abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185749856
Eigenlijk gewoon omdat het kan. :P Lijkt me het wel leuk om Zweeds te gaan leren, ik hoor dat het voor Nederlanders een relatief makkelijke taal is om te leren. Verder fantastisch land met een mooie geschiedenis en ditto verhalen, dus waarom geen poging wagen :7

Ik ben niet zo geīnteresseerd in uitspraak, het gaat mij in de eerste instantie om enkel het te kunnen lezen (de rest kan later eventueel).

Maar hoe pak ik zoiets het beste aan? Hebben jullie tips, links etc?
Robert Moog died for our synths
pi_185749999
Duolingo ^O^
pi_185764091
Thanks, dat is de app toch? Zal het eens proberen :)
pi_185782239
Duolingo is een goede om mee te beginnen. Zelf vind ik de basiscursus Zweeds (boeken) van Adrie Meijer ook een aanrader. Een goede aanvulling als je bijvoorbeeld meer uitleg over de grammatica wil (bij Duolingo mis ik dat bij sommige oefeningen).
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  vrijdag 22 maart 2019 @ 10:04:23 #5
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185782381
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 09:56 schreef Sumppi het volgende:
Duolingo is een goede om mee te beginnen. Zelf vind ik de basiscursus Zweeds (boeken) van Adrie Meijer ook een aanrader. Een goede aanvulling als je bijvoorbeeld meer uitleg over de grammatica wil (bij Duolingo mis ik dat bij sommige oefeningen).
Ah dankje, zal er eens naar kijken.

Heb inmiddels wat 'levels' gehaald met duolingo, is wel leuk om te doen.

Zitten wel wat storende foutjes in, bijv. rare zinnen als "you are boys" :? die vertaald moeten worden, of vertalingen die net niet helemaal kloppen. Zweeds/Engels vertalen voelt ook minder natuurlijk dan Zweeds/Nederlands. Maar goed, daar tegenover staat wel een enorm laagdrempelige en leuke manier van leren, dus de balans is wel vrij positief.

Ik denk dat ik hier nog een tijdje mee aan het spelen blijf en dan wellicht een opstapje naar iets serieuzer zoals die boeken probeer.
pi_185782498
Er is geloof ik ook een Facebookgroep voor mensen die Duolingo Zweeds gebruiken. Voor als je oefeningen wil bespreken of later iemand zoekt om mee te schrijven/ praten/ meeten. Zelf maak ik geen gebruik meer van Facebook, dus ik weet niet helemaal zeker of die groep nog bestaat.

En verder: series en films in het Zweeds bekijken. En nieuws via youtube: nyheter på lätt svenska. Met ondertiteling in het Zweeds en er wordt wat langzamer/ duidelijker gesproken.

[ Bericht 25% gewijzigd door Sumppi op 22-03-2019 10:31:13 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  vrijdag 22 maart 2019 @ 11:09:47 #7
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185783385
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:12 schreef Sumppi het volgende:
Er is geloof ik ook een Facebookgroep voor mensen die Duolingo Zweeds gebruiken. Voor als je oefeningen wil bespreken of later iemand zoekt om mee te schrijven/ praten/ meeten. Zelf maak ik geen gebruik meer van Facebook, dus ik weet niet helemaal zeker of die groep nog bestaat.
Ah thanks, maar doe zelf ook vrijwel niets meer met Facebook, en dat vind ik wel prima zo :)

quote:
En verder: series en films in het Zweeds bekijken. En nieuws via youtube: nyheter på lätt svenska. Met ondertiteling in het Zweeds en er wordt wat langzamer/ duidelijker gesproken.
Mijn eerste intentie was vooral Zweeds leren lezen, maar zal eens subscriben op dat kanaal. kan nooit kwaad :Y
pi_185863704
Op 8sidor.se staan nieuwsberichten in gemakkelijk Zweeds. De teksten zijn niet lang en hebben niet te moeilijke woorden. De inhoud is erg divers: van politiek tot natuur tot sport.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 19:41:48 #9
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185864300
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 19:11 schreef Meridiaan het volgende:
Op 8sidor.se staan nieuwsberichten in gemakkelijk Zweeds. De teksten zijn niet lang en hebben niet te moeilijke woorden. De inhoud is erg divers: van politiek tot natuur tot sport.
thanks
  woensdag 24 april 2019 @ 09:17:48 #10
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_186392858
Afgelopen weekend mijn eerste Zweedse boekje gelezen. :) Wel een kinderboek welteverstaan, maar toch wel een beetje trots op mijzelf O-)
pi_186392961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 09:17 schreef Gehenna het volgende:
Afgelopen weekend mijn eerste Zweedse boekje gelezen. :) Wel een kinderboek welteverstaan, maar toch wel een beetje trots op mijzelf O-)
Zo gaat het wel het snelste
pi_186411269
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:04 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ah dankje, zal er eens naar kijken.

Heb inmiddels wat 'levels' gehaald met duolingo, is wel leuk om te doen.

Zitten wel wat storende foutjes in, bijv. rare zinnen als "you are boys" :? die vertaald moeten worden, of vertalingen die net niet helemaal kloppen. Zweeds/Engels vertalen voelt ook minder natuurlijk dan Zweeds/Nederlands. Maar goed, daar tegenover staat wel een enorm laagdrempelige en leuke manier van leren, dus de balans is wel vrij positief.

Ik denk dat ik hier nog een tijdje mee aan het spelen blijf en dan wellicht een opstapje naar iets serieuzer zoals die boeken probeer.
Duolingo heeft wat vreemde zinnen erin zitten omdat je dan de vocabulair makkelijker schijnt te onthouden dan bij het alledaagse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')