abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 maart 2019 @ 15:29:57 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_185860182
quote:
‘Staak de verkoop van de bunker van Seyss-Inquart’
De verkoop van de bunker van Seyss-Inquart moet gestaakt tot er een plan is wat te doen met ‘schuldig’ erfgoed, vinden historici.

De bunker van nazi-rijkscommissaris Arthur Seyss-Inquart in Wassenaar mag niet door het Rijk verkocht worden zonder dat er een actieplan van het kabinet is over hoe Nederland omgaat met zogenoemd ‘schuldig’ erfgoed. Dat schrijven veertig prominente historici, oud-ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, en museumdirecteuren deze dinsdag in een brief aan het kabinet. Zij vrezen dat als de bunker in particuliere handen komt er geen beperkingen zijn op wat er in de bunker komt.

De als boerderij gecamoufleerde bunker van 61 bij 30 meter bevatte onder meer de werkkamer van Seyss-Inquart, die als rijkscommissaris van Nederland verantwoordelijk was voor de deportatie van meer dan honderdduizend Joden. (NRC).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De brief staat hier. Deze zaak heeft wat weg van het jarenlange gedoe rond de Muur van Mussert. Daarover zei de wethouder in Ede destijds:
quote:
Ik vind het belangrijk dat de muur in de vorm van ‘bedenkteken’ bewaard blijft. Ik zeg met nadruk bedenkteken en niet gedenkteken, zodat we, wanneer we naar de muur kijken, gedenken aan wat gebeurd is, maar eens te meer bedenken dat we blijven waken voor de valkuil van de demagogie. (bron)
De Muur werd eind 2018 een Rijksmonument. Deze bunker is dat al sinds 2000, maar er ligt geen richtlijn voor de bestemming. Moet een particulier er een paintballcentrum of escape room in kunnen vestigen?

Wat moeten we ons 'foute' erfgoed?
pi_185860307
Ach, ik zie het probleem niet zo als dit gebouw hergebruikt wordt, totdat de oorspronkelijke functie weggezakt is uit het collectieve geheugen. Gooi er lekker een sauna en een paintballcentrum in zou ik zeggen, waarom moeten we ons geforceerd Seyss-Inquart blijven herinneren?

(Dat ligt uiteraard anders voor plekken die we ons wél moeten blijven herinneren, zoals kamp Westerbork)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2019 15:40:14 ]
  dinsdag 26 maart 2019 @ 16:17:26 #3
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185860917
quote:
In Valkenswaard is bijvoorbeeld een voormalige afluisterbunker een escape room gebaseerd op ‘Het Achterhuis’.
Serieus? :')

Wat een wansmaak.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 26 maart 2019 @ 16:48:46 #4
286575 Roces18
Chef de party
pi_185861609
Zolang het een rijksmonument is, mogen ze er van mij betreft mee doen wat ze willen.
Dit zorgt ervoor dat het pand blijft zoals het is. Huidige staat is ook niet denderend.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_185861625
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 16:17 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Serieus? :')

Wat een wansmaak.
Over smaak valt redelijk de discussiëren, maar deze is wel heel idioot.
WTF...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 26 maart 2019 @ 17:22:24 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_185862174
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:29 schreef Nibb-it het volgende:

Wat moeten we ons 'foute' erfgoed?
Niet verkopen aan een particulier. Openstellen ter bezichtiging. Eventueel eerst (gedeeltelijk) renoveren, als het pand niet veilig is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator dinsdag 26 maart 2019 @ 18:28:23 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_185863024
gewoon afbreken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 18:51:59 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185863352
Opknappen en er een museum van maken
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')