abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185872574
Uit wettelijke zelfverdediging, maar de persoon valt verkeerd en heeft blijvende schade.

Kan je aansprakelijk gesteld worden? Rekening houdend met het feit dat je jezelf verdedigde?
pi_185872622
Ja dat kan. Er zal gekeken worden naar de redelijkheid/gepastheid van het gebruikte geweld om jezelf te verdedigen.

Komt iemand met een mes op je afrennen is een knock-out punch natuurlijk een stuk redelijker/passender dan als hij je tas probeert te stelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2019 10:26:30 ]
pi_185872630
Weet je zeker dat het zelfverdediging was?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_185873009
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:25 schreef Hallojo het volgende:
Weet je zeker dat het zelfverdediging was?
:D

Ja hoor, maar persoon in kwestie was heel erg dronken en ik bloednuchter. Viel flauw na 1 klap(je).

Persoon heeft ook niks, maar gisteren stelde ik mij plots die vraag. "Wat als...."
pi_185873161
Als iemand heel dronken is dan kun je het toch ook wel afhandelen zonder hem te moeten slaan?
pi_185873217
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:58 schreef Questular het volgende:
Als iemand heel dronken is dan kun je het toch ook wel afhandelen zonder hem te moeten slaan?
Dit dus. Volgens mij is tegenover een dronken persoon geen zelfverdediging nodig (je loopt gewoon weg toch?) Mocht er sprake van een tik zijn omdat dat nodig is en iemand valt daarna heel erg ongelukkig, dan is het aan de rechter uit te maken wat het vonnis is. Als je trouwens slaat is is de kans minimaal dat je voor de rechter gelijk krijgt, als jij ermee begon.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_185873491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:58 schreef Questular het volgende:
Wel als ik deze persoon meerdere malen heb aangegeven mij niet aan te raken en wanneer ik zelf weg wil stappen mij achterna blijft zitten?
pi_185873586
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:18 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Wel als ik deze persoon meerdere malen heb aangegeven mij niet aan te raken en wanneer ik zelf weg wil stappen mij achterna blijft zitten?
Nee dan mag je nog niet eigen rechter spelen. Heeft die persoon aangifte gedaan?
pi_185874044
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:23 schreef Rose_Red het volgende:

[..]

Nee dan mag je nog niet eigen rechter spelen. Heeft die persoon aangifte gedaan?
Geen idee, denk je dat ik ben blijven wachte? Er stonden al mensen te helpen en ik ben rustig weg gewandeld. Geen politie gezien.
pi_185874100
Was trouwens een kakker ook

:D :D
pi_185874116
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:48 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Geen idee, denk je dat ik ben blijven wachte? Er stonden al mensen te helpen en ik ben rustig weg gewandeld. Geen politie gezien.
Waren daar camera's? Kom je daar vaker?
pi_185874238
Denk dat je er gloeiend bij bent TS, mits het slachtoffer aangifte doet natuurlijk. Het slachtoffer kan ook psychische schade ervan hebben opgelopen. Dat kun je niet zo 1, 2, 3 zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2019 11:58:27 ]
pi_185874276
https://01-strafrecht-advocaat.nl/vereisten-noodweer/

Als er echt sprake was van noodweer zal de rechter je vrijspreken. In dat geval is er geen aansprakelijkheid meer voor (letsel)schade, en zal een schadevergoeding niet meer betaald hoeven worden.

Een succesvol beroep doen op noodweer is niet gemakkelijk. Zelfs als de tegenpartij de eerste klap uitdeelt is in veel gevallen een beroep op noodweer niet succesvol.

https://stichtingpiv.nl/h(...)en-schadevergoeding/

Voor het slagen van een beroep op noodweer is vereist dat de handeling wordt geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding of de onmiddellijke dreiging daarvan. Hierin ligt besloten dat de verdedigingshandeling moet voldoen aan eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Het slachtoffer zocht de confrontatie en sloeg de verdachte eerst met een gebalde vuist in het gezicht. Verdachte kon niet weglopen. De klap terug was geboden voor zelfverdediging en stond in redelijke verhouding. Dat de gevolgen van de klap ernstig zijn brengt niet mee dat de grenzen van de noodzakelijke verdediging zijn overschreden. Vonnis toewijzing schade vernietigd.
pi_185874280
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:57 schreef Luppie0110 het volgende:
Denk dat je er gloeiend bij bent TS, mits het slachtoffer aangifte doet natuurlijk. Het slachtoffer kan ook psychische schade van hebben opgelopen. Dat kun je niet zo 1, 2, 3 zien.
Of lichamelijke schade. Dan kun je ook nog jarenlang dokken. Iemand buiten westen slaan valt onder zware mishandeling.
pi_185874683
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:18 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Ja hoor, kan prima, Jij kunt dat schijnbaar niet, zegt wel wat over je.
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 maart 2019 @ 12:28:55 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_185874916
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:49 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

:D

Ja hoor, maar persoon in kwestie was heel erg dronken en ik bloednuchter. Viel flauw na 1 klap(je).

Persoon heeft ook niks, maar gisteren stelde ik mij plots die vraag. "Wat als...."
Was laatst een heel interessante aflevering van op rtl5. Iets met 'de eerste 24 uur bij de politie'.
Was ook iemand die een ander één klap had gegeven uit zelfverdediging, waarna die persoon op de stoep viel en dood ging.

Uiteindelijk hebben ze die voor doodslag vervolgd.
pi_185874984
Artikel 39 Wetboek van strafrecht
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend.

- Ontoerekeningsvatbaarheid: Ik ben te dom/ik ben gek

Artikel 40
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.

- Overmacht: Hij liep tegen mijn vuist op, echt waar!

Artikel 41
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.

- Noodweer en noodweerexces

Artikel 42
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

- Regelgeving die op een wet zijn gebaseerd.

Artikel 43
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
2 Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.

- Bevel van bijvoorbeeld een politieagent: Ik moest hem van die agent slaan

Misschien dat één van deze artikelen je nog kan redden van een heel leven lang schadevergoeding betalen.

Noodweerexces zou nog kunnen. Maar dan moet hij wel heel ver zijn gegaan met zijn aanrakingen. Bijvoorbeeld aanranding of verkrachting. (maar ja dat kan weer gewone noodweer zijn)

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 27-03-2019 12:40:57 ]
pi_185875067
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:19 schreef Questular het volgende:

[..]

Ja hoor, kan prima, Jij kunt dat schijnbaar niet, zegt wel wat over je.
:')
pi_185875139
Als je de casus uitvoerig beschrijft kunnen we een zinnig amtwoord geven. Nu is het gissen.
pi_185875152
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:28 schreef Kreator het volgende:

[..]

Was laatst een heel interessante aflevering van op rtl5. Iets met 'de eerste 24 uur bij de politie'.
Was ook iemand die een ander één klap had gegeven uit zelfverdediging, waarna die persoon op de stoep viel en dood ging.

Uiteindelijk hebben ze die voor doodslag vervolgd.
Ja hier dacht ik dus ook aan.

Maar ik vind het toch vreemd. Ik heb die man wel 5 min aangegeven mij met rust te laten, er zijn mensen tussengekomen om hem te bedaren en nog steeds blijft hij mij achtervolgen?

En ik ben niet het type om de politie te bellen..... :D :')
pi_185875296
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:39 schreef Fushia2 het volgende:
Tsja dat is jouw probleem verder, en heeft verder natuurlijk 0,0% juridische waarde :T
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 maart 2019 @ 13:53:56 #23
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_185876703
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:39 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Ja hier dacht ik dus ook aan.

Maar ik vind het toch vreemd. Ik heb die man wel 5 min aangegeven mij met rust te laten, er zijn mensen tussengekomen om hem te bedaren en nog steeds blijft hij mij achtervolgen?

Je moet wel echt met een beter verhaal komen om vervolging te voorkomen.

Hoe lastig iemand ook is, dat is verder niet strafbaar. Iemand knockout slaan is dat wel.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 14:30:33 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_185877418
TS maakt zich een beetje zorgen dat zijn flinkdoenerij nare gevolgen gaat hebben :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_185877834
Ben je vroeger misschien zo erg gepest/inelkaar geslagen dat je hier een trauma/PTSS aan overgehouden hebt? En kun je dit bij de rechter aantonen door je jarenlange psychische behandelingen die je nu nog ondergaat?. Waardoor je in paniek raakte, een waas voor je ogen kreeg en achteraf van je vrienden hoorde wat je gedaan had?

Noodweerexces

https://uitspraken.rechts(...)=ECLI:NL:HR:2017:319

Om je alvast voor te bereiden op je mogelijke verweer bij de rechter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 27-03-2019 15:20:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')