abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 april 2019 @ 11:35:16 #1
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186099144
hallo allemaal,

Tijdens mijn Erasmus (halfjaar studeren in het buitenland) in Polen heb ik een hele leuke meid ontmoet. Dit meisje is Turks en we hadden meteen een goede klik. Na veel appen, praten en dansen bleek het allemaal toch wel erg leuk en kregen we ook een relatie die wij min of meer hebben doorgezet nadat wij allebei uit Polen weggingen (ik terug naar NL zij terug naar TR).

Tijdens het halfjaar konden we erg goed met elkaar praten over gevoelige onderwerpen zoals religie (zij moslim, ik atheist) en over politiek (ik vind Turkse politiek interessant). Voor een moslim heeft zij liberale standpunten, ze drinkt alcohol, geen hoofddoek en heeft wel eens varken geprobeerd. (wist ze niet maar kon ze wel om lachen) Oftewel dikke prima dus wat dit betreft.

Nu wij terug in ons eigen land zijn appen wij iedere dag wel een uurtje tot max 2 uur. Ook al afspraken gemaakt over elkaar weer zien en ik ging er langzaam echt in geloven dat dit ook echt zou gebeuren. Echter heeft ze nu dus in de Koran gelezen dat ze een ongelovige wordt als ze trouwt met een ongelovige (zoals ik dus) hier zit ze heel erg mee en uiteindelijk heeft ze mij gisteravond min of meer de optie gegeven om te bekeren of het af te breken al zei ze dat niet zo duidelijk.

Tijdens ons verblijf in Polen hebben we het hier nog over gehad en ze zei toen dat mijn geloof (of het gebrek er aan) niet van belang was en ik zei ook dat ik haar nooit zou proberen te bekeren naar iets anders. Echter was ze dus niet op de hoogte van die passage in de Koran (ik overigens wel).

Ik ben er nu heel verdrietig over en weet niet wat te doen, ik hou echt van haar maar we hebben dit dus al besproken en het feit dat ik nu min of meer gedwongen wordt om te bekeren staat echt haaks op alles waar ik voor sta. We hebben gisteren tot 04:00 gepraat en vandaag spreek ik haar weer om 16:00 maar ik weet nu echt niet wat te doen.... Wat vinden jullie van deze situatie? en wat zouden jullie doen?
pi_186099266
Ja, dat moet je dus helemaal zelf bepalen. Je opties zijn duidelijk:

1. Bekeren en met haar gaan
2. Niet bekeren en haar laten gaan.

Een andere optie is er niet, dus wat wil je precies horen? Ga haar vooral niet proberen om te praten, want dan ben je aan het manipuleren.

Zij moet voor zichzelf bepalen wat zij vindt, maar volgens mij heeft ze dat min of meer al gedaan.
  maandag 8 april 2019 @ 11:49:43 #3
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_186099426
OK, dus ze drinkt alcohol, ze heeft varkensvlees gegeten, maar hier struikelt ze over?
  maandag 8 april 2019 @ 11:49:48 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_186099428
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:40 schreef DaggerOne het volgende:
Ja, dat moet je dus helemaal zelf bepalen. Je opties zijn duidelijk:

1. Bekeren en met haar gaan
2. Niet bekeren en haar laten gaan.

Een andere optie is er niet, dus wat wil je precies horen? Ga haar vooral niet proberen om te praten, want dan ben je aan het manipuleren.

Zij moet voor zichzelf bepalen wat zij vindt, maar volgens mij heeft ze dat min of meer al gedaan.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_186099457
Zij laat al wel weten dat ze haar geloof boven jou stelt. Nu ligt de bal bij jou. Ik zou jezelf nooit veranderen, niet omdat iemand anders dat wil. Dat zou niet nodig hoeven te zijn voor een gelijke relatie. Wees wie je bent, daar moet een eventuele partner het mee doen. Het is duidelijk dat zij daar geen genoegen voor neemt. Dus wil je echt op zo’n manier een relatie beginnen? Jij vraagt haar ook niet om te veranderen.
Maar uiteindelijk ligt de keuze bij jou natuurlijk.
pi_186099521
Ligt het echt aan wat ze heeft gelezen in de koran? Want daar staan wel neer dingen in die ze misschien niet letterlijk neemt/ niet letterlijk lijkt te nemen

Maar goed. Motivatie ten spijt: er zijn inderdaad maar 2 opties
In dit soort grote levensdingen (net zo als wel/geen kinderen, wel/niet in het buitenland willen wonen etc) moet je een ander niet willen veranderen want dan verander je iemands 'kern'. Wie die persoon is. En dus ook waarom je van die persoon houdt
En er krijgt, denk ik, ook altijd iemand spijt omdat ie iets wezenlijks van zichzelf heeft opgegeven maar dan kun je het niet meer terug draaien

Als je in dit soort dingen niet bij elkaar past, pas je niet bij elkaar
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 11:56:22 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186099561
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zij laat al wel weten dat ze haar geloof boven jou stelt. Nu ligt de bal bij jou. Ik zou jezelf nooit veranderen, niet omdat iemand anders dat wil. Dat zou niet nodig hoeven te zijn voor een gelijke relatie. Wees wie je bent, daar moet een eventuele partner het mee doen. Het is duidelijk dat zij daar geen genoegen voor neemt. Dus wil je echt op zo’n manier een relatie beginnen? Jij vraagt haar ook niet om te veranderen.
Maar uiteindelijk ligt de keuze bij jou natuurlijk.
Damn right.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 8 april 2019 @ 12:06:29 #8
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186099738
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:49 schreef DeTolk het volgende:
OK, dus ze drinkt alcohol, ze heeft varkensvlees gegeten, maar hier struikelt ze over?
Dit is dus ook wat mij zo tegenstaat, hierin is ze dus erg liberaal en ze
heeft notabene ook nog een vriendin die in het buitenland getrouwd is
met een niet moslim wat ze wel prima vind...
  maandag 8 april 2019 @ 12:08:41 #9
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_186099765
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 12:06 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]

Gelukkig heb je daar zelf ook al over nagedacht.

Als ik jou was zou ik het afkappen, wie weet wat er nog meer op haar eisenlijstje staat.
  maandag 8 april 2019 @ 12:09:12 #10
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186099774
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 12:08 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Gelukkig heb je daar zelf ook al over nagedacht.
hoe bedoel je?
pi_186099854
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:49 schreef DeTolk het volgende:
Ja die zaken verstop je wat makkelijker voor familie. Een man die haram is niet.
.
pi_186100583
quote:

[..]

Het maakt niks uit of hetgeen zij doet consequent is aan haar geloof. Dat is aan haar en daar moet jij je niet mee bezighouden.

Waar jij je druk om moet maken is de keuze die zij je stelt: namelijk bekeren of niet. De rest is niet jouw business, en elke vorm van haar ompraten is manipulatief gedrag.
pi_186100817
quote:

[..]

Mongool wat maakt dat uit? Je hebt een keuze en thats it. Bekeren of wegwezen.
  maandag 8 april 2019 @ 13:14:50 #14
471637 TomStall
I buried Joey
pi_186100832
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:01 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Het maakt niks uit of hetgeen zij doet consequent is aan haar geloof. Dat is aan haar en daar moet jij je niet mee bezighouden.

Waar jij je druk om moet maken is de keuze die zij je stelt: namelijk bekeren of niet. De rest is niet jouw business, en elke vorm van haar ompraten is manipulatief gedrag.
Dit antwoord ben ik het mee eens.

Ik zou het overigens niet pikken om zo voor een keuze gesteld te worden. Valt bij mij gewoon af dan. Doet even pijn maar voorkomt je veel ellende op de lange termijn. Als zij onder druk van familie of geloof jou voor een ultimatum stelt tsja, zou jij dat haar aan doen? Is dat liefde wat je ontvangt van haar? Waar gaat het eindigen bij je bekering, of zo veel keer per week naar de moskee, haram eten en drinken, niet-gelovigen zoals misschien je vrienden en familie uiteindelijk ook de wang toe keren etc etc?
pi_186100856
Blijkbaar wordt ze ongelovig door met een ongelovige om te gaan, tadaaa, ze is met je omgegaan dus zijn jullie nu alle 2 atheist :)
Geen probleem dus
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_186100968
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:14 schreef TomStall het volgende:

[..]

Dit antwoord ben ik het mee eens.

Ik zou het overigens niet pikken om zo voor een keuze gesteld te worden. Valt bij mij gewoon af dan. Doet even pijn maar voorkomt je veel ellende op de lange termijn. Als zij onder druk van familie of geloof jou voor een ultimatum stelt tsja, zou jij dat haar aan doen? Is dat liefde wat je ontvangt van haar? Waar gaat het eindigen bij je bekering, of zo veel keer per week naar de moskee, haram eten en drinken, niet-gelovigen zoals misschien je vrienden en familie uiteindelijk ook de wang toe keren etc etc?
Tig keer per week? Meeste 'conservatievere' moslims zijn er in ieder geval voor het vrijdagsgebed. Soms vaker, maar heeft ook te maken omdat moskeeën vaak gemeenschapscentra zijn, bv. kapper, supermarkt, danscursus, huiswerkbegeleiding etc in begrepen zijn. Haram eten, je bedoelt 'halal eten'.

Verder is het behoorlijke stretch, OP heeft met een liberale moslima van doen, die de minima criteria niet haalt, en bv. een van die minimale criteria niet wil overtreden. Om er dan vanuit te gaan dat ze helemaal fundamentalistische eisen gaat stellen lijkt mij volstrekt irreëel. Zeker met het laïcisme wat vaak wel aanwezig is in Turkije.
pi_186101051
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:01 schreef DaggerOne het volgende:
elke vorm van haar ompraten is manipulatief gedrag.
Het verlangen te bekeren is niet manipulatie?
  maandag 8 april 2019 @ 13:26:42 #18
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186101064
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:14 schreef loni55 het volgende:

[..]

Mongool wat maakt dat uit? Je hebt een keuze en thats it. Bekeren of wegwezen.
gefrustreerde moslim gespot, droeftoeter :')
  maandag 8 april 2019 @ 13:27:19 #19
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186101077
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:26 schreef nanuk het volgende:

[..]

Het verlangen te bekeren is niet manipulatie?
wordt een beetje met twee maten gemeten heb ik het idee idd
pi_186101118
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:27 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]

wordt een beetje met twee maten gemeten heb ik het idee idd
Wat wil je nu horen van ons?

Wat zij doet is niet relevant. Hoe jij op haar punten reageert, wel.

Zij heeft haar keuze gemaakt, en het is aan jou om te kiezen. Je opties zijn duidelijk. Maar ik krijg de indruk dat je dit niet kunt verkroppen en haar op andere gedachten wil brengen.
  maandag 8 april 2019 @ 13:31:49 #21
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186101160
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:29 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Wat wil je nu horen van ons?

Wat zij doet is niet relevant. Hoe jij erop reageert en wat je daarmee doet, wel.

Zij heeft haar keuze gemaakt, en het is aan jou om te kiezen. Je opties zijn duidelijk. Maar ik krijg de indruk dat je dit niet kunt verkroppen en haar op andere gedachten wil brengen.
helaas voor jou zit je er naast, ik snap ook wel wat ze doet en zal daar om 3 uur ook wat van zeggen dit topic is deels geopend als uitlaatklep en omdat ik graag de meningen van anderen hoor om misschien wat dingen eruit te pakken of niet, welkom op een forum DaggerOne ;)

daarnaast kom je in al je posts in dit topic nogal passief agressief over waarom is dat?
pi_186101192
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:31 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]

helaas voor jou zit je er naast, ik snap ook wel wat ze doet en zal daar om 3 uur ook wat van zeggen dit topic is deels geopend als uitlaatklep en omdat ik graag de meningen van anderen hoor om misschien wat dingen eruit te pakken of niet, welkom op een forum DaggerOne ;)

daarnaast kom je in al je posts in dit topic nogal passief agressief over waarom is dat?
:?

quote:
Wat vinden jullie van deze situatie? en wat zouden jullie doen?
Volgens mij vraag je juist om advies, er staat nergens dat dit een uitlaatklep is.

Vervolgens krijg je een duidelijk advies, en is het passief-aggressief? Weet je wel wat deze term inhoudt? :')
pi_186101198
Zelf ken ik wel iemand, blanke atheïst die voortdurend op moslima's valt. En die kappen het af omdat ze alleen met een moslim verder willen. Is hun goed recht. In dit geval moet je bij je persoonlijke overtuiging en diepste motiveringen blijven. Het verschil tussen bv. een moslima en een atheïst. Is dat de moslima in dit geval naast het particuliere individuele belang ook naar een bovenindividueel belang kijkt waarin de atheïst zich niet kan verplaatsen. Als je partner zich in zo'n belangrijk deel van je niet kan verplaatsen dan worden zaken erg moeilijk.

Binnen de meeste interpretaties van de Islam is het voor een moslima alleen toegestaan om een moslim te huwen. Als zij zich aan deze interpretatie wenst te houden dan gaat het niet werken. (nu zijn er meer vrijzinnigere interpretaties, maar ondanks dat ze liberaal is, is ze nochtans niet zo liberaal)

Ben zelf een bekeerling (niet naar de islam, maar van 'agnost' naar katholicisme). Ik bekeerde in het begin van mijn relatie, was wel al zo'n 9 jaar aan het sluimeren van te voren. Mijn vriendin is 'er zal vast wel ''iets'' zijn/agnost/spiritueel', maar daar had ze dus ook niet op gerekend dat ik mij zou bekeren.

Als gevolg heb ik een paar criteria had waarop ik mijn leven in wil richten. En dan zijn voor mij minimale criteria het kerkelijk huwelijk en dat ik eventuele toekomstige kinderen op zal voeden in mijn geloofstraditie. Als zij het daar niet mee eens is dan valt het grond onder de relatie weg. Je wilt jezelf niet verloochenen omwille van de particuliere relatie die je aangegaan hebt.
  maandag 8 april 2019 @ 13:37:01 #24
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_186101256
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:33 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

:?
[..]

Volgens mij vraag je juist om advies, er staat nergens dat dit een uitlaatklep is.

Vervolgens krijg je een duidelijk advies, en is het passief-aggressief? Weet je wel wat deze term inhoudt?
Kijk anders even naar de post van TserrofEnoch, misschien leer je er wat van. Je hebt hier nou 3x wat gepost en het is allemaal in de zin van: "wat wil je nou?", "ga haar niet manipuleren". Ik heb nooit gezegd dat ik dat ga doen :')
pi_186101294
quote:

[..]

Zo zijn gelovige, gaat je dit tegen staan maak dan dat je weg komt.

Kan je met zulke haakse omwendingen en vage begrippen leven dan is zei de ware.

Overigens kom ik in het buitenland vaak ook bijvoorbeeld zwaar gelovige Joden uit Israel tegen die opeens niet meer zo nodig Koosjer eten en al het andere doen wat god verboden heeft. Totdat ze weer terug gaan en weer gezellig allemaal mee doen met de gehele poppenkast.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2019 13:42:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')