abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185728486
Een vriend van mij wil zijn huidige koophuis verkopen ( 2,5 jaar geleden gekocht :') ), en weer bij zijn vader gaan wonen. De sukkel.

Hij heeft alles maximaal genomen. Altijd maar stoer en uitbundig doen, gelijk alles verbouwen etc. Starterslening, max hypotheek, bouwfonds, noem maar op. Uiteraard zal hij het wel niet meer kunnen betalen, maar daar hou ik me buiten. Spaargeld is er helemaal niet.

Wat gebeurt er als je je huis verkoopt en niks nieuws koopt?
Bedragen aanschaf en alle leningen zullen ongeveer gelijk liggen met de beoogde verkoopwaarde.

Stel dat hij quitte speelt op dat gebied, wat gebeurt dan met die rente over de geleende bedragen?
pi_185728532
Niks. Je mag je hypotheek in een keer aflossen bij verkoop.
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_185728566
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:37 schreef DeLoet het volgende:
Niks. Je mag je hypotheek in een keer aflossen bij verkoop.
In mijn eigen situatie, laatst nog bekeken, betaal ik over 30 jaar 85.000 meer dan ik geleend heb. Vervalt dit dan helemaal?
pi_185728673
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:38 schreef Cupasoep het volgende:

[..]

In mijn eigen situatie, laatst nog bekeken, betaal ik over 30 jaar 85.000 meer dan ik geleend heb. Vervalt dit dan helemaal?
Ja. Je verkoopt je woning, lost je hypotheek af en klaar
pi_185730701
quote:

[..]

Ja, je kan dus gewoon verkopen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185730715
Van het verschil kan hij bij de Action een verhuisdoos kopen en daarin gaan wonen
pi_185730810
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:43 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ja. Je verkoopt je woning, lost je hypotheek af en klaar
In dit geval moet de vriend van TS direct bij de notaris een geldbedrag op tafel kunnen leggen als de opbrengst van zijn huis lager is dan de hypotheek en bijhorende kosten.

De rente over de hypotheek worden, uiteraard, slechts in rekening gebracht tot het moment van verkoop bij de notaris.

(Ik verbaas me, wederom, over deze vraag, heb deze in de afgelopen weken hier vaker voorbij zien komen)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_185734225
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 07:10 schreef Essebes het volgende:

(Ik verbaas me, wederom, over deze vraag, heb deze in de afgelopen weken hier vaker voorbij zien komen)
Zo heel raar is dat niet toch? In principe sluit je een lening af bij een bank. De enige reden dat de bank je geld wil lenen is dat ze er aan kunnen verdienen (via de rente). Als je de schuld aflost, krijgt de bank minder rente; waardoor ze minder verdienen.

Lijkt me goed dat mensen dat willen checken voor ze actie ondernemen
pi_185734328
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 11:34 schreef Weird- het volgende:

[..]

Zo heel raar is dat niet toch? In principe sluit je een lening af bij een bank. De enige reden dat de bank je geld wil lenen is dat ze er aan kunnen verdienen (via de rente). Als je de schuld aflost, krijgt de bank minder rente; waardoor ze minder verdienen.

Lijkt me goed dat mensen dat willen checken voor ze actie ondernemen
Maar als jij het terugbetaalt hebben ze weer geld dat ze opnieuw uit kunnen lenen. En daar kunnen ze dus weer aan verdienen.
  woensdag 20 maart 2019 @ 11:51:15 #10
189961 ex
aperture science
pi_185734567
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 11:39 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Maar als jij het terugbetaalt hebben ze weer geld dat ze opnieuw uit kunnen lenen. En daar kunnen ze dus weer aan verdienen.
Precies, of jij nou die rente betaald over dat geld de komende 30 jaar of iemand anders maakt hun niet zo uit. Geld kan je herinvesteren en weer aan verdien (of op verliezen)
The cake is a lie!
  woensdag 20 maart 2019 @ 11:58:15 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185734726
Gaat niet helemaal op natuurlijk. Als ik nu met mijn hypotheek van 5% rente naar de bank ga met de boodschap "hier hedde oew geld terug" en je gaat naar een andere bank om daar een lening af te sluiten met een lagere rente. Zegt de eerste bank "kom maar eerst over de brug met x% * tig jaar".

is nu geen probleem omdat ik nog nooit een hypotheekakte heb gezien die je niet kosteloos geheel af mag lossen bij verkoop huis. Maar zo vanzelfsprekend als jullie schetsen, is dus niet waar.
  woensdag 20 maart 2019 @ 18:03:34 #12
189961 ex
aperture science
pi_185743523
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 11:58 schreef bleiblei het volgende:
Gaat niet helemaal op natuurlijk. Als ik nu met mijn hypotheek van 5% rente naar de bank ga met de boodschap "hier hedde oew geld terug" en je gaat naar een andere bank om daar een lening af te sluiten met een lagere rente. Zegt de eerste bank "kom maar eerst over de brug met x% * tig jaar".

is nu geen probleem omdat ik nog nooit een hypotheekakte heb gezien die je niet kosteloos geheel af mag lossen bij verkoop huis. Maar zo vanzelfsprekend als jullie schetsen, is dus niet waar.
Je mag gewoon nu je hele hypotheek af betalen hoor en een nieuwe aangaan bij een andere bank. Zit wel een boete op maar dit gebeurd regelmatig.
The cake is a lie!
  woensdag 20 maart 2019 @ 18:35:22 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185744184
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 18:03 schreef ex het volgende:

[..]

Je mag gewoon nu je hele hypotheek af betalen hoor en een nieuwe aangaan bij een andere bank. Zit wel een boete op maar dit gebeurd regelmatig.
Dat is toch precies wat ik zeg? :') Jij insinueert alleen dat je geen boete hoeft te betalen (wat doorgaans overeenkomt met het renteverlies) omdat de bank dat geld gewoon opnieuw uit kan lenen. En daar dus opnieuw geld mee verdient. Althans... zo lees ik je post.
pi_185744361
Er zijn budgethypotheken waarbij je ook bij verkoop een boete voor misgelopen rente moet betalen.
pi_185744475
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 18:43 schreef Doedezemaar het volgende:
Er zijn budgethypotheken waarbij je ook bij verkoop een boete voor misgelopen rente moet betalen.
Dat in de eerste plaats. Wel een punt om dit (ongeloofwaardige) verhaal rekening mee te houden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:32:16 #16
189961 ex
aperture science
pi_185762685
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 18:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat ik zeg? :') Jij insinueert alleen dat je geen boete hoeft te betalen (wat doorgaans overeenkomt met het renteverlies) omdat de bank dat geld gewoon opnieuw uit kan lenen. En daar dus opnieuw geld mee verdient. Althans... zo lees ik je post.
Ik had het niet over de consumenten kant maar bekeek het vanuit de hypotheek verstrekker. Het zal de bank een worst wezen of jij je huis verkoopt. Zolang je, je lening maar afbetaald binnen de voorwaarden. Ik insinueert helemaal niks.
The cake is a lie!
  donderdag 21 maart 2019 @ 12:13:24 #17
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_185763421
Toch vind ik het altijd vreemd om over andere mensen te oordelen. Je kan in niemand zijn portemonnee kijken. Iemand met een dure auto wilt niet zeggen dat hij veel geld heeft. Misschien heeft hij al zijn spaargeld van de afgelopen 10 jaar wel uitgegeven. Of een dure lening afgesloten.
Een duur huis wilt niet zeggen dat iemand veel geld heeft. Er kan een woeker hypotheek opzitten die hij net kan betalen. Misschien zit er wel een schenking in van 100.000 euro van zijn ouders.
Misschien is je vriend wel ziek of eenzaam daarom hij het verkoopt. Misschien heeft hij nu de kans om het voor veel geld te verkopen en gaat hij straks als de economie in een gat valt wel weer een nieuw huis kopen.
  donderdag 21 maart 2019 @ 14:12:16 #18
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_185765714
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:32 schreef ex het volgende:

[..]

