Nou vraag ik me af: In hoeverre is koken op gas schadelijk voor je gezondheid, bij weinig ventilatie? Is er kans dat het echt een keer fout gaat (flauwvallen e.d.)? Hoe groot is die?
(Misschien moet die deur anders toch maar open, sorry pa & ma.)
Neej serieus: Als alle warmte in een kleine ( slecht geventileerde ) ruimte komt en het kan er niet uit dan is dat inderdaad niet erg gezond.
Ik raad je aan om toch maar die deur open te doen, of tenminste om af en toe eens wat lucht eruit te laten.
Kook ze!
quote:Er kan op een heel klein kiertje iets open, voor de ventilatie. Maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:33 schreef MSXUser het volgende:
Het gas verbrandt natuurlijk wel zuurstof (veel meer dan elektrisch koken). Kan er geen steekraampje of iets dergelijks open? Bij mijn ouders wordt ook elektrisch gekookt. In die keuken zit namelijk geen raam wat open kan (wel ventilatie, maar dat is te weinig voor een kooktoestel op gas).
quote:Wat hierboven al wordt gezegd: Koolmoonoxidevergiftiging (3x woordwaarde??) kan ook optreden. Indien mogelijk, vraag eens na of er misschien mogelijkheden zijn om een ventilatierooster aan te brengen (wel afsluitbaar natuurlijk). Word je ook enigszins duizelig als je daar bent?
Op dinsdag 7 januari 2003 16:35 schreef postinggirl het volgende:Er kan op een heel klein kiertje iets open, voor de ventilatie. Maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen.
quote:Ja. In het begin niet, maar wel na langere tijd.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:38 schreef MSXUser het volgende:[..]
Wat hierboven al wordt gezegd: Koolmoonoxidevergiftiging (3x woordwaarde??) kan ook optreden. Indien mogelijk, vraag eens na of er misschien mogelijkheden zijn om een ventilatierooster aan te brengen (wel afsluitbaar natuurlijk). Word je ook enigszins duizelig als je daar bent?
quote:Uitkijken dus. Het is een teken dat er veel te weinig zuurstof in die ruimte aanwezig is. Zo spoedig mogelijk wat aan laten doen in ieder geval. Koken op die manier is bijna je reinste zelfmoord. Eventueel moet die deur maar gewoon open (het is niet anders). Ik denk dan dat je ouders toch liever wat luchtjes in huis hebben dan dat ze 112 mogen bellen omdat hun dochter is flauwgevallen?
Op dinsdag 7 januari 2003 16:39 schreef postinggirl het volgende:
Ja. In het begin niet, maar wel na langere tijd.
die zuigt genoeg lucht door de kieren in de deur en die zuigt ook alle schadelijke stoffen mee naar buiten
Omdat er namelijk vrij veel CO2 vrijkomt (Niet tot nauwelijks CO, dat krijg je pas als het fornuis geen mooie blauwe vlam heeft.
Blauwe vlam= volledige verbranding = CO2 en water
Gele vlam = onvolledige verbranding = C (roet), CO, CO2 en water)...
Een hoge concentratie CO2 in de lucht is echter ook giftig...
Heb je geen afzuigkap?
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 07-01-2003 17:26]
quote:'t is eerder het teveel aan CO2 wat problemen geeft.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:42 schreef MSXUser het volgende:[..]
Het is een teken dat er veel te weinig zuurstof in die ruimte aanwezig is.
quote:Klopt, beetje te snel gedacht. Desondanks is en blijft het een gevaarlijke situatie.
Op dinsdag 7 januari 2003 17:19 schreef Jordy-B het volgende:
't is eerder het teveel aan CO2 wat problemen geeft.
Aangezien keukens vaak niet zo groot zijn heb je ook minder zuurstof in de ruimte en dat lijkt me niet bepaald gezond om er in te gaan koken met weinig ventilatie. Een gasfornuis verbrandt en verwarmt de lucht namelijk sneller op. De afzuigkap ververst de lucht niet, maar zuigt geurtjes en damp weg en verse lucht moet toch ergens vandaan komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |