https://www.bd.nl/bommele(...)smigranten~a120868a/quote:Markink reageerde op de stelling 'De energietransitie vergt veel arbeidskracht, en daar hebben we arbeidsmigranten voor nodig'. De VVD-voorman zei volmondig ‘ja', om toe te voegen dat dat ook geldt voor sectoren als de techniek en de zorg.
Lees ook
Burgemeester Maasdriel: Nieuwe regels gelden ook voor bestaande huisvesters van arbeidsmigranten<br>
PREMIUM
Burgemeester Maasdriel: Nieuwe regels gelden ook voor bestaande huisvesters van arbeidsmigranten
Lees meer
Gewoon nodig
,,We hebben meer vacatures openstaan dan dat er mensen beschikbaar zijn in Nederland", zei Markink. ,,Tussen de 500.000 en een miljoen arbeidskrachten komen we te kort. Als je de economie niet tot stilstand wil laten komen, dan heb je arbeidsmigranten gewoon nodig om de dingen gedaan te krijgen." We hebben een enorm probleem om al het werk gedaan te krijgen
Volgens de VVD-lijsttrekker, tevens gedeputeerde namens zijn partij in de provincie, zijn er nu al tussen de 150.000 en 200.000 arbeidsmigranten structureel aan het werk in Gelderland. ,,En dat moeten er nog meer worden. We weten niet hoe we anders het werk klaar krijgen."
CDA-lijsttrekker Gerhard Bos sluit zich daarbij aan. ,,We hebben een enorm probleem om al het werk gedaan te krijgen. We willen vaart maken, dat betekent nu keuzes maken. Als we nu mensen uit het buitenland nodig hebben, dan vrees ik dat we geen keuze hebben. Je zult open moeten staan voor arbeidsmigranten, of je het leuk vindt of niet.”
Verbaasd
De PvdA reageert een tikkeltje verbaasd op de uitspraken van Markink. Niet dat lijsttrekker Peter Kerris tegen de komst van meer arbeidsmigranten is, maar hij vindt dat in ieder geval eerst geprobeerd moet worden meer Nederlanders aan het werk te krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen, is volgens Kerris vooral een herwaardering van praktisch werk nodig, zodat mbo'ers beter beloond worden.
De SP en 50PLUS zoeken het liever binnen de eigen landsgrenzen: ,,Er zijn nog genoeg werkzoekenden in Nederland", meent Mieke Hoezen van de SP. 50PLUS ziet liever dat meer oudere herintreders omgeschoold worden.
Blijkbaar wel.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we inderdaad een half miljoen tot een miljoen mensen naar binnen halen in een land waarbij de woningmarkt nu al verziekt is, elke dag tonnen co2 de atmosfeer ingeblazen worden dankzij files en we allemaal aan de warmtepomp moeten om minder uitstoot te produceren.
Dit verzin je niet.
Als het 20 euro meer oplevert dan ze niet halen dan wordt het gewoon gedaan. Anders ben je een dief van je eigen portomonee.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we inderdaad een half miljoen tot een miljoen mensen naar binnen halen in een land waarbij de woningmarkt nu al verziekt is, elke dag tonnen co2 de atmosfeer ingeblazen worden dankzij files en we allemaal aan de warmtepomp moeten om minder uitstoot te produceren.
Dit verzin je niet.
...hadden ze maar een opleiding moeten volgen ofzo?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:45 schreef Moustachio het volgende:
Onze kinderen moeten straks 10 jaar op de wachtlijst voor een huurhuis en kunnen een koophuis niet meer betalen. Ongekend dit. Dit land is voller dan vol.
Er zijn idd nog mensen die in jaren 70 termen denken.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:46 schreef Twiitch het volgende:
Ach, weer zo'n ouwe enge babyboomer die alleen maar denkt aan onbeperkte economische groei, ongeacht de maatschappelijke impact. We leven niet meer in de jaren 70 opa.
[ afbeelding ]
Waarom hebben al die VVD lui toch allemaal dezelfde kop? Je kunt ze er zo uitpikken in een rijtje.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:46 schreef Twiitch het volgende:
Ach, weer zo'n ouwe enge babyboomer die alleen maar denkt aan onbeperkte economische groei, ongeacht de maatschappelijke impact. We leven niet meer in de jaren 70 opa, met je dikke kop.
[ afbeelding ]
Als het gaat om de komst van grote groepen arbeidsmigranten, dan geeft bijna iedereen de VVD deels de schuld.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:49 schreef Hamzoef het volgende:
En dan straks weer lekker de schuld geven aan 'links' zeker?
Teveel bitterballen op de vrijmibo ouwe pik!quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:52 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Waarom hebben al die VVD lui toch allemaal dezelfde kop? Je kunt ze er zo uitpikken in een rijtje.
en dat ze lui zijn en zich te goed voelen voor bepaalde werkzaamheden, en dat ze zich niet flexibel opstellen, en dat ze niet met hun tijd meegaan.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:51 schreef Cattivo het volgende:
VVD vind dat de laagste arbeiders te veel geld verdienen. Dus hun oplossing meer mensen naar binnenhalen zodat het loon weer naar beneden kan.
Dat 'lui' zijn is gewoon een populaire mythe. Die mensen zijn er inderdaad, maar die gaan ook niet werken als de lonen 50% stijgen. Het gros van de Nederlanders is helemaal niet lui, maar wil ook niet 40 uur per week keihard vies werken voor 1500 euro per maand en daar dan weer 400 euro terug van geven aan zijn werkgever voor huisvesting en wifi. Logisch ook.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
en dat ze lui zijn en zich te goed voelen voor bepaalde werkzaamheden, en dat ze zich niet flexibel instellen, en dat ze niet met hun tijd meegaan.
Yes, and het zijn ook nog eens extra consumentenquote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:51 schreef Cattivo het volgende:
VVD vind dat de laagste arbeiders te veel geld verdienen. Dus hun oplossing meer mensen naar binnenhalen zodat het loon weer naar beneden kan.
Huisvesting waar ze vervolgens ook nog eens met z'n 3en of 4en wonenquote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat 'lui' zijn is gewoon een populaire mythe. Die mensen zijn er inderdaad, maar die gaan ook niet werken als de lonen 50% stijgen. Het gros van de Nederlanders is helemaal niet lui, maar wil ook niet 40 uur per week keihard vies werken voor 1500 euro per maand en daar dan weer 400 euro terug van geven aan zijn werkgever voor huisvesting en wifi. Logisch ook.
Als ik in Polen met een groepje Nederlanders voor 8000 euro per maand kip kon snijden zou ik dat ook wel doen. Lekker met z'n allen in één huis en na 6 maanden met 30.000 euro weer naar huis. Dan half jaar feesten en zuipen en weer opnieuw beginnen. Of 5 jaar volhouden en dan eigen huis neerzetten.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Huisvesting waar ze vervolgens ook nog eens met z'n 3en of 4en wonen
Stel nou he, ben je een Nederlander die om wat voor reden dan ook geen diploma heeft. Je wil wel werken, maar je hebt weinig keus. Je krijgt een baan aangeboden bij een kippenslachterij, minimumloon, 40u in de week. Hou je volgens mij iets van 1500 euro in de maand aan over. Sta je de hele dag tussen andere oostblokkers kippen uit te benen. Je hebt geen aanspraak, je collega's spreken allemaal geen Nederlands. Het is lopende band werk.
Ik gok dat vrijwel iedereen er na een maand wel de brui aan geeft, maar oostblokkers niet. Die wonen met z'n 3 of 4en in een woning (goedkoop dus) doen dat een half jaar/jaar en gaan vervolgens een half jaar of jaar terug naar het thuisfront omdat het geld daar veel meer waard is. Ze worden in die tijd vervangen door andere oostblokkers.
PostNL is ook een mooi Amerikaanesque voorbeeld in deze. 1/3e van ''hun'' chauffeurs'' zijn ingehuurde subcontractor chauffeurs. Spreken geen tot slecht Nederlands, rijden in oude afgetrapte busjes, krijgen niet hetzelfde loon als eigen mederwerkers voor gelijk werk, maar PostNL zegt ''Ja maar ho eens even, dat zijn wij niet hoor!!1!!''
Ja, die luie kutnederlanders ook. Race to the bottom in de praktijk. Ik heb het zien gebeuren.
En dat is precies het probleem.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik in Polen met een groepje Nederlanders voor 8000 euro per maand kip kon snijden zou ik dat ook wel doen. Lekker met z'n allen in één huis en na 6 maanden met 30.000 euro weer naar huis. Dan half jaar feesten en zuipen en weer opnieuw beginnen. Of 5 jaar volhouden en dan eigen huis neerzetten.
