ben voor. Ik heb wel eens tikken gehad van mijn pa en ik ben er bepaald niet slechter van geworden. Sterker nog, we waren ooit eens met een bevriend stel met twee kinderen op vakantie gegaan en die andere moeder hield altijd een gesprek van minimaal een uur als ze iets verkeerds hadden gedaan. Totdat één van die twee kinderen een keer zei of ze ook niet eens een pak slaag of een uitbrander kon krijgen, want dan kon ze, net als ik, weer lekker snel verder spelen, zoals het bij mij ging. :D :D
Dat gewauwel, gewoon een tik op de billen en klaar.
  maandag 20 mei 2019 @ 15:40:09 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_186984546
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 15:34 schreef DjVero het volgende:
Ik ben voor. Ik heb wel eens tikken gehad van mijn pa en ik ben er bepaald niet slechter van geworden. Sterker nog, we waren ooit eens met een bevriend stel met twee kinderen op vakantie gegaan en die andere moeder hield altijd een gesprek van minimaal een uur als ze iets verkeerds hadden gedaan. Totdat één van die twee kinderen een keer zei of ze ook niet eens een pak slaag of een uitbrander kon krijgen, want dan kon ze, net als ik, weer lekker snel verder spelen, zoals het bij mij ging. :D :D
Dat gewauwel, gewoon een tik op de billen en klaar.
Dan zou je kunnen zeggen dat de preek van een uur effectiever is. Ik zou als ouder wel altijd de optie open willen houden maar zou het heel erg fijn vinden als het nooit ingezet hoeft te worden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_186984611
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 13:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Deze vrouw weet ^O^

Bij (levens)bedreigende zaken is de corrigerende tik meestal effectiever (Pavlov) dan een ellenlange preek met allerlei achtergrondinformatie. Maar dat is beslist geen tik uit onmacht!
pi_186984638
quote:
11s.gif Op maandag 20 mei 2019 15:40 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan zou je kunnen zeggen dat de preek van een uur effectiever is. Ik zou als ouder wel altijd de optie open willen houden maar zou het heel erg fijn vinden als het nooit ingezet hoeft te worden.
Vind ik niet. Ik zou het zelf niet zo snel doen, aangezien men bij mij wel heel ver moet gaan dat ik mijn temper verlies, maar tegelijkertijd snap ik best dat sommige ouders voor een corrigerende tik kiezen.
We kennen allemaal wel het quasi-geïnteresseerd kind dat van alles belooft in een gesprek, maar niets waarmaakt. Met een corrigerende tik lieten mijn broers en ik bijvoorbeeld sommige dingen echt wel uit ons hoofd.
Overigens zijn de tikken die ik in mijn leven heb gehad op één hand te tellen, dus zo vaak is het niet voorgekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')