Dat is helemaal niet zo'n discussiepunt, de verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.quote:Op donderdag 20 januari 2022 13:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
O serieus?quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen discussiepunt, de verantwoordelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.
Zal zo'n vaart niet lopen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zeker wel, het percentage autobezit neemt af door de groei van (private) lease.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
quote:Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2022 14:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Voorlopig neemt het autobezit alleen maar toe. Per dag stijgt het autobezit in Den Haag met 12 per dag.
https://www.pzc.nl/auto/e(...)oe-kan-dat~ad43a2c7/
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.
Percentueel is het autobezit juist afgenomen en is er meer (private) lease dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
In absolute cijfers is het autobezit licht toegenomen maar minder snel dan (private) lease.
Maar niet echt relevant: in de OP gaat het om de afname van autobezit door autonome voertuigen en zolang er geen autonome voertuigen rondrijden, is dat ook nog geen factor.
Zo heb ik dat nooit gezien, simpelweg omdat het geen bezit is.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.
Private lease zou met de opkomst van elektrisch rijden wel eens een extra boost kunnen krijgen, aangezien sommige mensen huiverig zijn over de prijs of levensduur van een accu en dat risico liever bij een leasemaatschappij leggen.quote:Ik twijfel of het een trend is die qua groei doorzet. Het komt voor dat mensen na een leasecontract een leuk tweedehandsje zoeken. Bij een leaseauto daalt de maximale hypotheek die je kunt krijgen.
De prijzen van private lease zijn ook wel fors gestegen. De 199 euro Fiat 500-deal van de Mediamarkt is niet meer.
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.
Maar in de gevallen waarin een volledig autonoom rijdende auto een ongeval veroorzaakt, zal de fabrikant daarop aangesproken worden. En daarbij ga ik uiteraard uit van autonome auto's die geen stuurwiel meer hebben, dus echt autonoom.
Overigens zal in veel gevallen de fabrikant ook de uitbater en eigenaar kunnen zijn van het wagenpark, dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zie OP).
Ik verwacht dat autonome auto's vooral als TaaS ingezet zullen worden en dus vaak geheel zonder inzittende zullen rondrijden naar hun volgende klant.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?
quote:Wie is aansprakelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?
De regels voor aansprakelijkheid die gelden voor normale auto's gelden ook bij testen met zelfrijdende auto's.
De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk. De wetgeving is voor de testfase voldoende. De Rijksoverheid kijkt waar veranderingen of aanvullingen nodig zijn in de toekomst. Een eerste stap is om testen mogelijk te maken zonder een mens in het voertuig.
De testaanvrager moet goed verzekerd zijn voor de gevolgen van schade tijdens het testen. Dat moet hij aantonen als hij een ontheffing voor de test aanvraagt bij de RDW. De RDW neemt een bepaling over de aansprakelijkheidsverzekering op in de ontheffing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |