abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186933423
Hallo mensen,

Ik zat op de site van Hansgrohe te kijken en kwam daar voor een regendouche wat doorstroomdiagrammen tegen. Hieronder een voorbeeld van een van deze diagrammen.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom je met een lagere waterdruk bij het tappunt minder liter water per minuut nodig hebt dan bij een hogere waterdruk?

Gevoelsmatig zou ik juist denken dat het andersom zou zijn.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 19:52:42 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_186933516
nodig?

Als je minder druk hebt, komt er minder water naar buiten. Lijkt mij logisch.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_186933522
Het is toch logisch dat er meer water per minuut door zo'n ding wordt geperst bij een hogere druk.

*edit* *knip*

[ Bericht 18% gewijzigd door Vonkenboer op 18-05-2019 19:54:44 ]
pindazakje
pi_186933848
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 19:52 schreef kanovinnie het volgende:
nodig?

Als je minder druk hebt, komt er minder water naar buiten. Lijkt mij logisch.
Misschien kan je mij uitleggen hoe ik dit diagram moet interpreteren.

Stel ik heb 3 bar waterdruk bij mijn tappunt. Hoeveel liter water moet ik dan na 1 minuut in een emmer hebben zitten om te weten of de douchekop fatsoenlijk zou functioneren?

De zwarte bolletjes zouden een indicatie moeten geven vanaf waar de douchekop naar behoren zou functioneren.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 20:19:52 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_186934268
Ik snap niet zo goed wat je niet snapt :? .

Je begrijpt dat de waterdruk een positief verband kent met het watervolume dat per tijdseenheid uit de kraan (of in jouw geval de douchekop) komt stromen?
Huilen dan.
pi_186934308
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 19:48 schreef jasperve het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom je met een lagere waterdruk bij het tappunt minder liter water per minuut nodig hebt dan bij een hogere waterdruk?
Wat je nodigt hebt maakt voor de natuur geen drol uit, dan had je het maar moeten ontwerpen daarop.

Bij een hogere waterdruk komt er door dezelfde opening meer water uit. Punt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186934394
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:06 schreef jasperve het volgende:
Stel ik heb 3 bar waterdruk bij mijn tappunt. Hoeveel liter water moet ik dan na 1 minuut in een emmer hebben zitten om te weten of de douchekop fatsoenlijk zou functioneren?
Tussen de 13 en 17 l/min zou ik zeggen, afhankelijk welke instellng je kiest.
Maar ik zou een installateur laten komen om dit voor je te bepalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_186934718
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tussen de 13 en 17 l/min zou ik zeggen, afhankelijk welke instellng je kiest.
Maar ik zou een installateur laten komen om dit voor je te bepalen.
Ik ging er vanuit dat ze aan probeerden te geven hoeveel liter water je per minuut bij je tappunt nodig had en dat je in relatie met de druk kon bepalen of dit genoeg is om de douchekop te kunnen gebruiken.

In feite geeft het dus eigenlijk weer dat voor deze specifieke douchekop als je 3 bar water aanlevert er een x (maximum) aantal liter per minuut uit de douchekop komt.

Klopt dit?
  zaterdag 18 mei 2019 @ 21:14:27 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_186935970
Ja. (Waterdruk en 'liters' kennen een positief verband: uit 't zelfde tappunt kan je immers niet méér volume per tijdseenheid krijgen bij een lágere waterdruk.)

En dat je (blijkbaar) minimaal een waterdruk van +- 1.5 bar moet hebben.
Huilen dan.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 21:30:24 #10
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_186936801
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat je nodigt hebt maakt voor de natuur geen drol uit, dan had je het maar moeten ontwerpen daarop.

Bij een hogere waterdruk komt er door dezelfde opening meer water uit. Punt.
Ik denk dat wat TS bedoelt is dat als zijn aanvoer pijpje 12mm is en er 2 bar druk is, dat er minder uit komt dan een 15mm pijpje bij 2 bar.

Hier komt bv maar 8 liter water van 40 graden uit de kraan op maximale stand

Ondanks dat de druk hetzelfde is voelt het anders aan als je er onder staat.

Heb je één regendouche nodig TS of ben je opzoek Naar een volle harde straal?
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_186937706
Waarschijnlijk omdat de doorstromingssnelheid verhoogd wordt, daardoor daalt de druk. En zal je een ‘hardere’ straal krijgen..
pi_186938906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 21:30 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Ik denk dat wat TS bedoelt is dat als zijn aanvoer pijpje 12mm is en er 2 bar druk is, dat er minder uit komt dan een 15mm pijpje bij 2 bar.

Hier komt bv maar 8 liter water van 40 graden uit de kraan op maximale stand

Ondanks dat de druk hetzelfde is voelt het anders aan als je er onder staat.

Heb je één regendouche nodig TS of ben je opzoek Naar een volle harde straal?
Klopt. Als ik een formaat regenpijp op 2 bar zet stroomt er aanzienlijk meer water doorheen in vergelijking met een 10mm pijpje op 2 bar.

Maar uiteindelijk gaan ze er denk ik vanuit dat het om 2 bar op een 1/2 inch aansluiting gaat aangezien dit de aansluiting van de douchekop is.

Ik wil graag een douchekop kopen die om te schakelen is tussen regendouche en een wat hardere straal.

De vraag Komt meer uit het feit voor dat ik van tevoren wil weten of een douchekop naar behoren zou functioneren voor ik er een bak met geld voor uitgeef. Ik ging er vanuit dat je dit met die flowdiagrammen kon bekijken.

[ Bericht 8% gewijzigd door jasperve op 18-05-2019 22:10:35 ]
  zaterdag 18 mei 2019 @ 22:09:29 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_186939326
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:06 schreef jasperve het volgende:

[..]

Misschien kan je mij uitleggen hoe ik dit diagram moet interpreteren.

De zwarte bolletjes zouden een indicatie moeten geven vanaf waar de douchekop naar behoren zou functioneren.
12.5 liter bij stand 2?
  zaterdag 18 mei 2019 @ 22:10:30 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_186939400
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:03 schreef jasperve het volgende:

[..]

Klopt. Als ik een formaat regenpijp op 2 bar zet stroomt er aanzienlijk meer water doorheen in vergelijking met een 10mm pijpje op 2 bar.

Maar als ik dan dat flowdiagram bekijk staat er bij 2 bar op het middelste lijntje 12 liter per minuut.

Ik ga er dus vanuit dat wanneer ik deze douchekop (1/2 inch aansluiting) op een hele grote buis zou aansluiten er nog steeds maar maximaal 12 liter per minuut uit zou kunnen komen?

Ik wil graag een douchekop kopen die om te schakelen is tussen regendouche en een wat hardere straal.

De vraag Komt meer uit het feit voor dat ik van tevoren wil weten of een douchekop naar behoren zou functioneren voor ik er een bak met geld voor uitgeef. Ik ging er vanuit dat je dit met die flowdiagrammen kon bekijken.
Ja want het gaat om de kleinste diameter in het geheel.
  zondag 2 juni 2019 @ 20:26:21 #15
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_187226561
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:37 schreef jasperve het volgende:

[..]

Ik ging er vanuit dat ze aan probeerden te geven hoeveel liter water je per minuut bij je tappunt nodig had en dat je in relatie met de druk kon bepalen of dit genoeg is om de douchekop te kunnen gebruiken.

In feite geeft het dus eigenlijk weer dat voor deze specifieke douchekop als je 3 bar water aanlevert er een x (maximum) aantal liter per minuut uit de douchekop komt.

Klopt dit?
Je redeneert verkeerd om,
Als je door een sproeier een bepaalde hoeveelheid water stuwt levert dat een bepaalde druk op.
Jij redeneert dat als ik 3 bar heb ik daarvoor x zoveel liter/min door de sproeier moet stuwen.

Beide lijken hetzelfde te zijn maar zijn het niet, een leidingnet levert een x aantal liters/min en als je die waterstroom probeert te remmen resulteerd dat in een bepaalde drukq, het uitgangspunt is dus altijd de hoeveelheid water die er geleverd word en een weerstand tegen die stroom levert een bepaalde druk op.
Appendages worden dus ook altijd gespecificeerd voor een bepaalde hoeveelheid en niet voor een bepaalde druk, niet te verwarren met de spec voor de maximale druk die het toestel kan verdragen.

Dus bv jouw plaatje: je hebt een geiser van 12 l/min en met de douchekop op stand 3 zal dat resulteren in een sproeidruk van 1,5 bar, knijp je de geiser/kraan naar een opening waar maar 6 l/min door gaat dan resulteerd dat op stand3 vd douchekop in een sproeidruk van 0,5 bar.
Druk is een gevolg van een situatie en niet de oorzaak van een situatie.

Dat een waterleidingnet maximaal verschillende drukken kan leveren afhankelijk van je locatie maakt het er niet makkelijker op en werkt verwarrend en de hele situatie nog moeilijker om te doorgronden maar uitgangspunt blijft de hoeveelheid die je geiser kan leveren.

[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 02-06-2019 20:37:32 ]
pi_187251598
quote:

Ik zat met hetzelfde. Heb uiteindelijk bij 2 badkamerzaken advies ingewonnen. De ene gaf aan dat ik zeker geen eco model moest nemen want dat gaf geen goede regendouche ervaring. De andere gaf juist aan (ivm oud huis, smalle diameter pijp en capaciteit CV) neem een eco model.

Uiteindelijk (om toch nog enig sinds milieubewust bezig te zijn) toch voor dit eco model, met max 9l p/m gekozen.

Het ding heeft 2 standen. Regendouche en harde straal. Ik heb er geen seconde spijt van. Regendouche modus is echt voldoende, en de harde straal gaat mij eigenlijk zelfs nog te hard. Omdat we zo'n aan/uit systeem hebben kan ik de hoeveelheid water niet regelen.
pi_187264217
Bij mij kan de afvoer de hoeveelheid water van de regendouche niet aan }:|
Ook een punt om in de gaten te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')