abonnement Unibet Coolblue
pi_186753411
Hallo.

U kunt ook de laatste drie alinea's lezen van deze lap tekst als u niet geïnteresseerd bent in het hele verhaal. Daar zit tenslotte de kernvraag. Het is wel zo dat de rest van de tekst die alinea's wel meer context geeft.

Ik zou nu eigenlijk vanuit de Verenigde Staten horen te typen voor mijn backpackreis van 3 maanden die ik wilde maken. Helaas verliep het anders dan gepland.

Alles verliep probleemloos totdat ik aankwam op het vliegveld van Orlando, Florida. Het enige waar ik mij een beetje nerveus over voelde was het feit dat mijn terugticket geboekt was via een site die automatisch de ticket weer zou annuleren. Ik deed dit omdat ik nog niet zeker wist waar ik na 3 maanden reizen zou eindigen in de Verenigde Staten. Het zou een beetje lullig zijn als ik helemaal aan de noordkant zou zitten en dan een vlucht terug vanuit het zuiden van de Verenigde Staten had geboekt terug naar Nederland. Bovendien zat ik nog te twijfelen of ik na mijn trip door de Verenigde Staten nog een paar weekjes naar Canada wou gaan; dit is iets dat ik tijdens mijn reis wou beslissen.

Dat was het enige waar ik een beetje nerveus over was. Voor de rest was ik mij van niks schuldbewust. Toch liep het anders.

Tijdens het wachten voor de paspoortcontrole liep een hond te snuffelen naar onder andere (of alleen maar) organisch materiaal, zoals planten of groenten. Dit wist ik van tevoren niet, maar het stond daar wel op de borden, dus ik had wat ik dacht aan fruit en groente bij me te hebben al uit mijn bagage gepakt. Mevrouw met de hond leidde mij naar voren, dus aanvankelijk dacht ik zoiets van: "oh dit is wel makkelijk. Nadat ik al mijn organisch materiaal heb afgegeven betekent het alleen maar dat ik de rij gedeeltelijk heb overgeslagen".

Maar toen kon ik meelopen met een andere douaneofficier, een man die zijn baan iets te serieus leek te nemen. Ik kon mijn bagage bij de band uitzoeken (die blijkbaar aan de zijkant geworpen was wat ik eerst niet doorhad en het wat langer duurde, wat mij misschien wat verdachter maakte), en daarna moest ik naar een afgescheiden gedeelte van hal waar ik al mijn spullen kon uitpakken en waar letterlijk alles doorzocht werd. Ik was er een beetje geïrriteerd over, want niemand houd ervan dat al zijn spullen uit zijn tas word geworpen, maar ik ging er nog steeds vanuit dat het enige mogelijke probleem de terugvlucht zou kunnen zijn, en ik voelde me van niks anders schuldbewust.

Behalve het verhaaltje van mijn terugvlucht, had ik had totaal 0,0 moeite gedaan om mij op deze situatie voor te bereiden. Ik liet gewoon zichtbaar frustratie en vermoeidheid merken door hardop te zuchten, maar het was niet bedoeld om mijn ongenoegen te laten tonen omdat ik boos op hun was. Het was gewoon wat spanning loslaten, want ik vond de situatie simpelweg niet fijn. Meneer de douaneambtenaar vond het verdacht dat ik 4 telefoons had, waarvan 2 nog in de verpakking. Toen hij daarnaar vroeg was ik zelf ook even vergeten wat mijn redenering was om 4 telefoons mee te nemen, omdat mijn brein niet meteen mijn eerdere redenering kon oprakelen.
(nu weet ik het overigens weer: mijn hoofdtelefoon, mijn oude telefoon die nog belangrijke data heeft, nog een smartphone waar ik een Amerikaanse sim-kaart in ging doen die ik als risicotelefoon ging gebruiken (de telefoon die het makkelijkst gestolen kon worden), en ene meer simpele noodtelefoon voor als ik de wildernis in wou trekken en internet even wou afzweren).

Omdat ik toen geen antwoord klaar had, was ik waarschijnlijk nog meer verdacht. En iets wat mij waarschijnlijk nog verdachter maakte is het feit dat ik daadwerkelijk nadacht over de vragen die mij gesteld werden, in plaats van pasklare antwoorden te geven. Er werd mij bijvoorbeeld gevraagd of ik ooit met politie in aanraking gekomen ben, of dat ik ooit gearresteerd ben. Dit is niet een vraag die ik meteen met zekerheid weet zonder dat ik er een paar seconden voor neem om erover na te denken. Mijn eerste ingeving is dat dit niet het geval is geweest, maar ik wil het dan in mijn gedachten nagaan en checken of het echt zo is. Ik heb geen energie en zin om alleen maar wenselijke antwoorden te geven, en ik deed daadwerkelijk moeite om deze douaneambtenaar zijn vragen naar waarheid te beantwoorden. Liegen kostte teveel moeite dacht ik, het voelde niet goed, en het zou me alleen maar verdachter maken als ze me zouden betrappen.

De douaneofficier gaf mij toen als feedback dat ik te lang duurde over mijn antwoorden. Dit irriteerde mij, want naar mijn idee denkt een eerlijk persoon JUIST na over zijn antwoorden. Je kunt om twee redenen traag zijn met je antwoorden: Of omdat je moeite doet om te komen met doordachte leugens, of juist omdat je moeite doet daadwerkelijk over het antwoord op de vraag na te denken en het correcte antwoord te geven. Bij mij was het laatste het geval, en juist omdat ik dat deed maakte het mij nog verdachter. Dat zit me nog steeds niet goed. Dat iemand die moeite doet om eerlijk te zijn op een bepaalde manier nog meer verdacht wordt.

Enfin, blijkbaar was vanwege de telefoons, vanwege mijn trage antwoorden, en vanwege mijn (totaal verklaarbare) verdachte lichaamstaal was het dus genoeg rede om AL mijn telefoons in beslag te nemen en helemaal tot op de bodem te doorzoeken. Ik heb letterlijk uren zitten wachten terwijl de douaneofficieren (op een gegeven moment kwamen er meer bij) mijn telefoons zaten uit te pluizen. Wat ze daar vonden? Ze vonden een paar afbeeldingen die ik simpelweg voor de grap in een whatsapp groepschat met mijn vrienden had geplaatst. Ik heb nu lange haren en een middellange, onverzorgde baard. Vroeger had ik die baard nog steeds, maar dan met een korter kapsel. Mijn vrienden grapten dat ik wel leek op een jihadist. En ik, met mijn vorm van humor, stuurde toen voor de grap een bewerkte foto waarop ik mijn gezicht had geplakt op een van de gezichten van een propaganda-foto van een groep IS-strijders. Toentertijd was het simpelweg een domme grap. De douaneofficieren konden dit soort vorm van humor blijkbaar niet waarderen. Ik heb nooit iets met jihadisme of terrorisme gehad. Heb nota bene gewoon een blanke huidskleur en zie er volstrekt normaal westers (op haarstijl na) uit.

Daarna werd ik naar een ruimte gebracht en door een man ondervraagd. De man leek/was aanvankelijk boos en vroeg mij toen om onder ede een verklaring af te leggen. Op dat moment had ik zowaar het idee dat ze om een of andere rede expres de pik op mij hadden en dat ze mij daadwerkelijk naar de gevangenis probeerden te sturen. Ik had het idee dat alles wat ik zei tegen mij gebruikt ging worden, en ik raakte en paniek en ik wilde eigenlijk helemaal niks meer zeggen tot later wanneer ik beter tot mijzelf heb kunnen komen en hopelijk dan ook meer informatie had kunnen inwinnen over wat ik moest doen in deze situatie. Ik wist simpelweg gewoon niet wat zij gingen doen en wat ik moest doen.

Daarna ging die man even weg en toen hij terugkwam was hij veel vriendelijker en legde hij beleefd uit wat de situatie was en wat ik nu kon verwachten. Het deed mij hem vertrouwen en ik heb toen op alles antwoord gegeven wat mij gevraagd werd. Ik wist op dit moment ook dat ze mij zouden terugvliegen terug naar Nederland. Waarom eigenlijk? Was daar nou echt een goede rede toe? Naar mijn idee niet, maar ik kreeg de indruk dat dit gewoon moest volgens hun reglementen. "Voor de zekerheid".

Het vervolg? Mijn spullen kunnen inpakken, met de douane van het ene naar een ander vliegveld gereden, daar nog wat administratie gedaan en vragen gesteld, toen naar een belabberde amerikaanse gevangenis gestuurd waar ik kon overnachten (ze hadden me overigens wel verteld dat ik na een aantal uur weer weg zou zijn), daarna weer terug naar het vliegveld (Orlando international), waar ik toen 12 uur in een cel heb doorgebracht in aanvang van de vlucht die ik die avond terug naar Nederland zou nemen. Niet noodzakelijk het meest gastvrije ontvangst, kan ik zeggen.

Allemaal veilig en wel thuisgekomen, maar blij ben ik bepaald niet. Ik ben blij dat ik tenminste nu niet in een Amerikaanse gevangenis zit, ik ben niet blij dat ik nu in nederland ben terwijl ik eigenlijk gewoon in de Verenigde Staten zou moeten zijn.

Het grote probleem is nu dat ik nu in het internationale systeem sta als iemand die een bepaalde mate van verdachtheid over zich heeft, terwijl dit volkomen onterecht is. Het is waar dat behalve die foto waar ik het eerder over heb gehad, ook nog een paar andere "onreinheden" of "verkeerdheden" in mijn telefoon hebben gestaan, maar ik durf te stellen dat dit waarschijnlijk een lager percentage is dan de gemiddelde mens. Als het al niet in de telefoon is dan wel in geheime verlangens die mensen in zich dragen. In dat opzicht denk ik niet dat er iets verkeerd aan mij is, of dat ik een hoger risico zou zijn dan de gemiddelde mens voor enige "onwetmatige handelingen". Hoogstens handelingen die ik zelf als volkomen onschuldig beschouw.

Maar nu heb ik wel die vlek op mijn identiteit in de internationale database (en op mijn paspoort, waar een stempel met "voided" staat). Ik wil niet dat om die reden ik ook in andere landen en andere vliegvelden veel vaker en veel sneller doorzocht zal worden, en dan, god verhoede, om ongegronde redenen weer terug gestuurd zal worden naar Nederland, met alle rep en roer die er aan vooraf gaat.

Ik weet dat ik bij de Amerikaanse ambassade een visum kan krijgen om weer terug de Verenigde Staten in te komen. Ik weet ook dat ik dan alsnog op het vliegveld de toegang tot de Verenigde Staten kan worden ontzegd. Ik weet niet of ik überhaupt nog de Verenigde Staten in wil. Ik zit nu te denken dat ik misschien naar Canada ga. Misschien kan ik dan beter eerst naar de Canadese Ambassade gaan, gewoon voor de zekerheid. Mijn vraag is dan wel of door mijn ervaring in de Verenigde Staten nu niet beter een nieuw paspoort aan kan vragen, of een verklaring kan krijgen die ik kan laten zien van de ambassade waarom ik die stempel "voided" in mijn paspoort heb, en dat ik wellicht mijzelf beter uit kan leggen naar de Amerikaanse ambassade toe (iets wat ik in Orlando op het moment zelf niet onder woorden bracht).

Het punt is dat ik geen zin heb dat ik nu in een soort van domino-effect terecht kom waarbij mijn afwijzing in de Verenigde Staten een rede is voor meer landen om mij urenlang te ondervragen en potentieel zelfs weer terug te sturen, waardoor ik er als nog meer verdacht uit ga zien en het effect alleen maar versterkt wordt. Ik heb geen zin om met die status als "hoog-risicoprofiel" rond te lopen, terwijl dit eigenlijk helemaal niet terecht is. Wat kan ik het beste doen?
pi_186753651
Sjezus christus zeg, niet om jou maar om hen. Dus je geld voor de tickets ben je nu ook kwijt?
pi_186753673
Hier ben je nat gegaan.

