abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186380577
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 15:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Thx. Vandaag idd op pad met de 3 in Duitsland. Die ik eigenlijk wel een stuk fijner vind dan de S. Luxeproblemen... ;)
Heb je autonoom rijden?
pi_186380714
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 15:27 schreef Tailless het volgende:

[..]

Heb je autonoom rijden?
De Model S heeft EAP en de 3 zit te wachten op activatie van FSD.
pi_186381391
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 10:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De batterijkoeling is het meest kritisch bij laden, dus daar win je niets.
De motoren hebben geen extra verlies bij hogere vermogen.
Ik had het niet over de batterijkoeling, maar over de regelelectronica die tussen de accus en de motoren zit en de motoren zelf. BLDC regelaars en de motor zelf hebben nu eenmaal niet 100% rendement, en dit wordt erger als je dichter bij v=0 komt. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek voor de permanent magnet ac motor. Als nu de Vmax van 260kmh gelijk zet aan de vmax van de motor, 1800rpm, dan heb je op topsnelheid een motorrendement van 95%. Maar zodra je nederlandse snelwegsnelheden rijdt van 100 tot 120 kmh, dan heb je ineens nog een motor rpm van 800, en maar 90% rendement.
Als je nu hetzelfde zou doen, maar de Vmax van 1800rpm op 160kmh zou leggen, dan had je bij deze specifieke motor bij 100 tot 120 kmh een mtor rpm van 1125 tot 1350. En dan zit je dus op de nederlandse snelweg ineens een stuk dichter bij de 95%. Dat is 5% gewonnen bij 100kmh, alleen in de motor zelf!
Bij de motor driver zal er ook nog een efficiency te winnen zijn door het snelheidsgebied te beperken. Misshien iets minder, maar ook daar zijn nog wel een procent of 2 tot 3 te winnen.

quote:
Die smallere bandjes gaan ook ten kosten van de passieve en actieve veiligheid, kleinere remmen zorgen alleen voor iets minder onafgeveerd gewicht, maar doet niets voor de range.
De energie die je dissiperen moet tijdens het remmen is nu eenmaal kwadratisch met de snelheid. Kinetische energie bij vmax van 260 is dus een faktor 2.6 meer dan bij 160kmh. Bij moderne remmen is niet de maximale remkracht het probleem, maar eerder de hoeveelheid energie die je kan opnemen voordat ze te warm worden. Dus ja, je kan met kleinere remmen toe als je de topsnelheid limiteert op 160kmh.
Remschijf is lichter, maar ook de velg door de kleinere diameter. Banden met een lagere snelheidsindex zijn minder zwaar. Banden met een hogere wang zijn efficienter.

quote:
De Model 3 heeft al de optie van aerowielen. En het design volledig ondergeschikt maken aan luchtweerstand: zie de BMW i3. No thanks!
De door tesla aangegeven Cd-waarde van 0.24 is gewoon best ok, maar niet uitmuntend. Er zijn verschillende mercedes en bmw modellen te koop die al op 0.22 zitten met de verzwarende omstandigheid van een verbrandingsmotor en er bovendien best ok uit zien. De BMW i3 is trouwens een slecht voorbeeld, want die heeft namelijk een best wel slechte Cd-waarde van 0.29. Een verbetering van 0.24 naar 0.22 moet er dus zeker in zitten naar mijn mening.
quote:
Nog afgezien van het feit dat 25% extra range winnen utopisch is. 5% misschien?
Alle onafhankelijke verbetering zijn er al. De hyundai ioniq verbruikt 8.6% minder kwh/100km terwijl de afmetingen en geclaimde Cd zo goed als gelijk zijn. Dus moet de electronica en/of rolweerstand efficienter zijn.
De nieuwe mercedes CLA heeft een Cd van 0.22. Dus dat is kennlijk ook mogelijk. Combineer beide, en je bent al een eind op weg.
quote:
Dan heb je toch veel meer aan kunnen laden met ruim 1.000 mijl range per uur!
Waarom niet beide? De experts die bezig zijn met batterijen optimaliseren, die houden zich niet bezig met aerodynamica of motorelektronica. Ik zie dus niet in waarom het óf óf zou moeten zijn. Sneller laden of grotere accus is natuurlijk ook goed, maar is toch een beetje het equivalent van een inefficiente verbrandingsmotor "oplossen" met een grotere benzinetank.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186381569
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 16:20 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ik had het niet over de batterijkoeling, maar over de regelelectronica die tussen de accus en de motoren zit en de motoren zelf. BLDC regelaars en de motor zelf hebben nu eenmaal niet 100% rendement, en dit wordt erger als je dichter bij v=0 komt. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek voor de permanent magnet ac motor. Als nu de Vmax van 260kmh gelijk zet aan de vmax van de motor, 1800rpm, dan heb je op topsnelheid een motorrendement van 95%. Maar zodra je nederlandse snelwegsnelheden rijdt van 100 tot 120 kmh, dan heb je ineens nog een motor rpm van 800, en maar 90% rendement.
Als je nu hetzelfde zou doen, maar de Vmax van 1800rpm op 160kmh zou leggen, dan had je bij deze specifieke motor bij 100 tot 120 kmh een mtor rpm van 1125 tot 1350. En dan zit je dus op de nederlandse snelweg ineens een stuk dichter bij de 95%. Dat is 5% gewonnen bij 100kmh, alleen in de motor zelf!
Bij de motor driver zal er ook nog een efficiency te winnen zijn door het snelheidsgebied te beperken. Misshien iets minder, maar ook daar zijn nog wel een procent of 2 tot 3 te winnen.
[ afbeelding ]
[..]

De energie die je dissiperen moet tijdens het remmen is nu eenmaal kwadratisch met de snelheid. Kinetische energie bij vmax van 260 is dus een faktor 2.6 meer dan bij 160kmh. Bij moderne remmen is niet de maximale remkracht het probleem, maar eerder de hoeveelheid energie die je kan opnemen voordat ze te warm worden. Dus ja, je kan met kleinere remmen toe als je de topsnelheid limiteert op 160kmh.
Remschijf is lichter, maar ook de velg door de kleinere diameter. Banden met een lagere snelheidsindex zijn minder zwaar. Banden met een hogere wang zijn efficienter.
[..]

De door tesla aangegeven Cd-waarde van 0.24 is gewoon best ok, maar niet uitmuntend. Er zijn verschillende mercedes en bmw modellen te koop die al op 0.22 zitten met de verzwarende omstandigheid van een verbrandingsmotor en er bovendien best ok uit zien. De BMW i3 is trouwens een slecht voorbeeld, want die heeft namelijk een best wel slechte Cd-waarde van 0.29. Een verbetering van 0.24 naar 0.22 moet er dus zeker in zitten naar mijn mening.
[..]

Alle onafhankelijke verbetering zijn er al. De hyundai ioniq verbruikt 8.6% minder kwh/100km terwijl de afmetingen en geclaimde Cd zo goed als gelijk zijn. Dus moet de electronica en/of rolweerstand efficienter zijn.
De nieuwe mercedes CLA heeft een Cd van 0.22. Dus dat is kennlijk ook mogelijk. Combineer beide, en je bent al een eind op weg.
[..]

Waarom niet beide? De experts die bezig zijn met batterijen optimaliseren, die houden zich niet bezig met aerodynamica of motorelektronica. Ik zie dus niet in waarom het óf óf zou moeten zijn. Sneller laden of grotere accus is natuurlijk ook goed, maar is toch een beetje het equivalent van een inefficiente verbrandingsmotor "oplossen" met een grotere benzinetank.
Die ionic is ruim 400 kg lichter. Dat is zeker bij acceleratie een flink deel van de efficiëntie en zou zo maar eens het geheel van die 8,6% kunnen verklaren.

En dat lagere gewicht zit vooral in kleinere accu en derhalve een range die gehalveerd is tov een M3 Long Range.

Er zullen best modellen komen met die smalle bandjes en minder vermogen. Tesla zal die kant gewoon niet opgaan. Gelukkig maar!
  dinsdag 23 april 2019 @ 22:18:22 #55
485331 Odillia
Al jaren lezer
pi_186388526
Hoooi!

Ik heb vandaag de Model 3 besteld via de leasemaatschappij. Helaas kunnen ze mij geen indicatie geven van de levertijd.

Wat zijn jullie ervaringen qua levertijd? (Hoelang duurde de ontvangst na jullie bestelling?)

Groet!
pi_186388688
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:18 schreef Odillia het volgende:
Hoooi!

Ik heb vandaag de Model 3 besteld via de leasemaatschappij. Helaas kunnen ze mij geen indicatie geven van de levertijd.

Wat zijn jullie ervaringen qua levertijd? (Hoelang duurde de ontvangst na jullie bestelling?)

Groet!
Welke heb je dan kijk ik even in mijn account

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2019 22:31:32 ]
  dinsdag 23 april 2019 @ 22:41:00 #57
485331 Odillia
Al jaren lezer
pi_186389077
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:25 schreef Tailless het volgende:

[..]

Welke heb je dan kijk ik even in mijn account
Thanks! Een Model 3 - deep blue metallic - met 19inch velgen via Leaseplan!
pi_186389086
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:41 schreef Odillia het volgende:

[..]

Thanks! Een Model 3 - deep blue metallic - met 19inch velgen via Leaseplan!
4wd long range?
  dinsdag 23 april 2019 @ 22:43:19 #59
485331 Odillia
Al jaren lezer
pi_186389123
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:41 schreef Tailless het volgende:

[..]

4wd long range?
Ah shit - haha nee de Standard range plus!
pi_186392039
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:18 schreef Odillia het volgende:
Hoooi!

Groet!
Ik had de auto een week later. Maar de SR+ komt pas einde jaar naar Nederland aldus Tesla NL.
pi_186392052
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:43 schreef Odillia het volgende:

[..]

Nog geen datum bekent
pi_186394631
https://tweakers.net/nieuws/151942/tesla-actieradius-model-s-en-x-is-met-tien-procent-verhoogd-zonder-grotere-accu.html

Weer een stapje dichterbij de 600 mile radius EV.

Hogere energiedichtheid en optimaliseren zijn een betere oplossing dan alsmaar grotere en zwaardere accu's.

Aan de motoren zelf valt nog weinig te verbeteren, over de 100% rendement ga je niet komen en ze draaien nu al rond de 97%.
pi_186396909
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 11:21 schreef MaGNeT het volgende:
https://tweakers.net/nieuws/151942/tesla-actieradius-model-s-en-x-is-met-tien-procent-verhoogd-zonder-grotere-accu.html

Weer een stapje dichterbij de 600 mile radius EV.

Hogere energiedichtheid en optimaliseren zijn een betere oplossing dan alsmaar grotere en zwaardere accu's.

Aan de motoren zelf valt nog weinig te verbeteren, over de 100% rendement ga je niet komen en ze draaien nu al rond de 97%.
Heb je daar een bron van, dat de motoren (inclusief motorregelaars) 97% halen? Eventueel nog vanaf een bepaalde snelheid en bij constante snelheid, maar direct vanaf nul kmh is zo goed als niet mogelijk. Zie mijn post een stukje hoger.

Dit is natuurlijk absoluut geen tesla-specifiek probleem, maar bij alle electromotoren. Dit kan je dus gedeeltelijk compenseren door het inzetgebied van de electromotor te beperken. Het lijkt er ook op dat Tesla dit nu aan het doen is, aangezien ze volgens het door jou aangehaalde artikel voor en achter een verschillende motor inbouwen.
quote:
Tesla stelt dat het koppelen van een permanente magneetmotor voor in de auto met een inductiemotor achterin tot een 'ongeëvenaard bereik en ongeëvenaarde prestaties leidt'.
Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze tijdens normaal cruisen alleen de permanent magneetmotor gebruiken, en de inductiemotor alleen tijdens sterk accelereren en remmen? Dan heb je de efficiency van de ene gecombineerd met de vermogensdichtheid en weerstandsloze vrijloop van de andere.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 10:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog afgezien van het feit dat 25% extra range winnen utopisch is. 5% misschien?
Geloof je me nu wel, dat er meer dan 5% te winnen valt? Volgens Elon Musk dus alleen al bij de motorelektronica, motor en koeling 10%
pi_186397120
Waar hebben we het over? Tesla's zijn best wel geavanceerd hoor als we het over EV's hebben. Kijk bijv. naar een Ampera-E die nog geen jaar geleden uitgekomen is. CW waarde is hilarisch slecht. En de nieuwe Leaf, die bij teveel snelladen niet meer kan bijladen. Volgens mij loopt Tesla nog steeds voor op techniek. Dat de auto's zuiniger gemaakt kunnen worden geloof ik wel, maar Musk wil snelle auto's en daar geef ik hem groot gelijk in >:) Alhoewel ik me afvraag hoeveel efficiënter de auto zou zijn als hij net zoveel vermogen als bijv. een Ioniq zou hebben (rond de 10 sec naar de 100). In principe maakt het weinig uit toch? Als een elektromotor op 50% vermogen draait dan verbruikt hij toch ook de helft van 100% vermogen? (luchtweerstand e.d. niet meegerekend doordat je sneller rijdt)
Facts don't care about your feelings
pi_186397577
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 13:45 schreef knoopie het volgende:

Geloof je me nu wel, dat er meer dan 5% te winnen valt? Volgens Elon Musk dus alleen al bij de motorelektronica, motor en koeling 10%
25% zit nog steeds ver van 10% en we hadden het over de Model 3, die deze efficiëntie al heeft, niet over de inmiddels 7 jaar oude techniek van de Model S.
pi_186397605
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar hebben we het over? Tesla's zijn best wel geavanceerd hoor als we het over EV's hebben. Kijk bijv. naar een Ampera-E die nog geen jaar geleden uitgekomen is. CW waarde is hilarisch slecht. En de nieuwe Leaf, die bij teveel snelladen niet meer kan bijladen. Volgens mij loopt Tesla nog steeds voor op techniek. Dat de auto's zuiniger gemaakt kunnen worden geloof ik wel, maar Musk wil snelle auto's en daar geef ik hem groot gelijk in >:) Alhoewel ik me afvraag hoeveel efficiënter de auto zou zijn als hij net zoveel vermogen als bijv. een Ioniq zou hebben (rond de 10 sec naar de 100). In principe maakt het weinig uit toch? Als een elektromotor op 50% vermogen draait dan verbruikt hij toch ook de helft van 100% vermogen? (luchtweerstand e.d. niet meegerekend doordat je sneller rijdt)
Inderdaad. Sterkere motoren zijn niet nadelig voor de efficiëntie (heb ik mij laten vertellen door iemand die er kennelijk heel veel verstand van heeft).

En sowieso is Tesla als het gaat om efficiëntie nog altijd de concurrentie ver voor.
pi_186398704
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Inderdaad. Sterkere motoren zijn niet nadelig voor de efficiëntie (heb ik mij laten vertellen door iemand die er kennelijk heel veel verstand van heeft).

En sowieso is Tesla als het gaat om efficiëntie nog altijd de concurrentie ver voor.
Klopt, de efficiency von elektromotoren is nagenoeg gelijk, vanaf ongeveer 30% load! Die laatste nuance had die iemand die er kennelijk veel verstand van heeft waarschijnlijk ook er aan toegevoegd. Zie onderstaande rode lijn voor een typisch verloop van efficiency van een permanent magneet motor.

https://www.lorentz.de/pr(...)e-dc-brushless-motor

Dus nee, als je bijvoorbeeld 15kw nodig hebt om 120kmh te rijden, dan is een 250kw motor minder efficient dan een 60kw motor zou zijn. Natuurlijk, of die sterke afname van de efficiency bij 25% of bij 35% is, is per motor verschillend. Maar fysiek is onmogelijk dat het tot 0 gelijk efficient blijft.

Bovendien heeft de tesla ook nog steeds een mechanische 1:10 vertraging tussen de motor en de wielen. Bij hoger vermogen moet dat ook zwaarder zijn uitgevoerd, en zal dus ook meer weerstand hebben. Dat zal niet veel zijn en zeker ergens boven de 97% zijn, maar ook daar is weer een procentje te winnen als je minder vermogen hebt. (marginal gains)

Ik vind het trouwens wel een beetje jammer VEM2012. Je bent één van de pionieren door al vroeg een tesla te rijden, omdat je niet zoals de rest geloofde dat de toen bestaande auto het beste was wat er te krijgen was. Waarom zou je dat dan nu wel doen en geloven dat er niks meer te verbeteren is aan de bestaande model 3?

[ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 24-04-2019 15:56:44 ]
pi_186400659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 15:46 schreef knoopie het volgende:

[..]

Klopt, de efficiency von elektromotoren is nagenoeg gelijk, vanaf ongeveer 30% load! Die laatste nuance had die iemand die er kennelijk veel verstand van heeft waarschijnlijk ook er aan toegevoegd. Zie onderstaande rode lijn voor een typisch verloop van efficiency van een permanent magneet motor.
[ afbeelding ]
https://www.lorentz.de/pr(...)e-dc-brushless-motor

Dus nee, als je bijvoorbeeld 15kw nodig hebt om 120kmh te rijden, dan is een 250kw motor minder efficient dan een 60kw motor zou zijn. Natuurlijk, of die sterke afname van de efficiency bij 25% of bij 35% is, is per motor verschillend. Maar fysiek is onmogelijk dat het tot 0 gelijk efficient blijft.

Bovendien heeft de tesla ook nog steeds een mechanische 1:10 vertraging tussen de motor en de wielen. Bij hoger vermogen moet dat ook zwaarder zijn uitgevoerd, en zal dus ook meer weerstand hebben. Dat zal niet veel zijn en zeker ergens boven de 97% zijn, maar ook daar is weer een procentje te winnen als je minder vermogen hebt. (marginal gains)

Ik vind het trouwens wel een beetje jammer VEM2012. Je bent één van de pionieren door al vroeg een tesla te rijden, omdat je niet zoals de rest geloofde dat de toen bestaande auto het beste was wat er te krijgen was. Waarom zou je dat dan nu wel doen en geloven dat er niks meer te verbeteren is aan de bestaande model 3?
Er is genoeg te verbeteren in de toekomst. Ik doel uitdrukkelijk op verbeteren naar de stand van de techniek van nu.
pi_186401135
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:43 schreef Odillia het volgende:

[..]

Eind 2019 zou ik je aanraden om als verwachte datum aan te houden. Zeker als hij nog eens via een leasemaatschappij verloopt.
pi_186414897
Gaat Tesla het wel halen tot eind 2019? Ik lees net dat er weer terug rode cijfers zijn. Hoelang gaan ze dit nog volhouden?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_186415126
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 12:02 schreef boegschroef het volgende:
Gaat Tesla het wel halen tot eind 2019? Ik lees net dat er weer terug rode cijfers zijn. Hoelang gaan ze dit nog volhouden?
Zolang spaceX geld opbrengt hoef je nergens bang voor te zijn
  donderdag 25 april 2019 @ 12:55:55 #72
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186415718
quote:
Ik vind Tesla veelbelovend, maar word wel een beetje moe van alle "nieuwtjes". Gisteren geen stuur, vandaag een eigen verzekeringstoko, en tussendoor ff iets over recordverliezen fluisteren.

NB. Is geld verbranden wel CO2-neutraal? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186415891
quote:
Was vooraf al duidelijk. Aantal afleveringen was lager in het eerste kwartaal omdat internationale leveringen nu eenmaal veel meer tijd kosten en dus ook meer voorfinanciering vraagt.

Belangrijkste is de cashflow van Tesla. Niet dat die geweldig was in het eerste kwartaal, maar op zich kunnen ze nog wel even toe.

En Panasonic moet hun problemen oplossen. Want dat remt het aantal auto's die ze kunnen bouwen.
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:25:06 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186535656
Ik moet in oktober een nieuwe auto uitkiezen.

Ik rij nu een V40 met 14% bijtelling en ik wil eigenlijk netto niet meer gaan betalen. Tesla model 3 is maar een beetje groter.

Ik rij elke dag van Apeldoorn naar Enschede en verder huur ik wel een auto als we op vakantie gaan (of ik plan het zo dat we elke dag binnen de actieradius blijven).

De cataloguswaarde is wel hoger dan de V40 dus de vraag is of ik het erdoor krijg. Ik heb ook een tankpas en per jaar jaag ik er wel 4000 euro diesel doorheen. Binnenkort maar eens het autoreglement van mijn werk erbij pakken. Mijn collega is van een Qashqai naar een Stelvio gegaan, dus het is zeker mogelijk!
Resistance is futile.
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:27:14 #75
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_186535691
De long rang single motor is te bestelling op aanvraag...

Deze zie ik dus wel bij Leaseplan staan maar niet op de Tesla website zelf, hoe zit dat? En kan ik dan van de fiscale waarde uitgaan van 53000 euro?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')