abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185997316
Graag vraag ik jullie hulp bij onderstaande.

Wij hebben door een hovenier een tuinontwerp en offerte laten maken.
We zijn tevreden over het ontwerp.

Met betrekking tot het ontwerp: ik heb zelf een check gedaan, en daarbij twee fouten gevonden (prijs van de tegels fout, flink in ons nadeel, en veel te veel opsluitband gerekend). Deze fouten zijn inmiddels gecorrigeerd.

Ook ben ik verder op zoek gegaan.
- prijs opgezocht van een afvalcontainer
- prijs opgezocht van gemiddelde beplanting
- prijsindicatie gezocht voor het "leeghalen" van de tuin
- etc

Het volgende valt me op
- traceerbare prijzen (onderdelen van verlichting etc) zijn identiek als op internet
- andere prijzen (arbeidloon voor leeghalen van tuin, afvalcontainer, aanleggen bestrating) liggen zo'n 10 tot 25 % boven de bedragen die genoemd op diverse website als normale bedragen voor een tuin.
- ik vind de kosten in de voortuin relatief hoog (als ik de vierkante meters vergelijk met de achtertuin)

Nu heb ik geen ervaring met de kosten van tuinaanleg, en daardoor kan de hovenier me veel wijsmaken.....

Nu heb ik meerdere topics gezien waarbij er goed advies gegeven wordt over (kosten en aangeboden offertes) van electrische installaties, dus ik dacht, laat ik de vraag ook eens wagen voor een tuin!!

Is er iemand die het leuk vind om naar de offertes en het ontwerp te kijken en die kan inschatten of gevraagde bedragen "normaal" zijn? Of dat er wel met een erg grote winstmarge wordt gerekend, en dat ik dus flink aan het onderhandelen moet?

Voortuin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Achtertuin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben benieuwd of iemand het leuk vind om te helpen en welke reacties er komen,

bedankt alvast!!

[ Bericht 5% gewijzigd door winterapfel op 02-04-2019 21:15:31 ]
  Moderator dinsdag 2 april 2019 @ 20:51:01 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185997613
In K&W ga je denk ik meer succes hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_185997663
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:51 schreef derLudolf het volgende:
In K&W ga je denk ik meer succes hebben.
^O^ Top, bedankt!
pi_185998336
Die planten zijn veel en veel te duur.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:38:29 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185998587
Eerste dat mij opvalt: Comic Sans. Ook de rest van de tekening maakt geen professionele indruk. Dit is geen tuinarchitect. Hovenier mag je dan hopen maar die zou ik niet laten ontwerpen.

Beste kun je een ander ook een offerte laten maken en dan het verschil bekijken.

En bij deze hovenier zou je zijn "portfolio" kunnen bekijken, de tuinen die hij eerder heeft ontworpen/aangelegd. Als het ondanks alles wel een heel goede is (geen verzakkingen, plassen, scheve zooi en zo) dan kun je de meerprijs nemen.
pi_185998618
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:25 schreef halfway het volgende:
Die planten zijn veel en veel te duur.
Kun je dat aan me uitleggen? Hoe onderbouw ik dat in de onderhandelingen, zonder dat ik straks allemaal miniplantjes van 2 cm hoog krijg...?
  Moderator dinsdag 2 april 2019 @ 21:41:16 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185998655
Planten kúnnen duur zijn, maar ik ga er vanuit dat het al volwassen planten zijn? Ik heb mijn beplanting toentertijd gewoon zelf gedaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_186000553
Wat wij hebben gedaan is het volgende. Wij hebben bij een ( goede) leverancier van tuin bestrating een ontwerp voor bestrating laten maken( gratis) en hun tegels/ stenen afgenomen. Dit hebben wij door een stratenmaker laten leggen in zijn vrije tijd😉. Vervolgens zijn wij met de tekening en foto's naar een goed tuincentrum gegaan en de eigenaar heeft een beplantings plant gemaakt (ook gratis). De planten daar afgenomen. De planten/ bomen hebben we zelf geplaatst. Kostenbesparingen enorm...
  woensdag 3 april 2019 @ 03:33:09 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186002969
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:39 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Kun je dat aan me uitleggen? Hoe onderbouw ik dat in de onderhandelingen, zonder dat ik straks allemaal miniplantjes van 2 cm hoog krijg...?
Laat eerst eens een lijst maken van wat voor planten er komen en laat een tekening/impressie maken van hoe het eruit gaat zien. Géén plattegrond.
  woensdag 3 april 2019 @ 09:36:40 #10
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_186004805
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:38 schreef Lunatiek het volgende:
Eerste dat mij opvalt: Comic Sans.
Er is nergens in die afbeeldingen comic sans te bekennen :?

quote:
Ook de rest van de tekening maakt geen professionele indruk. Dit is geen tuinarchitect. Hovenier mag je dan hopen maar die zou ik niet laten ontwerpen.
Wat verwacht je van een hovenier meer dan een schetsontwerp in CAD? Dat vind ik al heel wat; er zijn er genoeg die nog met de hand tekenen. En een tuinarchitect inhuren voor een achtertuintje is natuurlijk ook onzin als je een overweging maakt op basis van kosten. (de kosten voor het ontwerp zag ik in de offerte niet terug komen!)

Om terug te komen op de vraag van TS:
- Arbeidskosten lijken me wat aan de hoge kant, maar dat hangt ook een beetje af van hoeveel er machinaal kan gebeuren (als je met een bobcat acterom kan, is de tuin in no-time leeg, maar als het met de hand & kruiwagen moet worden opgeruimd gaat daar een hoop meer tijd inzitten)
- Er is een vaste prijs voor planten per m2 gerekend. Planten op maat kunnen behoorlijk duur worden, dus het hangt een beetje af van het beplantingsplan of dat reeel is. Mij persoonlijk lijkt het gemiddelde niet direct gek (met 16 plantjes per m2, kost een plantje gemiddeld EUR 2,62)
pi_186025480
naja je zou meer dan 1000 euro kunnen besparen door het leeghalen zelf te doen. Containertje laten komen, wat vrienden lokken met een kratje bier en een bbq en je hebt je tuinen leeg.
  donderdag 4 april 2019 @ 10:36:20 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186025982
Er is niet eens een fatsoenlijk beplantingsplan. Laat eerste de kosten voor die planten specificeren: wat voor planten, hoeveel.
pi_186026023
Mijn ervaring op basis van verschillende offertes voor zover het leeghalen van de oude tuin betreft: variërend van ~300 (all in) tot 1000 (ex afvoer). Die van ~300 was all in, dus inclusief afvoer in de vorm van containerhuur à ¤140 en gebaseerd op ¤5/m2. Volledigheidshalve: ging om 60x40 grindtegels afgewisseld met kleinere steentjes.

Ik schat in dat de hovenier die 1000 offreerde hoopte dat ik dat zelf zou gaan doen (en als ik het hem zou laten doen, dat ie er heel vorstelijk op zou verdienen). Als het me 1k zou kosten, zou ik het misschien zelf doen (met hulp), maar voor die < 200 laat ik deze fysieke arbeid heel graag aan een ander over.

Indicatie voor het leggen van tegels (60x60x6): ¤26,50/m2 (exclusief zaagkosten).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186030008
uurlonen op internet opzoeken heeft weinig zin. deze zijn nogal afhankelijk van de regio en de kwaliteit. als je iets kan in de aanleg of bouw kun je in mijn regio zo'n 48 uur per dag werken.

online tegel prijzen zijn vaak iets lager dan de advies prijzen van de leverancier.

het enige wat je kunt doen is bij andere hoveniers een offerte vragen. vraag je alleen wel af wat kwaliteit je mag kosten.
  donderdag 4 april 2019 @ 14:52:02 #15
85962 ioko
I Appear Missing
pi_186030225
Ik zou minstens opvragen hoeveel uur hij denkt kwijt te zijn, mij lijken de arbeidskosten ook nogal hoog, maar dat kan je nu niet goed zien.

Je bent vrijwel evenveel kwijt als wij waren, maar bij ons gaat het om een tuin van 10x10 achter en 8x10 voor. Dus ik vind hem aan de dure kant.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_186041129
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 10:38 schreef baskick het volgende:
Mijn ervaring op basis van verschillende offertes voor zover het leeghalen van de oude tuin betreft: variërend van ~300 (all in) tot 1000 (ex afvoer). Die van ~300 was all in, dus inclusief afvoer in de vorm van containerhuur à ¤140 en gebaseerd op ¤5/m2. Volledigheidshalve: ging om 60x40 grindtegels afgewisseld met kleinere steentjes.

Ik schat in dat de hovenier die 1000 offreerde hoopte dat ik dat zelf zou gaan doen (en als ik het hem zou laten doen, dat ie er heel vorstelijk op zou verdienen). Als het me 1k zou kosten, zou ik het misschien zelf doen (met hulp), maar voor die < 200 laat ik deze fysieke arbeid heel graag aan een ander over.

Indicatie voor het leggen van tegels (60x60x6): ¤26,50/m2 (exclusief zaagkosten).
Die van 300 heeft er geld bij gelegd, alleen een volle container afvoeren zit je al aan dat bedrag.
pi_186047409
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 14:38 schreef Nico987 het volgende:

het enige wat je kunt doen is bij andere hoveniers een offerte vragen.
Precies.

Wat ik me nog afvraag: heb je al voor het ontwerp betaald?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186047450
4000 knakers voor een voortuin??? 8)7

Nodig een paar maten uit met een aanhanger om je tuin leeg te scheppen voor een bak bier, tief er worteldoek in en stort er een kuub grind of split in voor 250 euro. Beetje harken en klaar.

Kost je een zaterdagmiddag en een bak bier. Afval is gratis te lozen op het stort.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186047560
Je voortuin ziet er even groot uit als die van mij, daar heb ik 300 euro voor betaald om leeg te halen...en er zaten nog verrotte balken, plantenbakken en dikke wortels in.

Andere offertes laten maken is inderdaad de beste vergelijker.
pi_186050436
Wat voor heesters gaat hij plaatsen en hoe groot zijn die heesters op het moment van aanplanten? Let daarnaast idd goed op je afwatering, je zal niet de eerste zijn waarbij het water richting huis stroomt ipv richting tuin.

Ik vind je tuin eigrnlijk best wel ok zoals hij nu is, ik vind het echt heel veel geld om (in mijn ogen) geen extreme verandering te realiseren.
pi_186052839
^O^
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga er dit weekend voor zitten om te bedenken hoe verder.

Alsnog de reden om de tuin aan te pakken
- verzakte bestrating
- beplanting past niet bij elkaar, geen mooi geheel, te weinig vaste, groenblijvende en vorm houdende planten.
pi_186058701
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 april 2019 12:11 schreef vosss het volgende:
4000 knakers voor een voortuin??? 8)7

Nodig een paar maten uit met een aanhanger om je tuin leeg te scheppen voor een bak bier, tief er worteldoek in en stort er een kuub grind of split in voor 250 euro. Beetje harken en klaar.

Kost je een zaterdagmiddag en een bak bier. Afval is gratis te lozen op het stort.
Kijk wij zouden samen kunnen praten 8-)
pi_186059905
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:55 schreef funnywell het volgende:

[..]

Kijk wij zouden samen kunnen praten 8-)
Heb je een aanhanger? Ik moet mijn tuin nog doen :7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186060233
Aanstaande maandag gaat bij ons de voortuin op de schop voor ook iets meer dan 4000 euro totaal. Oppervlakte 40x32, 100 kuub zand wordt gestort ivm verzakking, oprit wordt er opnieuw ingelegd, een stuk of 20 berkenbomen en eiken worden op 6 meter hoogte getopt, planten worden overgepoot en nog een aantal nieuwe.

T heeft me wel al een hoop knaken gescheeld om afgelopen weekend de hele voortuin al leeg te halen. Kraan en hoogwerker van een vriend geleend die boer is, scheelt ook weer.

Maar als ik die offerte zo bekijk dan heb ik het idee dat hij erg hoog zit qua arbeidskosten. Bijna 2000 euro bij elkaar. Lijkt me toch niet dat ie een hele week bezig is voor zo'n tuin. Zeker even verder informeren!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')