quote:
En ik, met mijn vorm van humor, stuurde toen voor de grap een bewerkte foto waarop ik mijn gezicht had geplakt op een van de gezichten van een propaganda-foto van een groep IS-strijders. Toentertijd was het simpelweg een domme grap. De douaneofficieren konden dit soort vorm van humor blijkbaar niet waarderen. Ik heb nooit iets met jihadisme of terrorisme gehad. Heb nota bene gewoon een blanke huidskleur en zie er volstrekt normaal westers (op haarstijl na) uit.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 10 mei 2019 @ 22:32:22 #4
213457 engine
pi_186753709
Tering TS, wat een bizar verhaal. Helaas weet ik niet genoeg van dit soort dingen om advies te geven.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_186753765
Welk 'internationaal systeem' bedoel je.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 23:10:49 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_186754497
Je moet blij zijn dat ze je terug naar Nederland hebben laten vliegen ipv Guantanamo Bay
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 23:21:45 #7
476281 Butjekef
Put met keren
pi_186754719
quote:
een paar andere "onreinheden" of "verkeerdheden"
Wat?
pi_186754721
je bent wel erg naief zeg. volgende keer wat beter voorbereiden.

En 4 telefoons???? en dan niet even alle shit er uit gooien......
pi_186755164
Niet dat het er toe doet, maar vier telefoons is wel echt een gek verhaal. Zeker dat je een telefoon meeneemt voor de momenten dat je per se zonder internet wilt zitten en ondertussen nog drie telefoons in je andere broekzak hebt zitten die het ondertussen wel aanbieden...

En dan is telefoon 2 eigenlijk ook al een beetje gek en 3 ook

Balen man dat die Amerikanen bij twijfel zo ver gaan. Ik hoop dat dit niet nog meer consequenties voor je zal hebben en er zijn zat andere landen waar je kan backpacken, maar je lijkt een enorme drang naar de VS te hebben
pi_186755277
Ik vind het maar een vreemd verhaal..

Waarom had je groenten en fruit in je handbagage?

Als je gaat reizen weet je dat de kans bestaat dat jij en je bagage gecontroleerd wordt door de douane, daar hoeft niet eens een aanleiding voor te zijn, ze controleren ook gewoon steekproefsgewijs. Die douanebeambten doen ook gewoon maar hun werk, dus totaal geen reden om je zichtbaar geïrriteerd te gedragen.

4 telefoons meenemen is gewoon vreemd. Zelfs als je de redenatie die je erachter had, direct had verteld kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat verdacht hadden gevonden.

'Er werd mij bijvoorbeeld gevraagd of ik ooit met politie in aanraking gekomen ben, of dat ik ooit gearresteerd ben. Dit is niet een vraag die ik meteen met zekerheid weet zonder dat ik er een paar seconden voor neem om erover na te denken.'

Dit lijkt me nou bij uitstek een vraag waar je direct met zekerheid een antwoord op kan geven zonder erover na te hoeven denken..

'De douaneofficier gaf mij toen als feedback dat ik te lang duurde over mijn antwoorden. Dit irriteerde mij, want naar mijn idee denkt een eerlijk persoon JUIST na over zijn antwoorden.'

Een eerlijk persoon hoeft juist helemaal niet na te denken over zijn antwoorden. :{ Eerlijk zijn kost helemaal geen moeite..

'Enfin, blijkbaar was vanwege de telefoons, vanwege mijn trage antwoorden, en vanwege mijn (totaal verklaarbare) verdachte lichaamstaal was het dus genoeg rede om AL mijn telefoons in beslag te nemen en helemaal tot op de bodem te doorzoeken. Ik heb letterlijk uren zitten wachten terwijl de douaneofficieren (op een gegeven moment kwamen er meer bij) mijn telefoons zaten uit te pluizen. Wat ze daar vonden? Ze vonden een paar afbeeldingen die ik simpelweg voor de grap in een whatsapp groepschat met mijn vrienden had geplaatst. Ik heb nu lange haren en een middellange, onverzorgde baard. Vroeger had ik die baard nog steeds, maar dan met een korter kapsel. Mijn vrienden grapten dat ik wel leek op een jihadist. En ik, met mijn vorm van humor, stuurde toen voor de grap een bewerkte foto waarop ik mijn gezicht had geplakt op een van de gezichten van een propaganda-foto van een groep IS-strijders. Toentertijd was het simpelweg een domme grap. De douaneofficieren konden dit soort vorm van humor blijkbaar niet waarderen. Ik heb nooit iets met jihadisme of terrorisme gehad. Heb nota bene gewoon een blanke huidskleur en zie er volstrekt normaal westers (op haarstijl na) uit.'

Het is gewoon een optelsom.
  zaterdag 11 mei 2019 @ 00:03:05 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186755485
Gewoon in Schengen gaan backpacken en de trein pakken?
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 mei 2019 @ 00:32:33 #12
408813 crew  trein2000
pi_186755925
Dat stempel is eenvoudig op te lossen door een nieuw paspoort aan te vragen. Kan gewoon en is alleen al voor je gemoedsrust een goed idee denk ik.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_186756327
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:29 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Sjezus christus zeg, niet om jou maar om hen. Dus je geld voor de tickets ben je nu ook kwijt?
Om hen? Dit is algemeen bekend, zodra je uberhaupt aankomt op het vliegveld mag je als eerst vingerafdrukken afgeven en een foto laten maken.

Zegt al genoeg over de security daar.
pi_186756882
Bij die jihadist foto hield ik het niet meer. _O- :@
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_186756958
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 00:32 schreef trein2000 het volgende:
Dat stempel is eenvoudig op te lossen door een nieuw paspoort aan te vragen. Kan gewoon en is alleen al voor je gemoedsrust een goed idee denk ik.
Houden ze geen record bij naast je paspoort?
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 mei 2019 @ 01:50:23 #16
408813 crew  trein2000
pi_186756961
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 01:49 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Houden ze geen record bij naast je paspoort?
De Amerikanen zelf ongetwijfeld. Maar dan heb je er iig geen nadeel van als je een ander land wil bezoeken
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_186756982
Ts zijn terugreis was waarschijnlijk alleen omdat ie die ene vlucht heeft gemist? Mischien is er dan niets aan de hand vwb smet op zijn naam?
(ik vlieg nooit dus heb geen idee hoe dat vliegbeleid werkt)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 11 mei 2019 @ 01:56:32 #18
39237 crew  H_T
2733
pi_186757015
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 01:53 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Ts zijn terugreis was waarschijnlijk alleen omdat ie die ene vlucht heeft gemist? Mischien is er dan niets aan de hand vwb smet op zijn naam?
(ik vlieg nooit dus heb geen idee hoe dat vliegbeleid werkt)
De Amerikaanse douane kan je weigeren. Dan kom je het land niet in. Omdat drie maanden op een vliegveld blijven ook weer zo wat is wordt je z.s.m. teruggestuurd
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zaterdag 11 mei 2019 @ 07:06:35 #19
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_186758068
TS, ik denk dat je dit voor een groot deel aan jezelf te danken hebt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Alles verliep probleemloos totdat ik aankwam op het vliegveld van Orlando, Florida. Het enige waar ik mij een beetje nerveus over voelde was het feit dat mijn terugticket geboekt was via een site die automatisch de ticket weer zou annuleren. Ik deed dit omdat ik nog niet zeker wist waar ik na 3 maanden reizen zou eindigen in de Verenigde Staten.
Voorwaarde om te mogen reizen op een ESTA / Visa Waiver Program is dat je in het bezit bent van en geldig retourticket. De Amerikanen willen zeker weten dat je binnen 90 dagen (dus niet 3 maanden!) het land weer uit bent.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Tijdens het wachten voor de paspoortcontrole liep een hond te snuffelen naar onder andere (of alleen maar) organisch materiaal, zoals planten of groenten. Dit wist ik van tevoren niet, maar het stond daar wel op de borden, dus ik had wat ik dacht aan fruit en groente bij me te hebben al uit mijn bagage gepakt.
Dit had je ook kunnen weten, zeker als je van plan bent om voor 3 maanden naar een land af te reizen lijkt mij enige voorbereiding wel handig. Daarnaast zie je dit ook altijd op televisie bij de bekende Border Security programma's.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Maar toen kon ik meelopen met een andere douaneofficier, een man die zijn baan iets te serieus leek te nemen. Ik kon mijn bagage bij de band uitzoeken (die blijkbaar aan de zijkant geworpen was wat ik eerst niet doorhad en het wat langer duurde, wat mij misschien wat verdachter maakte), en daarna moest ik naar een afgescheiden gedeelte van hal waar ik al mijn spullen kon uitpakken en waar letterlijk alles doorzocht werd. Ik was er een beetje geïrriteerd over, want niemand houd ervan dat al zijn spullen uit zijn tas word geworpen, maar ik ging er nog steeds vanuit dat het enige mogelijke probleem de terugvlucht zou kunnen zijn, en ik voelde me van niks anders schuldbewust.
Het is volgens mij ook een algemeen bekend feit dat de Amerikaanse immigratiedienst en de douane hun werk zeer serieus nemen. Daar staan ze om bekend. Daarnaast is alles en iedereen die zich bij een Amerikaanse grens meld onderwerp van doorzoeking en ondervraging. Doordat jij natuurlijk al op groente en fruit bent betrapt willen ze zeker weten dat je verder niks anders bij je hebt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Meneer de douaneambtenaar vond het verdacht dat ik 4 telefoons had, waarvan 2 nog in de verpakking. Toen hij daarnaar vroeg was ik zelf ook even vergeten wat mijn redenering was om 4 telefoons mee te nemen, omdat mijn brein niet meteen mijn eerdere redenering kon oprakelen.
Dit is natuurlijk ook ronduit verdacht. Wat moet jij met 4 telefoons? Telefoons die niet zijn gekocht in de VS? Gaan ze gebruikt worden als burner phones voor criminele activiteiten? Ga je proberen alsnog werk te zoeken in de VS? Ik snap wel dat er hier red flags beginnen te ontstaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Enfin, blijkbaar was vanwege de telefoons, vanwege mijn trage antwoorden, en vanwege mijn (totaal verklaarbare) verdachte lichaamstaal was het dus genoeg rede om AL mijn telefoons in beslag te nemen en helemaal tot op de bodem te doorzoeken. Ik heb letterlijk uren zitten wachten terwijl de douaneofficieren (op een gegeven moment kwamen er meer bij) mijn telefoons zaten uit te pluizen
Op dit moment zijn er al een aantal red flags bij je, dus ze gaan verder zoeken. Wat ben je van plan? Met wie heb je contact? Ben je hier op zoek naar werk? Heb je andere verboden materialen op je telefoon staan? En nogmaals: alles en iedereen die toegang zoekt tot de VS is onderwerp van doorzoeking.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:18 schreef Tuzzz het volgende:
Maar nu heb ik wel die vlek op mijn identiteit in de internationale database (en op mijn paspoort, waar een stempel met "voided" staat). Ik wil niet dat om die reden ik ook in andere landen en andere vliegvelden veel vaker en veel sneller doorzocht zal worden, en dan, god verhoede, om ongegronde redenen weer terug gestuurd zal worden naar Nederland, met alle rep en roer die er aan vooraf gaat.

Ik weet dat ik bij de Amerikaanse ambassade een visum kan krijgen om weer terug de Verenigde Staten in te komen. Ik weet ook dat ik dan alsnog op het vliegveld de toegang tot de Verenigde Staten kan worden ontzegd. Ik weet niet of ik überhaupt nog de Verenigde Staten in wil. Ik zit nu te denken dat ik misschien naar Canada ga. Misschien kan ik dan beter eerst naar de Canadese Ambassade gaan, gewoon voor de zekerheid. Mijn vraag is dan wel of door mijn ervaring in de Verenigde Staten nu niet beter een nieuw paspoort aan kan vragen, of een verklaring kan krijgen die ik kan laten zien van de ambassade waarom ik die stempel "voided" in mijn paspoort heb, en dat ik wellicht mijzelf beter uit kan leggen naar de Amerikaanse ambassade toe (iets wat ik in Orlando op het moment zelf niet onder woorden bracht).

Het punt is dat ik geen zin heb dat ik nu in een soort van domino-effect terecht kom waarbij mijn afwijzing in de Verenigde Staten een rede is voor meer landen om mij urenlang te ondervragen en potentieel zelfs weer terug te sturen, waardoor ik er als nog meer verdacht uit ga zien en het effect alleen maar versterkt wordt. Ik heb geen zin om met die status als "hoog-risicoprofiel" rond te lopen, terwijl dit eigenlijk helemaal niet terecht is. Wat kan ik het beste doen?
Voor je gemoedstoestand kun je een nieuw paspoort aanvragen. In de Amerikaanse systemen zul je waarschijnlijk met een combinatie van naam/geboortedatum/nationaliteit wel gemeld staan. Je ESTA is ingetrokken en je kunt dus nooit meer op een ESTA afreizen naar de VS. Je moet nu bij de ambassade een visum aanvragen. Voor het kunnen verkrijgen van een B1/B2 visum moet je voldoende banden met Nederland kunnen aantonen (koopwoning, werk etc.) om alsnog een visum te kunnen krijgen. Let ook er ook op dat je dus voortaan een visum nodig hebt als je bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika zou afreizen en je een overstap moet maken in de VS. Ook dit kan niet meer op een ESTA.

Canada en de VS delen hun databases. Het lijkt mij dus ook wel raadzaam om voor Canada een visum aan te vragen en geen eTA aan te vragen, omdat je hierbij ook moet opgeven of je ooit een visum is geweigerd voor een land, de toegang is ontzegd voor een land en zo ja welke landen en de reden die door het land werden opgegeven.

Of je een verklaring kunt krijgen op papier? Geen idee. Voor nu lijkt het er voor mij op dat het een combinatie is van de voorwaarden van de ESTA schenden (geen retourticket) in combinatie met een (door de zenuwen) warrig verhaal waardoor de CBP niet kon vaststellen of jij voor de redenen die onder het VWP vallen naar de VS bent afgereisd en de (inhoud van de) telefoons.

Ondanks alles natuurlijk een hele vervelende ervaring, waar je volgens mij door een goede / betere voorbereiding niet in had hoeven komen.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  zaterdag 11 mei 2019 @ 09:14:56 #20
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_186758923
Wat een rot ervaring TS. Het klinkt als een combinatie van verschillende factoren, met name dat je niet direct goede antwoorden geeft. Maar het gaat wel ver om een beetje verstrooidheid te bestraffen met uitzetting.

Ik heb ook vaak 3 telefoons bij me, nooit problemen mee gehad. Het is misschien niet erg gebruikelijk, maar wel legaal.

Verder, als je in iemands privé shit gaat graven zul je privé zaken tegengekomen. Daarom zijn ze onder normale omstandigheden ook privé en niet openbaar.
pi_186760947
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 07:06 schreef Schuimpjes het volgende:

Voor je gemoedstoestand kun je een nieuw paspoort aanvragen. In de Amerikaanse systemen zul je waarschijnlijk met een combinatie van naam/geboortedatum/nationaliteit wel gemeld staan. Je ESTA is ingetrokken en je kunt dus nooit meer op een ESTA afreizen naar de VS. Je moet nu bij de ambassade een visum aanvragen. Voor het kunnen verkrijgen van een B1/B2 visum moet je voldoende banden met Nederland kunnen aantonen (koopwoning, werk etc.) om alsnog een visum te kunnen krijgen. Let ook er ook op dat je dus voortaan een visum nodig hebt als je bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika zou afreizen en je een overstap moet maken in de VS. Ook dit kan niet meer op een ESTA.

Canada en de VS delen hun databases. Het lijkt mij dus ook wel raadzaam om voor Canada een visum aan te vragen en geen eTA aan te vragen, omdat je hierbij ook moet opgeven of je ooit een visum is geweigerd voor een land, de toegang is ontzegd voor een land en zo ja welke landen en de reden die door het land werden opgegeven.

Of je een verklaring kunt krijgen op papier? Geen idee. Voor nu lijkt het er voor mij op dat het een combinatie is van de voorwaarden van de ESTA schenden (geen retourticket) in combinatie met een (door de zenuwen) warrig verhaal waardoor de CBP niet kon vaststellen of jij voor de redenen die onder het VWP vallen naar de VS bent afgereisd en de (inhoud van de) telefoons.

Ondanks alles natuurlijk een hele vervelende ervaring, waar je volgens mij door een goede / betere voorbereiding niet in had hoeven komen.
Het is vervelend want ondanks dat ik wel wist dat de Verenigde Staten streng kon zijn. hield ik me gewoon vast aan het principe dat ik, behalve een wat onzuiver terugticket, eigenlijk niks te vrezen had en mij nergens schuldig aan bevond. Dan denk je ook niet na over betere voorbereiding dan dat.

Enfin, kan ik dan naar de Canadese ambassade gaan zonder naar de Amerikaanse ambassade te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze meer details willen weten over wat er in de Verenigde Staten is gebeurd, en dat ze de wellicht van de Amerikaanse ambassade willen hebben.

Of zijn die gegevens allemaal al simpelweg gedeeld? Ik zie dat je schreef dat inderdaad gegevens tussen Canada en de Verenigde Staten gedeeld worden. Maar betreft dit alle gegevens die nodig zijn? Ik heb dus geen ervaring met ambassades.
  zaterdag 11 mei 2019 @ 12:30:39 #22
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_186762116
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 11:26 schreef Tuzzz het volgende:
Het is vervelend want ondanks dat ik wel wist dat de Verenigde Staten streng kon zijn. hield ik me gewoon vast aan het principe dat ik, behalve een wat onzuiver terugticket, eigenlijk niks te vrezen had en mij nergens schuldig aan bevond. Dan denk je ook niet na over betere voorbereiding dan dat.
Maar daar maak je dus een denkfout. Zodra jij het vliegtuig in Nederland instapte was je eigenlijk al bezig met de voorwaarden van het Visa Waiver Program te schenden, daar je een bewijs van een retourvlucht of vervolgvlucht nodig hebt om hieronder te vallen. Daarnaast had je natuurlijk ook nog groente en fruit bij je, wat waarschijnlijk de trigger is geweest voor CBP om te gaan graven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 11:26 schreef Tuzzz het volgende:
Enfin, kan ik dan naar de Canadese ambassade gaan zonder naar de Amerikaanse ambassade te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze meer details willen weten over wat er in de Verenigde Staten is gebeurd, en dat ze de wellicht van de Amerikaanse ambassade willen hebben.

Ik denk dat de Amerikaanse ambassade weinig tot niets voor je zal kunnen betekenen.

Als je hier kijkt en het menu volgt, zie je dat je als NLD'er alleen een eTA (=reistoestemming) nodig hebt voor Canada omdat Canada verder visumvrij is voor Nederlandse toeristen.

Je zou alsnog een eTA voor Canada kunnen aanvragen, met een risico op een afwijzing (https://official-canada-e(...)ta-application-form/). Een van de vragen is namelijk "Have you ever been refused entry into Canada or any other country?" en die moet je met "ja" beantwoorden en vervolgens toelichten. Misschien vinden ze jouw verhaal verder wel prima en krijg je gewoon toestemming om af te reizen.

Aan de andere kant lees ik ook verhalen van mensen die met een afgewezen ESTA alsnog een eTA kunnen krijgen. Zie bijvoorbeeld: https://www.canadavisa.co(...)-application.559514/

Welke gegevens Canada en Amerika verder delen? Werkelijk geen idee. Alleen als je gewoon op Google zoekt of de Amerikaanse en Canadese immigratiediensten informatie delen dan lees je dat dat het geval is.

Ik heb er verder - gelukkig - geen ervaring mee.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 11 mei 2019 @ 14:16:53 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_186764492
Om dit soort verhalen hoef ik daar dus echt niet heen. "Maar als je eenmaal binnen bent zijn het zulke aardige mensen!" hoor ik vaak.

Ja, zal best.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_186764567
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Om dit soort verhalen hoef ik daar dus echt niet heen. "Maar als je eenmaal binnen bent zijn het zulke aardige mensen!" hoor ik vaak.

Ja, zal best.
Ik had TS ook teruggestuurd.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_186764593
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Om dit soort verhalen hoef ik daar dus echt niet heen. "Maar als je eenmaal binnen bent zijn het zulke aardige mensen!" hoor ik vaak.

Ja, zal best.
In andere westerse wereld landen buiten Europa is dit toch ook zo? Kijk maar eens naar Border Security van Australië.

Persoonlijk zou ik het ook heel raar vinden als iemand 4 telefoons heeft en het niet kan uitleggen, en dan zeker met de rest van het verhaal er nog bij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')