quote:En ik, met mijn vorm van humor, stuurde toen voor de grap een bewerkte foto waarop ik mijn gezicht had geplakt op een van de gezichten van een propaganda-foto van een groep IS-strijders. Toentertijd was het simpelweg een domme grap. De douaneofficieren konden dit soort vorm van humor blijkbaar niet waarderen. Ik heb nooit iets met jihadisme of terrorisme gehad. Heb nota bene gewoon een blanke huidskleur en zie er volstrekt normaal westers (op haarstijl na) uit.
Om hen? Dit is algemeen bekend, zodra je uberhaupt aankomt op het vliegveld mag je als eerst vingerafdrukken afgeven en een foto laten maken.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:29 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Sjezus christus zeg, niet om jou maar om hen. Dus je geld voor de tickets ben je nu ook kwijt?
Houden ze geen record bij naast je paspoort?quote:Op zaterdag 11 mei 2019 00:32 schreef trein2000 het volgende:
Dat stempel is eenvoudig op te lossen door een nieuw paspoort aan te vragen. Kan gewoon en is alleen al voor je gemoedsrust een goed idee denk ik.
De Amerikanen zelf ongetwijfeld. Maar dan heb je er iig geen nadeel van als je een ander land wil bezoekenquote:Op zaterdag 11 mei 2019 01:49 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Houden ze geen record bij naast je paspoort?
De Amerikaanse douane kan je weigeren. Dan kom je het land niet in. Omdat drie maanden op een vliegveld blijven ook weer zo wat is wordt je z.s.m. teruggestuurdquote:Op zaterdag 11 mei 2019 01:53 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Ts zijn terugreis was waarschijnlijk alleen omdat ie die ene vlucht heeft gemist? Mischien is er dan niets aan de hand vwb smet op zijn naam?
(ik vlieg nooit dus heb geen idee hoe dat vliegbeleid werkt)
Voorwaarde om te mogen reizen op een ESTA / Visa Waiver Program is dat je in het bezit bent van en geldig retourticket. De Amerikanen willen zeker weten dat je binnen 90 dagen (dus niet 3 maanden!) het land weer uit bent.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Alles verliep probleemloos totdat ik aankwam op het vliegveld van Orlando, Florida. Het enige waar ik mij een beetje nerveus over voelde was het feit dat mijn terugticket geboekt was via een site die automatisch de ticket weer zou annuleren. Ik deed dit omdat ik nog niet zeker wist waar ik na 3 maanden reizen zou eindigen in de Verenigde Staten.
Dit had je ook kunnen weten, zeker als je van plan bent om voor 3 maanden naar een land af te reizen lijkt mij enige voorbereiding wel handig. Daarnaast zie je dit ook altijd op televisie bij de bekende Border Security programma's.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Tijdens het wachten voor de paspoortcontrole liep een hond te snuffelen naar onder andere (of alleen maar) organisch materiaal, zoals planten of groenten. Dit wist ik van tevoren niet, maar het stond daar wel op de borden, dus ik had wat ik dacht aan fruit en groente bij me te hebben al uit mijn bagage gepakt.
Het is volgens mij ook een algemeen bekend feit dat de Amerikaanse immigratiedienst en de douane hun werk zeer serieus nemen. Daar staan ze om bekend. Daarnaast is alles en iedereen die zich bij een Amerikaanse grens meld onderwerp van doorzoeking en ondervraging. Doordat jij natuurlijk al op groente en fruit bent betrapt willen ze zeker weten dat je verder niks anders bij je hebt.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Maar toen kon ik meelopen met een andere douaneofficier, een man die zijn baan iets te serieus leek te nemen. Ik kon mijn bagage bij de band uitzoeken (die blijkbaar aan de zijkant geworpen was wat ik eerst niet doorhad en het wat langer duurde, wat mij misschien wat verdachter maakte), en daarna moest ik naar een afgescheiden gedeelte van hal waar ik al mijn spullen kon uitpakken en waar letterlijk alles doorzocht werd. Ik was er een beetje geïrriteerd over, want niemand houd ervan dat al zijn spullen uit zijn tas word geworpen, maar ik ging er nog steeds vanuit dat het enige mogelijke probleem de terugvlucht zou kunnen zijn, en ik voelde me van niks anders schuldbewust.
Dit is natuurlijk ook ronduit verdacht. Wat moet jij met 4 telefoons? Telefoons die niet zijn gekocht in de VS? Gaan ze gebruikt worden als burner phones voor criminele activiteiten? Ga je proberen alsnog werk te zoeken in de VS? Ik snap wel dat er hier red flags beginnen te ontstaan.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Meneer de douaneambtenaar vond het verdacht dat ik 4 telefoons had, waarvan 2 nog in de verpakking. Toen hij daarnaar vroeg was ik zelf ook even vergeten wat mijn redenering was om 4 telefoons mee te nemen, omdat mijn brein niet meteen mijn eerdere redenering kon oprakelen.
Op dit moment zijn er al een aantal red flags bij je, dus ze gaan verder zoeken. Wat ben je van plan? Met wie heb je contact? Ben je hier op zoek naar werk? Heb je andere verboden materialen op je telefoon staan? En nogmaals: alles en iedereen die toegang zoekt tot de VS is onderwerp van doorzoeking.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Enfin, blijkbaar was vanwege de telefoons, vanwege mijn trage antwoorden, en vanwege mijn (totaal verklaarbare) verdachte lichaamstaal was het dus genoeg rede om AL mijn telefoons in beslag te nemen en helemaal tot op de bodem te doorzoeken. Ik heb letterlijk uren zitten wachten terwijl de douaneofficieren (op een gegeven moment kwamen er meer bij) mijn telefoons zaten uit te pluizen
Voor je gemoedstoestand kun je een nieuw paspoort aanvragen. In de Amerikaanse systemen zul je waarschijnlijk met een combinatie van naam/geboortedatum/nationaliteit wel gemeld staan. Je ESTA is ingetrokken en je kunt dus nooit meer op een ESTA afreizen naar de VS. Je moet nu bij de ambassade een visum aanvragen. Voor het kunnen verkrijgen van een B1/B2 visum moet je voldoende banden met Nederland kunnen aantonen (koopwoning, werk etc.) om alsnog een visum te kunnen krijgen. Let ook er ook op dat je dus voortaan een visum nodig hebt als je bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika zou afreizen en je een overstap moet maken in de VS. Ook dit kan niet meer op een ESTA.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Maar nu heb ik wel die vlek op mijn identiteit in de internationale database (en op mijn paspoort, waar een stempel met "voided" staat). Ik wil niet dat om die reden ik ook in andere landen en andere vliegvelden veel vaker en veel sneller doorzocht zal worden, en dan, god verhoede, om ongegronde redenen weer terug gestuurd zal worden naar Nederland, met alle rep en roer die er aan vooraf gaat.
Ik weet dat ik bij de Amerikaanse ambassade een visum kan krijgen om weer terug de Verenigde Staten in te komen. Ik weet ook dat ik dan alsnog op het vliegveld de toegang tot de Verenigde Staten kan worden ontzegd. Ik weet niet of ik überhaupt nog de Verenigde Staten in wil. Ik zit nu te denken dat ik misschien naar Canada ga. Misschien kan ik dan beter eerst naar de Canadese Ambassade gaan, gewoon voor de zekerheid. Mijn vraag is dan wel of door mijn ervaring in de Verenigde Staten nu niet beter een nieuw paspoort aan kan vragen, of een verklaring kan krijgen die ik kan laten zien van de ambassade waarom ik die stempel "voided" in mijn paspoort heb, en dat ik wellicht mijzelf beter uit kan leggen naar de Amerikaanse ambassade toe (iets wat ik in Orlando op het moment zelf niet onder woorden bracht).
Het punt is dat ik geen zin heb dat ik nu in een soort van domino-effect terecht kom waarbij mijn afwijzing in de Verenigde Staten een rede is voor meer landen om mij urenlang te ondervragen en potentieel zelfs weer terug te sturen, waardoor ik er als nog meer verdacht uit ga zien en het effect alleen maar versterkt wordt. Ik heb geen zin om met die status als "hoog-risicoprofiel" rond te lopen, terwijl dit eigenlijk helemaal niet terecht is. Wat kan ik het beste doen?
Het is vervelend want ondanks dat ik wel wist dat de Verenigde Staten streng kon zijn. hield ik me gewoon vast aan het principe dat ik, behalve een wat onzuiver terugticket, eigenlijk niks te vrezen had en mij nergens schuldig aan bevond. Dan denk je ook niet na over betere voorbereiding dan dat.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 07:06 schreef Schuimpjes het volgende:
Voor je gemoedstoestand kun je een nieuw paspoort aanvragen. In de Amerikaanse systemen zul je waarschijnlijk met een combinatie van naam/geboortedatum/nationaliteit wel gemeld staan. Je ESTA is ingetrokken en je kunt dus nooit meer op een ESTA afreizen naar de VS. Je moet nu bij de ambassade een visum aanvragen. Voor het kunnen verkrijgen van een B1/B2 visum moet je voldoende banden met Nederland kunnen aantonen (koopwoning, werk etc.) om alsnog een visum te kunnen krijgen. Let ook er ook op dat je dus voortaan een visum nodig hebt als je bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika zou afreizen en je een overstap moet maken in de VS. Ook dit kan niet meer op een ESTA.
Canada en de VS delen hun databases. Het lijkt mij dus ook wel raadzaam om voor Canada een visum aan te vragen en geen eTA aan te vragen, omdat je hierbij ook moet opgeven of je ooit een visum is geweigerd voor een land, de toegang is ontzegd voor een land en zo ja welke landen en de reden die door het land werden opgegeven.
Of je een verklaring kunt krijgen op papier? Geen idee. Voor nu lijkt het er voor mij op dat het een combinatie is van de voorwaarden van de ESTA schenden (geen retourticket) in combinatie met een (door de zenuwen) warrig verhaal waardoor de CBP niet kon vaststellen of jij voor de redenen die onder het VWP vallen naar de VS bent afgereisd en de (inhoud van de) telefoons.
Ondanks alles natuurlijk een hele vervelende ervaring, waar je volgens mij door een goede / betere voorbereiding niet in had hoeven komen.
Maar daar maak je dus een denkfout. Zodra jij het vliegtuig in Nederland instapte was je eigenlijk al bezig met de voorwaarden van het Visa Waiver Program te schenden, daar je een bewijs van een retourvlucht of vervolgvlucht nodig hebt om hieronder te vallen. Daarnaast had je natuurlijk ook nog groente en fruit bij je, wat waarschijnlijk de trigger is geweest voor CBP om te gaan graven.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 11:26 schreef Tuzzz het volgende:
Het is vervelend want ondanks dat ik wel wist dat de Verenigde Staten streng kon zijn. hield ik me gewoon vast aan het principe dat ik, behalve een wat onzuiver terugticket, eigenlijk niks te vrezen had en mij nergens schuldig aan bevond. Dan denk je ook niet na over betere voorbereiding dan dat.
Ik denk dat de Amerikaanse ambassade weinig tot niets voor je zal kunnen betekenen.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 11:26 schreef Tuzzz het volgende:
Enfin, kan ik dan naar de Canadese ambassade gaan zonder naar de Amerikaanse ambassade te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze meer details willen weten over wat er in de Verenigde Staten is gebeurd, en dat ze de wellicht van de Amerikaanse ambassade willen hebben.
Ik had TS ook teruggestuurd.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Om dit soort verhalen hoef ik daar dus echt niet heen. "Maar als je eenmaal binnen bent zijn het zulke aardige mensen!" hoor ik vaak.
Ja, zal best.
In andere westerse wereld landen buiten Europa is dit toch ook zo? Kijk maar eens naar Border Security van Australië.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Om dit soort verhalen hoef ik daar dus echt niet heen. "Maar als je eenmaal binnen bent zijn het zulke aardige mensen!" hoor ik vaak.
Ja, zal best.
Dat dus. Kutyanksquote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja, zal best.
Net zoals wij met niet Europeanen doenquote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja okee het verhaal was niet best natuurlijk. Maar toch, de indruk die ik er aan overhoud is dat je bepaald niet welkom bent daar als niet-Amerikaan.
Zal wel aan mij liggen
Ligt eraan.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:31 schreef vosss het volgende:
Als je ooit wel met de politie in aanraking geweest bent (en veroordeelt) en je geeft dat netjes aan bij die aanvraag; wordt ie dan standaard geweigerd, of ligt dat helemaal aan het strafbaar feit?
Niet dat ik er ooit heen wil, maar puur voor de weet, want indien je er dan sowieso niet inkomt dan wil ik er niet heen en kan ik er niet heen.
Als je (bewust) niet voldoet aan de voorwaarden voor je visum dan ben je inderdaad niet welkom. Dat is in Nederland niet anders.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja okee het verhaal was niet best natuurlijk. Maar toch, de indruk die ik er aan overhoud is dat je bepaald niet welkom bent daar als niet-Amerikaan.
Zal wel aan mij liggen
dat is onzin en dat weet je zelf ook.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:31 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Net zoals wij met niet Europeanen doen
Ook niet als het een voorwaardelijke straf is geweest en dus geen gevangenisstraf?quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:33 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Ligt eraan.
Geweldsdelicten en drugs is een no-no.
Nee, niet echt.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dat is onzin en dat weet je zelf ook.
Dat is nog steeds een veroordeling.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Ook niet als het een voorwaardelijke straf is geweest en dus geen gevangenisstraf?
Ok dan kom ik er dus niet in. Mooi.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:34 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een veroordeling.
Nee.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:34 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Nee, niet echt.
Ben jij ooit met een non-European schengen ingereist?
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een online ESTA aanvraag dan mogelijk wordt afgewezen en dan heb je dus een visum nodig. Bij de visumaanvraag krijg je een persoonlijk interview op de Ambassade en zul je dat dan moeten toelichten. Als ik het mij goed herinner was één van de personen voor mij in de rij (toen ik mijn USA visum aanvroeg) een ex-gedetineerde.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:31 schreef vosss het volgende:
Als je ooit wel met de politie in aanraking geweest bent (en veroordeelt) en je geeft dat netjes aan bij die aanvraag; wordt ie dan standaard geweigerd, of ligt dat helemaal aan het strafbaar feit?
Dit klopt.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een online ESTA aanvraag dan mogelijk wordt afgewezen en dan heb je dus een visum nodig. Bij de visumaanvraag krijg je een persoonlijk interview op de Ambassade en zul je dat dan moeten toelichten.
quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet weg uit dit topic, ik word hier alleen maar kwaad van. SorryPrettig weekend nog allen
Letterlijk bij iedere harde grens jaquote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:40 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik denk niet dat dit enkel in Amerika een issue was, als je dit bij de Canadese grens had gedaan was je precies hetzelfde overkomen.
Het ligt eraan. De vraag die ze stellen op het ESTA is dus:quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:31 schreef vosss het volgende:
Niet dat ik er ooit heen wil, maar puur voor de weet, want indien je er dan sowieso niet inkomt dan wil ik er niet heen en kan ik er niet heen.
Dus ben je veroordeeld voor mishandeling, dan zul je waarschijnlijk met Ja moeten antwoorden en wordt je ESTA afgewezen.quote:Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat resulteerde in ernstige schade aan eigendommen of ernstige schade aan een andere persoon of overheidsinstantie?
Zodra je een visum moet gaan aanvragen moet je je drukker gaan maken om het aantonen van banden met Nederland dan met je veroordeling. Zolang je niet kan aantonen dat je een (koop)huis hebt, je nog steeds een vaste baan hebt ed. kun je je visum sowieso wel vergeten.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 14:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een online ESTA aanvraag dan mogelijk wordt afgewezen en dan heb je dus een visum nodig. Bij de visumaanvraag krijg je een persoonlijk interview op de Ambassade en zul je dat dan moeten toelichten. Als ik het mij goed herinner was één van de personen voor mij in de rij (toen ik mijn USA visum aanvroeg) een ex-gedetineerde.
Anyway, TS kan nu geen ESTA meer krijgen en kan alleen nog maar met een visum via de USA reizen.
Ik heb geen koophuis en geen baan maar kreeg dat visum zonder moeite. Wel inkomen uit vermogen, maar dat bindt mij niet aan een specifiek land. Ook een niet zo standaard reisplan (maandenlang gaan wandelen, geen harde einddatum) en geen return ticket. Dus ik maakte mij van tevoren wel wat zorgen of ik dat visum wel zou krijgen, maar dat bleek onterecht. Misschien hielp het mij dat ik een jaar eerder al een vergelijkbare reis had gemaakt in de VS (op een ESTA) en toen na afloop ook netjes naar huis ben gegaan en niet lokaal werk had gezocht oid en daardoor misschien al geloofwaardigheid had opgebouwd, maar dat weet ik natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 15:05 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Zodra je een visum moet gaan aanvragen moet je je drukker gaan maken om het aantonen van banden met Nederland dan met je veroordeling. Zolang je niet kan aantonen dat je een (koop)huis hebt, je nog steeds een vaste baan hebt ed. kun je je visum sowieso wel vergeten.
Best kut voor TS natuurlijk. Maar wie in de wereld heeft er 4 telefoons? Tenzij je wat kwaad van plan bent.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Overpeinzing.
Toch wel bizar dat je in Amerika geweigerd wordt "omdat je 4 telefoons bij je hebt" "omdat je een grappig plaatje van een jihadist in je whatsapp hebt staan". Gelukkig zijn Amerikanen heiliger dan dat en gebeurt er daar nooit iets vervelends![]()
Meh, no place for me
Ik vind dat er wel erg makkelijk gePavlovd wordt van "Ik begrijp iets niet" naar "het zal wel kwaad in de zin hebben"quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:35 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Best kut voor TS natuurlijk. Maar wie in de wereld heeft er 4 telefoons? Tenzij je wat kwaad van plan bent.
Mijn ervaring leert mij dat iemand met 4 telefoons in de criminaliteit moet zitten. Net zo goed iemand met alleen contant geld, het geld niet legaal heeft verdient.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:45 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik vind dat er wel erg makkelijk gePavlovd wordt van "Ik begrijp iets niet" naar "het zal wel kwaad in de zin hebben"![]()
Want als je wat kwaads van plan bent is het voor jou ineens wel volkomen duidelijk waarom iemand 4 telefoons mee heeft?Hoe dan?
Het lijkt mij dat die dingen niet gelijk al reden zijn om je terug te sturen, maar ze roepen wel vragen op... En als jij vervolgens niet goed kan beantwoorden... Tsja,dan gaan die mensen conclusies trekken op basis van jou gedrag. Ik vermoed zelf dat het gedrag en de manier van antwoorden (bedenken?) de voornaamste reden zijn. Lang over je antwoorden nadenken op een simpele vraag over je strafblad of het waarom van 4 telefoons is gewoon vraaaagen om achterdocht.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Overpeinzing.
Toch wel bizar dat je in Amerika geweigerd wordt "omdat je 4 telefoons bij je hebt" "omdat je een grappig plaatje van een jihadist in je whatsapp hebt staan". Gelukkig zijn Amerikanen heiliger dan dat en gebeurt er daar nooit iets vervelends![]()
Meh, no place for me
Het gaat om het complete plaatje wat TS laat zien aan de grens:quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Overpeinzing.
Meh, no place for me
Van wat ik heb gezien op tv werken er alleen tokkies.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:58 schreef polariteit het volgende:
Die gasten bij de immigration zijn volgens mij experts in het "lezen" van de mensen tegenover zich
quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:06 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Van wat ik heb gezien op tv werken er alleen tokkies.
Als je niet bij de politie komt in Amerika, kom je bij de immigratie politie terecht. Soort handhaving 2.0 maar dan met wapens.
Als dit soort dingen serieus bijdragen aan je "verdachtheids-score" dan kan iedereen die in dit topic post het sowieso wel schuddenquote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:58 schreef Schuimpjes het volgende:
Het gaat om het complete plaatje wat TS laat zien aan de grens:
- Fruit en groente bij zich hebben
- Wellicht nog zaken die TS niet meldt
Het fruit en de groente waren natuurlijk de trigger om naar secondary inspection te gaan, aangezien die hond daar op aansloeg / de agent het zag. Als dit niet was gebeurt, dan denk ik dat TS probleemloos nu vakantie aan het vieren was in de VS. Maar nu is er een aanleiding voor nader onderzoek, want men wil weten of er nog meer groente en fruit in die koffer zit, en vinden ze andere zaken waar ze op door zoeken.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als dit soort dingen serieus bijdragen aan je "verdachtheids-score" dan kan iedereen die in dit topic post het sowieso wel schudden![]()
Ik probeer gewoon serieus objectief logisch na te denken over wat er verdacht zou kunnen zijn aan allerlei dingen. Maar ik heb inmiddels in de gaten dat alleen DAT mij al verdacht maaktFijne wereld leven we in
Ja misschien is het ook wel mijn auti die opspeelt hoor, dat kan bestquote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:15 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Het fruit en de groente waren natuurlijk de trigger om naar secondary inspection te gaan, aangezien die hond daar op aansloeg / de agent het zag. Als dit niet was gebeurt, dan denk ik dat TS probleemloos nu vakantie aan het vieren was in de VS. Maar nu is er een aanleiding voor nader onderzoek, want men wil weten of er nog meer groente en fruit in die koffer zit, en vinden ze andere zaken waar ze op door zoeken.
Verder, als je niks te verbergen hebt dan valt het allemaal wel mee. Ik heb meerdere keren naar Amerika gereisd en in alle gevallen duurde het gesprekje aan de grens een minuut of twee: "wat kom je doen? Wat voor werk doe je? Wanneer ga je weer?" *stempel* "Heb een fijne reis verder."
Er zijn wel meer landen waar het niet toegestaan is om groente, fruit, vlees, zuivel of planten mee te nemen. Ze willen hiermee voorkomen dat er bijvoorbeeld een bepaald insect mee vervoerd wordt die vervolgens grote schade aan de natuur kan aanbrengen.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja misschien is het ook wel mijn auti die opspeelt hoor, dat kan best![]()
Maar heremetijd als je al geen groente en fruit mee mag nemen zou ik echt over ALLES onzeker worden. Stel dat ik een papieren vliegtuigje in mijn bagage heb zitten? Is dat een hint op een aanslag? Kan dat zo gezien worden? Zeker wel. Meh, als ik op vakantie ga doe ik dat om te ontspannen. En zo geweldig uniek fantastisch dat je nergens anders heen kunt, is Amerika bij lange na niet. Dus dan liever niet
Inderdaad, je kleurt een keertje buiten de lijntjes, en dat is de aanleiding voor verder onderzoek. Wat opzich niet heel vreemd is.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee okee. Dus gewoon heel goed de regeltjes lezen en overal binnen de lijntjes kleuren en er zou niets aan de hand zijn?
Maar 1 keer buiten de lijntjes kleuren en een heleboel andere dingen die op zich binnen de lijntjes zijn kunnen je ook gewoon ten laste gelegd worden?
nee hoor, als ts gewoon een normaal en duidelijk antwoord had gegeven was de kans groot geweest dat het heel anders gegaan was. Een beetje geirriteerd gaan staan doen helpt ook niet, die mannen zijn gewoon met hun werk bezig, niets vreemds aan. Een beetje vriendelijk blijven werkt veel beter.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:
OK seems legit
Maar er is dus niet iets als willekeur?Zo van "jah je had een appel bij je dus nu leggen we op alle slakken zout en vinden we 4 telefoons ineens ook niet meer okee"?
Ja, je hebt gelijkquote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:52 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
nee hoor, als ts gewoon een normaal en duidelijk antwoord had gegeven was de kans groot geweest dat het heel anders gegaan was. Een beetje geirriteerd gaan staan doen helpt ook niet, die mannen zijn gewoon met hun werk bezig, niets vreemds aan. Een beetje vriendelijk blijven werkt veel beter.
Ik denk dat TS zichzelf tot "verdacht figuur" heeft gemaakt. Lichaamshouding + geirriteerd + jihadplaatje + allemaal andere dingen. Het gaat er niet om vriendelijkheid, maar om alles bij elkaar.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijkMaar toch vind ik het eigenlijk raar. Voor een beetje verdacht figuur is "vriendelijk doen" dan kennelijk een heel efficiënte manier om problemen te vermijden. Als iemand (bijvoorbeeld) midden in de nacht aankomt en compleet verknetterd uit zo'n vliegtuig rolt, ja duh dat je dan geïrriteerd bent. Daar zouden ze dan best wat meer rekening mee kunnen houden.
just my 2 cts hoor(ik loop echt op eieren hier
)
Met een beetje geluk komt een normaal verdacht persoon al bovendrijven bij het aanvragen van de Esta toch? Ik vind het bij zo'n reis best normaal dat je je van te voren een heel klein beetje inleest. Die groenten en fruit zorgden gewoon dat TS onder een vergrootglas terecht kwam, en daardoor vielen zaken op die anders wellicht geen enkel probleem geweest zouden zijn. Ik denk ook niet dat het hebben van 4 telefoons op zich een probleem zou moeten zijn wanneer TS daar gewoon een logische verklaring voor had gehad. Maar die had hij niet. Overigens vind ik dit ook nog wel interessant.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijkMaar toch vind ik het eigenlijk raar. Voor een beetje verdacht figuur is "vriendelijk doen" dan kennelijk een heel efficiënte manier om problemen te vermijden. Als iemand (bijvoorbeeld) midden in de nacht aankomt en compleet verknetterd uit zo'n vliegtuig rolt, ja duh dat je dan geïrriteerd bent. Daar zouden ze dan best wat meer rekening mee kunnen houden.
just my 2 cts hoor(ik loop echt op eieren hier
)
Ben ik wel benieuwd naar.quote:Het is waar dat behalve die foto waar ik het eerder over heb gehad, ook nog een paar andere "onreinheden" of "verkeerdheden" in mijn telefoon hebben gestaan, maar ik durf te stellen dat dit waarschijnlijk een lager percentage is dan de gemiddelde mens.
Nou ja ik probeer hier gewoon wat van te lerenquote:Op zaterdag 11 mei 2019 21:23 schreef liesje1979 het volgende:
Op eieren lopen is natuurlijk niet nodig. Maar lief Flesje, kan het niet zijn dat jij sowieso al niet zo gek bent op (het beetje arrogante) Amerika en dat, dat ook een beetje meespeelt?
Jeetje, ik zou bijna denken dat je anti Amerika bent als jij je zo druk maakt in dit topic want je komt enorm onredelijk over.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee okee. Dus gewoon heel goed de regeltjes lezen en overal binnen de lijntjes kleuren en er zou niets aan de hand zijn?
Maar 1 keer buiten de lijntjes kleuren en een heleboel andere dingen die op zich binnen de lijntjes zijn kunnen je ook gewoon ten laste gelegd worden?
Oh, dat zou zomaar kunnenquote:Op zaterdag 11 mei 2019 22:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jeetje, ik zou bijna denken dat je anti Amerika bent als jij je zo druk maakt in dit topic want je komt enorm onredelijk over.
België/NL en de VS delen geen gegevens, dacht ikquote:Op zaterdag 11 mei 2019 15:03 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Het ligt eraan. De vraag die ze stellen op het ESTA is dus:
[..]
Dus ben je veroordeeld voor mishandeling, dan zul je waarschijnlijk met Ja moeten antwoorden en wordt je ESTA afgewezen.
Ben je echter veroordeeld voor het overschrijden van de maximum snelheid op de snelweg met 60km/h, dan kun je de vraag met een Nee beantwoorden.
Drugs, rijden onder invloed ed is sowieso een No Go.
Zeker wel. Zowel België als Nederland hebben een samenwerkingsakkoord met de VS waar het delen van persoonsgegevens onderdeel van is.quote:Op zondag 12 mei 2019 01:14 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
België/NL en de VS delen geen gegevens, dacht ik
Dat was verder geen issue dacht ik.quote:Op zondag 12 mei 2019 01:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Waarom zou je als Nederlander groenten of fruit meenemen naar de Verenigde Staten ???
De appels/peren/bananen daar smaken niet zo zeer anders dan de Nederlandse..
Het meenemen van fruit is waarschijnlijk de trigger geweest van dit hele gebeuren. TS stond in de rij bij de immigratiedienst en had de borden al wel gezien, maar het fruit had hij nog in zijn handen toen een hond langskwam. Die hondenbegeleider heeft TS toen overgebracht naar secondary inspection.quote:Op zondag 12 mei 2019 02:00 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Dat was verder geen issue dacht ik.
Volgens mij hebben de meeste landen liever niet dat je groente, fruit, planten of ander biologisch materiaal mee naar binnen neemt. Juist om te voorkomen dat er besmettingen ontstaan of andere ellende het land binnen komt.quote:Op zondag 12 mei 2019 02:00 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Dat was verder geen issue dacht ik.
In Guatemala werd er bij ons bij de overgang naar een andere provincie zelfs gevraagd of we fruit bij ons hadden en of we dat dan daar in wilden leveren omdat het niet mee mocht.quote:Op zondag 12 mei 2019 08:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de meeste landen liever niet dat je groente, fruit, planten of ander biologisch materiaal mee naar binnen neemt. Juist om te voorkomen dat er besmettingen ontstaan of andere ellende het land binnen komt.
De regels zullen inderdaad per land verschillenquote:Op zondag 12 mei 2019 09:10 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
In Guatemala werd er bij ons bij de overgang naar een andere provincie zelfs gevraagd of we fruit bij ons hadden en of we dat dan daar in wilden leveren omdat het niet mee mocht.
Hadden wij in Australië ook, stonden boetes op van 2000 dollar. Was blijkbaar om de wijngebieden te beschermen tegen fruitvliegjes oidquote:Op zondag 12 mei 2019 09:10 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
In Guatemala werd er bij ons bij de overgang naar een andere provincie zelfs gevraagd of we fruit bij ons hadden en of we dat dan daar in wilden leveren omdat het niet mee mocht.
Beetje simpel om dat zo te stellen, de "fruitvliegjes".quote:Op zondag 12 mei 2019 15:03 schreef polariteit het volgende:
[..]
Hadden wij in Australië ook, stonden boetes op van 2000 dollar. Was blijkbaar om de wijngebieden te beschermen tegen fruitvliegjes oid
https://www.sbs.com.au/yo(...)cant-bring-australiaquote:Australia's strict bio-security laws prohibit certain foreign foods, plant materials, and animal products from entering the country, due to the threat of introducing serious pests and diseases into Australia, devastating our valuable agriculture and tourism industries, as well as our unique environment.
Waarschijnlijk wel idd:quote:Op zondag 12 mei 2019 07:54 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Het meenemen van fruit is waarschijnlijk de trigger geweest van dit hele gebeuren. TS stond in de rij bij de immigratiedienst en had de borden al wel gezien, maar het fruit had hij nog in zijn handen toen een hond langskwam. Die hondenbegeleider heeft TS toen overgebracht naar secondary inspection.
Plus het feit dat de douane verklaring hier expliciet naar vraagt...als je dan dus nog steeds fruit mee hebt, heb je die verklaring dus sowieso niet 100% waarheidsgetrouw ingevuld..quote:Op zondag 12 mei 2019 07:54 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Het meenemen van fruit is waarschijnlijk de trigger geweest van dit hele gebeuren. TS stond in de rij bij de immigratiedienst en had de borden al wel gezien, maar het fruit had hij nog in zijn handen toen een hond langskwam. Die hondenbegeleider heeft TS toen overgebracht naar secondary inspection.
Stond daar op de borden langs de snelwegen, fruit flies... Volgens mij specifiek de Queensland fruit flyquote:Op zondag 12 mei 2019 15:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje simpel om dat zo te stellen, de "fruitvliegjes".
Overigens kan de boete sinds vorige maand ook het intrekken van je visum zijn.
[..]
https://www.sbs.com.au/yo(...)cant-bring-australia
Ik kan me herinneren dat je zelfs als je het vliegtuig verlaten hebt er nog mogelijkheden zijn om dingen weg te gooien voor je bij de controle komt.quote:Op zondag 12 mei 2019 20:25 schreef exelletor het volgende:
Tja, tijdens mijn laatste reis naar de VS, had ik ook een stuk fruit mee met het idee om het in het vliegtuig op te eten. Als je het vergeet en zo'n douaneformulier denkt niet nodig te hebben, dan kan ik mij voorstellen dat je zo in de problemen komt.
Nee, die vertrok vanuit België omdat de security op Schiphol hem niet beviel en is boos op Tui omdat een medewerker van de VS-douane op het vliegveld in België hem al weigerde op de vlucht.quote:Op maandag 13 mei 2019 03:19 schreef bluemoon23 het volgende:
Ben ik nou gek, of is dit verhaal een paar maanden geleden ook al eens langs gekomen hier op Fok ?
Of is er gewoon om de paar maanden weer een andere idioot die de VS wil binnenkomen ?
Zonder retourticket, met vage antwoorden die allemaal "red flags" oproepen en een grote bek tegen de Immigration officer ?![]()
En als dit een waar en nieuw verhaal is;
Je zou toch denken dat mensen met 4 telefoons en die de godganse dag op internet zitten, wel even Googlen over wat de processen zijn bij landing op een Amerikaans vliegveld, en de eventuele vragen die je daar kunt krijgen ?
Ik ben al een keer of 8 in de VS geweest, kon altijd zo doorlopen na enkele korte vragen
Ook in Australië waar de douane zogenaamd streng is (als je die TV-programma`s moet geloven) deden ze niet moeilijk
Je houding en lichaamstaal doen een boel, vergeet dat niet, hang niet de wijsneus uit...
Dat geldt voor alle landen waar je binnen wilt komen, denk niet dat zij jou binnen moeten laten als je een visum hebt of een elektronisch visum hebt, ook dan kun je nog afgewezen worden
En ook als je bij een verkeerscontrole ergens in de EU wordt aangehouden;
Die grote bek en dat assertieve directe wat wij tegen Nederlandse agenten doen, dat kunnen ze niet overal waarderen....![]()
![]()
Ah okay, binnenlands.quote:Op zondag 12 mei 2019 16:33 schreef polariteit het volgende:
[..]
Stond daar op de borden langs de snelwegen, fruit flies... Volgens mij specifiek de Queensland fruit fly
Ik heb het overigens over vervoer van fruit van de ene provincie naar de andere, net zoals de post over Guatemala welke ik quote...
Nee hoor, al veel eerder.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |