Graag vraag ik jullie hulp bij onderstaande.
Wij hebben door een hovenier een tuinontwerp en offerte laten maken.
We zijn tevreden over het ontwerp.
Met betrekking tot het ontwerp: ik heb zelf een check gedaan, en daarbij twee fouten gevonden (prijs van de tegels fout, flink in ons nadeel, en veel te veel opsluitband gerekend). Deze fouten zijn inmiddels gecorrigeerd.
Ook ben ik verder op zoek gegaan.
- prijs opgezocht van een afvalcontainer
- prijs opgezocht van gemiddelde beplanting
- prijsindicatie gezocht voor het "leeghalen" van de tuin
- etc
Het volgende valt me op
- traceerbare prijzen (onderdelen van verlichting etc) zijn identiek als op internet
- andere prijzen (arbeidloon voor leeghalen van tuin, afvalcontainer, aanleggen bestrating) liggen zo'n 10 tot 25 % boven de bedragen die genoemd op diverse website als normale bedragen voor een tuin.
- ik vind de kosten in de voortuin relatief hoog (als ik de vierkante meters vergelijk met de achtertuin)
Nu heb ik geen ervaring met de kosten van tuinaanleg, en daardoor kan de hovenier me veel wijsmaken.....
Nu heb ik meerdere topics gezien waarbij er goed advies gegeven wordt over (kosten en aangeboden offertes) van electrische installaties, dus ik dacht, laat ik de vraag ook eens wagen voor een tuin!!
Is er iemand die het leuk vind om naar de offertes en het ontwerp te kijken en die kan inschatten of gevraagde bedragen "normaal" zijn? Of dat er wel met een erg grote winstmarge wordt gerekend, en dat ik dus flink aan het onderhandelen moet?
Voortuin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Achtertuin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben benieuwd of iemand het leuk vind om te helpen en welke reacties er komen,
bedankt alvast!!
[ Bericht 5% gewijzigd door winterapfel op 02-04-2019 21:15:31 ]
Die planten zijn veel en veel te duur.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
Planten kúnnen duur zijn, maar ik ga er vanuit dat het al volwassen planten zijn? Ik heb mijn beplanting toentertijd gewoon zelf gedaan.
| ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
Wat wij hebben gedaan is het volgende. Wij hebben bij een ( goede) leverancier van tuin bestrating een ontwerp voor bestrating laten maken( gratis) en hun tegels/ stenen afgenomen. Dit hebben wij door een stratenmaker laten leggen in zijn vrije tijd😉. Vervolgens zijn wij met de tekening en foto's naar een goed tuincentrum gegaan en de eigenaar heeft een beplantings plant gemaakt (ook gratis). De planten daar afgenomen. De planten/ bomen hebben we zelf geplaatst. Kostenbesparingen enorm...
naja je zou meer dan 1000 euro kunnen besparen door het leeghalen zelf te doen. Containertje laten komen, wat vrienden lokken met een kratje bier en een bbq en je hebt je tuinen leeg.
quote:
Precies.
Wat ik me nog afvraag: heb je al voor het ontwerp betaald?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
4000 knakers voor een voortuin???

Nodig een paar maten uit met een aanhanger om je tuin leeg te scheppen voor een bak bier, tief er worteldoek in en stort er een kuub grind of split in voor 250 euro. Beetje harken en klaar.
Kost je een zaterdagmiddag en een bak bier. Afval is gratis te lozen op het stort.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Je voortuin ziet er even groot uit als die van mij, daar heb ik 300 euro voor betaald om leeg te halen...en er zaten nog verrotte balken, plantenbakken en dikke wortels in.
Andere offertes laten maken is inderdaad de beste vergelijker.
Wat voor heesters gaat hij plaatsen en hoe groot zijn die heesters op het moment van aanplanten? Let daarnaast idd goed op je afwatering, je zal niet de eerste zijn waarbij het water richting huis stroomt ipv richting tuin.
Ik vind je tuin eigrnlijk best wel ok zoals hij nu is, ik vind het echt heel veel geld om (in mijn ogen) geen extreme verandering te realiseren.
quote:
Heb je een aanhanger? Ik moet mijn tuin nog doen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Aanstaande maandag gaat bij ons de voortuin op de schop voor ook iets meer dan 4000 euro totaal. Oppervlakte 40x32, 100 kuub zand wordt gestort ivm verzakking, oprit wordt er opnieuw ingelegd, een stuk of 20 berkenbomen en eiken worden op 6 meter hoogte getopt, planten worden overgepoot en nog een aantal nieuwe.
T heeft me wel al een hoop knaken gescheeld om afgelopen weekend de hele voortuin al leeg te halen. Kraan en hoogwerker van een vriend geleend die boer is, scheelt ook weer.
Maar als ik die offerte zo bekijk dan heb ik het idee dat hij erg hoog zit qua arbeidskosten. Bijna 2000 euro bij elkaar. Lijkt me toch niet dat ie een hele week bezig is voor zo'n tuin. Zeker even verder informeren!