abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203283749
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:52 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
Dat is helemaal niet zo'n discussiepunt, de verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.

Daarom hebben ze er ook alle belang bij dat het goed werkt.
pi_203283774
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen discussiepunt, de verantwoordelijkheid ligt bij autonome voertuigen bij de producent van het autonome systeem.
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
pi_203295539
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
pi_203296256
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zal zo'n vaart niet lopen.
In theorie kan alles maar in de praktijk brengen is een heel ander verhaal.
Komt meer bij kijken dan alleen wat plannen.
pi_203296645
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 08:02 schreef NightDancert het volgende:
Dit topic is in 2015 gestart en ik heb niet het idee dat er veel veranderd is als het gaat om autobezit.
Zeker wel, het percentage autobezit neemt af door de groei van (private) lease.

Uiteraard gaat het in de OP met om autonoom rijden maar dat is nog in ontwikkeling, dus logisch dat dat nu nog geen invloed heeft.

Quote uit de OP:

quote:
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
pi_203296759
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 14:12 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
O serieus?
Dat wist ik nog niet, heb je daar een link van?
Omdat er nog zoveel andere factoren meespelen zoals onderhoud lijkt het mij een beetje raar om direct de verantwoordelijkheid bij de producent neer te leggen.
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.

Maar in de gevallen waarin een volledig autonoom rijdende auto een ongeval veroorzaakt, zal de fabrikant daarop aangesproken worden. En daarbij ga ik uiteraard uit van autonome auto's die geen stuurwiel meer hebben, dus echt autonoom.

Overigens zal in veel gevallen de fabrikant ook de uitbater en eigenaar kunnen zijn van het wagenpark, dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zie OP).
pi_203296895
Voorlopig neemt het autobezit alleen maar toe. Per dag stijgt het autobezit in Den Haag met 12 per dag.

https://www.pzc.nl/auto/e(...)oe-kan-dat~ad43a2c7/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203297075
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Voorlopig neemt het autobezit alleen maar toe. Per dag stijgt het autobezit in Den Haag met 12 per dag.

https://www.pzc.nl/auto/e(...)oe-kan-dat~ad43a2c7/
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.

Percentueel is het autobezit juist afgenomen en is er meer (private) lease dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
In absolute cijfers is het autobezit licht toegenomen maar minder snel dan (private) lease.

Maar niet echt relevant: in de OP gaat het om de afname van autobezit door autonome voertuigen en zolang er geen autonome voertuigen rondrijden, is dat ook nog geen factor.
pi_203297428
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Toename van het aantal auto's betekent nog geen toename van het autobezit.

Percentueel is het autobezit juist afgenomen en is er meer (private) lease dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
In absolute cijfers is het autobezit licht toegenomen maar minder snel dan (private) lease.

Maar niet echt relevant: in de OP gaat het om de afname van autobezit door autonome voertuigen en zolang er geen autonome voertuigen rondrijden, is dat ook nog geen factor.
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.

Ik twijfel of het een trend is die qua groei doorzet. Het komt voor dat mensen na een leasecontract een leuk tweedehandsje zoeken. Bij een leaseauto daalt de maximale hypotheek die je kunt krijgen.

De prijzen van private lease zijn ook wel fors gestegen. De 199 euro Fiat 500-deal van de Mediamarkt is niet meer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203297695
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Achja, dat je een auto op lease-basis hebt is in de volksmond gewoon autobezit.
Zo heb ik dat nooit gezien, simpelweg omdat het geen bezit is.
Een huurwoning is ook geen bezit.

quote:
Ik twijfel of het een trend is die qua groei doorzet. Het komt voor dat mensen na een leasecontract een leuk tweedehandsje zoeken. Bij een leaseauto daalt de maximale hypotheek die je kunt krijgen.

De prijzen van private lease zijn ook wel fors gestegen. De 199 euro Fiat 500-deal van de Mediamarkt is niet meer.
Private lease zou met de opkomst van elektrisch rijden wel eens een extra boost kunnen krijgen, aangezien sommige mensen huiverig zijn over de prijs of levensduur van een accu en dat risico liever bij een leasemaatschappij leggen.
pi_203298386
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard, als een ongeval (mede) veroorzaakt is door slecht onderhoud dan zal de eigenaar mede schuldig zijn, als ze in de garage een wiel niet goed vastzetten zal de garage mede schuldig zijn.

Maar in de gevallen waarin een volledig autonoom rijdende auto een ongeval veroorzaakt, zal de fabrikant daarop aangesproken worden. En daarbij ga ik uiteraard uit van autonome auto's die geen stuurwiel meer hebben, dus echt autonoom.

Overigens zal in veel gevallen de fabrikant ook de uitbater en eigenaar kunnen zijn van het wagenpark, dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud (zie OP).
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?
pi_203298507
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja ok maar dat is dan jouw mening neem ik aan en nog niet wettelijk vastgelegd?
Ik verwacht dat autonome auto's vooral als TaaS ingezet zullen worden en dus vaak geheel zonder inzittende zullen rondrijden naar hun volgende klant.

Ik ga er bij deze discussie vanuit dat we het hebben over autonome auto's zonder stuur, dus level 4 of 5, waar geen mens als bestuurder aanwezig is en de inzittende zelfs een hond of een kleuter zou kunnen zijn.

Maar is sowieso nog geen wetgeving voor autonome auto's.

In Duitsland wel wettelijk toestemming om te testen met autonome auto's maar daar ligt de verantwoordelijkheid dan (uiteraard) nog bij de bestuurder.

In Nederland meldt Rijksoverheid nu nog voor het testen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mobiliteit-nu-en-in-de-toekomst/vraag-en-antwoord/aansprakelijk-bij-ongeluk-met-zelfrijdende-auto

quote:
Wie is aansprakelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?
De regels voor aansprakelijkheid die gelden voor normale auto's gelden ook bij testen met zelfrijdende auto's.

De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk. De wetgeving is voor de testfase voldoende. De Rijksoverheid kijkt waar veranderingen of aanvullingen nodig zijn in de toekomst. Een eerste stap is om testen mogelijk te maken zonder een mens in het voertuig.

De testaanvrager moet goed verzekerd zijn voor de gevolgen van schade tijdens het testen. Dat moet hij aantonen als hij een ontheffing voor de test aanvraagt bij de RDW. De RDW neemt een bepaling over de aansprakelijkheidsverzekering op in de ontheffing.


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 11:59:40 ]
pi_203298619
Dicht :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')