naatje_1 | maandag 25 maart 2019 @ 09:40 |
Waarom begin ik dit topic met dit citaat? Awel, ik heb vorige week dinsdag een paper ingeleverd voor filosofie ten aanzien van het begrip Bildung bij Nietzsche. Centraal staat een collectie van vijf opeenvolgende toespraken van Nietzsche over Bildung, die hij heeft uitgesproken vlak nadat hij zijn eerste filosofische boek had gepubliceerd (de geboorte van de tragedie). Deze tekst is in het Duits hier te bewonderen. Helaas voor u heb ik de laatst beschikbare Nederlandse vertaling op de kop weten te tikken, maar hier is een samenvatting van dat gedachtegoed te vinden. Enfin, terug naar het citaat. Vergelijk dat citaat eens met wat Nietzsche schrijft: Baudet en Nietzsche kussen elkaars kont, althans, zo lijkt het, het tegendeel is echter waar: hoewel Nietzsche eveneens oproept tot een verdere beschaving en kritiek uit tegen de journalisten en een land in verval ziet, heeft Nietzsche een enorme kritiek op het staatsapparaat. Het hele gebeuren van een politieke partij waar iemand zichzelf als een verlosser presenteert, staat haaks op wat Nietzsche weet te verkondigen: een ieder die klakkeloos zijn oren hangt naar Baudet, is zelf een massamens, een zwakkeling, een dienaar van de slavenmoraal. Baudet, hoewel hij dweept met Bildung en beschaving, zou neergezet kunnen worden als de belichaming van het nihilisme in de 21e eeuw: geen christendom meer, maar wel een zwelgen in oude waarden die heden ten dage niets meer waard zijn. Moge de uil van minerva lekker fladderen richting uw hoofd, en oja, offtopic, maar ook nog dit: Niet in mijn naam Let wel, we zitten hier in F&L, ik ben niet zozeer op zoek naar de politieke discussie over zijn visie voor dit land, ik wil eerder een van de bronnen van Baudet aanwijzen en tegelijkertijd de bron en Baudet dissociëren van elkaar. Wat mij bezighoudt zijn eerder de vragen: wat is Bildung, wat is beschaving, wat betekent een nieuwe wereld bezien vanuit de nostalgie? | |
borealist | dinsdag 26 maart 2019 @ 02:01 |
De uil van Minerva fladdert omhoog. Een Christen zou zich vandaag de dag schamen om zichzelf een Christen te noemen. Beschaving is flinter dun. Met andere woorden, beschaving komt van binnen, en dat is Bildung. En de nieuwe wereld is niet van deze wereld. Amen. | |
Elzies | dinsdag 26 maart 2019 @ 15:01 |
Ach gut, gaan we weer de term verlosser roepen? Was dat niet eerder Wilders? Wat een voorspelbaar simplisme. Inderdaad geen topic voor F&L. Accepteer gewoon een democratisch verworven verkiezingsuitslag. Hoort bij een open democratie. | |
naatje_1 | dinsdag 26 maart 2019 @ 15:23 |
Dat doet Baudet zelf, de term verlosser gebruiken. Nuja, niet letterlijk, maar 'wederopstanding' is wel heel duidelijk een verwijzing naar die verlossing. "Wij weten.. als FvD'ers weten wij dat je de metafysische grondslagen van het christendom niet hoeft te aanvaarden om toch de wederopstandingsgedachte als leidend motief, hè, van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden." | |
Elzies | dinsdag 26 maart 2019 @ 15:38 |
Het wederopstanding verhaal is echt niet alleen voorbehouden aan het verhaal over Jezus. Je vindt ze wereldwijd overal binnen verschillende culturen en geloven terug. Als Baudet kiest voor dit soort terminologie, prima. Zou overigens niet mijn keuze zijn, al vindt ik de uil wel een gepaste keuze. Je mag het ook een helikopter- zienswijze noemen. Wijsheid op basis van het gehele plaatje. | |
borealist | dinsdag 26 maart 2019 @ 15:44 |
Neem liever deze quote: "Het is nooit noodzakelijker geweest dan nu dat mensen van goede wil de handen ineen slaan, om de banden met onze tradities te herstellen." Daarom noemt Baudet zich waarschijnlijk ook een culturele christen, omdat hij niets op heeft met de kolder van de kerk, maar wel met het gedachtegoed van Jesus. Maar het is wel naar van Baudet dat hij de mensen van slechte wil buitensluit. Stel je voor, een politieke partij zonder gewetenloze parasieten, dat is echt niet meer van deze tijd. | |
naatje_1 | zaterdag 30 maart 2019 @ 18:13 |
Niettemin verwijst hij wel expliciet naar het christendom, bovendien leven we in een land waar het christelijke gedachtegoed nog steeds doorheen sijpelt, waarmee wederopstanding al snel verwijst naar het christendom of in ieder geval de wijze waarop het binnen het christendom wordt geïnterpreteerd (i.e. met verlosser) De uil verwijst dan wel weer specifiek naar een passage van Hegel: https://www.ad.nl/politie(...)an-minerva~ad870870/ | |
naatje_1 | zaterdag 30 maart 2019 @ 18:14 |
Hoe zie je het gedachtegoed van Jezus bij Baudet terug? | |
borealist | zaterdag 30 maart 2019 @ 18:47 |
Sommige van zijn recent uitspraken:
| |
naatje_1 | zaterdag 30 maart 2019 @ 19:43 |
Die eerste was al genoemd en die derde kwam je zelf mee, de middelste geeft meer blijk van kennis van metaforen binnen het christelijke discours, dan dat het echt naar voren laat treden dat Baudet ook de visie van Jezus voor ogen neemt. Maar misschien haal jij wat anders uit deze citaties? | |
hoatzin | maandag 1 april 2019 @ 15:48 |
Wat is de visie van Jezus? Daarover verschillen de meningen nogal dacht ik. | |
Iblardi | maandag 1 april 2019 @ 16:31 |
Die derde zou je kunnen opvatten als een verbale echo van de grote doxologie. Met wat goede wil dan. ![]() | |
Iblardi | maandag 1 april 2019 @ 17:20 |
Je kunt op het ene terrein een nihilist zijn en op het andere een absolutist. Zijn houding tegenover "het schone" als beschavingscriterium komt niet bepaald nihilistisch over. | |
naatje_1 | maandag 1 april 2019 @ 17:26 |
Ja, dat vind ik dus ook typisch. Vandaag dit interview gelezen en daarin vind ik hem toch andere dingen zeggen dan wat hij in zijn speech naar voren brengt. Dat interview is sowieso een beter kijkje in de ideologie die Baudet aanhangt. |