abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185912187
Kom net van de tandarts. Vandaag merkte ik op tegen de tandarts dat van mijn 2 bovenvoortanden er 1 wat geler is. De tandarts vraagt gelijk: "Heb je die weleens gestoten?" EEeh ja, toen ik 15 was had ik een kindje opgetild en die ging toen met zijn hoofd naar voren en stootte tegen mijn tand aan. Wat ik niet durfde te vertellen is dat ik die tand in oktober 2014 of januari 2015 tegen mijn bureau had gestoten.

Maar goed, tandarts pakt een soort van kwastje en drukt die op mijn tanden. De voortand die spierwit is doet heeeeel veel pijn. De andere kleine voortand die naast die gele staat doet ook heeeel veel pijn. Dan drukt ze hem op de gele, en niets, noppes, nada. Ik durf dat ook niet te zeggen, dus zeg maar dat ik "minder voel dan bij die andere 2 tanden"

Vervolgens klopt ze 4 keer met een minihamer tegen alle 4 de voortanden, maar ja, daar begreep ik het doel niet van. Weet niet of ik wat bij alle 4 voelde of niet, je hoort haar namelijk kloppen.

Maar kan dit? IK stoot jaren geleden....tenminste 4 jaar geleden, en nu 4 jaar later blijkt dat die tand dood is? Ik bedoel het is niet eens overdreven geel ofzo, laat ik het zo zeggen, jullie zou het niet eens opvallen, en tot ik het vandaag zei is het de tandarts bij controles ook nooit opgevallen.

Dus kan ik gewoon al 4 jaar met een gestorven tand rondlopen?

O ja, omdat ik minder voel (ik voel helemaal niets, maar dat durfde ik niet te zeggen) diende de tandarts de verklaring aan dat de holte van mijn zenuwen waarschijnlijk is vernauwd door de stoot (dat bestaat niet, en was vast ter geruststelling)

Iemand die hier ervaring mee heeft aub? Ik ben nog vrijgezel! En ik wil geen plaatje in en uit doen als die tand eruitvalt!
Niet doen
pi_185912191
Pics van de tand.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_185912206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:30 schreef Hallojo het volgende:
Pics van de tand.
Het is niet te zien hoor, op foto helemaal niet. Maar ik zie het wel, want is mijn tand! Tandarts moest ook goed met lichtje kijken. Bovendien ze heeft mijn tanden nu gepolijst....
Niet doen
pi_185912224
Waarom braak je het hele verhaal wel hier uit maar durf je het niet kwijt aan je tandarts? Die kan je wel helpen, wij hier nauwelijks.

Ook een dode tand kan jaren lang goed gaan, anders is een brug nog een optie.
pi_185912240
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:34 schreef qajariaq het volgende:
Waarom braak je het hele verhaal wel hier uit maar durf je het niet kwijt aan je tandarts? Die kan je wel helpen, wij hier nauwelijks.

Ook een dode tand kan jaren lang goed gaan, anders is een brug nog een optie.
wat is een brug?
Niet doen
pi_185912252
Weer 0 punten.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_185912289
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:35 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

wat is een brug?
Een tand die vast zit aan de tanden/kiezen ernaast. Een kroon die meerder elementen omvat dus. Zie je niets van alleen met poetsen moet je iets meer aandacht aan besteden om het gat er onder ook schoon te houden. Kost wel geld dus eerst een baan zoeken TS.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 10:48:15 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912414
Heeft ze geen x-fotootje gemaakt?

Anders moet je de volgende keer even de waarheid melden en dan maakt ze er wel ééntje.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 10:50:26 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_185912450
Waarom durf je niet te zeggen dat je niets voelt?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_185912475
Met een minihamer tegen alle 4 de voortanden kloppen? :')
pi_185912546
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
Heeft ze geen x-fotootje gemaakt?

Anders moet je de volgende keer even de waarheid melden en dan maakt ze er wel ééntje.
Ze heeft al heel vaak sinds dat stoten controlefoto's van mijn gebit gemaakt? Ze zegt altijd dat het er goed uitziet. Ik denk dat je een dode zenuw niet op een foto ziet?
Niet doen
  vrijdag 29 maart 2019 @ 11:04:06 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912640
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:57 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ze heeft al heel vaak sinds dat stoten controlefoto's van mijn gebit gemaakt? Ze zegt altijd dat het er goed uitziet. Ik denk dat je een dode zenuw niet op een foto ziet?
Dode zenuw zelf niet.
De verkleuring is de afstervende zenuw. Dat je nu helemaal niets voelt is, bijna, garantie dat de zenuw dood is. Dan kan/ontstaat er meestal een ontstekingsreactie aan de wortelpunt. Dat zie je wel op een foto.

Op onderstaande foto, vergevorderd stadium, zie je ook dat het wortelkanaal minder zichtbaar is dan bij de tanden ernaast (dat zwarte verticale streepje midden in de wortel) ten gevolge van chronische ontsteking. Dat is, mede, oorzaak van de kleurverandering van je tand.

pi_185912688
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dode zenuw zelf niet.
De verkleuring is de afstervende zenuw. Dat je nu helemaal niets voelt is, bijna, garantie dat de zenuw dood is. Dan kan/ontstaat er meestal een ontstekingsreactie aan de wortelpunt. Dat zie je wel op een foto.

Op onderstaande foto, vergevorderd stadium, zie je ook dat het wortelkanaal minder zichtbaar is dan bij de tanden ernaast (dat zwarte verticale streepje midden in de wortel) ten gevolge van chronische ontsteking.

[ afbeelding ]
Wow!!! Maar ik loop dus al jaren met een dode tand rond?! Hoe weet ik of het ontsteekt?
Niet doen
pi_185912703
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dode zenuw zelf niet.

Op onderstaande foto, vergevorderd stadium, zie je ook dat het wortelkanaal minder zichtbaar is dan bij de tanden ernaast (dat zwarte verticale streepje midden in de wortel) ten gevolge van chronische ontsteking. Dat is, mede, oorzaak van de kleurverandering van je tand.

[ afbeelding ]
Kan ik trouwens zelf ook testen of mijn tand dood is? Zij gebruikte een koud wattenstaafje geloof ik. Of was het iets speciaals?
Niet doen
  vrijdag 29 maart 2019 @ 11:11:34 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912743
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:08 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Wow!!! Maar ik loop dus al jaren met een dode tand rond?! Hoe weet ik of het ontsteekt?
Ontsteking wil je eigenlijk voor zijn. Ontsteking, of eigenlijk het resulterende abcesje, zie je op een x-foto.
Definitieve test om te kijken of de zenuw niets meer doet is de boor er in zetten zonder verdoving. :)

Zenuw dood = niet au= wortelkanaalbehandeling
Zenuw niet dood = au = kleine vulling en in de gaten houden en waarschijnlijk tzt. wortelkanaalbehandeling, of toch maar mee beginnen als je de verkleuring wilt aanpakken.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 11:12:51 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912763
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:09 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Kan ik trouwens zelf ook testen of mijn tand dood is? Zij gebruikte een koud wattenstaafje geloof ik. Of was het iets speciaals?
Spuitbusje met propaan, geloof ik, gebruiken ze daarvoor. Wordt ijs op wattenstaafje.
pi_185912780
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ontsteking wil je eigenlijk voor zijn. Ontsteking, of eigenlijk het resulterende abcesje, zie je op een x-foto.
Definitieve test om te kijken of de zenuw niets meer doet is de boor er in zetten zonder verdoving. :)

Zenuw dood = niet au= wortelkanaalbehandeling
Zenuw niet dood= au= kleine vulling en in de gaten houden en waarschijnlijk tzt. wortelkanaalbehandeling, of toch maar mee beginnen als je de verkleuring wilt aanpakken.
Nou ja, zij vond het allemaal niet dringend genoeg om foto te maken. Zal bij de volgende controle wel foto eisen!
Niet doen
pi_185912790
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Spuitbusje met propaan, geloof ik, gebruiken ze daarvoor. Wordt ijs op wattenstaafje.
Kan ik dat ook doen? Ijsblokje tegen tanden aan?
Niet doen
pi_185912814
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:13 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nou ja, zij vond het allemaal niet dringend genoeg om foto te maken. Zal bij de volgende controle wel foto eisen!
Vind ik niet raar als jij dingen voor haar verzwijgd... Waarom in godsnaam, waarom?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 29 maart 2019 @ 11:18:46 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912856
quote:

[..]

Omdat je loog over wat je voelde.
Slim. :P

Hier een filmpje waarin ze het nog eens uitleggen:
pi_185912926
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Omdat je loog over wat je voelde.
Slim. :P

Hier een filmpje waarin ze het nog eens uitleggen:
Doe het net zelf met een wattenstaafje die ik nat heb gemaakt en in de vriezer had gelegd. Maar er zijn wel meer tanden (ook ondertanden) die nauwelijks reageren. En nee, die zijn allemaal echt niet dood, nooit gestoten niets. Weef dus niet of deze methode betrouwbaar is.
Niet doen
pi_185912943
quote:

[..]

Kan ik dat ook doen? Ijsblokje tegen tanden aan?
Gewoon wit verven. Valt het ook niet mee rop.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 11:27:56 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185912996
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:23 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Doe het net zelf met een wattenstaafje die ik nat heb gemaakt en in de vriezer had gelegd. Maar er zijn wel meer tanden (ook ondertanden) die nauwelijks reageren. En nee, die zijn allemaal echt niet dood, nooit gestoten niets. Weef dus niet of deze methode betrouwbaar is.
Koudetest op deze manier is niet specifiek genoeg. Verkleuring zegt eigenlijk meer dan genoeg.

Maar het is jouw tand. B-)
pi_185913007
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:24 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

Gewoon wit verven. Valt het ook niet mee rop.
Hi, kleurverschil is niet zo interessant. Ik ben al 34! En dode tand op zich ook niet (iemand met kroon/implantaat heeft immers ook dode tand) WAAR IK ME ZORGEN OVER MAAK:

Tand valt eruit
Ontsteking (wat als de andere tanden worden aangetast, of mijn kaakbot)
Niet doen
pi_185913022
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:27 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Koudetest op deze manier is niet specifiek genoeg. Verkleuring zegt eigenlijk meer dan genoeg.

Maar het is jouw tand. B-)
Ja, maar ik heb meerdere tanden die niet meer spierwit zijn. Nou ja volgende controle verzoek ik een foto te maken (hoop dat dat zin heeft)
Niet doen
pi_185913140
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:50 schreef Tinkepink het volgende:
Waarom durf je niet te zeggen dat je niets voelt?
Dat ja. Waarom zou je in liegen tegen een zorgverlener? 8)7
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_185913172
Als je tand dood was, had de tandarts dat heus wel gezegd. Niet iedereen is zo dom en stom als jij.

Ik bedoel, met een volledig universitaire opleinding nog langs de straat lopen. Hoe looser kun je dan zijn? sorry hoor, maar daar heb ik echt totaal geen begrip voor.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Spellchecker vrijdag 29 maart 2019 @ 11:59:47 #28
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Spellchecker vrijdag 29 maart 2019 @ 12:00:21 #29
197773 crew  maily
pi_185913470
quote:

[..]

Ik was niet weggegaan zonder foto!
  Spellchecker vrijdag 29 maart 2019 @ 12:03:12 #30
197773 crew  maily
pi_185913505
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:28 schreef Kluun1985 het volgende:
WAAR IK ME ZORGEN OVER MAAK:

Tand valt eruit
Ontsteking (wat als de andere tanden worden aangetast, of mijn kaakbot)
Als je tegen die tand aanduwt beweegt hij dan? Kun je ermee wiebelen? Dan heb je wel grotere kans dat hij eruit valt .....
pi_185913521
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:00 schreef maily het volgende:

[..]

Ik was niet weggegaan zonder foto!
Het was een verwarrende situatie! Ik vraag gewoon of ze ziet dat de ene voortand iets geler is dan de ander. En ze zegt gelijk: Heb je die ooit gestoten?!

Ik ga trouw om de 6 maanden naar de tandarts soms zelfs 3 maanden. Nooit heeft ze iets over mijn tanden gezegd! Er zijn ook foto's gemaakt afgelopen jaren. Nooit iets over gehoord! Ineens word er watje op mijn tand gedrukt en moet ik pijn voelen, nou ja die voel ik niet. En nu?
Niet doen
pi_185913529
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:30 schreef Kluun1985 het volgende:
EEeh ja, toen ik 15 was had ik een kindje opgetild en die ging toen met zijn hoofd naar voren en stootte tegen mijn tand aan
Waarom ga je naar de tandarts met het idee om te gaan liegen?
Jij komt daar om tijd te kunnen spenderen aan de gezondheid van je gebit. Net zoals de huisarts daarvoor bedoeld is met de overige lichamelijk klachten. Je gezondheid is het allerbelangrijkst.
H e t _ a l l e r b e l a n g r i j k s t.
Dan maar een plaatje in je mond. Echte liefde let daar niet eens op.
Google is your friend, abuse your friends
pi_185913534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:03 schreef maily het volgende:

[..]

Als je tegen die tand aanduwt beweegt hij dan? Kun je ermee wiebelen? Dan heb je wel grotere kans dat hij eruit valt .....
Nee, hij wiebelt niet! Maar wat als hij over 5 jaar zo geel als een kanarie is en ik ontsteking krijg?

Sowieso begrijp ik geen hout van deze situatie! Jullie stoten nooit jullie tanden? Jullie zijn nooit op je tanden gevallen? Lijkt me dat een ongeluk in een klein hoekje zit...!
Niet doen
pi_185913564
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:05 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Waarom ga je naar de tandarts met het idee om te gaan liegen?
Jij komt daar om tijd te kunnen spenderen aan de gezondheid van je gebit. Net zoals de huisarts daarvoor bedoeld is met de overige lichamelijk klachten. Je gezondheid is het allerbelangrijkst.
H e t _ a l l e r b e l a n g r i j k s t.
Dan maar een plaatje in je mond. Echte liefde let daar niet eens op.
AUB...echte liefde, tja mijn vader is zijn tand kwijt, heeft plaatje, die hij welgeteld 3 uur heeft ingehad, hij loopt liever zonder voortand rond. En ja, mijn moeder is nog verliefd op hem. Dat is echte liefde, maar dit is een andere tijd. Echte liefde bestaat niet meer.
Niet doen
  Spellchecker vrijdag 29 maart 2019 @ 12:08:10 #35
197773 crew  maily
pi_185913568
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:05 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nee, hij wiebelt niet! Maar wat als hij over 5 jaar zo geel als een kanarie is en ik ontsteking krijg?

Sowieso begrijp ik geen hout van deze situatie! Jullie stoten nooit jullie tanden? Jullie zijn nooit op je tanden gevallen? Lijkt me dat een ongeluk in een klein hoekje zit...!
@Over 5 jaar ..... dat duurt nog heel lang.

Jij paniekeert zo gauw Kluun ..... da's niet gezond.
Tel eens tot 100 voordat je weer een paniektopic opent.
pi_185913594
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:05 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Dat zegt toch ook helemaal niemand? Maar praat met je tandarts, die is daarvoor, die heeft er zelfs voor gestudeerd.
Of je laat gewoon die tand eruit vallen, staat prima, zo’n gat in je mond en je gaat er ook heel verstaanbaar van praten.
pi_185913595
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 12:07 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

AUB...echte liefde, tja mijn vader is zijn tand kwijt, heeft plaatje, die hij welgeteld 3 uur heeft ingehad, hij loopt liever zonder voortand rond. En ja, mijn moeder is nog verliefd op hem. Dat is echte liefde, maar dit is een andere tijd. Echte liefde bestaat niet meer.
Dan nog. De gezondheid is het enige wat hierin telt. Wat eigenlijk altijd voorop moet staan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_185914256
Kan niet geloven dat ik een dode tand in mijn mond heb!!! Quel horreur!
Niet doen
pi_185914586
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:05 schreef Kluun1985 het volgende:
Kan niet geloven dat ik een dode tand in mijn mond heb!!! Quel horreur!
Ja, die dode tand is je grootste probleem.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_185914739
Dat had mijn oudste zus ook :o Nu ben ik de oudste :{
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:45:05 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185914838
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:39 schreef Queller het volgende:
pi_185915025
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:39 schreef Queller het volgende:
Ik heb ook een zus, met tanden, komt we heel dichtbij zo.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:58:39 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185915042
Wortelkanaalbehandeling en een kroon.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185915075
Leven tanden? Ze groeien niet terug aan ofzo. Er zitten wel zenuwen in maar die kunnen ook gewoon worden weggehaald.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_185915217
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:58 schreef Lienekien het volgende:
Wortelkanaalbehandeling en een kroon.
Kroon is voor een kies, niet voor een voortand?

Mijn vader was zijn tand kwijtgeraakt (had op een hard snoepje gebeten) weg hele tand. Hij heeft de tand weggegooid, ging naar de tandarts, enige optie: Plaatje. Volgens de tandarts is kroon alleen voor een kies.
Niet doen
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:34:35 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185915772
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Kroon is voor een kies, niet voor een voortand?

Mijn vader was zijn tand kwijtgeraakt (had op een hard snoepje gebeten) weg hele tand. Hij heeft de tand weggegooid, ging naar de tandarts, enige optie: Plaatje. Volgens de tandarts is kroon alleen voor een kies.
Google maar eens. Het kan wel.
pi_185915894
Ik loop al 30 jaar met een dode voortand. Idd een beetje geler, je ziet het niet (Ik wel) om te kleuren moet ik eerst een wortelkanaalbehandeling maar het kanaal is niet te zien/verstopt op de foto dus de tandarts durft het niet aan en wil me doorsturen naar de endontoloog.
Ik heb er nooit last van maar toen ik vroeg of hij gekleurd kon worden kwamen we erachter dat hij dood was, precies zelfde verhaal als jou, koud wattenstaafje etc.
Als 14jarig ooit een softball op gehad...
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:48:04 #48
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_185915957
Hoeft toch niet meteen een kroon te zijn?
Mijn voortand is zo'n 10 jaar geleden ook gaan hemelen, wortelkanaalbehandeling gehad en daarna kon de tand van binnenuit gebleekt worden.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_185916151
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:42 schreef Trade het volgende:
Ik loop al 30 jaar met een dode voortand. Idd een beetje geler, je ziet het niet (Ik wel) om te kleuren moet ik eerst een wortelkanaalbehandeling maar het kanaal is niet te zien/verstopt op de foto dus de tandarts durft het niet aan en wil me doorsturen naar de endontoloog.
Ik heb er nooit last van maar toen ik vroeg of hij gekleurd kon worden kwamen we erachter dat hij dood was, precies zelfde verhaal als jou, koud wattenstaafje etc.
Als 14jarig ooit een softball op gehad...
Maar gaat dat niet ontsteken?

Best vreemd trouwens, ik werk vandaag thuis, dus was net zo'n nieuwe kinderbueno ijsje aan het eten, tegen de achterzijde van die tand voel ik de kou wel, voorzijde waar de tandarts het staafje tegen aanhield niet. Dus ik weet niet wat ik van dit alles moet denken. Met dat beetje verkleuring valt wel te leven, als het maar niet eruit valt of ontsteekt,
Niet doen
  vrijdag 29 maart 2019 @ 15:03:12 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185916202
Maak nou gewoon een nieuwe afspraak bij de tandarts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')