abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 maart 2019 @ 14:46:13 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_185671248
Stel een website gebruikt mijn foto's op hun website. Ik kom daar achter, stuur ze een verzoek om de foto's te verwijderen en een schikkingsvoorstel voor een schadevergoeding. Dit i.v.m. inbreuk op mijn auteursrecht waardoor ik inkomsten ben misgelopen.

Nu is het echter een hobby blogger die waarschijnlijk niet zoveel geld verdiend met zijn of haar website en de website wordt offline gehaald, of de foto verwijderd en ik krijg geen reactie op mijn berichten.

Als ik naar de registerar ga dan staat het domein daar 'anoniem' geregistreerd.

Hoe kom ik achter de adresgegevens van de eigenaar van het domein?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_185671289
Hosten ze de foto overigens vanaf jouw website of hebben ze 'm ook echt op hun site geplaatst? (zie URL van foto).

Anders zou je de foto kunnen vervangen door een foto van een bavianenkont (wel rechtenvrij) zodat ze dat voortaan op hun site hebben staan :P
  zondag 17 maart 2019 @ 14:51:43 #3
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185671361
niet
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 17 maart 2019 @ 14:53:54 #4
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_185671407
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:47 schreef MaGNeT het volgende:
Hosten ze de foto overigens vanaf jouw website of hebben ze 'm ook echt op hun site geplaatst? (zie URL van foto).

Anders zou je de foto kunnen vervangen door een foto van een bavianenkont (wel rechtenvrij) zodat ze dat voortaan op hun site hebben staan :P
Haha, in dit geval gaat het om de schadevergoeding. NIet om wraak. De vraag is: als de url naar mijn website gaat, is het dan nog steeds inbreuk op mijn auteursrecht? Lijkt me wel toch?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_185671503
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:53 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Haha, in dit geval gaat het om de schadevergoeding. NIet om wraak. De vraag is: als de url naar mijn website gaat, is het dan nog steeds inbreuk op mijn auteursrecht? Lijkt me wel toch?
Als je niet weet wie de site runt wordt het nagenoeg onmogelijk om schadevergoeding te claimen.

Is het een custom blog? Of draait het op een groot platform zoals Google Blogger of Wordpress.com (niet .org)?

Als vergoeding niet lukt, dan is "wraak" door het plaatje te veranderen een prima alternatief.
pi_185671504
Je hebt aangegeven dat de foto niet rechtenvrij is, en hij is gelijk offline. Je hebt geen schade, er is geen winst mee gemaakt. Waarom zou je een hobbyist aan willen klagen?
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_185671610
https://blog.iusmentis.com/2018/01/04/is-embedden-foto-inbreuk-als-bronsite-auteursrechten-schendt

https://www.charlotteslaw.nl/embedden-mag-nu-echt

quote:
Ook foto’s en teksten mogen embed worden Embedden is dus geen nieuwe openbaarmaking en is daardoor geen inbreuk op auteursrecht. Wat er embed wordt, doet er niet toe. Uiteraard gaat het meestal om video’s, maar dus ook radio-streams, foto’s en teksten mogen embed worden, zolang dat embedden maar volgens de regels gebeurt. Dat is dus een nogal nare ontwikkeling voor bijvoorbeeld fotografen en stockfotobureaus, journalisten etc. Als er geen drempel opgeworpen wordt om het embedden te voorkomen, zoals eerst moeten inloggen om de content te mogen zien, mag de content embed worden. Eerst kon er nog verdiend worden aan het telkens opnieuw in licentie geven van de tekst of het beeld. Zonder drempel is die tijd nu voorbij. Het internet is dus een stukje meer ‘vrij’ geworden. Makers zullen hun content beter moeten gaan beschermen en selectiever content openbaar online moeten zetten. Deze uitspraak heeft dus ook een hoop financiėle consequenties, waarover ik al eerder schreef bij IE-Forum. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/embedden-mag-nu-echt/
© Charlotte's Law
URL aanpassen naar wat "onplezierigs" is dus de beste oplossing.

Embedden is uiteraard weer wat anders dan de foto downloaden en die vervolgens zelf hosten op hun blog.
pi_185671653
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:58 schreef Arnold_fan het volgende:
Je hebt geen schade, er is geen winst mee gemaakt.
Dat laatste is geen criterium en voor inbreuk op auteursrecht hoef je geen schade aan te tonen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_185671698
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:53 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Nee, deeplinken is geen inbreuk op auteursrecht.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 17 maart 2019 @ 15:09:01 #10
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185671740
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:06 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, deeplinken is geen inbreuk op auteursrecht.
Hoe kan je een foto dan veilig hosten op je website zonder dat anderen het kunnen deeplinken?
pi_185671820
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:09 schreef _--_ het volgende:

[..]

Hoe kan je een foto dan veilig hosten op je website zonder dat anderen het kunnen deeplinken?
Geen idee. Het is volgens mij technisch wel mogelijk (ik meen dat een site als photobucket dat doet) maar ik ontbeer de technische kennis daarvoor.
.
  zondag 17 maart 2019 @ 15:14:43 #12
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185671881
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:12 schreef r_one het volgende:

[..]

Geen idee. Het is volgens mij technisch wel mogelijk (ik meen dat een site als photobucket dat doet) maar ik ontbeer de technische kennis daarvoor.
Ja, op zulke websites kan je element inspect doen en met een beetje zoekwerk vind je de link naar de afbeelding.
pi_185671905
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:09 schreef _--_ het volgende:

[..]

Je kan de weergave beperken tot je eigen domein door je .htaccess bestand aan te passen.

Maar dat zou ik niet zo snel doen met een foto. Juist dan raak je de controle sneller kwijt omdat men de foto gaat downloaden en zelf hosten.

Als ze deeplinken, kan je de foto aanpassen naar een tubgirl of bavianenkont plaatje of hoe erg je het maar wil maken :P

Op het moment dat ze de foto downloaden en zelf gaan hosten, is het geen deeplinken meer en kan je ze uiteraard een rekening sturen maar bij een anoniem gehost blog wordt dat wel een (kansloze) speurtocht.
  zondag 17 maart 2019 @ 17:10:56 #14
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_185674589
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat laatste is geen criterium en voor inbreuk op auteursrecht hoef je geen schade aan te tonen.
Juridisch misschien niet. Maar om nu ts te helpen terwijl hij duidelijk een hobbyist wil leegtrekken lijkt me ook niet de bedoeling.

Er is een verschil tussen moreel gelijk en wetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arnold_fan op 17-03-2019 17:18:24 ]
  zondag 17 maart 2019 @ 17:14:02 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185674641
Er schijnt ook nog een Noord-Koreaan te zijn die het niet leuk vindt dat iemand anders zijn naam en foto gebruikt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_185674703
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:10 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Juridisch misschien niet. Maar om nu ts te helpen terwijl hij duidelijk een hobbyist wil leegtrekken lijkt me ook niet de bedoeling.

Er is een verschil tussen moreel en wetten.
En er is een verschil tussen WGR en GC.
.
  zondag 17 maart 2019 @ 17:20:29 #17
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_185674773
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:17 schreef r_one het volgende:

[..]

En er is een verschil tussen WGR en GC.
Zeker. De vraag is of je iemand moet helpen ongeacht zijn intenties. Als iemand mij vraagt te helpen zijn kat te doden mag ik dat ook, toch zal ik het niet doen omdat ik het moreel verwerpelijk vind, en zal ik ook anderen adviseren en vragen het niet te doen.
pi_185674825
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:20 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Zeker. De vraag is of je iemand moet helpen ongeacht zijn intenties. Als iemand mij vraagt te helpen zijn kat te doden mag ik dat ook, toch zal ik het niet doen omdat ik het moreel verwerpelijk vind, en zal ik ook anderen adviseren en vragen het niet te doen.
Die vraag hoort dan ook thuis in F&F (of FHF) en niet hier.
.
  zondag 17 maart 2019 @ 17:25:34 #19
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_185674871
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:23 schreef r_one het volgende:

[..]

Die vraag hoort dan ook thuis in F&F (of FHF) en niet hier.
Dat klopt. Daarom zou ik als dat verzoek daar binnenkomt ook aangegeven dat het misschien beter is om TS juist niet te helpen.
pi_185674905
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:25 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Dat klopt. Daarom zou ik als dat verzoek daar binnenkomt ook aangegeven dat het misschien beter is om TS juist niet te helpen.
Prima. Maar hier zit je in WGR en bespreken we juridische vraagstukken.
.
  zondag 17 maart 2019 @ 18:22:29 #21
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_185675902
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:27 schreef r_one het volgende:

[..]

Prima. Maar hier zit je in WGR en bespreken we juridische vraagstukken.
Je lijkt het niet te begrijpen. Er is niemand die zegt dat een topic als dit niet in WGR hoort, alleen dat het niet goed is om mee te werken aan een onethisch iets. Maar laten we deze discussie niet verder voeren. Ik hoop dat TS niet slaagt in zijn opzet.
pi_185676592
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 18:22 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Je lijkt het niet te begrijpen. Er is niemand die zegt dat een topic als dit niet in WGR hoort, alleen dat het niet goed is om mee te werken aan een onethisch iets. Maar laten we deze discussie niet verder voeren. Ik hoop dat TS niet slaagt in zijn opzet.
Ik begrijp je heel goed. Je kunt je afvragen of het onethisch is, dat vind jij. Maar die vraag is dus ondergeschikt aan de juridische vraagstelling en daarmee hier niet relevant.

Einde discussie.
.
  zondag 17 maart 2019 @ 21:16:00 #23
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185679314
quote:
12s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:14 schreef golfer het volgende:
Er schijnt ook nog een Noord-Koreaan te zijn die het niet leuk vindt dat iemand anders zijn naam en foto gebruikt.
:D
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_185800652
De vraag is ook, wil jij een veel duurdere procedure opstarten en dat op eigen kosten? Want dit moet je civiel aanpakken en dat kost knaken.
pi_185800666
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:02 schreef MaGNeT het volgende:
https://blog.iusmentis.com/2018/01/04/is-embedden-foto-inbreuk-als-bronsite-auteursrechten-schendt

https://www.charlotteslaw.nl/embedden-mag-nu-echt
[..]

URL aanpassen naar wat "onplezierigs" is dus de beste oplossing.

Embedden is uiteraard weer wat anders dan de foto downloaden en die vervolgens zelf hosten op hun blog.
Goed tip. Ts wil echter geld zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')