abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7757968
Sinds kort hebben we een gasfornuis, na een paar decennia lang elektrisch te hebben gekookt. Wennen dus. Nu viel het me op dat ik, na drie kwartier in dezelfde ruimte te hebben verkeerd als het gasfornuis (met de deur dicht, want pa en ma houden niet zo van etensluchtjes in andere ruimtes, en verder hebben we ook niet overdreven veel ventilatie), enorme hoofdpijn kreeg. Net alsof er constant iemand tegen mijn hoofd aan stond te drukken.

Nou vraag ik me af: In hoeverre is koken op gas schadelijk voor je gezondheid, bij weinig ventilatie? Is er kans dat het echt een keer fout gaat (flauwvallen e.d.)? Hoe groot is die?

(Misschien moet die deur anders toch maar open, sorry pa & ma.)

dinsdag 7 januari 2003 @ 16:23:45 #2
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_7758266
Als je tijdens het koken je adem inhoudt dan is de kans doorgaans groot dat je flauwvalt

Neej serieus: Als alle warmte in een kleine ( slecht geventileerde ) ruimte komt en het kan er niet uit dan is dat inderdaad niet erg gezond.
Ik raad je aan om toch maar die deur open te doen, of tenminste om af en toe eens wat lucht eruit te laten.

Kook ze!

Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_7758311
Nou ja, het ging me eigenlijk meer om het vrijkomende gas dan om de warmte. Ik bedoel, die warmte was er altijd al.
  dinsdag 7 januari 2003 @ 16:33:03 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7758436
Het gas verbrandt natuurlijk wel zuurstof (veel meer dan elektrisch koken). Kan er geen steekraampje of iets dergelijks open? Bij mijn ouders wordt ook elektrisch gekookt. In die keuken zit namelijk geen raam wat open kan (wel ventilatie, maar dat is te weinig voor een kooktoestel op gas).
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_7758477
Is dat niet koolmonocxide ( hoe schrijf je dat ) vergiftiging dat je fornuis al jou lucht opeet zeg maar en dat dus dodelijk kan zijn ???
-
pi_7758485
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 16:33 schreef MSXUser het volgende:
Het gas verbrandt natuurlijk wel zuurstof (veel meer dan elektrisch koken). Kan er geen steekraampje of iets dergelijks open? Bij mijn ouders wordt ook elektrisch gekookt. In die keuken zit namelijk geen raam wat open kan (wel ventilatie, maar dat is te weinig voor een kooktoestel op gas).
Er kan op een heel klein kiertje iets open, voor de ventilatie. Maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen.
  dinsdag 7 januari 2003 @ 16:38:50 #7
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7758551
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 16:35 schreef postinggirl het volgende:

Er kan op een heel klein kiertje iets open, voor de ventilatie. Maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen.

Wat hierboven al wordt gezegd: Koolmoonoxidevergiftiging (3x woordwaarde??) kan ook optreden. Indien mogelijk, vraag eens na of er misschien mogelijkheden zijn om een ventilatierooster aan te brengen (wel afsluitbaar natuurlijk). Word je ook enigszins duizelig als je daar bent?
pi_7758570
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 16:38 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Wat hierboven al wordt gezegd: Koolmoonoxidevergiftiging (3x woordwaarde??) kan ook optreden. Indien mogelijk, vraag eens na of er misschien mogelijkheden zijn om een ventilatierooster aan te brengen (wel afsluitbaar natuurlijk). Word je ook enigszins duizelig als je daar bent?

Ja. In het begin niet, maar wel na langere tijd.
  dinsdag 7 januari 2003 @ 16:42:37 #9
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7758622
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 16:39 schreef postinggirl het volgende:
Ja. In het begin niet, maar wel na langere tijd.
Uitkijken dus. Het is een teken dat er veel te weinig zuurstof in die ruimte aanwezig is. Zo spoedig mogelijk wat aan laten doen in ieder geval. Koken op die manier is bijna je reinste zelfmoord. Eventueel moet die deur maar gewoon open (het is niet anders). Ik denk dan dat je ouders toch liever wat luchtjes in huis hebben dan dat ze 112 mogen bellen omdat hun dochter is flauwgevallen?
pi_7759076
heb je geen afzuigkap boven je fornuis hangen

die zuigt genoeg lucht door de kieren in de deur en die zuigt ook alle schadelijke stoffen mee naar buiten

Iedereen is uniek, behalve ik
pi_7759228
Je moet wel wat ventilatie hebben...

Omdat er namelijk vrij veel CO2 vrijkomt (Niet tot nauwelijks CO, dat krijg je pas als het fornuis geen mooie blauwe vlam heeft.
Blauwe vlam= volledige verbranding = CO2 en water
Gele vlam = onvolledige verbranding = C (roet), CO, CO2 en water)...

Een hoge concentratie CO2 in de lucht is echter ook giftig...

Heb je geen afzuigkap?

[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 07-01-2003 17:26]

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_7759293
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 16:42 schreef MSXUser het volgende:

[..]
Het is een teken dat er veel te weinig zuurstof in die ruimte aanwezig is.

't is eerder het teveel aan CO2 wat problemen geeft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 7 januari 2003 @ 17:30:18 #13
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7759467
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:19 schreef Jordy-B het volgende:
't is eerder het teveel aan CO2 wat problemen geeft.
Klopt, beetje te snel gedacht. Desondanks is en blijft het een gevaarlijke situatie.
  dinsdag 7 januari 2003 @ 21:14:46 #14
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_7764489
Zet een raampje en de deur open! Ik lees nu voor het eerst dat er mensen zijn die de deur van de keuken dicht doen! Nu zijn we altijd open keukens gewend, dus er is altijd wel maximale ventilatie en dan nog zetten we de achterdeur op een kier om de geurtjes sneller te verdrijven.

Aangezien keukens vaak niet zo groot zijn heb je ook minder zuurstof in de ruimte en dat lijkt me niet bepaald gezond om er in te gaan koken met weinig ventilatie. Een gasfornuis verbrandt en verwarmt de lucht namelijk sneller op. De afzuigkap ververst de lucht niet, maar zuigt geurtjes en damp weg en verse lucht moet toch ergens vandaan komen.

The Internets, I needs it..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')