Ik had het niet over de consumenten kant maar bekeek het vanuit de hypotheek verstrekker. Het zal de bank een worst wezen of jij je huis verkoopt. Zolang je, je lening maar afbetaald binnen de voorwaarden. Ik insinueert helemaal niks.
Ze hebben het liever niet hoor maar het is nu eenmaal gebruikelijk dat het kan als je je huis verkoopt.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 12:13 schreef egelhond het volgende:
Toch vind ik het altijd vreemd om over andere mensen te oordelen. Je kan in niemand zijn portemonnee kijken. Iemand met een dure auto wilt niet zeggen dat hij veel geld heeft. Misschien heeft hij al zijn spaargeld van de afgelopen 10 jaar wel uitgegeven. Of een dure lening afgesloten.
Een duur huis wilt niet zeggen dat iemand veel geld heeft. Er kan een woeker hypotheek opzitten die hij net kan betalen. Misschien zit er wel een schenking in van 100.000 euro van zijn ouders.
Misschien is je vriend wel ziek of eenzaam daarom hij het verkoopt. Misschien heeft hij nu de kans om het voor veel geld te verkopen en gaat hij straks als de economie in een gat valt wel weer een nieuw huis kopen.
Precies! TS is ook echt een goeie vriend :')

Laat iedereen gewoon doen wat je wil zolang je er zelf geen last van hebt zou ik zeggen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_185765931
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 14:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ze hebben het liever niet hoor maar het is nu eenmaal gebruikelijk dat het kan als je je huis verkoopt.
[..]

Precies! TS is ook echt een goeie vriend :')

Laat iedereen gewoon doen wat je wil zolang je er zelf geen last van hebt zou ik zeggen.
Topic komt een beetje over alsof TS hoopt dat zijn vriend fout zit, zodat TS achteraf kan zeggen tegen vriend; HAHA zei toch dat je fout zat en dat niet had moeten doen!
pi_185766299
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 14:24 schreef Ranzbal het volgende:

[..]

Topic komt een beetje over alsof TS hoopt dat zijn vriend fout zit, zodat TS achteraf kan zeggen tegen vriend; HAHA zei toch dat je fout zat en dat niet had moeten doen!
'Want dat zeggen ze op fok!'

Sneu topic wel TS.
pi_185784168
TC lijkt beetje jaloers op zijn vriend. Die gaat huis waarschijnlijk met overwaarde verkopen en lekker goedkoop wonen bij vader met dikke pot spaargeld. Heerlijk toch.
pi_185803472
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 18:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat laatste verhaal klopt zowiezo niet, maar dat is niet belangrijk.
Het hangt inderdaad af van de voorwaarden, die je niet kan inzien, tenzij je dat vraagt aan die vriend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_185803846
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 11:58 schreef WL020 het volgende:
Die gaat huis waarschijnlijk met overwaarde verkopen en lekker goedkoop wonen bij vader met dikke pot spaargeld. Heerlijk toch.
Mwah, kan me wel iets prettigers voorstellen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185806043
quote:

[..]

Dat ligt aan de hypotheekvoorwaarden. Bij sommige budget-hypotheken moet je ook bij aflossing wegens verkoop een boeterente betalen. Bij de meeste hypotheken kun je wel boetevrij aflossen bij voortijdige verkoop.

Let wel: de boeterente wordt dan alleen berekend over het restant van de rentevaste periode, niet over de looptijd van de hele hypotheek.
pi_185808484
quote:

Een van de meest voorkomende voorwaardes is dat je enkel boetevrij mag aflossen met eigen geld (en dat heb je bij verkoop bijvoorbeeld).

In jouw voorbeeld zegt de eeste bank niets, want je lost blijkbaar af met eigen geld. Pas daarna ga je naar de tweede bank om nieuw geld te halen met je huis als onderpand.
pi_185808677
quote:

Klopt je spreekt een tijd en een rente af. Maar als jij het niet kan ophoesten. Willen ze toch wel graag dat je het zelf verkoopt, i.p.v. via een uitzetting/veiling te moeten verkopen. Dat laatste levert minder op.
.
pi_185810328
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:36 schreef Cupasoep het volgende:
Een vriend van mij wil zijn huidige koophuis verkopen ( 2,5 jaar geleden gekocht :') ), en weer bij zijn vader gaan wonen. De sukkel.

Hij heeft alles maximaal genomen. Altijd maar stoer en uitbundig doen, gelijk alles verbouwen etc. Starterslening, max hypotheek, bouwfonds, noem maar op. Uiteraard zal hij het wel niet meer kunnen betalen, maar daar hou ik me buiten. Spaargeld is er helemaal niet.

Wat gebeurt er als je je huis verkoopt en niks nieuws koopt?
Bedragen aanschaf en alle leningen zullen ongeveer gelijk liggen met de beoogde verkoopwaarde.

Stel dat hij quitte speelt op dat gebied, wat gebeurt dan met die rente over de geleende bedragen?
Bij de meeste banken (in elk geval de ABN Amro) is het zo dat je wanneer je de woning verkoopt onbeperkt boetevrij kan aflossen. Wanneer die vriend van je zijn woning verkoopt en daarmee de hypotheekschuld aflost dan is de vraag of er sprake is van verkoop met overwaarde of verkoop met restschuld.

Bij dat eerste betekent het dat hij wat geld overhoudt. Dat zal dan naar zijn rekening gaan. Als het niet binnen (6??) maanden wordt gebruikt voor het aangaan van een nieuwe eigen woning schuld (dus een nieuwe hypotheek) dan zal het naar de spaarrekening gaan en dan zal de fiscus op januari van 't jaar erop lekker cashen. Bij verkoop met restschuld zal je vriend met de betrokken bank een overeenkomst aangaan voor de terugbetaling van de restschuld. Beroep doen op NHG gaat niet lukken als hij zomaar uit zichzelf de woning maar gaat verkopen.......
pi_185854135
Als je een overwaarde hebt en je hebt je hypotheek afbetaald dan moet je de overwaarde van dat huis gebruiken voor een nieuw huis als je die binnen 3 jaar weer gaat kopen.

Dus als hij van plan is om binnen 3 jaar weer een huis te kopen dan moet hij daar die overwaarde voor gebruiken. Dus wel verstandig om even in de toekomst te gaan kijken of hij dat gaat doen of niet.

Anders kan je het geld volgens mij gewoon gebruiken, want het is zijn geld.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_185855895
Waarom maak je je zo druk om wat je 'vriend' doet? Je klinkt behoorlijk afgunstig.
pi_185856290
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 08:03 schreef Pro_Shifty het volgende:
Als je een overwaarde hebt en je hebt je hypotheek afbetaald dan moet je de overwaarde van dat huis gebruiken voor een nieuw huis als je die binnen 3 jaar weer gaat kopen.

Dus als hij van plan is om binnen 3 jaar weer een huis te kopen dan moet hij daar die overwaarde voor gebruiken. Dus wel verstandig om even in de toekomst te gaan kijken of hij dat gaat doen of niet.

Anders kan je het geld volgens mij gewoon gebruiken, want het is zijn geld.
Moet? Je bedoelt als hij rente aftrek wilt neem ik aan?
pi_185858775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 10:41 schreef Debuteer het volgende:
Waarom maak je je zo druk om wat je 'vriend' doet? Je klinkt behoorlijk afgunstig.
Paar keer gelezen in dit topic, maar waarom dan? Zo kan ik hem advies geven, want dit is in mijn ogen behoorlijk van de hak op de tak springen.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 13:58:07 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185858884
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 13:50 schreef Cupasoep het volgende:

[..]

Paar keer gelezen in dit topic, maar waarom dan? Zo kan ik hem advies geven, want dit is in mijn ogen behoorlijk van de hak op de tak springen.
Ik mag toch hopen dat jouw vriend al beschikt over de kennis die bij jou nog ontbrak toen je de vragen in de OP formuleerde.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185864921
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 13:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat jouw vriend al beschikt over de kennis die bij jou nog ontbrak toen je de vragen in de OP formuleerde.
Daar twijfel ik erg over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')