Repentless | maandag 8 april 2019 @ 20:06 |
Ik zag dat er al een centraal topic is over techno, echter heb ik een specifieke vraag erover, vandaar een eigen topic. Als dit toch in het centrale topic thuishoort, hoor ik het graag. Even vooraf: dit is geen bash-topic. Ik ben oprecht geďnteresseerd in de aantrekkingskracht van deze muziek, omdat ik het zelf niet begrijp. Ben op veel feesten geweest waar er ook area's met deze muziek waren, maar het kan mij echt niet langer dan vijf minuten boeien, zelfs met de nodige geestverruimende middelen. ![]() Redenen: het extreem repetitieve kick snare hihat patroon, dat soms een half uur non stop doorgaat, met slechts zeer minimale (ik ben bekend met de stroming minimal) wijzigingen in basstonen, bliepjes en toontjes. Er zit voor mij geen climax in, er wordt voor mijn gevoel nergens naartoe gewerkt, tempo is constant hetzelfde, weinig melodie. Als je dat heel even luistert niet ergerlijk, maar ik begrijp niet hoe je hier 8 uur lang non stop plezier aan kunt beleven. Kortom: naar mijn smaak is het te saai. Heb al even wat opgezocht en met wat mensen gesproken die het wél tof vinden. Daaruit blijkt dat het vooral om de flow gaat: een gevoel, een emotie en een extatische ervaring creëren en dat gedurende de set vast te houden. Heb zelf ook een aantal livesets van Ricardo Villalobos geluisterd (in de auto), op goed volume (want het 'voelen' schijnt belangrijk te zijn), maar daar moest ik me echt doorheen worstelen, want er verandert echt nagenoeg niets in een half uur. Nogmaals: dit is niet om te bashen, want ik snap dat het razend knap is om een flow vast te houden door allerlei platen aan elkaar te mixen waar voor mijn gevoel zeer weinig variatie in zit. Daarnaast vraag ik mij af: wanneer spreek je van een techno track? Kun je het als individuele nummers met een kop en een staart zien, of zijn het ritmes van een aantal minuten met een bepaald geluid die erop gemaakt zijn om in een liveset te passen? Als je echt van tracks kunt spreken: zijn er goede en slechte tracks? Wat maakt het goed of slecht? Mijn ding zal het nooit worden, maar ik vind het wel razend interessant. Hoop op wat reacties. ![]() | |
Nismo91 | maandag 8 april 2019 @ 20:14 |
Dit ga ik volgen, ik heb vaak techno proberen te luisteren omdat ik het oprecht leuk wilde vinden / een kans wilde geven... maar het komt er bij mij echt niet in, begrijp mij niet verkeerd ik ging van nightmare outdoor naar afrojack naar Vato Gonzalez maar techno, nee. Misschien nooit de juiste mix geluisterd ? | |
cherrycoke | maandag 8 april 2019 @ 20:28 |
okay eentje dan | |
#ANONIEM | maandag 8 april 2019 @ 20:30 |
Techno leer je pas echt luisteren op een feest. ![]() | |
Repentless | maandag 8 april 2019 @ 20:34 |
Hier hetzelfde. Een Afrojack vind ik ook echt niets aan, maar daarbij begrijp ik nog wat men er leuk aan kán vinden. Een melodie, een zanglijn, een climax, (enigszins) variatie, onderscheidbare songs. Bij techno ontbreken die elementen voor mijn gevoel nagenoeg compleet. Ik hoor wel enigszins verschil in onderliggende bastonen en pingeltjes, maar te weinig om het echt significant te maken. Ik denk dat het ook meer clubmuziek dan luistermuziek is, maar dat kan ik verkeerd hebben. Iets dat je op een feest moet ervaren met een goede sfeer, goede soundsystem moet goede subs, etc. Vind je het als technofan ook echt tof als een bepaald nummer wordt ingezet door een DJ? Die feesten waar ik ben geweest, blijft het vooral bij non stop dansen in een bepaalde flow. Als ik bij een old skool hardcorefeest ben, word ik als bezoeker wel enthousiast als er bepaalde krakers worden ingemixt. Dat merk je ook aan reacties om je heen. Maar dat lijkt nagenoeg afwezig bij techno. Wat ik wel een leuke kant vind aan het fenomeen, is dat het (voor zover ik kan inschatten) wel voornamelijk om de ervaring van het geluid zelf gaat bij feesten: de aankleding is vaak minimaal, geen LED-schermen of poespas, etc. | |
BoneThugss | maandag 8 april 2019 @ 20:43 |
Je moeder zei Tech No tegen m'n 55cm | |
Nismo91 | maandag 8 april 2019 @ 20:58 |
Beter kun je het niet omschrijven, wanneer er een betaald nummer gedraagt wordt. Er zit toch amper verschil in... tuurlijk zullen veel mensen dat ook over andere edm genres zeggen maar deze voel ik volledig. | |
Pleun2011 | maandag 8 april 2019 @ 21:04 |
Valt progressive psytrance onder techno eigenlijk? Tsja, het is maar net wat je smaak is. Ik trek Nederlandstalig, top 40 meuk en heel veel andere soorten weer heel slecht. | |
Repentless | maandag 8 april 2019 @ 21:20 |
Hoewel ik hier ook weinig aan vind, kan ik nog wat dingen onderscheiden hierin. Het begint in ieder geval met een duidelijke melodie. Daarnaast is het natuurlijk een ultieme porno locatie, prachtig. ![]() Maar terug naar de muziek zelf: als ik zoiets luister: En ik skip een beetje door dat half uurtje heen, hoor ik echt nagenoeg constant dezelfde kick snare, met wat pingeltjes en hypnotiserende vocal patterns met veel reverb. Hiervan begrijp ik niet wat het is dat het blijft boeien. | |
Pleun2011 | maandag 8 april 2019 @ 21:29 |
Het heeft een beetje met het moment te maken..de 'state of mind' waar je je in bevindt. Normaal is mijn favoriete muziek rock en (melodieuze) elektronische muziek, maar ik kan ook uren achter elkaar naar psytrance luisteren..soort van achtergrond bij andere bezigheden. Progressive psytrance is ook enorm eentonig..vrij hoog aantal bpm..gewoon een lekkere flow. En tijdens een festival..lasershowtje erbij.. tof toch. | |
Repentless | maandag 8 april 2019 @ 21:31 |
Ik snap dat het een smaakkwestie is of je het leuk vindt of niet. ![]() Dat is echter niet waar het hier om draait. De genres die je noemt, zijn ook niet mijn ding. Echter begrijp ik daarbij nog steeds waarom mensen het leuk kunnen vinden. Bij techno zie ik gewoon echt niet wat de aantrekkingskracht van de muziek is. Daarom vind ik het interessant om daar achter te komen. ![]() | |
Pleun2011 | maandag 8 april 2019 @ 21:48 |
De monotone beats doen iets met je brein denk ik. Hoe het bij techno zit weet ik niet precies, maar psytrance wordt tijdens festivals vaak beleefd in combinatie met MDMA en andere geestverruimende middelen. De muziek is gemaakt om je in bepaalde hogere sferen te brengen. | |
Joppy | maandag 8 april 2019 @ 21:55 |
Voor mij is het juist die herhaling, waardoor je in een flow, trance, whatever.. beland. Juist dat meer subtiele opbouwen naar een hoogtepunt. Ook dat hoogtepunt is subtieler en niet zo 'in your face' zoals bij EDM. Voor mij is het ook de muziekstroming die het meest bij het originele idee van dancemuziek is gebleven. Muziek om in donkere hal bij weg te spacen, die door dj's vloeiend in elkaar word gedraaid. Ik luister eigenlijk ook geen losse tracks, als ik thuis luister zijn het ook altijd dj-sets. | |
Repentless | maandag 8 april 2019 @ 22:04 |
Ja, ik had ook al ergens gelezen dat het zelfs verwant kan zijn aan bepaalde natuurgeluiden of 'oermuziek': tijdens urenlange seances in bijvoorbeeld tipi-tenten of elders in vervoering raken door drumritmes of geluiden uit de natuur. In die zin begrijp ik het psychedelische effect ervan zeker, maar uitsluitend als je op een feest bent. Als luistermuziek (dus niet zoals jij die het thuis op de achtergrond draait als muzikaal behang ![]() En hoe waus ik ook was, zelfs dan nog kon het me niet bekoren. ![]() | |
Joppy | maandag 8 april 2019 @ 22:18 |
Het is ook niet bedoeld als "luistermuziek", als in muziek waarvoor je gaat zitten en bewust luisteren. Het is bedoeld als psydelische dansmuziek. Ik vind het echter wel heerlijk om een setje aan te hebben staan te hebben terwijl ik aan het lezen ben oid, of voorheen bij het studeren. Maar goed, het blijft smaak. Ik kan mij ook goed voorstellen dat mensen het niks vinden. | |
Pleun2011 | maandag 8 april 2019 @ 22:19 |
Misschien dat je het gewoon niet als 'echte' muziek moet beschouwen. Ik ervaar het als aangename herrie. Als ik echt naar muziek wil luisteren dan kies ik wel iets melodieuzers. Overigens vind ik muziek zonder tekst soms fijner, omdat al die tekstuele diarree van al die muzikanten alleen maar afleidt en soms zelfs weerzin oproept. | |
Repentless | maandag 8 april 2019 @ 22:43 |
Dat is waar, het is inderdaad vooral dansmuziek. Jij klinkt in ieder geval als een fan of kenner. Je geeft in een eerdere post aan alleen sets te luisteren, geen losse tracks. Kun jij ook aangeven of er 'goede' en 'slechte' tracks zijn? Ondanks dat zelfs dat een kwestie van smaak is, ben ik daar wel benieuwd naar. ![]() Omdat het zo minimalistisch is en vooral steunt op het kick en snare/clap-ritme (die veelal uit dezelfde samples bestaan voor zover iknkan horen), kun je er mijns inziens weinig 'fout' aan doen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het eenvoudig is om te produceren. Je zou hetzelfde kunnen zeggen van hardcore, dat zwaar op de kick steunt, echter staat of valt dat mijns inziens vooral met de opbouw naar een climax met een melodie/zaag/whatever waarna de kick erin komt. Je kunt die melodie tof vinden of helemaal niks, maar dat zorgt er wel voor dat een track zich onderscheidt. Overigens vind ik de 'nieuwere' hardcore/frenchcore e.d. ook minder onderscheidend van elkaar, daar gaat het ook vooral om een snoeiharde, snelle kickdrum met af en toe iets tussendoor. | |
Pleun2011 | maandag 8 april 2019 @ 23:11 |
Bij psytrance gaat het om de basslines en beat drops die een track onderscheidend maken. En als een track meerdere lagen heeft spreekt mij dat ook wel aan. Astrix vind ik bijvoorbeeld een hele goede producer. | |
Joppy | dinsdag 9 april 2019 @ 18:17 |
Ik ben een verre van een kenner. Ik luister weleens een setje en ga heel soms naar een feestje, maar kenner? Absoluut niet. Ik zou niet kunnen zeggen wat een goede track is, ik wil gewoon en lekkere set horen met een goede flow en lekker ritme. | |
AgeEll | dinsdag 9 april 2019 @ 18:56 |
Als alles klopt dan is techno echt fantastisch. Een donkere ruimte met weinig licht - een publiek dat helemaal samen uit zijn dak gaat - en een dj die het publiek naar een hoogtepunt stuwt. Steeds sneller en harder. Minimal vind ik echt te saai. Maar hardere varianten kon ik echt wel waarderen. Ik ben uit de house scene gegroeid, maar ik kon techno altijd wel waarderen toen ik nog regelmatig feesten bezocht | |
IriYe | dinsdag 9 april 2019 @ 19:33 |
Je hoeft het niet te begrijpen. Wanneer je deze tijd zelf bewust hebt meegemaakt zou je het kunnen snappen. | |
Repentless | dinsdag 9 april 2019 @ 23:49 |
Ik ben 36, dus de 90s heb ik zeer bewust meegemaakt. Uiteraard nog niet naar feesten, dat kwam vanaf het begin van de 00s. "Het meegemaakt hebben" betekent niet dat je het daardoor snapt. Nog steeds vind ik het dan te monotoon, zonder hoogtepunten of memorabele passages. De track die je post is ook niet het genre waar ik op doel. Dit is gewoon een hit geweest, iedereen kent dit. Hier zit een duidelijke melodie in, en het is een song met een kop en een staart. Dus in die zin begrijp ik dat mensen dit leuk kunnen vinden. Ik heb het echt over dat minimalistische, waar (voor mij) geen duidelijk begin of eind aan zit per nummer, waar nauwelijks een melodie in zit afgezien van een bepaalde aanhoudende toon of bliepjes, en waarbij in een liveset de beat zo'n beetje een half uur non stop door lijkt te gaan zonder veel verandering. Het publiek reageert ook niet op wat er gebeurt, maar danst continu in een trance. Men geniet er dus blijkbaar van, ik vind het wel interessant om te weten wat het is waardoor dit mensen aantrekt. Drugs zal het gevoel zeker versterken, maar zelfs in die staat heeft het mij nooit gegrepen om de redenen die ik noemde. | |
Mint_Clansell | dinsdag 9 april 2019 @ 23:59 |
Dit is geen techno. ![]() Dit is techno. | |
Gehenna | woensdag 10 april 2019 @ 11:48 |
Ik kan ook helemaal niets met 95% van de techno. En ik snap de OP dan ook compleet. Ook als je er live bij bent, mist het gewoon iets, ten opzichte van een bandje. Het voelt gewoon saaier. Maar voor de overige 5%, grijpt me toch wel. En kan echt fantastisch zijn in de juiste setting. Actief luisteren werkt voor mij vaak ook niet, maar als achtergrond bij het lezen, het werk of opzetten tijdens het sporten werkt het perfect. Als het die pakkende 'flow' heeft, kom ik zelf ook in de 'flow' ![]() | |
Metalfreak | woensdag 10 april 2019 @ 12:18 |
Beter zou ik het ook niet kunnen omschrijven. EDM vind ik echt veel te simpel met de ene climax na de andere. Het subtiele in techno spreekt me aan, maar het is inderdaad geen luistermuziek. Het is niet zo alsof ik thuis een paar nummers ga luisteren, dan moet het al een hele DJ-set zijn met een opbouw erin. En er zit wel degelijk een opbouw in de meeste sets van goeie DJ's, maar deze is veel subtieler dan van een popiejopie figuur als bijvoorbeeld Afrojack waarbij de sets van climaxen aan elkaar hangt en daarbij diepgang mist. Techno moet je gewoon meemaken en er in op kunnen gaan en dan heb ik zelfs nog nooit drugs gebruikt. Maar thuis luister ik voornamelijk rock en metal, alhoewel ik instrumentale minimal wel eens op wil zetten als ik even iets wil lezen bijvoorbeeld. | |
Mint_Clansell | woensdag 10 april 2019 @ 12:28 |
Techno kan wel degelijk luistermuziek zijn, dat 'voel' je echt niet alleen op de dansvloer. Mensen luisteren tenslotte ook naar noise en drone-muziek. Daar kun je al helemaal niet op dansen, noch is er vaak enige melodie in te herkennen. | |
Bugno2 | woensdag 10 april 2019 @ 14:28 |
Techno gaat om het voelen van accenten in een plaat. Een kleine progressie, een invallend belletje, een geaccentueerde baslijn. Ik snap dat het voor veel mensen monotone rommel is, trek het zelf ook lang niet altijd, maar mijn beste momenten heb ik gehad in gezelschap van techno. | |
Mint_Clansell | woensdag 10 april 2019 @ 14:42 |
Bovendien heb je binnen het techno genre ook weer verschillende subgenres: minimal, melodic, dub, acid, underground, raw, tribal, deep etc. Nummers binnen deze subgenres klinken allemaal weer anders en gebruiken verschillende progressies en variaties. | |
sinterklaaskapoentje | woensdag 10 april 2019 @ 15:01 |
Helemaal mee eens. Saaaaai. Ik verveel me bij techno op een feest/festival na 15 minuten. Vooral het gebrek aan climax, saaie beat, geen enkele uitdaging in de meeste techno. Tekno kan ik dan wel weer hebben, en drum n bass. Dnb heeft meestal wel wat meer climax, maar van die echt gelikte nummers als van Pendulum oid zijn juist weer saai en voorspelbaar. Old skool dnb/jungle en liquid dnb is ook lang hetzelfde. Het is dan toch echt dr beat die het doet. Tekno: zelfde verhaal. Vaak ook heel weinig variatie, maar wel lekker snel, die 'sfeer' ervaar ik bij die muziek. Het is echt kwestie van smaak denk ik dan maar. Ik zie trouwens wel dat hoe chaotischer de muziek, hoe minder vrouwen | |
Repentless | woensdag 10 april 2019 @ 22:35 |
Die kleine accenten hoor ik wel. Maar het wordt echt zo lang uitgesponnen met zulke minieme wijzigingen, dat ik me afvraag hoe dat kan blijven boeien. Het gaat vooral om de tijdsduur van het geheel. Een half uurtje is best te doen, maar hoe kan dit je 8 uur lang blijven boeien op een feest? Is dan wellicht de muziek van ondergeschikt belang, en gaat het meer om de algehele sfeer tussen mensen die er op een feest hangt? Indien de muziek toch van wezenlijk belang is, blijf ik mij afvragen: wanneer is een DJ goed, en wanneer is een track tof? | |
Mint_Clansell | donderdag 11 april 2019 @ 09:36 |
Wat een gezeur. Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak. Ik snap ook niet wat mensen leuk vinden aan Jan Smit en Queen, maar er zijn die tienduizenden mensen die het fantastisch vinden. | |
Gehenna | donderdag 11 april 2019 @ 10:26 |
Vind het gezeur nog wel mee vallen. Tuurlijk is het smaak, maar volgens mij wil TS oprecht graag weten waarom mensen het leuk vinden, om het zelf wellicht ook beter te gaan waarderen of het in ieder geval te snappen. Ik vind Jan Smit ook verschrikkelijk, maar ik snap bijv. wel heel goed waarom mensen er naast luisteren ![]() | |
Repentless | donderdag 11 april 2019 @ 13:27 |
![]() Ik vind Jan Smit en Queen ook niks aan, maar daarvan begrijp ik nog steeds waarom mensen het leuk kunnen vinden. Zoals bij vrijwel alle muziek. Alleen bij deze stroming is het me een raadsel. Topic is ook niet bedoeld om te bashen, zoals in de OP aangegeven. | |
DireStraits7 | donderdag 11 april 2019 @ 20:12 |
Toch vind ik techno leuker dan zo'n clichématige opbouw met zo'n voorspelbare 'drop'. | |
Pleun2011 | donderdag 11 april 2019 @ 20:21 |
Ik luister liever een uur naar een monotone doch goede beat dan naar muzikaal gekut en tenenkrommende teksten van veel muzikanten. | |
DireStraits7 | donderdag 11 april 2019 @ 20:21 |
Dat laatste ben ik niet per se met je eens. Dat verschilt heel erg per nummer en de melodie is (bij goede techno) subtiel. Techno draait, wanneer goed gemaakt, om een gevoel van tijdloosheid. Vergelijk het met ergens naartoe reizen. Je kunt heel gericht ergens naartoe reizen. Je moet die en die trein hebben, dat vliegtuig, die taxi regelen etc. Of je kunt gewoon urenlang doelloos reizen en genieten van het landschap. Zelf heb ik overigens minder met techno, maar ben een grotere liefhebber van ambient muziek. Maar dat zal nog meer voldoen aan jouw kwalificatie van "er wordt voor mijn gevoel nergens naartoe gewerkt, tempo is constant hetzelfde, weinig melodie" ![]() | |
Enchanter | donderdag 11 april 2019 @ 22:21 |
Ik heb ook niks met techno , blijf het saaie muziek vinden. Maar ja , het blijft een kwestie van smaak | |
Mint_Clansell | donderdag 11 april 2019 @ 22:37 |
Heerlijke repetitieve techno welke blijft bouwen en bouwen: | |
Repentless | vrijdag 12 april 2019 @ 00:02 |
Ik zal je links eens gaan beluisteren. ![]() Over de melodie etc: verschilt inderdaad wel per nummer. Maar ik heb me door een paar sets van een half uur of langer heen geworsteld waar echt nagenoeg niets in gebeurde, afgezien van wat kleine variaties in bliepjes. Het gaat me vooral om die tijdsduur: hoe kan dit zo lang blijven boeien? | |
Divje | vrijdag 12 april 2019 @ 00:14 |
Is toch heerlijk man. | |
DireStraits7 | vrijdag 12 april 2019 @ 20:22 |
Dat lijkt me een valide vraag, maar eentje die je bij elke muziek kunt stellen. Bij veel top 40-muziek ben ik na het eerste couplet vaak ook wel klaar met het 'trucje'. | |
Repentless | vrijdag 12 april 2019 @ 21:36 |
Ben ik met je eens, zeker de hedendaagse Top 40: collaborations, collaborations en nog eens collaborations. Nieuwe popster ft. populaire DJ A, hip bandje ft. populaire DJ B. Etc. Op zich niet echt slecht, maar veel eenheidsworst qua aanpak. Echter zit er tussen die nummers toch nog wel variatie: je kunt nummers onderscheiden van elkaar. Het gaat me echter meer om livesets op feesten e.d., die vaak uren duren. Bij een technoset hoor ik kick-snare/clap-hihat op zo'n 120/130 bpm, en dat 12 uur lang met enkele kleine variaties in aanvullende geluiden. Het smaakargument is al meerdere maken gevallen in dit topic, en dat is dus niet wat ik bedoel: ik bash de muziekstijl niet, en zie dat veel mensen er van houden. Er gebeurt echter in die uren durende sets zo extreem weinig en verandert nagenoeg niks, dat ik niet snap dat dat continu blijft boeien. | |
DireStraits7 | vrijdag 12 april 2019 @ 23:14 |
Ik snap op mijn beurt dan weer niet dat mensen niet helemaal afknappen op de voorspelbare opbouw en drop die in veel andere dancestijlen zit. Wat dat betreft was bv. Hardwell als afsluiter van Sziget een paar jaar terug een enorme teleurstelling. Genres als trance ben ik vaak snel klaar mee. | |
Mint_Clansell | zaterdag 13 april 2019 @ 01:22 |
Ik snap niet dat jij niet snapt dat sommige mensen daar nou juist van houden. Bovendien blijf je alle soorten techno over één kam scheren. Elk subgenre binnen techno klinkt en voelt anders. Ik hou van die subtiele veranderingen in repetitieve techno-nummers die je bijna niet waarneemt. Maar dat is niet alleen inherent aan techno; dit heb je binnen zo'n beetje alle muziekstijlen wel. Dit vind ik bv ook geweldig: Beide nummers waarin de muzikale verandering heel subtiel optreedt. [ Bericht 27% gewijzigd door Mint_Clansell op 13-04-2019 01:42:58 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 13 april 2019 @ 01:34 |
Ik hou van techno, maar wat jij net postte is echt slappe zooi waar ik straal voorbij loop op een feest. Er is zat techno met de ene na na andere drop. Hardtechno, schranz. Heerlijk. | |
Jabberwocky | zaterdag 13 april 2019 @ 01:34 |
Ik herken dit wel een beetje, maar soms valt het kwartje bij mij toch wel opeens. Vooral bij de meer duistere techno. In deze set zit ook best veel variatie. | |
#ANONIEM | zaterdag 13 april 2019 @ 01:45 |
Vanaf 30 is lekker en vanaf 40 is ![]() | |
Mint_Clansell | zaterdag 13 april 2019 @ 02:02 |
Ook gewoon lekker: | |
Repentless | maandag 22 april 2019 @ 17:30 |
Hier zit wel wat meer in. Aanzwellende sound, vocal line, etc. Dit heeft wel iets opzwepends. Hier kan ik me ook strobes, lichtshow, etc. bij indenken. Dus hiervan snap ik het wel. Ik doel denk ik toch meer op die minimal-stroming. Kick, snare, clap, hihat non-stop en een paar bliepjes. En dat dan in een zonnige club of een tent, zonder lichtshow en aankleding. | |
Gehenna | dinsdag 23 april 2019 @ 10:15 |
Is dat niet bedoeld om vooral lekker negeerbaar op te dansen? | |
wattel | dinsdag 23 april 2019 @ 21:45 |
Veel hangt af van de DJ, in veel platen zit helemaal geen progressie, die moeten ze dan ook niet helemaal draaien anders is het net of je naar liftmuziek zit te luisteren. Deze plaat bijvoorbeeld vind ik een te gekke sound hebben, maar ik hoef er niet meer dan 2 minuten van te horen want het blijft zich herhalen. Sets van Speedy J Ongeëvenaard, zo goed opgebouwd, lekker even helemaal weg van deze planeet. Z'n beuk sets zijn dan weer niet mijn ding maar goed, genoeg space sets van hem. Of rave & roll Eurocrack techno | |
wattel | dinsdag 23 april 2019 @ 21:50 |
Die sets van speedy J hebben wel iets weg van deze oude trance platen.![]() | |
Repentless | woensdag 24 april 2019 @ 21:32 |
Beetje doorheen gezapt, maar dit vind ik nog wel aardig. Gave lichtshows ook. Hiervan snap ik de charme wel. |