abonnement Unibet Coolblue
pi_186739393
Thijs H die zomaar drie voorbijgangers in een bos doodstak, had even eerder hulp gezocht in een psychiatrische inrichting omdat hij zich onrustig voelde. Deze Limburgse inrichting vond het echter niet nodig om hem op te nemen en vond hem in een goede toestand...

Bron:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3564961/thijs-h-zocht-hulp

Wie is er nou gek??

De politie heeft de laatste jaren haar handen vol aan mensen met uiteenlopende psychische problemen. Het aantal meldingen waarvoor de politie uitrukte is in acht jaar tijd verdubbeld tot 80.000 in 2018. Als een van de oorzaken wordt de kaalslag in de zorg genoemd.

Er zijn heel veel bedden wegbezuinigd en vooral heel veel verpleegkundigen, therapien en activiteiten verdwenen. Wel is het aantal ( duurbetaalde) managers gestegen. Ook is tegelijk de ambulante zorg verminderd.

De dader zal wel TBS krijgen. Echter hier is ook veel wegbezuinigd: De meeste therapien en activiteiten zijn verdwenen, hoorde ik van een voormalige medewerker van een TBS kliniek. In de TBS inrichtingen vindt nog nauwelijks meer behandeling plaats, dan in een gemiddelde gevangenis. Integendeel in gevangenissen zijn er ook psychologen, psychiaters en maatschappelijk werkers.

[ Bericht 9% gewijzigd door paulgo op 10-05-2019 09:59:56 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_186740254
Steek dan gvd degene neer die je afwijst, niet een paar willekeurige mensen.. Waar is je verstand?
Racist
pi_186740300
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 10:50 schreef Toga het volgende:
Waar is je verstand?
Iemand die in een psychose zit heeft juist het probleem dat dat 'verstand' niet goed functioneert.

deze persoon heeft zelf ook eerst geprobeerd hulp te zoeken en het is heel zorgelijk als dan dat geweigerd wordt en het tot zoiets komt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_186740455
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 10:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Iemand die in een psychose zit heeft juist het probleem dat dat 'verstand' niet goed functioneert.

deze persoon heeft zelf ook eerst geprobeerd hulp te zoeken en het is heel zorgelijk als dan dat geweigerd wordt en het tot zoiets komt
Dat was dan ook een grapje, er was duidelijk iets mis met zijn verstand. Maar het feit dat hij doorhad dat er wat mis was met dat lichaamsdeel doet me dan toch denken dat er ook iets goed werkte.
Racist
pi_186740543
Wat een blunder.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_186740820
Hij doet mij denken aan Bart van U, die meldde zich ook zelf voor hulp maar ze lieten hem gaan. Ze zouden sindsdien beter oog hebben voor verwarde personen, maar deze hebben ze dus weer gemist. Als de omgeving het rare gedrag opmerkt - ene moment normaal, andere moment draait ie door, zelfs een automobilist zag het vreemde gedrag door alleen maar langs hem te rijden - dan is het raar dat de hulpverlening er niets mee doet.

https://nos.nl/artikel/20(...)lijk-levenslang.html
pi_186743638
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 09:54 schreef paulgo het volgende:
Thijs H die zomaar drie voorbijgangers in een bos doodstak, had even eerder hulp gezocht in een psychiatrische inrichting omdat hij zich onrustig voelde. Deze Limburgse inrichting vond het echter niet nodig om hem op te nemen en vond hem in een goede toestand...

Bron:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3564961/thijs-h-zocht-hulp

Wie is er nou gek??
Ik lees dit ipv bovenstaande in de link:

DEN HAAG - Thijs H. heeft zich na de dubbele moord op de Brunssummerheide zelf gemeld bij de ggz-instelling Mondriaan in Maastricht met het verzoek om hulp.
pi_186743701
Maar ik vind dit geen verzachtende omstandigheid voor het doodsteken van maar liefst drie mensen.

PS: nu op Radio 1 een interview en gesprek over dit onderwerp.
pi_186743979
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 14:12 schreef Za het volgende:

[..]

Ik lees dit ipv bovenstaande in de link:

DEN HAAG - Thijs H. heeft zich na de dubbele moord op de Brunssummerheide zelf gemeld bij de ggz-instelling Mondriaan in Maastricht met het verzoek om hulp.
Maar hij was al ''onder behandeling'' bij diezelfde instelling, toch?
pi_186744485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 14:15 schreef Idisrom het volgende:
Maar ik vind dit geen verzachtende omstandigheid voor het doodsteken van maar liefst drie mensen.

PS: nu op Radio 1 een interview en gesprek over dit onderwerp.
Als hij in een psychose zal en daardoor volledig ontoerekeningsvatbaar is dan?
pi_186744550
Dat je labiel bent oké, dat kan ik me voorstellen. Dat je jezelf iets wil aandoen.. oké niet fijn maar ook nog voorstelbaar. Maar wat in iemands hoofd omgaat waardoor hij moordlust krijgt en die ook in de praktijk brengt.. nee, kan ik niet begrijpen. Zijn er psychiaters in ons midden die het kunnen duiden?
  vrijdag 10 mei 2019 @ 15:21:07 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186744775
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 15:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Als hij in een psychose zal en daardoor volledig ontoerekeningsvatbaar is dan?
absoluut
  vrijdag 10 mei 2019 @ 15:26:40 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186744895
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 15:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Dat je labiel bent oké, dat kan ik me voorstellen. Dat je jezelf iets wil aandoen.. oké niet fijn maar ook nog voorstelbaar. Maar wat in iemands hoofd omgaat waardoor hij moordlust krijgt en die ook in de praktijk brengt.. nee, kan ik niet begrijpen. Zijn er psychiaters in ons midden die het kunnen duiden?
Het vervelende van een psychose is dat je jouw wanen cq schijnwerkelijkheid als echt beleeft en accepteert. Mocht jij dus een gedachte krijgen dat je kunt vliegen en je ervaart dat als een soort stem die je zegt dat je dat nu moet doen dan luister je daar gewoon braaf naar. Mensen die psychotisch worden of het zijn, zijn vaak heel kwetsbaar en kunnen jammergenoeg geen onderscheid meer maken tussen wat nou verstandig is of niet.

Die proberen volgzaam en braaf naar die stemmen te luisteren omdat ze vaak ook last hebben van angsten. En als ze niet doen wat de stemmen zeggen, dan worden ze nog banger doordat andere stemmen cq delen je dan nog meer angst gaan aanjagen omdat er dan weer iets anders verschrikkelijks zal gebeuren. Daarom heet het ook alsof deze mensen in de war zijn, en dat is ook zo.
pi_186744916
Waarom nog een topic over deze verdachte?
  vrijdag 10 mei 2019 @ 15:28:19 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186744930
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 15:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Waarom nog een topic over deze verdachte?
geen idee, iemand vond dat blijkbaar nodig.
pi_186744964
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 15:26 schreef Tengano het volgende:

[..]

Het vervelende van een psychose is dat je jouw wanen cq schijnwerkelijkheid als echt beleeft en accepteert. Mocht jij dus een gedachte krijgen dat je kunt vliegen en je ervaart dat als een soort stem die je zegt dat je dat nu moet doen dan luister je daar gewoon braaf naar. Mensen die psychotisch worden of het zijn, zijn vaak heel kwetsbaar en kunnen jammergenoeg geen onderscheid meer maken tussen wat nou verstandig is of niet.

Die proberen volgzaam en braaf naar die stemmen te luisteren omdat ze vaak ook last hebben van angsten. En als ze niet doen wat de stemmen zeggen, dan worden ze nog banger doordat andere stemmen cq delen je dan nog meer angst gaan aanjagen omdat er dan weer iets anders verschrikkelijks zal gebeuren. Daarom heet het ook alsof deze mensen in de war zijn, en dat is ook zo.
Zou het kunnen dat hij schizofreen is? Ik ken iemand die dat heeft en als hij zijn medicijnen niet slikt, krijgt hij ook waanbeelden. 'Er zit een geest onder mijn schoen' zei hij een keer, maar hoe goed ik ook keek.. ik kon geen geest bekennen.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 15:39:56 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186745157
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 15:29 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Zou het kunnen dat hij schizofreen is? Ik ken iemand die dat heeft en als hij zijn medicijnen niet slikt, krijgt hij ook waanbeelden. 'Er zit een geest onder mijn schoen' zei hij een keer, maar hoe goed ik ook keek.. ik kon geen geest bekennen.
Dan heb je mss niet goed gekeken :D

Ik weet het niet Pleun. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat hij duidelijk in de war was. De achterliggende oorzaak wordt binnenkort in het Pieter Baan Centrum onderzocht. Op basis van dat onderzoek wordt een diagnose en toestand van Thijs beschreven waar Thijs ten tijde van zijn delict in verkeerde.

Hier op Fok! doen we veel aannames, inschattingen en trekken we soms conclusies hoe het zat vooral voortkomend uit onze nieuwsgierigheid, maar het naadje van de kous weten we nou eenmaal niet. En de Mondriaan geeft ook geen informatie.

Het enige feitelijke wat we weten is dat hij somber was, suicidaal, een zelfmoordpoging had gedaan, last had van woede-aanvallen terwijl Thijs van nature een timide en teruggetrokken jongen is. Zijn ouders hebben gezegd dat hij in zijn gedrag veranderde nadat hij medicatie is gaan gebruiken en die maakten zich daar zorgen over. En niemand hier op Fok! heeft kunnen roepen wat voor type medicatie dat was; anti-psychotica vs anti-depressiva of wat voor merk, en ook niemand hier is dat in de media tegengekomen (als ik me niet vergis).

Maar dat hij medicatie gebruikte en dat zijn gedrag dusdanig veranderde dat Thijs niet meer zichzelf was lijkt toch wel duidelijk. En daarbij heb ik nog vermeld dat dat een enge situatie is als je in Zuid-Limburg behandeld wordt, in Delft werkt, en in Den Haag in een sociaal isolement woont. Als je daar dan uitflipt zoals met die deur gebeurd is, dan was er dus geen enkele controle of toezicht van zijn familie of behandelaars mogelijk en kan niemand meer aan de noodrem trekken om erger te voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 10-05-2019 15:54:45 ]
pi_186745407
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 09:54 schreef paulgo het volgende:
Thijs H die zomaar drie voorbijgangers in een bos doodstak, had even eerder hulp gezocht in een psychiatrische inrichting omdat hij zich onrustig voelde. Deze Limburgse inrichting vond het echter niet nodig om hem op te nemen en vond hem in een goede toestand...

Bron:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3564961/thijs-h-zocht-hulp

Wie is er nou gek??

De politie heeft de laatste jaren haar handen vol aan mensen met uiteenlopende psychische problemen. Het aantal meldingen waarvoor de politie uitrukte is in acht jaar tijd verdubbeld tot 80.000 in 2018. Als een van de oorzaken wordt de kaalslag in de zorg genoemd.

Er zijn heel veel bedden wegbezuinigd en vooral heel veel verpleegkundigen, therapien en activiteiten verdwenen. Wel is het aantal ( duurbetaalde) managers gestegen. Ook is tegelijk de ambulante zorg verminderd.

De dader zal wel TBS krijgen. Echter hier is ook veel wegbezuinigd: De meeste therapien en activiteiten zijn verdwenen, hoorde ik van een voormalige medewerker van een TBS kliniek. In de TBS inrichtingen vindt nog nauwelijks meer behandeling plaats, dan in een gemiddelde gevangenis. Integendeel in gevangenissen zijn er ook psychologen, psychiaters en maatschappelijk werkers.
Geen woord van gelogen hoor. Heb zelf als toenmalige werknemer de beginnende sanering binnen de GGZ meegemaakt en iedereen voorspelde toen al wat nu haast wekelijks via media naar buiten toe wordt gebracht.

Het gaat louter om marktwerking en geld verdienen. Zorg wat zo min mogelijk mag kosten. Zo min mogelijk vaste verblijfsinstellingen meer, geen volwaardige te dure medicatie meer die nog wordt vergoed, door de zorgverzekeraars, afbouw van noodzakelijk personeelsbestand, etc. En de politiek huilt krokodillentranen voor de camera als er weer iets voorvalt, maar is mede verantwoordelijk voor dit beleid.

Vooral binnen verslavingsinstellingen of de forensische psychiatrie is de noodzakelijke beveiliging wegbezuinigd. Zijn er krankzinnige (achter het bureau bepaalde) maatregelingen bedacht die de veiligheid van het aanwezige personeel nog meer ondermijnt waardoor meer ziekteverzuim en vertrek van personeel.

Tja, dit is het trieste resultaat. Het zal alleen nog maar erger worden.
pi_186746936
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 11:07 schreef superniger het volgende:
Wat een blunder.
Dat hangt er vanaf wat hij hen precies verteld had.

Niet iedereen die zich 'onrustig' voelt heeft dan ook gelijk moordneigingen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 18:06:45 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186748102
Volgens forensisch psychologen leed hij aan een psychose.

quote:
Thijs H., die wordt verdacht van het doodsteken van drie mensen, klopte de afgelopen maanden bij meerdere medische instanties aan. De 27-jarige Thijs H. leed al langer aan verschillende geestesziekten. De afgelopen maanden was zijn contact met hulpverleners intensiever. Dat is het beeld dat oprijst uit zijn medisch dossier, zo melden betrouwbare bronnen aan deze krant.

Psychologen concluderen op basis van de nu beschikbare gegevens dat H. ten tijde van zijn daad psychotisch was. ,,Ik acht dat heel waarschijnlijk”, zegt forensisch psycholoog Ernst Ameling, die 18 jaar verbonden was aan het Pieter Baan Centrum.

Volgens een politiebron was H. na zijn arrestatie woensdagavond dusdanig in de war dat van een zinnig verhoor vrijwel geen sprake was. Hij moest eerst met medicatie tot bedaren worden gebracht.
De rest van het artikel is hier te lezen:

https://www.ad.nl/binnenl(...)pverleners~a8f7812e/
pi_186748233
Veel hoogbegaafde mensen hebben mentale problemen. De essentie is dat de maatschappij deze mensen met hun gave niet herkend waardoor deze hoogbegaafde groep in een isolement terecht komen.

Dikwijls wordt er door de betreffende hoogbegaafde emotionele uitwegen gezocht via middelen zoals drank en anderszins. Zelfmoord komt binnen deze groep te vaak voor. Mensa onderzoek:

1/3 is tevreden over hun baan
1/3 is deels tevreden maar accepteert hun onderwaardering (omdat je thans niet iets anders hebt)
1/3 is werkloos
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_186748252
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 11:07 schreef superniger het volgende:
Wat een blunder.
Hangt er vanaf wat zijn staat van zijn toen was. Voor een beetje onrust gaan ze je niet opnemen.
pi_186748273
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 18:06 schreef Tengano het volgende:
Volgens forensisch psychologen leed hij aan een psychose.
[..]

De rest van het artikel is hier te lezen:

https://www.ad.nl/binnenl(...)pverleners~a8f7812e/
Enorm tragisch dat hij niet beter geholpen is dan. Zeker als hij zelf initiatief heeft getoond om hulp te zoeken.
pi_186748293
Meeste mensen die psychotisch zijn doen anderen niks aan. Eerder zichzelf. Het is dus niet zo dat ze door zijn psychosen hadden kunnen voorspelle dat hij 3 mensen om het leven zou brengen.

Maar ergens voelt dit toch als enorm falen van instanties weer.
pi_186748323
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 14:15 schreef Idisrom het volgende:
Maar ik vind dit geen verzachtende omstandigheid voor het doodsteken van maar liefst drie mensen.

PS: nu op Radio 1 een interview en gesprek over dit onderwerp.
Als je zelf ooit in een psychose komt of bad gaat op psychedelica dan zal je wel begrijpen waarom het een verzachtende omstandigheid is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')