quote:Op donderdag 4 april 2019 21:13 schreef koemleit het volgende:
Lekker laten liggen, dalijk heeft een splinter in z'n bek met je houten vloer.
Astbest kun je jaren aan likken.quote:Op donderdag 4 april 2019 21:52 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Er zijn wat onderzoeken die hier iets over zeggen. Maar goed..jij eet ook niet meer uit pakjes? Je hebt geen Chinees speelgoed? Etc etc. Zolang die niet dagelijks uren aan de vloer ligt te likken zou ik me weinig zorgen maken. Of hij moet nu al steeds ziek zijn.
Is dat lekker dan?quote:Op donderdag 4 april 2019 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Astbest kun je jaren aan likken.
Dit, en kunst grasmatten gevuld met vermaken autobanden mogen ook gewoon op voetbal velden. Paniek voetbal om nietsquote:Op donderdag 4 april 2019 23:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik ga er vanuit dat je je vloer 'gewoon' in NL hebt gekocht? Dan voldoet de vloer gewoon aan Europese en/of Nederlandse regels en wordt de vloer veilig geacht.
Ja in plastics zitten weekmakers, maar ook die technologie zit niet stil, dus worden voortdurend naar betere (minder schadelijker) weekmakers gezicht.
Als je Googled op "gevaar van product X'" dan vind je altijd wel een aluhoedje die er iets van vind.
Als je er zo bang van bent, zou ik de vloer weghalen.quote:Op donderdag 4 april 2019 21:04 schreef XDo het volgende:
Hallo.
Vier jaar geleden heb ik een PVC vloer uitgezocht en deze laten leggen in mijn nieuwbouwwoning.
Nu, 4 jaar later, lees ik voor het eerst dat PVC vloeren helemaal niet gezond zijn en met allerlei enge ziektes in verband worden gebracht doordat er weekmakers en mogelijk zware metalen in verwerkt worden.
Het is ook nog eens zo dat ik een zoontje van 1.5 jaar oud heb die naar hartelust op deze vloer speelt, kruipt en hangt.
Ik maar me hier toch wel flinke zorgen over. Wat zouden jullie doen ik deze situatie? Vloer vervangen (door een houten)? Ik zou het mezelf nooit vergeven als mn zoontje ziek zou worden hierdoor...
Bron: mens en gezondheid. Niet de beste bron. De mensen die daar tegen geringe vergoeding artikelen voor in elkaar knutselen, baseren zich op schaarse internetbronnen en zijn meestal niet onderlegd in het onderwerp waarover ze schrijven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 07:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Veiligheid
Dat PVC niet altijd even veilig is voor de gezondheid, heeft te maken met de schadelijke grondstoffen die in PVC zijn verwerkt.
Vinylchloride
Al in de jaren zestig hebben onderzoeken aangetoond dat vinylchloride, waaruit PVC wordt gemaakt, kankerverwekkend is en een rol speelt bij het ontstaan van de reumatische ziekte sclerodermie. Door critici wordt beweerd dat de concentratie van vinylchloride in eindproducten zo laag is dat de effecten te verwaarlozen zijn. In voedselverpakkingen en medische artikelen is het zelfs zo laag dat vinylchloride analytisch niet aantoonbaar is.
DEHP
Naast de grondstof vinylchloride bevat veel PVC de weekmaker diethylhexylftalaat, ook wel afgekort met DEHP. Weekmakers worden aan kunststoffen toegevoegd om de elasticiteit te verhogen. In 1980 is door het National Cancer Institute aangetoond dat DEHP tumoren bij knaagdieren konden veroorzaken. Ondanks dit onderzoek is in 1990 DEHP door de EG gekwalificeerd tot een niet-kankerverwekkende weekmaker. Later in 1999 is er uiteindelijk toch besloten om een DEHP en een aantal andere ftalaten in speelgoed en kinderverzorgingsproducten tijdelijk te verbieden. Omdat onderzoek in 2005 genitale abnormaliteiten bij jongens aantoonde is gebruik van de ftalaten sinds deze tijd verboden geworden in speelgoed en kinderverzorgingsproducten.
Dioxine
Naast de gevaren van DEHP en vinylchloride is een gevaar van PVC dat er bij de verbranding dioxine kan vrijkomen. Er is aangetoond dat dioxines al in kleine hoeveelheden veranderingen kunnen veroorzaken in de hormoonhuishouding.
Aanbevelingen
Of PVC een gevaar kan vormen voor de gezondheid is vooral afhankelijk van de toepassing. Voor buizen voor bedrading blijkt PVC een prima materiaal, andere alternatieven hiervoor zouden namelijk meer schade aan mens en milieu kunnen aanrichten. Maar men moet uitkijken met voorwerpen waarmee veelvuldig contact gemaakt wordt, zoals voerbedekkingen of douchegordijnen. Zeker in het geval van kleine kinderen die over een vloerbedekking kruipen kan het een gevaar voor de gezondheid opleveren. Bij kleine kinderen is het ook aan te bevelen om speelgoed en drinkflesjes of bekers te controleren. Het mag dan wel al enige tijd verboden zijn om DEHP toe te voegen aan deze producten, toch is er nog tweedehands speelgoed op de markt die deze weekmakers bevatten. Daarbij kan voor deze groep PVC zonder DEHP toch ook andere gevaarlijke ftalaten en dioxines bevatten. Verder is het aan te bevelen om opblaasbare artikelen zoals zwambadjes van een ander materiaal te kopen. Let ook bij verpakkingsmateriaal van voedsel goed op de materiaalsoort. In het geval van PVC zouden namelijk de weekmakers kunnen migreren in de voedingsmiddelen.
Of wat te denken van radongas onder de vloer...quote:Op vrijdag 5 april 2019 08:39 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Als je er zo bang van bent, zou ik de vloer weghalen.
Maar waar is je ondervloer van gemaakt? Beton? Zitten ook schadelijke stoffen in. En de lak op de houten vloer, is die niet schadelijk?
Ik denk werkelijk dat je het veel te veel overdenkt. Je zou niet meer kunnen leven als je je overal drukt om maakt.
Gaat je kind naar buiten? Hoe zit het met huidkanker door zonlicht?
Dat dus. Dan zeg je het nog netjesquote:Op vrijdag 5 april 2019 09:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bron: mens en gezondheid. Niet de beste bron. De mensen die daar tegen geringe vergoeding artikelen voor in elkaar knutselen, baseren zich op schaarse internetbronnen en zijn meestal niet onderlegd in het onderwerp waarover ze schrijven.
Precies!quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Of wat te denken van radongas onder de vloer...
Dat hele artikel raakt kant noch wal manquote:Op vrijdag 5 april 2019 09:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Of wat te denken van radongas onder de vloer...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |