abonnement Unibet Coolblue
pi_185889229
Hallo

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe camera. Ik wil een camera die ik makkelijk bij me kan steken, maar waar ik wel genoeg zelf kan in regelen. Ik fotografeer vooral op vakanties.
Nu heb ik twee camera's die mijn interesse hebben.

De panasonic DMC-TZ95
en
De panasonic DMC-TZ200

Qua mp vergelijkbaar.
Het verschil zit in de zoom en sensor.
De eerste camera heeft een 1/2,3 uiterst gevoelige MOS-sensor type 1, 30x zoom

De twee camera heeft een 1 inc sensor en 15x zoom

Ik weet gewoon niet genoeg van sensoren en als ik het online lees kom ik er ook niet echt lekker uit. Ik neig naar de 1 inc sensor, omdat ik lees dat je er echt betere fotos mee maakt en ook bij minder licht mooier uit komt. Maar een beetje goed zoomen vind ik ook heel fijn.
Nu vraag ik me af... wat zouden jullie doen?
En kun je met de betere sensor misschien ook achteraf de foto beter vergroten en daarmee dus digitaal inzoomen??

Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen...

Thanks!
pi_185889291
Je kan ook wat dichterbij gaan staan.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185889360
Top tip. soms wat lastig als je aan een canyon in amerika zit en je wil een geit aan de overkant op de plaat zetten. Maar klopt.
Jij zou dus voor de grotere sensor gaan? heb je daar ervaring mee?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 maart 2019 @ 00:27:48 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185889973
In het algemeen geldt dat hoe groter je sensor is, hoe beter de kwaliteit van het beeld kan zijn omdat al die info over een groter oppervlak verdeeld wordt.
Zelfs bij filmpjes gold dat al, hoe groter het formaat hoe beter de plaat

Wat echter ook aan een grotere sensor hangt is een grotere camera, een grotere lens en alles net weer even een tandje zwaarder uitgevoerd en als je zoiets mee op reis neemt moet het ook allemaal weer mee.

Vraag is dus wat je belangrijk vindt. Een makkelijk mee te nemen en bijzonder veelzijdig 'package' of de betere kwaliteit van de sensor die je voornamelijk merkt als je je foto's afgedrukt wilt hebben.

Komt er nog een dingetje bij en dat is de prijs. De 1"-compacten zijn flink wat prijziger dan die met de kleine sensortjes en het is aan jou om te bepalen of je het die meerprijs waard vindt.

Ga dus even voor jezelf na wat je het belangrijkste aspect aan je nieuwe camera vindt.
- beeldkwaliteit
- afmetingen en gewicht
- veelzijdigheid
- prijs

Nog een tip om te kijken wat er nou ongeveer in een camera zit: Zoek merk en type eens op op een site als Flickr. Voor de meeste merk/types vind je dan wat er wereldwijd zoal uit die camera'tjes wordt getoverd. Je gaat dan zien dat er ook met die kleine compactsensortjes hele fraaie dingen kunnen worden gemaakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 19:32:48 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185902266
Ik hecht zelf meer waarde aan een grote sensor.


Verschil tussen deze twee formaten ook behoorlijk. Dus ja mijn keuze zou wel vast staan O-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')