abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 22:30:28 #1
58651 crew  murp
murp
pi_186058074



De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen.

Alle beschikbare besturingssystemen zijn gebaseerd op Linux. Omdat de Raspberry Pi gebruik maakt van een ARM-processor moeten bestaande Linux-distributies geport worden naar ARM-architectuur. De beschikbare distributies zijn:

• Debian
• Arch Linux
• QtonPi
• Fedora

De eerste concepten ontstonden in 2006 en waren gebaseerd op de Atmel Atmega644-microcontroller. De stichter van de Raspberry Pi Foundation, Eben Upton, wist een groep academici en anderen bijeen te krijgen en enthousiast te krijgen voor het project. Doel was kinderen kennis te laten maken met programmeren op eenvoudige wijze, zonder dat enorme kosten zouden moeten worden gemaakt.
Bron: Wikipedia

Specificaties:



Distributies beschikbaar: http://elinux.org/RPi_Distributions
Enkele mogelijkheden:

• Mediaplayer (XBMC -> Xbian / OpenELEC / Raspbmc)
• Server / NAS
• Retro game-systeem d.m.v. emulators
• Pirate Box
• Fileserver
• Mailserver

Officiële verkoopadressen (houd rekening met lange wacht- en verzendtijden):

Farnell
RS Components

Let op! De Raspberry Pi is alleen het circuitboard, je moet zelf zorgen voor behuizing en accessoires in indien gewenst.

pi_186058127
jeeeeeh :P Nou goed gedaan dan toch alsnog :P
Do what you love, love what you do!
pi_186058131
Iemand misschien ervaring met fotografie i.c.m. een Raspberry? Voor mijn studie moet ik met een software-matige trigger op een bewegende set-up foto's maken, maar de foto's moeten later geprojecteerd worden op een groot scherm dus ben op zoek naar een camera conpatibel met een Raspberry die goede foto's maakt als dit bestaat; anders moet ik aan wat anders denken. Ben een vreselijke n00b op het gebied van fotografie ook verder dus dat mag niet baten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186058172
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:33 schreef FlippingCoin het volgende:
Iemand misschien ervaring met fotografie i.c.m. een Raspberry? Voor mijn studie moet ik met een software-matige trigger op een bewegende set-up foto's maken, maar de foto's moeten later geprojecteerd worden op een groot scherm dus ben op zoek naar een camera conpatibel met een Raspberry die goede foto's maakt als dit bestaat; anders moet ik aan wat anders denken. Ben een vreselijke n00b op het gebied van fotografie ook verder dus dat mag niet baten.
er is een camera kit voor voor Rpi?
Dat is volgens mij aardig plug an pray maar die werkt wel met rpi en is veel over te vinden?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 22:37:11 #5
58651 crew  murp
murp
pi_186058237
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:32 schreef kree het volgende:
jeeeeeh :P Nou goed gedaan dan toch alsnog :P
Alleen krijg ik die error niet weg en moet ik weer alles overnieuw doen :')
Wat een werk _O-
pi_186058273
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:34 schreef kree het volgende:

[..]

er is een camera kit voor voor Rpi?
Dat is volgens mij aardig plug an pray maar die werkt wel met rpi en is veel over te vinden?

Ja ik heb wel het een ander bekeken maar zag dat de range ongeveer 5 - 8 megapixel is is het niet? Dat is niet heel best of wel? De kwaliteit van de foto's is wel cruciaal. Had ook gedacht aan bijvoorbeeld een gopro maar die schijnt niet samen te kunnen werken met de Raspberry.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186058280
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:37 schreef murp het volgende:

[..]

Alleen krijg ik die error niet weg en moet ik weer alles overnieuw doen :')
Wat een werk _O-
error is? ja leuk he dat met linux :)
Blijf je hebben trouwens hoor, om je niet in de waan te laten dat dit een perfect op systeem is wat iedereen wel even zo kan doen ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 22:40:13 #8
58651 crew  murp
murp
pi_186058327
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:38 schreef kree het volgende:

[..]

error is? ja leuk he dat met linux :)
Blijf je hebben trouwens hoor, om je niet in de waan te laten dat dit een perfect op systeem is wat iedereen wel even zo kan doen ;)
Dat ding ligt al in een hoek, het leek er een beetje bij mij op dat ie uitgepakte bestanden elders roet in het eten aan het gooien was.

Morgen weer een dag :7

En bedankt he _O_
pi_186058330
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja ik heb wel het een ander bekeken maar zag dat de range ongeveer 5 - 8 megapixel is is het niet? Dat is niet heel best of wel? De kwaliteit van de foto's is wel cruciaal. Had ook gedacht aan bijvoorbeeld een gopro maar die schijnt niet samen te kunnen werken met de Raspberry.
oeh ja, die kit is lage pixels idd, je zou kunnen kijken naar iets dan via usb. Maar dat gaat ook een aardig uitzoekwerkje worden.

RPi forum staat nog wel wat op?
Do what you love, love what you do!
pi_186058391
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:40 schreef murp het volgende:

[..]

Dat ding ligt al in een hoek, het leek er een beetje bij mij op dat ie uitgepakte bestanden elders roet in het eten aan het gooien was.

Morgen weer een dag :7

En bedankt he _O_
Geen probleem, help je graag maargoed ben ook geen wizzkid hahaha,
Leren door te falen is het meer bij mij :)
Do what you love, love what you do!
pi_186058468
Nieuwe Rpi 3b+ voorzien van Ubuntu server... Dat gaat nog lang duren :'(

1
2
$ xzcat ubuntu-18.04.2-preinstalled-server-armhf+raspi3-b-plus.img.xz | pv | sudo dd bs=4m of=/dev/disk1
3.16GiB 4:59:25 [ 251KiB/s] [                   <=>                                                                    ]

:Z
pi_186058479
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:40 schreef kree het volgende:

[..]

oeh ja, die kit is lage pixels idd, je zou kunnen kijken naar iets dan via usb. Maar dat gaat ook een aardig uitzoekwerkje worden.

RPi forum staat nog wel wat op?
Ah oke dan ga ik van de week eens goed op zoek, zal mijzelf eerst maar eens goed in gaan lezen in de basis van de fotografie. :D

Bedankt voor de hulp iig en als iemand nog tips heeft om mee te nemen, die zijn meer dan welkom. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186058638
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oke dan ga ik van de week eens goed op zoek, zal mijzelf eerst maar eens goed in gaan lezen in de basis van de fotografie. :D

Bedankt voor de hulp iig en als iemand nog tips heeft om mee te nemen, die zijn meer dan welkom. ^O^
Haha ik help je als ik kan.

Grappig verhaaltje trouwens, deed HBO he, ok toen moesten we "iets" maken. Electro dat.

Natuurlijk beide (ik en project maat en maat sowieso) geen zin in.

In een china chop toen maar een compleet robotje besteld met instructies en alle onderdelen en shit

Ok toen maar het even zeg maar beetje soort van opgefucked zodat het leek alsof we het zelf hadden gemaakt :')

Hij deed het trouwens wel, Met 1000W hallogeen lamp die we weer even geleend hadden van werk. Hahaha noem het de "solar fuck-bot"
Do what you love, love what you do!
pi_186058700
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:51 schreef kree het volgende:

[..]

Haha ik help je als ik kan.

Grappig verhaaltje trouwens, deed HBO he, ok toen moesten we "iets" maken. Electro dat.

Natuurlijk beide (ik en project maat en maat sowieso) geen zin in.

In een china chop toen maar een compleet robotje besteld met instructies en alle onderdelen en shit

Ok toen maar het even zeg maar beetje soort van opgefucked zodat het leek alsof we het zelf hadden gemaakt :')

Hij deed het trouwens wel, Met 1000W hallogeen lamp die we weer even geleend hadden van werk. Hahaha noem het de "solar fuck-bot"
Ah ja die bouwlampen ken ik ja die worden ook loeiheet. :D _O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186058758
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah ja die bouwlampen ken ik ja die worden ook loeiheet. :D _O-
Ik weet zeker dat die leraren wel doorhadden dat we de hele shit hadden gesaborteerdt, maargoed we hadden een werkend dingetje en met behulp van lamp even voor de demo. Denk dat ie nog ergens rond loopt op de HHS den haag nu :P
Do what you love, love what you do!
pi_186058816
haha hou ervan om dit soort verhalen te vertellen of te horen, maar we gaan mss beetje teveel offtopic ervoor :)

Ben er wel benieuwd naar trouwens, dus beetje tussendoor kan wel denk :)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 08:42:02 #17
58651 crew  murp
murp
pi_186063154
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja ik heb wel het een ander bekeken maar zag dat de range ongeveer 5 - 8 megapixel is is het niet? Dat is niet heel best of wel? De kwaliteit van de foto's is wel cruciaal. Had ook gedacht aan bijvoorbeeld een gopro maar die schijnt niet samen te kunnen werken met de Raspberry.
niet gewoon een usb webcam eraan hangen?
een logitech c920 doet 15MP kennelijk
pi_186063743
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 08:42 schreef murp het volgende:
Van mij mag het :D 14.gif
Ik heb nog wel meer verhalen hoor. maar ok doseer ze maar even. Nog stapje verder gekomen?
Do what you love, love what you do!
pi_186063945
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:37 schreef murp het volgende:

[..]

Alleen krijg ik die error niet weg en moet ik weer alles overnieuw doen :')
Wat een werk _O-
welke error dan?

Je moet het wel ff posten enzo.

Precies dus en niet een zin, maar een heel stuk
Do what you love, love what you do!
pi_186064018
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oke dan ga ik van de week eens goed op zoek, zal mijzelf eerst maar eens goed in gaan lezen in de basis van de fotografie. :D

Bedankt voor de hulp iig en als iemand nog tips heeft om mee te nemen, die zijn meer dan welkom. ^O^
als je verder hulp nodig hebt, gewoon vragen :)
Do what you love, love what you do!
pi_186064086
trouwens @murp

Mss zit er een bug in die ze onderhand mss wel opgelost hebben met een nieuwe SD kaart image?

Het is het proberen waard denk, aangezien er verder toch niks belangrijks op staat ?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 14:05:35 #23
58651 crew  murp
murp
pi_186066974
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 10:12 schreef kree het volgende:

[..]

welke error dan?

Je moet het wel ff posten enzo.

Precies dus en niet een zin, maar een heel stuk
1
2
3
4
5
modprobe: can't change directory tp '4.15.18-v7': No such file or directory
mount: mounting /dev/loop0 on /mnt/static failed: No such device
cat: can't open '/mnt/static/etc/os-release': No such file or directory
mount: mounting overlay on /mnt/ext/union failed: No such device
mount: mounting /mnt/static on /mnt/ext/union/static failed: Invalid arguments

Ik moest het wel overtypen trouwens :')
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 14:06:06 #24
58651 crew  murp
murp
pi_186066978
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 10:25 schreef kree het volgende:
trouwens @:murp

Mss zit er een bug in die ze onderhand mss wel opgelost hebben met een nieuwe SD kaart image?

Het is het proberen waard denk, aangezien er verder toch niks belangrijks op staat ?
Ik heb een beetje een druk weekend, dus misschien vanavond nogmaals proberen 14.gif
pi_186067085
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:05 schreef murp het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Ik moest het wel overtypen trouwens :')
hoezo moet je het overtypen?

Vanuit die terminal alles selecteren, rechts klikken is kopieren :)

Wacht ff, je hebt de output nu wel, maar wat was het commando daarvoor waardoor dit er uit kwam? ;)

Ik kan er ff niks zinvols over uit halen.

mss iemand anders wel?

[ Bericht 15% gewijzigd door kree op 06-04-2019 14:46:59 ]
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 14:50:24 #26
58651 crew  murp
murp
pi_186067520
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:18 schreef kree het volgende:

[..]

hoezo moet je het overtypen?

Vanuit die terminal alles selecteren, rechts klikken is kopieren :)

Wacht ff, je hebt de output nu wel, maar wat was het commando daarvoor waardoor dit er uit kwam? ;)

Ik kan er ff niks zinvols over uit halen.

mss iemand anders wel?
Ik kan niets selecteren of uberhaupt Chrome opstarten. Het is enkel dat commando venster.
pi_186068620
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:50 schreef murp het volgende:

[..]

Ik kan niets selecteren of uberhaupt Chrome opstarten. Het is enkel dat commando venster.
gebruik je wel een client als Putty bv om die commando's iot te voeren?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 16:54:23 #28
58651 crew  murp
murp
pi_186068810
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:37 schreef kree het volgende:

[..]

gebruik je wel een client als Putty bv om die commando's iot te voeren?
Ik zet eerst de image van volumio op een SD kaart, daarna doe ik m in de raspberry en start ik m op. Dan krijg ik via mn HDMI uitput een “dos scherm” te zien. Dat is volgens mij de terminal. Om volumio verder te configureren moet ik eerst via een andere pc inloggen op de WiFi die volumio heb gemaakt en als ik ingelogd ben krijg ik op mn pc dus de gui ( het programma) te zien. Op de HDMI zie ik enkel de terminal en kan dus alleen codes invoeren en dingen wat ik mu allemaal aan het doen ben. Dus zonder knippen en plakken :7
pi_186069380
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:54 schreef murp het volgende:

[..]

Ik zet eerst de image van volumio op een SD kaart, daarna doe ik m in de raspberry en start ik m op. Dan krijg ik via mn HDMI uitput een “dos scherm” te zien. Dat is volgens mij de terminal. Om volumio verder te configureren moet ik eerst via een andere pc inloggen op de WiFi die volumio heb gemaakt en als ik ingelogd ben krijg ik op mn pc dus de gui ( het programma) te zien. Op de HDMI zie ik enkel de terminal en kan dus alleen codes invoeren en dingen wat ik mu allemaal aan het doen ben. Dus zonder knippen en plakken :7
Ok even verduidelijking, je kunt dat ding dus toch ook wel gebruiken via SSH?
Putty als client bv? En dan het IP intypen van het ding?

Of je doet dat via een web-interface ofzo wat daarbij zit?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 18:09:51 #30
58651 crew  murp
murp
pi_186069825
Als ik Volumio aansluit (zonder werkende LCD) dan:

• Heb ik via HDMI een werkende SSH.

• een interface op http://Volumio.local

Alleen kan ik niet knippen en plakken vanuit de SSH en de interface geeft mij ook geen toegang tot een SSH

Begrijp je me een beetje?
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:30:30 #31
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_186070094
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:09 schreef murp het volgende:
Als ik Volumio aansluit (zonder werkende LCD) dan:

• Heb ik via HDMI een werkende SSH.

• een interface op http://Volumio.local

Alleen kan ik niet knippen en plakken vanuit de SSH en de interface geeft mij ook geen toegang tot een SSH

Begrijp je me een beetje?
Heb je hem aan het internet hangen? Draait er een ssh server op dat ding?

Kijk welk ip dat ding heeft via 'ifconfig' en gebruik dan putty om daarmee te verbinnen. Of je runt 'ssh username@192.168.x.x' op je pc, als je daar ssh op hebt (geen idee of dat dat standaard is op Windows).

Dan kun je gewoon via je pc de commando's uitvoeren op je RPi.

Weet verder niet waar het over ging, dus misschien dat ik er helemaal langs lul maar dit zou moeten kunnen gok ik :P
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_186071154
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:09 schreef murp het volgende:
Als ik Volumio aansluit (zonder werkende LCD) dan:

• Heb ik via HDMI een werkende SSH.

• een interface op http://Volumio.local

Alleen kan ik niet knippen en plakken vanuit de SSH en de interface geeft mij ook geen toegang tot een SSH

Begrijp je me een beetje?
Niet helemaal.

Verklaar "werkende SSH" hoe kom je daar dan op?
Gewoon met toetsenbord en als display je tv (hdmi) of kom je er vanaf afstand op door in te loggen met terminal client?

En wat embedguy zegt hierboven trouwens.

Geen haast, we helpen je wel :P
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 19:36:09 #33
58651 crew  murp
murp
pi_186071208
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:33 schreef kree het volgende:

[..]

Niet helemaal.

Verklaar "werkende SSH" hoe kom je daar dan op?
Gewoon met toetsenbord en als display je tv (hdmi) of kom je er vanaf afstand op door in te loggen met terminal client?
Gewoon met toetsenbord en als display je tv (hdmi)
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 19:36:54 #34
58651 crew  murp
murp
pi_186071217
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:33 schreef kree het volgende:

[..]

Niet helemaal.

Verklaar "werkende SSH" hoe kom je daar dan op?
Gewoon met toetsenbord en als display je tv (hdmi) of kom je er vanaf afstand op door in te loggen met terminal client?

En wat embedguy zegt hierboven trouwens.

Geen haast, we helpen je wel :P
Ik heb net putty gedownload, maar moet eers weer volumio erop zetten en ook nog mn kinderen naar bed brengen :')
pi_186071252
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:36 schreef murp het volgende:

[..]

Gewoon met toetsenbord en als display je tv (hdmi)
ah ok dat verklaart al een hoop waarom je niet kunt kopieren en plakken.

Euhm ding hangt aan je netwerk? zoek het ip van die Rpi op en log in via Putty (gratis)

Dan kun je wel knippen en plakken.

Anders foto's maar maken van wat er staat. niet onwijs handig, maargoed. :P
Do what you love, love what you do!
pi_186071495
je mist ff de basis nu. euh kijk een terminal *client* kan verbinding maken naar het IP van Rpi

rpi draait een SSH server, waardoor je dus ( normaal gesproken) met een client als het programma putty daarop kunt inloggen.


Dan krijg je het dus op je laptop in feite en kun je alles daar vanaf uitvoeren. Putty is iets wat gratis is en welbekend. Het ziet er hetzelfde uit als op je scherm via HDMI dus.

Daar kun je wel vanuit kopieren.

Nu goed daar lossen we je probleem natuurlijk nog niet mee op, Maar probeer dat eerst ff :)

Volg je me nog? Het is in het begin heel lastig (uit ervaring) maar je komt er wel doorheen :P

[ Bericht 24% gewijzigd door kree op 06-04-2019 20:03:53 ]
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 20:22:43 #37
58651 crew  murp
murp
pi_186072019
Bij Putty krijg ik: connection refused. en dan gebruik ik de credentials van eth0
  zaterdag 6 april 2019 @ 20:37:24 #38
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_186072269
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:22 schreef murp het volgende:
Bij Putty krijg ik: connection refused. en dan gebruik ik de credentials van eth0
Draait SSH wel op de Rpi? Anders even inschakelen/installeren op de Rpi; https://www.rootusers.com/enable-ssh-linux-mint/

[ Bericht 0% gewijzigd door embedguy op 06-04-2019 20:46:24 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 20:47:48 #39
58651 crew  murp
murp
pi_186072453
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:37 schreef embedguy het volgende:

[..]

Draait SSH wel op de Rpi? Anders even inschakelen/installeren op de Rpi; https://www.rootusers.com/enable-ssh-linux-mint/
Inmiddels gelukt, ik moest eerst de SSH aanzetten in de DEV-modus van volumio via http://volumio.local/DEV

:D
pi_186072568
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:47 schreef murp het volgende:

[..]

Inmiddels gelukt, ik moest eerst de SSH aanzetten in de DEV-modus van volumio via http://volumio.local/DEV

:D
jeeeeeh ij ok zei al doe het stap voor stap.

Copy paste lukt ook nu?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 20:57:50 #41
58651 crew  murp
murp
pi_186072622
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:54 schreef kree het volgende:

[..]

jeeeeeh ij ok zei al doe het stap voor stap.

Copy paste lukt ook nu?
copy pasta doet het nu ook, ik moest wat dingen veranderen in putty.

Kan je dingen ook downloaden naar een bepaalde map?
Ik ken alleen deze:
1sudo wget -c  http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
Maar ik denk dat ie daardoor ook van slag is geraakt, (alsof hij de driver over windows heen kopieert ofzo :') )
pi_186072660
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:57 schreef murp het volgende:

[..]

copy pasta doet het nu ook, ik moest wat dingen veranderen in putty.

Kan je dingen ook downloaden naar een bepaalde map?
Ik ken alleen deze:
[ code verwijderd ]

Maar ik denk dat ie daardoor ook van slag is geraakt, (alsof hij de driver over windows heen kopieert ofzo :') )
op de rpi bedoel je? naar andere map bv kun je
cp gebruiken
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:01:25 #43
58651 crew  murp
murp
pi_186072703
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:59 schreef kree het volgende:

[..]

op de rpi bedoel je? naar andere map bv kun je
cp gebruiken
ja dat bedoel ik
-cp ipv -c ? Geen idee wat ik dan aan het doen ben. Copy?
pi_186072803
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:01 schreef murp het volgende:

[..]

ja dat bedoel ik
-cp ipv -c ? Geen idee wat ik dan aan het doen ben. Copy?
https://www.geeksforgeeks.org/cp-command-linux-examples/
Do what you love, love what you do!
pi_186072877
lol laat je een beetje werken ipv precies nu gelijk te geven hoe die dingen te doen.

Hhaha
Do what you love, love what you do!
pi_186072936
goed bedoelt trouwens hoor, maar zo moet je die dingen leren wel eigenlijk :P
Als je vast loopt ergens helemaal mag je het vragen.

/eind meester Kree
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:13:32 #47
58651 crew  murp
murp
pi_186073006
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:08 schreef kree het volgende:
lol laat je een beetje werken ipv precies nu gelijk te geven hoe die dingen te doen.

Hhaha
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:10 schreef kree het volgende:
goed bedoelt trouwens hoor, maar zo moet je die dingen leren wel eigenlijk :P
Helemaal goed!

Ik ga nu uitzoeken hoe je een map aanmaakt. Daarna ga ik kijken hoe je die als downloadmap kan gebruiken :7
pi_186073037
mkdir
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:18:29 #49
58651 crew  murp
murp
pi_186073104
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:14 schreef kree het volgende:
mkdir
Die had ik al gevonden *O*

Ik heb nu een mapje aangemaakt met "download"

ik ga al vooruit *O*
pi_186073148
download map en standaard waar je dus in komt is je "home" dir.

Ok

/~ is dat dus
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:20:56 #51
58651 crew  murp
murp
pi_186073152
als ik dit invoer terwijl de SSH op de downloadmap staat:
1volumio@volumio:/download$

1sudo wget -c  http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz

Download hij m dan in die map of nog steeds elders?
pi_186073183
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:20 schreef murp het volgende:
als ik dit invoer terwijl de SSH op de downloadmap staat:
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Download hij m dan in die map of nog steeds elders?
waarom -c? volgens mij is dat niet nodig?
Do what you love, love what you do!
pi_186073207
hij download het in de map waarin je staat. tenzij je het anders specificeert
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:24:11 #54
58651 crew  murp
murp
pi_186073213
volumio@volumio:/download$
volumio@volumio:/home$
volumio@volumio:/$
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:23 schreef kree het volgende:
hij download het in de map waarin je staat. tenzij je het ander specificeert
ah okee :*

Hij is de driver aan het downloaden O+
pi_186073291
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:24 schreef murp het volgende:
volumio@volumio:/download$
volumio@volumio:/home$
volumio@volumio:/$
[..]

ah okee :*

Hij is de driver aan het downloaden O+
ja we klooien lekker door :) Ik ben trouwens van verre van een expert met linux. Maar we hebben de basis nu al beetje :)
Do what you love, love what you do!
pi_186073371
trouwens met downloaden doe het in je home directoy?

type dit
1 cd ~

Of te wel, typ ls, dan zie je waar je zit.

Vanaf zeg maar dus niks en helemaal root heb je een dir home... daar moet je dingen in downloaden en gebruiken. Die komt dus overeen met die ~
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:34:41 #57
58651 crew  murp
murp
pi_186073437
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:31 schreef kree het volgende:
trouwens met downloaden doe het in je home directoy?

type dit
[ code verwijderd ]

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
volumio@volumio:/$ cd download
volumio@volumio:/download$ sudo wget http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
[sudo] password for volumio:
converted 'http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz' (ANSI_X3.4-1968) -> 'http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz' (UTF-8)
--2019-04-06 19:25:00--  http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
Resolving kedei.net (kedei.net)... 47.52.1.82
Connecting to kedei.net (kedei.net)|47.52.1.82|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 121436682 (116M) [application/x-gzip]
Saving to: 'LCD_show_v6_1_3.tar.gz'
pi_186073503
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:34 schreef murp het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

zie niet gelijk een probleem daarin?

Doe is ls in die directory?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:38:18 #59
58651 crew  murp
murp
pi_186073516
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:37 schreef kree het volgende:

[..]

zie niet gelijk een probleem daarin?

Doe is ls in die directory?
Hij is nog aan het downloaden
pi_186073523
je weet trouwens dat dit nog het begin van alle linux elllende is he hahaha
Do what you love, love what you do!
pi_186073564
dit is die display driuver toch? Niet dat je nu een compleet operating system aan het downloaden bent. want dat gaat niet werken ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:41:32 #62
58651 crew  murp
murp
pi_186073576
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:40 schreef kree het volgende:
dit is die display driuver toch? Niet dat je nu een compleet operating system aan het downloaden bent. mat dat gaat niet werken ;)
nee, alleen de LCD driver, daar ging het immers om :')

1
2
volumio@volumio:/download$ ls
LCD_show_v6_1_3.tar.gz

is dat goed? ;(
pi_186073603
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:41 schreef murp het volgende:

[..]

nee, alleen de LCD driver, daar ging het immers om :')
[ code verwijderd ]

is dat goed? ;(
yep lijkt mij wel. Waren er verder nog instructies bij?
Do what you love, love what you do!
pi_186073659
anders die dus uitpakken

1tar -zxvf file.tar.gz
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:46:03 #65
58651 crew  murp
murp
pi_186073681
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:42 schreef kree het volgende:

[..]

yep lijkt mij wel. Waren er verder nog instructies bij?
neuh, enkel:

1
2
3
Input command: tar xzvf LCD*.tar.gz, click enter button to unzip the driver.
Input command: cd LCD_show_v6_1_3, press enter button on keyboard.
Input command: ./LCD35_v, press enter button.

The raspberry Pi will reboot

You have done the installation, you should see the 3.5’’ LCD display come alive in a few seconds.
pi_186073721
* kree wacht few seconds
Do what you love, love what you do!
pi_186073763
kan niet dat dit gewerkt heeft trouwens :')

Euhm ok downloaden ging ok, wat staat er in je home map nu?
je weet zei nog, stapje voor stapje.

Je bent me nu voor nl haha
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:52:08 #68
58651 crew  murp
murp
pi_186073836
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:49 schreef kree het volgende:
kan niet dat dit gewerkt heeft trouwens :')

Euhm ok downloaden ging ok, wat staat er in je home map nu?
crash :D

E: Unable to locate package raspberrypi-kernel
E: No packages found

Ik heb nu weer een fotmelding op mn LCD scherm en putty is vastgelopen en is inactief :')
pi_186073868
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:52 schreef murp het volgende:

[..]

crash :D

E: Unable to locate package raspberrypi-kernel
E: No packages found

Ik heb nu weer een fotmelding op mn LCD scherm en putty is vastgelopen en is inactief :')
euhm ok dus SSH via c omputer kun je nu dus ook vergeten LOL
Do what you love, love what you do!
pi_186073888
Dit is soms nog wel te fixen en dan mag je blij zijn dat je het rechtsreeks hebt. Euhm ff zoeken hoor. had laats zoiets gelijks :)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:54:53 #71
58651 crew  murp
murp
pi_186073902
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:54 schreef kree het volgende:
Dit is soms nog wel te fixen en dan mag je blij zijn dat je het rechtsreeks hebt. Euhm ff zoeken hoor. had laats zoiets gelijks :)
doe rustig aan!
pi_186073973
probeer deze toch even eerst weer

1sudo apt-get update –fix-missing
1sudo dpkg –configure -a
1sudo apt-get install -f
Do what you love, love what you do!
pi_186074028
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:46 schreef murp het volgende:

[..]

neuh, enkel:
[ code verwijderd ]

The raspberry Pi will reboot

You have done the installation, you should see the 3.5’’ LCD display come alive in a few seconds.
Ik snap deze dus ff niet ook?

Waarom kwamen die meldingen, oftewel, wat deed je daarvoor dus na wget en voor dit?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:02:55 #74
58651 crew  murp
murp
pi_186074072
oh, de terminal is ook terminaal.
Ik moet nu weer eerst Volumio op de SD kaart zetten :D
pi_186074113
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:02 schreef murp het volgende:
oh, de terminal is ook terminaal.
Ik moet nu weer eerst Volumio op de SD kaart zetten :D
lol nouja soms is dat uiteindelijk de makkelijkste oplossing wel.

Efff opnieuw SD kaartje burnen en dan poging twee. Je weet er nu al iets meer van toch?
Do what you love, love what you do!
pi_186074170
Niet dat je slecht erin bent hoor ofzo, ik heb 100x opnieuw gestart met linux en nog weet ik het meeste niet :')
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:10:46 #77
58651 crew  murp
murp
pi_186074252
hier was ie aan het downloaden
quote:
volumio@volumio:/$ cd download
volumio@volumio:/download$ sudo wget http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
[sudo] password for volumio:
converted 'http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz' (ANSI_X3.4-1968) -> 'http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz' (UTF-8)
--2019-04-06 19:25:00-- http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
Resolving kedei.net (kedei.net)... 47.52.1.82
Connecting to kedei.net (kedei.net)|47.52.1.82|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 121436682 (116M) [application/x-gzip]
Saving to: 'LCD_show_v6_1_3.tar.gz'
Na het downloaden op LS geklikt en zag het gedownloade staan. (verder niets gedaan)

quote:
tar xzvf LCD*.tar.gz *op enter gedrukt
cd LCD_show_v6_1_3 *op enter gedrukt
./LCD35_v *op enter gedrukt
vroeg toen om een wachtwoord, leek het wachtwoord niet te laten zien met ***** Daarna nog 2 maal gedaan en toen crash
quote:
E: Unable to locate package raspberrypi-kernel
E: No packages found
Daarna een auto reboot en geeft ie de foutmelding om mn LCD scherm:
quote:
modprobe: can't change directory tp '4.15.18-v7': No such file or directory
mount: mounting /dev/loop0 on /mnt/static failed: No such device
cat: can't open '/mnt/static/etc/os-release': No such file or directory
mount: mounting overlay on /mnt/ext/union failed: No such device
mount: mounting /mnt/static on /mnt/ext/union/static failed: Invalid arguments
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:11:59 #78
58651 crew  murp
murp
pi_186074288
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:07 schreef kree het volgende:
Niet dat je slecht erin bent hoor ofzo, ik heb 100x opnieuw gestart met linux en nog weet ik het meeste niet :')
Ik begin ook gelijk met een gekkie distro, rasbian had ik trouwens wel snel werkend op mn LCD :7
pi_186074422
ja wellicht beter om die dan te installeren, volumio kun je daarna toevoegen denk ik?
Do what you love, love what you do!
pi_186074599
sowieso kan daar alles ook wel mee? Met wat dingen installeren

Maar zou dan eerst Operating system ok hebben + display en dan vanaf daar doorkijken wat je er verder op kunt zetten

Leuk he linux whahaha
Do what you love, love what you do!
pi_186074698
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:10 schreef murp het volgende:
hier was ie aan het downloaden
[..]

Na het downloaden op LS geklikt en zag het gedownloade staan. (verder niets gedaan)
[..]

vroeg toen om een wachtwoord, leek het wachtwoord niet te laten zien met ***** Daarna nog 2 maal gedaan en toen crash
[..]

Daarna een auto reboot en geeft ie de foutmelding om mn LCD scherm:
[..]

euhm hier klopt iets niet aan?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:31:01 #82
58651 crew  murp
murp
pi_186074715
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:18 schreef kree het volgende:
ja wellicht beter om die dan te installeren, volumio kun je daarna toevoegen denk ik?
Volumio is een image die ik op een sdkaart moet branden. Maar misschien kan ik het wel doen nadat ik beeld heb op de LCD... Keuzes keuzes
pi_186074799
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:31 schreef murp het volgende:

[..]

Volumio is een image die ik op een sdkaart moet branden. Maar misschien kan ik het wel doen nadat ik beeld heb op de LCD... Keuzes keuzes
ja heb ff snel gezocht voor je, maar blijkt een aardig specifiek pakket te zijn. volgens mij kun je het ook niet installeren daarna met apt-get

Maargoed er zijn veel manieren om zoiets te doen. Hangt er een beetje vanaf met wat je er nu precies mee wil?

OSMC heeft een ok pakket die ook wel DNLA kan afspelen enzo. Geen idee of het met display werkt verder
Do what you love, love what you do!
pi_186074878
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:31 schreef murp het volgende:

[..]

Volumio is een image die ik op een sdkaart moet branden. Maar misschien kan ik het wel doen nadat ik beeld heb op de LCD... Keuzes keuzes
nee dat kan niet heeej haha.

1x image sd kaartje maken en dan staat het erop. Enige andere is pakketen los installeren. Maar dan kun je beter beginnen met bv raspbian light ofzo
Do what you love, love what you do!
pi_186074922
maaaargoed ik heb er ook maar beperkte kennis van. we zouden eens onze vrienden in het linux topic kunnen vragen?
Do what you love, love what you do!
pi_186074968
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:10 schreef murp het volgende:
./LCD35_v *op enter gedrukt

het gaat hier iig fout dus

./LCD35_v
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:42:25 #87
58651 crew  murp
murp
pi_186074973
ik ben zon oude buizenradio aan het opknappen en ik wil er een mediacentertje in bouwen. Alleen volumio zonder LCD zou goed zijn, maar ik weet dat het kan dus dan wil ik het ook. Ik bouw er ook nog en arduino in zodat ik met wat lampjes kan spelen en misschien de zenderzoek rode stokje van links naar rechts laat bewegen oid.

Het gaat om onderstaand model:
pi_186075024
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:42 schreef murp het volgende:
ik ben zon oude buizenradio aan het opknappen en ik wil er een mediacentertje in bouwen. Alleen volumio zonder LCD zou goed zijn, maar ik weet dat het kan dus dan wil ik het ook. Ik bouw er ook nog en arduino in zodat ik met wat lampjes kan spelen en misschien de zenderzoek rode stokje van links naar rechts laat bewegen oid.

Het gaat om onderstaand model:
[ afbeelding ]
sowieso leuk projectje?

Maar er staat hier ook nog wel meer op het forum van rpi hoor.
Ik kan je niet precies helpen nu want heb geen idee wat er in het scriptje gebeurt die je uitvoerd dus. Daarna crash
Do what you love, love what you do!
pi_186075036
vraag me af of je die niet mss met sudo had moeten uitvoeren?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:46:09 #90
58651 crew  murp
murp
pi_186075060
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:44 schreef kree het volgende:

[..]

sowieso leuk projectje?

Maar er staat hier ook nog wel meer op het forum van rpi hoor.
Ik kan je niet precies helpen nu want heb geen idee wat er in het scriptje gebeurt die je uitvoerd dus. Daarna crash
Gelukkig worden de berichten niet verwijderd, dus zal er ooit wel een oplossing voor komen :D
Ik dacht eerder dat de LCD stuk was, maar dat bleek dus niet het geval :D
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:46:47 #91
58651 crew  murp
murp
pi_186075075
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:45 schreef kree het volgende:
vraag me af of je die niet mss met sudo had moeten uitvoeren?
Hier staat ook bijna alle uitleg
http://kookye.com/2016/09(...)for-raspbian-jessie/
pi_186075164
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:46 schreef murp het volgende:

[..]

Hier staat ook bijna alle uitleg
http://kookye.com/2016/09(...)for-raspbian-jessie/
het ziet er simpel genoeg uit, lol maargoed altijd dit met linux.

Start dat ding nog op of kun je er iets mee nog? ssh of gewoon keyboard.
Of is ie nu helemaal fucked whahaha
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:51:38 #93
58651 crew  murp
murp
pi_186075194
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:50 schreef kree het volgende:

[..]

het ziet er simpel genoeg uit, lol maargoed altijd dit met linux.

Start dat ding nog op of kun je er iets mee nog? ssh of gewoon keyboard.
Of is ie nu helemaal fucked whahaha
Ik heb net volumio erop gezet. in de rasp gegooit. ipfinder op de pc gebruikt en nu is ie geconnect met Putty. Dat lukt nu *O*
pi_186075219
maaaaaaar volumio? dat is een apparte image natuurlijk?
Daar zal het probleem wel inzitten met display, is dat sowieso wel dezelfde versie jessie?
Do what you love, love what you do!
pi_186075240
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:51 schreef murp het volgende:

[..]

Ik heb net volumio erop gezet. in de rasp gegooit. ipfinder op de pc gebruikt en nu is ie geconnect met Putty. Dat lukt nu *O*
wow dat deed je snel :) werkt het nu dan wel met display?
Do what you love, love what you do!
pi_186075270
of laat ik het zo zeggen, wat werkt nu wel :P
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:55:02 #97
58651 crew  murp
murp
pi_186075276
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:53 schreef kree het volgende:

[..]

wow dat deed je snel :) werkt het nu dan wel met display?
Nee, ik heb de drivers nog niet gedownload of iets. Misschien moet ik maar xbmc eropzetten of iets dergelijks. Ik ben nog een beetje aan het nadenken :')
pi_186075307
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:55 schreef murp het volgende:

[..]

Nee, ik heb de drivers nog niet gedownload of iets. Misschien moet ik maar xbmc eropzetten of iets dergelijks. Ik ben nog een beetje aan het nadenken :')
als je xbmc wil dan kun je beter de OSMC image gebruiken....

Jaja ervaring hier. die doet het op mijn andere rpi :)
Do what you love, love what you do!
pi_186075339
maar is wel leuk dit, wat doet het nu op je rpi? en wat voor operating system?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 22:59:59 #100
58651 crew  murp
murp
pi_186075403
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:57 schreef kree het volgende:
maar is wel leuk dit, wat doet het nu op je rpi? en wat voor operating system?
ik heb van de week de rpi binnen gekregen :D
Voor de rest nog nooit ervaring mee gehad of uberhaupt in mn handen gehad :7
pi_186075567
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:59 schreef murp het volgende:

[..]

ik heb van de week de rpi binnen gekregen :D
Voor de rest nog nooit ervaring mee gehad of uberhaupt in mn handen gehad :7
tis je moet dat ding zien als hobby projectje ;) het is gewoon leuk om te leren en je kunt er ook best veel mee.

Voor de mensen die gewoon iets willen hebben wat werkt en gelijk, is dit niks ;)
Do what you love, love what you do!
pi_186075874
genoeg linux denk even voor vanavond ;)
Do what you love, love what you do!
pi_186075988
Ik ben wel voor de volgende OP titel. We zijn met de terminal helemaal terminaal

Maargoed we klooien wel ff door, vindt dit soort dingen niet erg om te helpen, leer er zelf ook weer van
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 23:51:20 #104
58651 crew  murp
murp
pi_186076302
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 23:24 schreef kree het volgende:
genoeg linux denk even voor vanavond ;)
nog even proberen
1wget  -P /driver/ http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz
Ik zie nu wel dat ie het in een mapje download :)
pi_186076504
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 23:51 schreef murp het volgende:

[..]

nog even proberen
[ code verwijderd ]

Ik zie nu wel dat ie het in een mapje download :)
poging wagen is altijd goed toch ;) het ergste wat kan gebeuren is weer sd kaartje opnieuw maken :)
Do what you love, love what you do!
pi_186076584
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 23:51 schreef murp het volgende:

[..]

nog even proberen
[ code verwijderd ]

Ik zie nu wel dat ie het in een mapje download :)
ja dat is die -p optie opzich gebruik ik die niet omdat ik het sowieso al vanuit de home map download. Maar dat maakt niet uit dus. Het gaat volgens mij pas ook fout als je dat script gaat runnen. dus ./filename je kunt die ook nog uitvoeren als sh filename.sh etc
Do what you love, love what you do!
pi_186076689
maargoed ;) volgende poging, voor je het allemaal weer gaat crahsen? kloppen die driver die je hebt wel met operatingsystem?

Verder logjes voor zover je ze krijgt want daar is nog wat op te vinden wss ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:20:54 #108
58651 crew  murp
murp
pi_186076706
1
2
volumio@volumio:~/driver/LCD_show_v6_1_3$ ls
LCD_backup  LCD_hdmi  LCD_restore  backup  hdmi  lcd_35_v
Meer opties!
pi_186076748
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 00:20 schreef murp het volgende:

[ code verwijderd ]

Meer opties!
nee niet voor dat. lol er is maar 1 manier om het uit te vinden nl dat script runnen. Maaaaaar voordat je dat doet en denk nu al dat je weer zo eigenwijs bent om het weer al te proberen? Lees eens goed als er info is ofzo. echt paar lettertjes verkeerd fucked het op
Do what you love, love what you do!
pi_186076777
ik voorspel crash..... ok allemaal inzetten nu? :D

geintje hoor murph
Do what you love, love what you do!
pi_186076827
awh ga dat lullig vinden zowat.

Maar wil wel goede info te geven, logjes en precies wat je deed. Daarmee is het op te lossen nl ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:33:19 #112
58651 crew  murp
murp
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:33:44 #113
58651 crew  murp
murp
pi_186076847
crash?
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:34:07 #115
58651 crew  murp
murp
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:34:47 #116
58651 crew  murp
murp
pi_186076858
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2019 00:33 schreef kree het volgende:
crash?
ja :')

Morgen weer een dag :D
pi_186076865
haha ja sorry moet het eigenlijk niet doen maar moet toch beetje lachen hahahaha
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:36:06 #118
58651 crew  murp
murp
pi_186076876
quote:
10s.gif Op zondag 7 april 2019 00:35 schreef kree het volgende:
haha ja sorry moet het eigenlijk niet doen maar moet toch beetje lachen hahahaha
Geen probleem hoor :D

Misschien dat ik een andere driver moet vinden die wel compitable is met volumio
pi_186076877
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 00:34 schreef murp het volgende:

[..]

ja :')

Morgen weer een dag :D
tuurlijk het kan en moet gewoon werken. we missen iets gewoon wat wss heel simpel is
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:37:07 #120
58651 crew  murp
murp
pi_186076887
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 00:36 schreef kree het volgende:

[..]

tuurlijk het kan en moet gewoon werken. we missen iets gewoon wat wss heel simpel is
Wel blij dat het nog dezelfde melding is, ik word er wel bedreven in zeg zo!
pi_186076890
morgen opnieuw :P
Do what you love, love what you do!
pi_186076917
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 00:37 schreef murp het volgende:

[..]

Wel blij dat het nog dezelfde melding is, ik word er wel bedreven in zeg zo!
ja dat is idd presies dus linux
Je komt er achter door heel veel fouten te maken eerst.

Maar heej ff positief, je weet er nu al een stuk meer van als begin van de avond?
Do what you love, love what you do!
pi_186076993
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 00:36 schreef murp het volgende:

[..]

Geen probleem hoor :D

Misschien dat ik een andere driver moet vinden die wel compitable is met volumio
dit ja denk ;)
Ik heb ook niet echt gelijk de oplossing,, want waarom het nu precies fout gaat weet ik ook niet.

En das serieus he. maak wel geintjes tussendoor maar weet het echt niet. anders had ik het je wel gezegd toch ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:55:10 #124
58651 crew  murp
murp
pi_186077085
Je bent een leuk persoon kree!
pi_186077100
quote:
99s.gif Op zondag 7 april 2019 00:55 schreef murp het volgende:
Je bent een leuk persoon kree!
is wel gezellig zo idd :P nouja bedtijd, dit gaat wel lukken uiteindelijk :P
En lieffffff
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 00:57:59 #126
58651 crew  murp
murp
pi_186077112
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2019 00:57 schreef kree het volgende:

[..]

is wel gezellig zo idd :P nouja bedtijd, dit gaat wel lukken uiteindelijk :P
Ik heb er alle vertrouwen in!
Fijne nachtrust!
pi_186085531
Al weer zin in Murpje ;) @murp
Do what you love, love what you do!
pi_186088044
we gaan ff de linux mensen erbij halen, die weten we mss iets meer van denk?
Do what you love, love what you do!
pi_186088155
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin zondag 7 april 2019 @ 19:14:25 #130
58651 crew  murp
murp
pi_186088587
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 17:05 schreef kree het volgende:
Al weer zin in Murpje ;) @:murp
Ik heb een verjaardag van mijn grote kleine meid gehad. Alweer 7 jaar *O*
  zondag 7 april 2019 @ 19:46:39 #131
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_186089257
Ik heb vluchtig laatste pagina's gelezen, waar gaat het precies mis?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_186090672
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 19:14 schreef murp het volgende:

[..]

Ik heb een verjaardag van mijn grote kleine meid gehad. Alweer 7 jaar *O*
gefeliciteerd :)
Do what you love, love what you do!
pi_186090705
quote:
11s.gif Op zondag 7 april 2019 19:46 schreef Faux. het volgende:
Ik heb vluchtig laatste pagina's gelezen, waar gaat het precies mis?
Murp wil de distro Volumio installeren maar daarbij een display,
Dat lukt dus niet

althans even niet met onze samen beperkte kennis :P
het gaat fout in het scriptje van de display driver voor zover ik weet. Maaar punt dus hoe krijg je die wel werkend :)

Mss even handig.
SSH werkt
Distro werkt

Probleem display driver dus, voor de rest moet je even specifiek vragen denk.
Het is en blijft een experimenteer ding nog. Maar we gaan murp ff helpen
Do what you love, love what you do!
pi_186090794
quote:
2s.gif Op zondag 7 april 2019 19:14 schreef murp het volgende:

[..]

Ik heb een verjaardag van mijn grote kleine meid gehad. Alweer 7 jaar *O*
Gefeliciteerd ouwe dibbes. w/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186090838
gisteravond was humor trouwens, zag die crash nl al aan komen :')

Hahaha maargoed beetje proberen he. Ik weet ook de oplossing niet.
Dus vandaar mss iemand met iets meer linux kennis die er wat van weet?
Do what you love, love what you do!
pi_186115393
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2019 20:47 schreef kree het volgende:

[..]

Murp wil de distro Volumio installeren maar daarbij een display,
Dat lukt dus niet

althans even niet met onze samen beperkte kennis :P
het gaat fout in het scriptje van de display driver voor zover ik weet. Maaar punt dus hoe krijg je die wel werkend :)

Mss even handig.
SSH werkt
Distro werkt

Probleem display driver dus, voor de rest moet je even specifiek vragen denk.
Het is en blijft een experimenteer ding nog. Maar we gaan murp ff helpen
belangrijk in deze: welk beeldscherm precies? er zijn nogal wat lcds in omloop
pi_186115441
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:53 schreef mschol het volgende:

[..]

belangrijk in deze: welk beeldscherm precies? er zijn nogal wat lcds in omloop
volgens mij het model van die display staat ergens eerder in dit topic.
Do what you love, love what you do!
pi_186130213
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2019 23:51 schreef murp het volgende:

[..]

nog even proberen
[ code verwijderd ]

Ik zie nu wel dat ie het in een mapje download :)
Staat hier het exacte model en typenummer bij van je LCD scherm?

Verder valt het me op dat je volumio distributie Jessie gebruikt, en die drivers zijn voor Stretch (da's één versie hoger van het linux besturingssysteem Debian (Bij een Raspberry Pi noemen ze dit Raspbian, maar het is 99% hetzelfde)).

Als dit drivers zijn die direct in de kernel (zo iets als het hoofdsysteem van linux zeg maar) gepropt moeten worden, dan kan dat misschien flink crashen als het niet de juiste versie is van je driver of besturingssysteem.


Dus of er zouden drivers moeten zijn voor Jessie. Of het hele besturingssysteem moet ge-upgrade worden naar Stretch.

Overigens staat hier ook nog een topic over falende lcd schermen.

Ik gebruik meestal onderstaand script om alles te updaten:

sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade
sudo apt autoremove
sudo apt autoclean

Er is nog een commando, maar die kan gevaarlijk zijn, omdat ie de firmware van de Pi zelf update:

sudo rpi-update

Soms helpt het wel bij display problemen. Ik had een Kodi 18 probleem met RetroPie en heb dat daarmee kunnen oplossen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mr_Belvedere op 10-04-2019 00:31:12 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_186130551
Ik ben er nog voor in allemaal? maargoed moet ook mijn meerderen aangeven als ik het dus niet weet ;)

Eens zien of we wat verder komen nu?
Leer er zelf ook weer van, dus prima :)
Do what you love, love what you do!
pi_186130906
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:58 schreef kree het volgende:

[..]

volgens mij het model van die display staat ergens eerder in dit topic.
hmm, een kedei; ik heb hier de conconcurrent (waveshare) en die werkte op raspbian in 1x,dus dan kan ik ook niks testen ofzo
pi_186134403
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 02:34 schreef mschol het volgende:

[..]

hmm, een kedei; ik heb hier de conconcurrent (waveshare) en die werkte op raspbian in 1x,dus dan kan ik ook niks testen ofzo
De (goedkopere) Kedei schijnt nogal bagger te zijn....
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_186135006
het schijnt dus wel te werken op raspbian. Dus ik gok dat er wat zit in die volumio distro in combinatie met de drivers van het display.

Dat de hele handel totaal ook echt crashed met het uitvoeren van dat script is ook nog wel merkwaardig.

Wellicht en gok ik beetje, is het wel iets met waarop volumio draait. jessie of stretch. Maar pure gok even.
Wellicht is het nog wel handig om de inhoud van dat driver scriptje eens te bekijken?

Maar we wachten ff op Murp ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 10-04-2019 11:59:35 ]
Do what you love, love what you do!
pi_186136054
Mijn PI draait nu als een pi hole! *O* (doet die tenminste iets nuttigs). :9
Redacted
pi_187699224
iemand al de nieuwe pi gehaald? :P
Redacted
pi_187699316
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 15:21 schreef cablegunmaster het volgende:
iemand al de nieuwe pi gehaald? :P
Ja
pi_187699671
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 15:21 schreef cablegunmaster het volgende:
iemand al de nieuwe pi gehaald? :P
Ik wist niet eens dat er al een 4de versie was :o

Jammer dat het geen SATA poort heeft. Je kunt natuurlijk USB-3 gebruiken en dat zal vast even snel zijn, maar heb toch liever native SATA.
pi_187702818
quote:
3s.gif Op maandag 1 juli 2019 15:52 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat er al een 4de versie was :o

Jammer dat het geen SATA poort heeft. Je kunt natuurlijk USB-3 gebruiken en dat zal vast even snel zijn, maar heb toch liever native SATA.
Dan ben je beter af met een oDroid Hc2.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_187703819
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 19:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Dan ben je beter af met een oDroid Hc2.
Mooi ding. Ik heb nu ergens een Banana Pro omdat die een SATA port en een wifi optie heeft. Ik gebruik hem als domoticz servertje, dus gebeurt er veel loggen (niet goed voor geheugen kaartjes) en wifi om hem op een voor mij z-wave netwerkje optimale plek te kunnen leggen.

Alleen is dat ding best oud en software support is er amper nog nadat Bananian er mee gestopt is. (die naam :'))
pi_187705383
quote:
3s.gif Op maandag 1 juli 2019 19:53 schreef devzero het volgende:

[..]

Mooi ding.
Ja, maar je loopt er met oDroids enorm tegenaan dat de gebruikersgroep maar een fractie is van de Pi.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_187705650
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 21:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, maar je loopt er met oDroids enorm tegenaan dat de gebruikersgroep maar een fractie is van de Pi.
Ik denk dat je toch wel een beetje een hacker mentaliteit moet hebben als je aan dat soort bordjes begint. Het kan inderdaad lastig zijn als je iets 'creatiefs' wilt doen.
  dinsdag 2 juli 2019 @ 08:16:06 #151
204633 Fred2
Kritisch
pi_187711128
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 15:21 schreef cablegunmaster het volgende:
iemand al de nieuwe pi gehaald? :P
Scheelde 1 muisklik, tot ik me realiseerde dat mijn Pi3B naast mijn Pi2B en Pine64 ligt te verstoffen.
So we just called him Fred too
pi_187711403
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 08:16 schreef Cothen het volgende:

[..]

Scheelde 1 muisklik, tot ik me realiseerde dat mijn Pi3B naast mijn Pi2B en Pine64 ligt te verstoffen.
_O- oei, dan was het maar goed ook . Als er toch niks mee gedaan wordt wat dan :+
Redacted
pi_187711739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 08:16 schreef Cothen het volgende:

[..]

Scheelde 1 muisklik, tot ik me realiseerde dat mijn Pi3B naast mijn Pi2B en Pine64 ligt te verstoffen.
Daar kun je nog wel een leuk dakboard van maken.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 2 juli 2019 @ 12:14:38 #154
134538 chansadres
Black & White
pi_187713445
Gisteren de 4gb versie binnen gekregen. Nu wachten op de software. Heb hem gekocht voor mijn arkadekast. Ben benieuwd!
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  dinsdag 2 juli 2019 @ 23:45:03 #155
204633 Fred2
Kritisch
pi_187724752
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 09:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Daar kun je nog wel een leuk dakboard van maken.
De Google Nest Hub, Google Home mini en Amazon Echo Dot hier in huis voldoen al ruimschoots in de functie :+
So we just called him Fred too
pi_187727771
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 23:45 schreef Cothen het volgende:

De Google Nest Hub, Google Home mini en Amazon Echo Dot hier in huis voldoen al ruimschoots in de functie :+
Tsja.. Euuh... pihole dan? pivpn ?
Ik weet zo gauw verder geen leuk projectje voor je :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 3 juli 2019 @ 13:19:29 #157
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_187730555
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 09:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Daar kun je nog wel een leuk dakboard van maken.
Als je geld te veel hebt misschien! :o
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_187730627
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:19 schreef Wolve000 het volgende:

Als je geld te veel hebt misschien! :o
Nee joh. Gewoon het gratis account en je eigen pi en lcd monitor. Draait hier al bijna 4 maanden.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_187730698
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:24 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Nee joh. Gewoon het gratis account en je eigen pi en lcd monitor. Draait hier al bijna 4 maanden.
Ook even snel gekeken gister, ziet er cool uit maar mij viel de prijs ook als eerste op. ;')

Voor project ideetjes.. Er staan er een hoop op het officiële rpi forum :)
Do what you love, love what you do!
pi_187747204
Hallo luitjes!

Ik vond dus eergisteren een Raspberry PI in mijn kast en heb besloten dat ik er een arcade kast van wil maken. Je hoort wel eens dat mensen twee linker handen hebben als het gaat om het zelfbouwen van dingen, dus voor de kast heb ik geregeld dat papa het houtwerk doet (samen met mij) *O*

Verder hou ik me bezig met het technische gedeelte van het project. Dus ben eens gaan googlen naar de dingen die je allemaal nodig hebt. Ik heb al een PI en heb ook nog wel een monitor liggen. Het komt dus vooral neer op de knoppen / muntjes ingang. En daar heb ik dan ook direct een vraag over.

Op verschillende videos/websites wordt gerefereerd naar dit dingetje: de IPAC 2



Maar, ik zag ook dit setje op Amazon.com:



https://www.amazon.com/EG(...)pberry/dp/B0719HTFMT

Ik vraag me vooral af waar die twee groene plaatjes voor zijn? En heb ik dan die IPAC nog nodig?

Ik had zelf gelezen dat een Coin ingang als "button" geplaatst kan worden op z'n plaatje, en je dan de Coin buttons niet meer nodig hebt. Die wilde ik dan omtoveren naar "Admin" buttons, waardoor je dus niet hoeft te betalen of in het hoofdmenu kan komen.

Verder ben ik benieuwd naar anderen op FOK! die een soortgelijk projectje hebben gedaan en tips/tricks kunnen geven die vaak over het hoofd worden gezien.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:58:56 #161
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_187747715
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:13 schreef MilkTea het volgende:
Ik vraag me vooral af waar die twee groene plaatjes voor zijn? En heb ik dan die IPAC nog nodig?
Het lijkt erop dat dat de encoders zijn, m.a.w.: Hier sluit je alle knoppen op aan, en de encoder sluit je dan aan op je Pi, die 'm herkend als keyboard/joystick.

Functioneel is dat dus hetzelfde als de IPAC2 erboven. (maar dan minder uitgebreid, zo lijkt het).
nee, jij dan!
pi_187747771
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:13 schreef MilkTea het volgende:
Hallo luitjes!

Ik vond dus eergisteren een Raspberry PI in mijn kast en heb besloten dat ik er een arcade kast van wil maken. Je hoort wel eens dat mensen twee linker handen hebben als het gaat om het zelfbouwen van dingen, dus voor de kast heb ik geregeld dat papa het houtwerk doet (samen met mij) *O*

Verder hou ik me bezig met het technische gedeelte van het project. Dus ben eens gaan googlen naar de dingen die je allemaal nodig hebt. Ik heb al een PI en heb ook nog wel een monitor liggen. Het komt dus vooral neer op de knoppen / muntjes ingang. En daar heb ik dan ook direct een vraag over.

Op verschillende videos/websites wordt gerefereerd naar dit dingetje: de IPAC 2

[ afbeelding ]

Maar, ik zag ook dit setje op Amazon.com:

[ afbeelding ]

https://www.amazon.com/EG(...)pberry/dp/B0719HTFMT

Ik vraag me vooral af waar die twee groene plaatjes voor zijn? En heb ik dan die IPAC nog nodig?

Ik had zelf gelezen dat een Coin ingang als "button" geplaatst kan worden op z'n plaatje, en je dan de Coin buttons niet meer nodig hebt. Die wilde ik dan omtoveren naar "Admin" buttons, waardoor je dus niet hoeft te betalen of in het hoofdmenu kan komen.

Verder ben ik benieuwd naar anderen op FOK! die een soortgelijk projectje hebben gedaan en tips/tricks kunnen geven die vaak over het hoofd worden gezien.
Cool project, ok ff meedenken, zoals ik het zie op het plaatje lijken me dat toch echt gewoon USB poorten B type.

Geen idee waar die voor nodig zijn. Die knopjes kunnen met wat weerstanden etc wel op het Digitaal analoog converter ding wat je als eerste noemde.

Vergis je er niet in, tis nog wel een aardig ding, maar niet onwijs niet te doen ook wel :)

Gewoon vragen verder, past prima in dit topic hier, en anders is er nog ergens het linux topic verderop. Maar zou het eerst ff uitvogelen qua schakeling al daarvoor :)

Succes man leuk project!
Do what you love, love what you do!
pi_187747801
Kan trouwens allemaal wat je denkt en wil, uiteindelijk gaat het er om om op een ingang een laag/hoog signaal te krijgen. op wat voor manier dat extern gaat kan natuurlijk zoals je wil.
Do what you love, love what you do!
pi_187748673
Oke, dat wordt dus even goed kijken hoeveel knoppen er aangesloten kunnen worden. Aangezien ik ook knoppen wil hebben voor Volume en menu, deze moeten dan ook bij de bordjes op.

Het liefst koop ik wel z'n setje, want veel duurder dan losse knoppen e.d. is hij niet en deze komt helemaal met voorgefabriceerde kabels.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 11:06 schreef kree het volgende:
Kan trouwens allemaal wat je denkt en wil, uiteindelijk gaat het er om om op een ingang een laag/hoog signaal te krijgen. op wat voor manier dat extern gaat kan natuurlijk zoals je wil.
Ik had inderdaad al gelezen dat dat op deze manier werkt. Ik vroeg me vooral af of deze bordjes hetzelfde zijn als de IPAC die vaak genoemd wordt.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_187749223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 12:09 schreef MilkTea het volgende:
Oke, dat wordt dus even goed kijken hoeveel knoppen er aangesloten kunnen worden. Aangezien ik ook knoppen wil hebben voor Volume en menu, deze moeten dan ook bij de bordjes op.

Het liefst koop ik wel z'n setje, want veel duurder dan losse knoppen e.d. is hij niet en deze komt helemaal met voorgefabriceerde kabels.
[..]

Ik had inderdaad al gelezen dat dat op deze manier werkt. Ik vroeg me vooral af of deze bordjes hetzelfde zijn als de IPAC die vaak genoemd wordt.
Ja klopt idd, euhm ik moet dat ff zoeken over die IPAC die je noemt, want nou niet direct dat er bij mij een belletje gaat rinkelen, maar kom ik nog even op terug.
Do what you love, love what you do!
pi_187749267
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:13 schreef MilkTea het volgende:
Hallo luitjes!

Ik vond dus eergisteren een Raspberry PI in mijn kast en heb besloten dat ik er een arcade kast van wil maken. Je hoort wel eens dat mensen twee linker handen hebben als het gaat om het zelfbouwen van dingen, dus voor de kast heb ik geregeld dat papa het houtwerk doet (samen met mij) *O*

Verder hou ik me bezig met het technische gedeelte van het project. Dus ben eens gaan googlen naar de dingen die je allemaal nodig hebt. Ik heb al een PI en heb ook nog wel een monitor liggen. Het komt dus vooral neer op de knoppen / muntjes ingang. En daar heb ik dan ook direct een vraag over.

Op verschillende videos/websites wordt gerefereerd naar dit dingetje: de IPAC 2

[ afbeelding ]

Maar, ik zag ook dit setje op Amazon.com:

[ afbeelding ]

https://www.amazon.com/EG(...)pberry/dp/B0719HTFMT

Ik vraag me vooral af waar die twee groene plaatjes voor zijn? En heb ik dan die IPAC nog nodig?

Ik had zelf gelezen dat een Coin ingang als "button" geplaatst kan worden op z'n plaatje, en je dan de Coin buttons niet meer nodig hebt. Die wilde ik dan omtoveren naar "Admin" buttons, waardoor je dus niet hoeft te betalen of in het hoofdmenu kan komen.

Verder ben ik benieuwd naar anderen op FOK! die een soortgelijk projectje hebben gedaan en tips/tricks kunnen geven die vaak over het hoofd worden gezien.
Coolblue heeft er een filmpje van dat ze een arcade kast maken van een rpi.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187749283
Ok hier staat er meer over?

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=152438

sowieso op dat forum is wel veel te vinden en te vragen icm met rpi.

Maar ok we kunnen hier vast ook nog wel helpen.
Doe eens lijstje met onderdelen gewoon wat je in gedachten had ofzo? of simpel schemaatje?

Leuk wel voor het topic :)
Ik kan je iets helpen met elektro en interface, voor het programmeer stuk is wel ander verhaal, weet er wel wat van maar niet onwijs veel.

^O^
Do what you love, love what you do!
pi_187749327
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Coolblue heeft er een filmpje van dat ze een arcade kast maken van een rpi.
en dan zet je niet ff het linkje erbij??? :P
Do what you love, love what you do!
pi_187749359


Zelf hier mee bezig voor studie, met een rpi3b+ als hart.

Moet een krat herkennen en de camera op de juiste hoogte brengen voor die hoogte krat. (o.a.)

Nu nog wat traag omdat er een niet zo sterke nema17 stepper motor op zit. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187749368
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:04 schreef kree het volgende:

[..]

en dan zet je niet ff het linkje erbij??? :P
Ja is paar weken terug dat die voorbij kwam moet die even op hun kanaal kijken dat lukt hem vast. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187749439
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja is paar weken terug dat die voorbij kwam moet die even op hun kanaal kijken dat lukt hem vast. ;)
Ja nou denk dat het best verstandig is om ff met een soort kit te beginnen en daarna nog wat aanpassen, helemaal zelf opbouwen enzo is nog best vrij lastig.

Paar modificaties eraan kunnen we vast wel bij helpen denk.
Maar moet ie ff schemaatjes enzo posten want ik ga op blank nu iig even met IPAC gebeuren?
Do what you love, love what you do!
pi_187749606
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:

Zelf hier mee bezig voor studie, met een rpi3b+ als hart.

Moet een krat herkennen en de camera op de juiste hoogte brengen voor die hoogte krat. (o.a.)

Nu nog wat traag omdat er een niet zo sterke nema17 stepper motor op zit. :P
haha mooi, gehehe ok zie nog niet heel veel gebeuren in dat filmpje. Hmms ok weet niet of ik dit wel moet zeggen, maar voor HBO project nog keertje moesten we ook wat maken.

Euhm allemaal geen tijd voor veels te druk met zuipen in de soos daar. Kon toen nog wel enzo.

Maar toen hebben we soort kant en klaar kitje besteld voor soort lopend robot ding uit china en het daarna nageamaakt op amateur niveau met wat er beschikbaar was ipv het gewoon simpel in elkaar te zetten, met voldoende mee weg gekomen trouwens, werkte op zonne energie ok niet genoeg, bouwlamp van 1500W van werk heeft nog iets meegeholpen :')

hahaha maargoed, ok alleen propedeuse heb ik gehaald trouwens dat terzijde gehehehe
Niet daardoor trouwens, maar wiskunde faal vooral en nog wat persoonlijke dingen maar ok.

Ontopic weer.

Leuk idee is het sowieso :P van beide btw
Do what you love, love what you do!
pi_187749746
ok wacht ff, die IPAC is dat eerste ding en niet die twee die USB poorten geven in het laatste plaatje.

Dat is weer een ding die je moet programmeren dus al dan niet via een standaard iets want microcontroller opzich wel

En dan rpi nog.
https://www.ultimarc.com/ipac1.html
Do what you love, love what you do!
pi_187749825
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Coolblue heeft er een filmpje van dat ze een arcade kast maken van een rpi.
Nog niet gezien, ik had zelf "i like to make stuff" gezien op youtube, en nog want andere kleinere filmpjes.

https://www.youtube.com/p(...)7LK-tl8A8u1XYQKeuFri heb ik de eerste 5 filmpjes bekeken.

Opzich ben ik niet heel bang voor het "programmeer" gedeelte. Ik heb eerder met de raspberry gewerkt en heb dat toen ook gewoon aan de praat weten te krijgen. Op het elektra deel en de hardware zit ik wat minder zelfverzekerd in, ben bang dat ik verkeerde onderdelen bestel/koop en dat ik dan 2x zoveel geld kwijt bent.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:01 schreef kree het volgende:
Ok hier staat er meer over?

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=152438

sowieso op dat forum is wel veel te vinden en te vragen icm met rpi.

Maar ok we kunnen hier vast ook nog wel helpen.
Doe eens lijstje met onderdelen gewoon wat je in gedachten had ofzo? of simpel schemaatje?

Leuk wel voor het topic :)
Ik kan je iets helpen met elektro en interface, voor het programmeer stuk is wel ander verhaal, weet er wel wat van maar niet onwijs veel.

^O^
Ik ga daar eens rondkijken, binnenkort komt er ook een lijstje met de onderdelen!
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_187749888
Ok wat ik er van begrijp even hoor want niet diep doorgezocht erin

Dit een kit voor een besturing (jouw linkje dus vanaf)
https://www.amazon.com/EG(...)TFMT#customerReviews

Dat moet je dan dus nog koppelen aan rpi enzo, dat kan blijkbaar Retropi is wel bekend etc. Maar er zit nog een stukje tussen dus.

Kan geen kwaad dat goed te hebben maar dan moet je dat koppelen nog wel. Kan zo te zien wel op het eerste gezicht. Mooi project dit.
Do what you love, love what you do!
pi_187749995
owh beetje op elektro gebied kan ik nog wel helpen hoor. want ik ben niet zo thuis in het heel programmeren gebeuren :P

Maar met kant en klaar kit kan weinig mis gaan, want dat is wat je nu eerder noemde, niet hoe dat dan weer aan een rpi te krijgen, gaat wss vanaf dat board weer via bus (of usb dus) systeem ofzo?

Maar ok die mag jij uitzoeken hahahahaha
Gewoon posten updates vragen weet ik veel, allemaal goed, als ik denk dat ik kan helpen dan zeg ik het wel :)
Do what you love, love what you do!
pi_187750923
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:20 schreef kree het volgende:

[..]

haha mooi, gehehe ok zie nog niet heel veel gebeuren in dat filmpje. Hmms ok weet niet of ik dit wel moet zeggen, maar voor HBO project nog keertje moesten we ook wat maken.

Euhm allemaal geen tijd voor veels te druk met zuipen in de soos daar. Kon toen nog wel enzo.

Maar toen hebben we soort kant en klaar kitje besteld voor soort lopend robot ding uit china en het daarna nageamaakt op amateur niveau met wat er beschikbaar was ipv het gewoon simpel in elkaar te zetten, met voldoende mee weg gekomen trouwens, werkte op zonne energie ok niet genoeg, bouwlamp van 1500W van werk heeft nog iets meegeholpen :')

hahaha maargoed, ok alleen propedeuse heb ik gehaald trouwens dat terzijde gehehehe
Niet daardoor trouwens, maar wiskunde faal vooral en nog wat persoonlijke dingen maar ok.

Ontopic weer.

Leuk idee is het sowieso :P van beide btw
Als de krat ervoor komt beweegt de camera omhoog. :P Het werkt maar moet even een krachtigere motor op.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187751104
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als de krat ervoor komt beweegt de camera omhoog. :P Het werkt maar moet even een krachtigere motor op.
haha ja maar de stappen tellende motoren (encoder ring) die ik dan wel weer ken zijn daar niet echt geschikt voor.

Was echt industrie dus, maar ok je kunt ze eens vragen, bel Bege eens in sassenheim geloof ik zit dat. :)
Ze doen krachtstroom 3-fase enzo vooral, maar ok mss eens informeren en kunnen ze je verder helpen wellicht als je nog zoekt?
Do what you love, love what you do!
pi_187751264
Ben ooit nog bij een ander bedrijf geweest en die maakten dingen met "haptic technologie" enzo. voor flight simulatoren, mss is dat een betere optie voor iets wat jij zoekt want dat is heel precies allemaal.
Maar kan me echt onwijs ff de naam niet meer van herinneren zat volgens mij ook in de buurt van sassenheim.
Do what you love, love what you do!
pi_187751325
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:56 schreef kree het volgende:

[..]

haha ja maar de stappen tellende motoren (encoder ring) die ik dan wel weer ken zijn daar niet echt geschikt voor.

Was echt industrie dus, maar ok je kunt ze eens vragen, bel Bege eens in sassenheim geloof ik zit dat. :)
Ze doen krachtstroom 3-fase enzo vooral, maar ok mss eens informeren en kunnen ze je verder helpen wellicht als je nog zoekt?
Komt goed de opdrachtgever heeft nog een nema23 stepper en servo, eerst even die eerste testen die heeft al flink meer vermogen en ik las dat ik ook de sleeptime als een parabolische functie moet maken, ik had die al zo laag als dat die kon maar als die al beweegt kan die nog lager zijn schijnbaar. :P


The more you know
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187751444
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Komt goed de opdrachtgever heeft nog een nema23 stepper en servo, eerst even die eerste testen die heeft al flink meer vermogen en ik las dat ik ook de sleeptime als een parabolische functie moet maken, ik had die al zo laag als dat die kon maar als die al beweegt kan die nog lager zijn schijnbaar. :P

The more you know
Leuk toch, doe er ff wat foto's of filmpjes bij, ik ken dat type niet nl. maar altijd leuk om ff wat te leren zo iig :P

Ik zit meer echt in 3-fase kracht stroom enzo dan, niet met stepper motoren en weet daar ook niet onwijs veel van.

Het kan met 3 fasen hoor ook nog redelijk precies, maar op de mm neuh hahaha
Dus niet wat jij nodig hebt.

Maar vertel gerust verder enzo, hoe stuur je dat aan bv? PWM of hoe?
Succes :)
Do what you love, love what you do!
pi_187751535
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:14 schreef kree het volgende:

[..]

Leuk toch, doe er ff wat foto's of filmpjes bij, ik ken dat type niet nl. maar altijd leuk om ff wat te leren zo iig :P

Ik zit meer echt in 3-fase kracht stroom enzo dan, niet met stepper motoren en weet daar ook niet onwijs veel van.

Het kan met 3 fasen hoor ook nog redelijk precies, maar op de mm neuh hahaha
Dus niet wat jij nodig hebt.

Maar vertel gerust verder enzo, hoe stuur je dat aan bv? PWM of hoe?
Succes :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187751647
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ha ik volg dit best een stuk. hangt nog af van die rpi natuurlijk en programma.

Maar mocht ik dit echt willen doorgronden dan zou ik documentatie van die L298N moeten zoeken denk :)
Do what you love, love what you do!
pi_187751664
is die rpi niet 3.5V trouwens op die pinnen? weet dit ff niet zeker, of er zit er nog een aparte bij ergens als Vcc denk
Do what you love, love what you do!
pi_187751803
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:27 schreef kree het volgende:

[..]

ha ik volg dit best een stuk. hangt nog af van die rpi natuurlijk en programma.

Maar mocht ik dit echt willen doorgronden dan zou ik documentatie van die L298N moeten zoeken denk :)
Nee daar hoef je weinig voor te weten het is echt eenvoudig. Je hebt 4 GPIO pins op je rpi, en met die 4 pinnen maak je de combinaties die corresponderen met de magneten in de stepper motor. Dus 12 is 2 en 2 is 3. Vervolgens itereer je die combinaties en stuur je naar die combinatie een high signaal terwijl je de rest een low signaal stuurt, dan nog een sleep erbij en je bent er, kan de code hier wil plaatsen anders is python.


Nu alleen nog de sleep time variabel maken. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door FlippingCoin op 04-07-2019 15:47:25 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187751806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:28 schreef kree het volgende:
is die rpi niet 3.5V trouwens op die pinnen? weet dit ff niet zeker, of er zit er nog een aparte bij ergens als Vcc denk
3,3v ja
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187752643
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:39 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee daar hoef je weinig voor te weten het is echt eenvoudig. Je hebt 4 GPIO pins op je rpi, en met die 4 pinnen maak je de combinaties die corresponderen met de magneten in de stepper motor. Dus 12 is 2 en 2 is 3. Vervolgens itereer je die combinaties en stuur je naar die combinatie een high signaal terwijl je de rest een low signaal stuurt, dan nog een sleep erbij en je bent er, kan de code hier wil plaatsen anders is python.

Nu alleen nog de sleep time variabel maken. :P
ha ja t kan niet onwijs simpeler maar dit is beetje uit mijn richting hoewel ik snap het wel hoor.
maar werkt ff anders in industrie met plc etc. Dan kom je meer mijn richting op.

Tis wel een sommige mensen zeggen dan, je doet toch elektro, euh jaaa maar er zit daar nog wel wat verschil in van draadjes aansluiten in huizen of industrie machinebouw of microcontrollers electronica etc. Weet van alles wel wat... haha

Tis in de elektro echt ook weer niet dat je alles weet gelijk, maar daarom is dit mooi wel van programmeren weet ik ook wel weer wat, niet in python maar C(++) dus enzo.
Maar komt allemaal op hetzelfde neer wel.

Tis niet moeilijk, maar je moet wel
weten hoe enzo. Maar ok alles wat ik leer mooi meegenomen iig :)

Maar post maar hoor ff in spoiler vlak ofzo om niet het hele topic ermee te verzieken, maar is altijd leuk om ff naar te kijken wel ;)
Do what you love, love what you do!
pi_187752666
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

3,3v ja
ja klopt ja idd, maar die Vcc was hoger weer dan en zal wel rond USB power 5 nog wat zijn ofzo. Zal het niet om de tiende hangen bij die dingen enzo, maar ok. voor de details he :P
Do what you love, love what you do!
pi_187810043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:01 schreef kree het volgende:
Ok hier staat er meer over?

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=152438

sowieso op dat forum is wel veel te vinden en te vragen icm met rpi.

Maar ok we kunnen hier vast ook nog wel helpen.
Doe eens lijstje met onderdelen gewoon wat je in gedachten had ofzo? of simpel schemaatje?

Leuk wel voor het topic :)
Ik kan je iets helpen met elektro en interface, voor het programmeer stuk is wel ander verhaal, weet er wel wat van maar niet onwijs veel.

^O^
Zoals beloofd lijst met onderdelen:
Het setje op Amazon (of een soortgelijk setje)
https://www.amazon.com/EG(...)pberry/dp/B0719HTFMT - Eventueel nog 2 extra knoppen aan de zijkant voor het flipperen en extra knoppen voor volume. (het aantal verbindingen aan de bordjes kunnen dit aan)

https://www.arcadewinkel.(...)proevers/muntproever 2x een muntproever.

https://www.arcadewinkel.(...)ower-switch-gezekerd Powerswitch voor de achterkant. (ik weet niet precies hoe ik dit moet aansluiten aan de binnenkant.

Zelf heb ik nog een beeldscherm liggen; weet niet precies welke. Die wil ik eerst proberen, mocht dit niet een gewenst resultaat geven opzoek naar een andere.

Rpi heb ik dus nog, eventueel als deze niet genoeg kracht heeft een nieuwe. Pi heb ik inclusief case, officiele Pi stroomkabeldingetje en een SD kaart.

Ik mis nog boxjes, deze gaan waarschijnlijk van de kringloop komen.

Stickers voor zijkanten en voor t controlpanel ga ik denk ik op maat laten bestellen bij MultiCopy. (als mensen nog andere tips hebben ook welkom).

Verder mis ik nog: Artwork. Ik moet ergens een leuke print vinden die erop komt. Zelf dacht ik aan een soort pokemon poster met alle belangrijke figuren van de Arcade tijd.

Alleen dan iets minder druk.

Deze via tweakers gevonden is wel leuk.

Verder nog vooral op zoek hoe ik de voeding van de achterkant zo aansluit dat alles aan/uit gaat wanneer die knop wordt ingedrukt.

Ik begin na de 16e eerst met het zorgen dat de Pi werkt met de software. (op het scherm die ik heb liggen). Zodat ik dat in ieder geval werkend heb. Dan bestel ik de onderdelen en zorg dat dat werkt, om als laatste een kast te ontwerpen.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 juli 2019 @ 23:45:17 #190
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_187839213
Heeft iemand ervaring met een slideshow afspelen via een Pi?
Liefst dat ie fotos in een bepaalde volgorde afspeelt. En dat automatisch begint na het booten.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_187840149
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 23:45 schreef Tokus het volgende:
Heeft iemand ervaring met een slideshow afspelen via een Pi?
Liefst dat ie fotos in een bepaalde volgorde afspeelt. En dat automatisch begint na het booten.
“Raspberry Pi Photo frame” geeft iig wel hits op Google
pi_187840568
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 23:45 schreef Tokus het volgende:
Heeft iemand ervaring met een slideshow afspelen via een Pi?
Liefst dat ie fotos in een bepaalde volgorde afspeelt. En dat automatisch begint na het booten.
Niet helemaal doorgelezen maar dat lijkt op jou idee

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=38&t=228095
Do what you love, love what you do!
pi_187840981
nog wel want ik run mijn rpi headless. Het lijkt dat je daarvoor wel x moet hebben enzo.
Ik doe alles via SSH alleen.

Maar lijkt best een oke optie? Automatisch opstarten zou ook nog wel kunnen via Init.d ofzo

Het is voor mij vooral linux klusje project trouwens omdat ik daar wel wat van wil leren.
Maar heb er twee eentje rpi3 die ik gebruik voor streaming met kodi. of te wel OSMC

Daar doe ik verder weinig mee.
Andere en dat is pi2b volgens mij voor ADSB vliegtuigen op te vangen. Met dongle natuurlijk voor het ontvangen.

Maar leer er nog aardig van wel eigenlijk.

Haha als je geen zin hebt in configureer gedoe en tich keer opzoeken van hoe je iets moet doen. Dan is het niks voor je :)

[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 10-07-2019 03:32:43 ]
Do what you love, love what you do!
pi_187841001
ik fuck die van mij regelmatig op omdat ik dan dingen probeer. Maargoed ff nieuw SD kaartje image en dan weer opnieuw.

Hahaha helft werkt nu ook alweer niet gewoon omdat ik er mee aan het klooien ben geweest. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door kree op 10-07-2019 03:51:43 ]
Do what you love, love what you do!
pi_187845592
quote:
Hm, toch maar wachten op de verbeterde versie dan..
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 juli 2019 @ 22:03:59 #197
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_187853731
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 01:32 schreef kree het volgende:

[..]

Niet helemaal doorgelezen maar dat lijkt op jou idee

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=38&t=228095
bedankt.

maar via een Noobs installatie, krijg je blijkbaar gelijk de optie om Screenly te installeren. En dat is wel zo ongeveer wat ik nodig heb. Hopelijk draait dat ook goed op m'n Pi 2B. Ja, een ouwe. Deze had ik nog liggen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_187949002
Mocht je daar besteld hebben dan kan het misschien wat langer duren ;(

ADDenHaag twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 10:13:18 UPDATE: De brand zou zijn begonnen in een printer in elektronicazaak Kiwi Electronics. Inmiddels komen er dikke rookwolken uit meerdere bedrijfspanden. https://t.co/a3zmsM7W6u reageer retweet
edit: printer = lasersnijder maar dat snapten ze bij het AD niet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')