Voor hun is de deal gewoon veel gunstiger...
Wel geniaal, want ze laten mensen geloven in hun voordeel te stemmen en handelen daarna precies tegengesteld. Jaar-in, jaar-uit.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een kutpartij is de VVD toch ook.
Klopt. Intussen maken wij ons druk over een partij als DENK, terwijl de VVD voor de echte afbraak zorgt.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wel geniaal, want ze laten mensen geloven in hun voordeel te stemmen en handelen daarna precies tegengesteld. Jaar-in, jaar-uit.
En in die tijd dat ze in het thuisland zitten vangen ze WW LoL!quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Stel nou he, ben je een Nederlander die om wat voor reden dan ook geen diploma heeft. Je wil wel werken, maar je hebt weinig keus. Je krijgt een baan aangeboden bij een kippenslachterij, minimumloon, 40u in de week. Hou je volgens mij iets van 1500 euro in de maand aan over. Sta je de hele dag tussen andere oostblokkers kippen uit te benen. Je hebt geen aanspraak, je collega's spreken allemaal geen Nederlands. Het is lopende band werk.
Ik gok dat vrijwel iedereen er na een maand wel de brui aan geeft, maar oostblokkers niet. Die wonen met z'n 3 of 4en in een woning (goedkoop dus) doen dat een half jaar/jaar en gaan vervolgens een half jaar of jaar terug naar het thuisfront omdat het geld daar veel meer waard is. Ze worden in die tijd vervangen door andere oostblokkers.
PostNL is ook een mooi Amerikaanesque voorbeeld in deze. 1/3e van ''hun'' chauffeurs'' zijn ingehuurde subcontractor chauffeurs. Spreken geen tot slecht Nederlands, rijden in oude afgetrapte busjes, krijgen niet hetzelfde loon als eigen mederwerkers voor gelijk werk, maar PostNL zegt ''Ja maar ho eens even, dat zijn wij niet hoor!!1!!''
Ja, die luie kutnederlanders ook. Race to the bottom in de praktijk. Ik heb het zien gebeuren.
Begrijp heel goed dat de UK uit de EU stapt. Dat vrij verkeer van personen maakt heel Europa kapot. Alleen big business heeft er baat bij.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik in Polen met een groepje Nederlanders voor 8000 euro per maand kip kon snijden zou ik dat ook wel doen. Lekker met z'n allen in één huis en na 6 maanden met 30.000 euro weer naar huis. Dan half jaar feesten en zuipen en weer opnieuw beginnen. Of 5 jaar volhouden en dan eigen huis neerzetten.
Voor hun is de deal gewoon veel gunstiger...
Je ziet nu ook wel in dat er een hele chaos is ?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:13 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Begrijp heel goed dat de UK uit de EU stapt. Dat vrij verkeer van personen maakt heel Europa kapot. Alleen big business heeft er baad bij.
Dat ligt aan hunzelf. Zodra ze er straks uit zijn hebben ze alles weer in eigen hand en iedereen zal er op vooruit gaan. Men kan weer voor een fatsoenlijk loon gaan werken.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:14 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je ziet nu ook wel in dat er een hele chaos is ?
Helaas moet ik je bij het laatste gelijk geven.
Er is dus een gigantische arbeidsschaarste, volgens deze vvd'er. Waarom vertaalt dit zich niet in betere arbeidsvoorwaarden en wat minder praatjes (niet meteen de meeste werkzoekenden van boven de 50 en mensen die iets minder goed binnen de lijntjes kleuren afschrijven, bijvoorbeeld) van de werkgevers? Als je een een half tot een heel miljoen mensen tekort komt op een beroepsbevolking van zo'n 9 miljoen zouden bazen onderhand zo'n beetje moeten kruipen om personeel binnen te halen.quote:Tussen de 500.000 en een miljoen arbeidskrachten komen we te kort
Ik zou bijna zeggen: wie biedt meer???quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit verzin je niet.
Op straat schoppen die uitvreters.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:23 schreef Harvest89 het volgende:
Slim plan als je nog steeds honderdduizenden werkelozen hebt.
Op deze manier wordt een eeuw aan arbeidsvoorwaardenopbouw in een generatie weer afgebroken.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:23 schreef Harvest89 het volgende:
Slim plan als je nog steeds honderdduizenden werkelozen hebt.
Dat zijn jouw gedachten, niet de mijnequote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:17 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Dat ligt aan hunzelf. Zodra ze er straks uit zijn hebben ze alles weer in eigen hand en iedereen zal er op vooruit gaan. Men kan weer voor een fatsoenlijk loon gaan werken.
Ja, alleen is dit een domme provincie bobo wrs. Zelfde als die praatjes van Buma. En Jetten over 50K Polen per jaar. Het gaat toch niet door.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
En intussen meer meer meer EU en steeds meer autonomie kwijt raken. Gadverdamme.
En de Polen en Roemenen gaan naar NL, dan kunnen de Afghanen naar Polen en Roemenië en de Kazachstanen kunnen dan naar Afghanistan en de Mongoliërs kunnen dan naar Kazachstan.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op deze manier wordt een eeuw aan arbeidsvoorwaardenopbouw in een generatie weer afgebroken.
De bedrijven zijn er niet voor de Nederlanders, maar in Nederland is arbeidscapaceit ten behoeve van bedrijven.
Ja, dan moet je dus niet op die partijen gaan stemmen die ik hierboven aangaf, dan laat je merken dat het welletjes is.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:37 schreef vosss het volgende:
Ik vind dat we gewoon met zn allen moeten vinden dat het wel goed is zo. We hoeven niet meer banen en we hoeven niet meer export en we hoeven niet meer meer meer van alles.
Waarom kunnen we dat niet gewoon met zn allen afspreken dat het wel goed is zo?
Ow ik had het topic nog niet gelezen, alleen de OPquote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dan moet je dus niet op die partijen gaan stemmen die ik hierboven aangaf, dan laat je merken dat het welletjes is.
Precies.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:37 schreef vosss het volgende:
Ik vind dat we gewoon met zn allen moeten vinden dat het wel goed is zo. We hoeven niet meer banen en we hoeven niet meer export en we hoeven niet meer meer meer van alles.
Op de door jouw genoemde partijen stem ik niet. Nooit gedaan ook en was ik ook niet van plan ooit te doenquote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dan moet je dus niet op die partijen gaan stemmen die ik hierboven aangaf, dan laat je merken dat het welletjes is.
Ik weiger het ook maar ik stem ook niet op anderen, deze keer teken ik een grote LUL op het stembiljet.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Op de door jouw genoemde partijen stem ik niet. Nooit gedaan ook en was ik ook niet van plan ooit te doen
Ja, dan helpt dat ook niet, Gaat vooral om mensen die er op zouden stemmen of willen stemmen, niet doen. Het zijn zowel wat economie als klimaat betreft een stelletje megalomaniacs in NL. Ja, wat klimaat betreft schaar je dan bijna elke andere partij daar ook nog onder. Dus wat moet een mensch nog stemmen hè.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Op de door jouw genoemde partijen stem ik niet. Nooit gedaan ook en was ik ook niet van plan ooit te doen
Lagerbetaalden leveren de samenleving ook helemaal niet veel op. Ze betalen weinig belasting, maar maken wel bovenmatig gebruik van al onze voorzieningen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat die extra Ferrari voor de deur en vakantiehuis in Monaco voor onze VVDers zich niet vanzelf betaalt.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:37 schreef vosss het volgende:
Ja, wat ik wel apart vind is dat hier in de buurt het ene na het andere distributiecentrum verrijst. Boeren worden wrs flink uitgekocht momenteel. En dan komt er zo'n distributiecentrum en dan verschijnen er nergens vacatures, althans niet dat ik kan zien. Maar wat ik me nu afvraag, waar huisvesten die mensen zich überhaupt die er werken. Het is vrij duidelijk dat ze grosso modo niet uit de streek zelf komen, dus dan moeten ze toch ergens gehuisvest worden, maar waar dan?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lagerbetaalden leveren de samenleving ook helemaal niet veel op. Ze betalen weinig belasting, maar maken wel bovenmatig gebruik van al onze voorzieningen.
VVD'ers willen met het binnenhalen van buitenlandse arbeidskrachten gewoon de loonkosten drukken. Het bedrijfsleven profiteert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |