Haha, in dit geval gaat het om de schadevergoeding. NIet om wraak. De vraag is: als de url naar mijn website gaat, is het dan nog steeds inbreuk op mijn auteursrecht? Lijkt me wel toch?quote:Op zondag 17 maart 2019 14:47 schreef MaGNeT het volgende:
Hosten ze de foto overigens vanaf jouw website of hebben ze 'm ook echt op hun site geplaatst? (zie URL van foto).
Anders zou je de foto kunnen vervangen door een foto van een bavianenkont (wel rechtenvrij) zodat ze dat voortaan op hun site hebben staan
Als je niet weet wie de site runt wordt het nagenoeg onmogelijk om schadevergoeding te claimen.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:53 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Haha, in dit geval gaat het om de schadevergoeding. NIet om wraak. De vraag is: als de url naar mijn website gaat, is het dan nog steeds inbreuk op mijn auteursrecht? Lijkt me wel toch?
URL aanpassen naar wat "onplezierigs" is dus de beste oplossing.quote:Ook foto’s en teksten mogen embed worden Embedden is dus geen nieuwe openbaarmaking en is daardoor geen inbreuk op auteursrecht. Wat er embed wordt, doet er niet toe. Uiteraard gaat het meestal om video’s, maar dus ook radio-streams, foto’s en teksten mogen embed worden, zolang dat embedden maar volgens de regels gebeurt. Dat is dus een nogal nare ontwikkeling voor bijvoorbeeld fotografen en stockfotobureaus, journalisten etc. Als er geen drempel opgeworpen wordt om het embedden te voorkomen, zoals eerst moeten inloggen om de content te mogen zien, mag de content embed worden. Eerst kon er nog verdiend worden aan het telkens opnieuw in licentie geven van de tekst of het beeld. Zonder drempel is die tijd nu voorbij. Het internet is dus een stukje meer ‘vrij’ geworden. Makers zullen hun content beter moeten gaan beschermen en selectiever content openbaar online moeten zetten. Deze uitspraak heeft dus ook een hoop financiėle consequenties, waarover ik al eerder schreef bij IE-Forum. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/embedden-mag-nu-echt/
© Charlotte's Law
Dat laatste is geen criterium en voor inbreuk op auteursrecht hoef je geen schade aan te tonen.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:58 schreef Arnold_fan het volgende:
Je hebt geen schade, er is geen winst mee gemaakt.
Nee, deeplinken is geen inbreuk op auteursrecht.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:53 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Haha, in dit geval gaat het om de schadevergoeding. NIet om wraak. De vraag is: als de url naar mijn website gaat, is het dan nog steeds inbreuk op mijn auteursrecht? Lijkt me wel toch?
Hoe kan je een foto dan veilig hosten op je website zonder dat anderen het kunnen deeplinken?quote:Op zondag 17 maart 2019 15:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, deeplinken is geen inbreuk op auteursrecht.
Geen idee. Het is volgens mij technisch wel mogelijk (ik meen dat een site als photobucket dat doet) maar ik ontbeer de technische kennis daarvoor.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:09 schreef _--_ het volgende:
[..]
Hoe kan je een foto dan veilig hosten op je website zonder dat anderen het kunnen deeplinken?
Ja, op zulke websites kan je element inspect doen en met een beetje zoekwerk vind je de link naar de afbeelding.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Geen idee. Het is volgens mij technisch wel mogelijk (ik meen dat een site als photobucket dat doet) maar ik ontbeer de technische kennis daarvoor.
Je kan de weergave beperken tot je eigen domein door je .htaccess bestand aan te passen.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:09 schreef _--_ het volgende:
[..]
Hoe kan je een foto dan veilig hosten op je website zonder dat anderen het kunnen deeplinken?
Juridisch misschien niet. Maar om nu ts te helpen terwijl hij duidelijk een hobbyist wil leegtrekken lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat laatste is geen criterium en voor inbreuk op auteursrecht hoef je geen schade aan te tonen.
En er is een verschil tussen WGR en GC.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:10 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Juridisch misschien niet. Maar om nu ts te helpen terwijl hij duidelijk een hobbyist wil leegtrekken lijkt me ook niet de bedoeling.
Er is een verschil tussen moreel en wetten.
Zeker. De vraag is of je iemand moet helpen ongeacht zijn intenties. Als iemand mij vraagt te helpen zijn kat te doden mag ik dat ook, toch zal ik het niet doen omdat ik het moreel verwerpelijk vind, en zal ik ook anderen adviseren en vragen het niet te doen.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:17 schreef r_one het volgende:
[..]
En er is een verschil tussen WGR en GC.
Die vraag hoort dan ook thuis in F&F (of FHF) en niet hier.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:20 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Zeker. De vraag is of je iemand moet helpen ongeacht zijn intenties. Als iemand mij vraagt te helpen zijn kat te doden mag ik dat ook, toch zal ik het niet doen omdat ik het moreel verwerpelijk vind, en zal ik ook anderen adviseren en vragen het niet te doen.
Dat klopt. Daarom zou ik als dat verzoek daar binnenkomt ook aangegeven dat het misschien beter is om TS juist niet te helpen.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Die vraag hoort dan ook thuis in F&F (of FHF) en niet hier.
Prima. Maar hier zit je in WGR en bespreken we juridische vraagstukken.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:25 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat klopt. Daarom zou ik als dat verzoek daar binnenkomt ook aangegeven dat het misschien beter is om TS juist niet te helpen.
Je lijkt het niet te begrijpen. Er is niemand die zegt dat een topic als dit niet in WGR hoort, alleen dat het niet goed is om mee te werken aan een onethisch iets. Maar laten we deze discussie niet verder voeren. Ik hoop dat TS niet slaagt in zijn opzet.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Prima. Maar hier zit je in WGR en bespreken we juridische vraagstukken.
Ik begrijp je heel goed. Je kunt je afvragen of het onethisch is, dat vind jij. Maar die vraag is dus ondergeschikt aan de juridische vraagstelling en daarmee hier niet relevant.quote:Op zondag 17 maart 2019 18:22 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Je lijkt het niet te begrijpen. Er is niemand die zegt dat een topic als dit niet in WGR hoort, alleen dat het niet goed is om mee te werken aan een onethisch iets. Maar laten we deze discussie niet verder voeren. Ik hoop dat TS niet slaagt in zijn opzet.
quote:Op zondag 17 maart 2019 17:14 schreef golfer het volgende:
Er schijnt ook nog een Noord-Koreaan te zijn die het niet leuk vindt dat iemand anders zijn naam en foto gebruikt.
Goed tip. Ts wil echter geld zienquote:Op zondag 17 maart 2019 15:02 schreef MaGNeT het volgende:
https://blog.iusmentis.com/2018/01/04/is-embedden-foto-inbreuk-als-bronsite-auteursrechten-schendt
https://www.charlotteslaw.nl/embedden-mag-nu-echt
[..]
URL aanpassen naar wat "onplezierigs" is dus de beste oplossing.
Embedden is uiteraard weer wat anders dan de foto downloaden en die vervolgens zelf hosten op hun blog.
Sinds wanneer is opkomen voor je rechten onethisch? Je hebt hier te maken met een vorm van diefstal.quote:Op zondag 17 maart 2019 18:22 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Je lijkt het niet te begrijpen. Er is niemand die zegt dat een topic als dit niet in WGR hoort, alleen dat het niet goed is om mee te werken aan een onethisch iets. Maar laten we deze discussie niet verder voeren. Ik hoop dat TS niet slaagt in zijn opzet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |