abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185619542
Situatie: Mijn vriendin wil per se geen zorgtoeslag aanvragen en ook te veel betaalde inkomstenbelasting gaat ze waarschijnlijk niet terugvragen. Want ze wil geen gebruik maken van ondersteuning van de overheid.

Echter ze zit zeer krap bij kas en ook in Colombia, waar ze eind deze maand naar teruggaat, zou ze het geld erg goed kunnen gebruiken.
Daar komt bij dat ze voordat ze teruggaat naar Colombia een paar dagen naar Stockholm wil. Ik weet dat dat belangrijk voor haar is omdat ze daar eventueel wil gaan promoveren volgend jaar. Ik heb dan ook voorgesteld dat ik haar trip wel betaal (en dat ik dus meega).
Echter haar nu net aan de telefoon gehad met kritiek dat ik eigenlijk niet naar Stockholm wil, want anders zou ik de tickets wel gekocht hebben al.

Okay, ik weet dat de meeste mensen vinden dat iedereen zelf moet bepalen wat ie doet en dus ook zelf mag bepalen om geld bij de belastingdienst/overheid te laten liggen. Alleen ik vind het toch wel jeuken dat ik dan tegelijkertijd 1000 Euro voor een paar dagen Stockholm ga betalen ons tweeen. Omdat zij zo weinig geld heeft. Zo weinig dat ze nu per bus wil gaan omdat dat 20 Euro goedkoper is.

Ik geef toe, ik word inderdaad redelijk 'pusherig' van zo'n situatie (lees: ik zal proberen je te overtuigen en te pushen toch datgene te doen wat ik normaal vind).
Echter ook als ze genoeg geld gehad zou hebben, zou het me storen. Waarom zou je in godsnaam te veel betaalde inkomstenbelasting niet terugvragen :? Inclusief die zorgtoeslag hebben we het over een paar duizend Euro.

Nah ja, sorry dat ik jullie stoor met mijn irritatie. Brand maar los met de kritiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Puntenjager op 15-03-2019 00:51:25 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_185619577
Ze zou zoveel terugkrijgen? Dan zou ik het ook wel wat bizar vinden. Welke reden geeft ze dat ze het niet wil doen? Te lui?

Dat ze dan ook nog druk gaat leggen bij jou om die tickets sneller te fixen is helemaal raar.
pi_185619627
Hoe weet ze dat ze zoveel terug krijgt?
pi_185619662
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 00:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ze zou zoveel terugkrijgen? Dan zou ik het ook wel wat bizar vinden. Welke reden geeft ze dat ze het niet wil doen? Te lui?

Dat ze dan ook nog druk gaat leggen bij jou om die tickets sneller te fixen is helemaal raar.
Als je niet het hele jaar gewerkt hebt, is de loonbelasting die je werkgever inhoudt op je loon, veel te hoog. En ook een jaar zorgtoeslag gaat richting de 1000 Euro als je niet veel verdient.

En tja, wat de reden betreft. Ze wil geen gedoe. Ze ziet het ergens als een soort conflict (met de overheid in dit geval) en ze wil per se geen gevecht (met niemand, behalve met mij :') ). Tevens is ze niet iemand die haar hand ophoudt bij de overheid. Zo is ze niet opgevoed/opgegroeid (op het arme platteland in Colombia).
Ik heb haar uitgelegd dat de overheid daarentegen wel gewoon haar hand ophoudt bij haar (Lees: zij 'mag' gewoon inkomstenbelasting en BTW betalen als burger). En dat teruggave inkomstenbelasting gewoon een verrekening is. Zelfs zorgtoeslag is ergens een verrekening. Je betaalt x aan zorgkosten via je loonstrookje en een deel daarvan krijg je terug in de vorm van zorgtoeslag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Puntenjager op 15-03-2019 02:12:49 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_185619702
quote:
Waarom zou je in godsnaam te veel betaalde inkomstenbelasting niet terugvragen :?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_185620178
Promoveren en toch zo dom zijn...
pi_185620280
Waarom stel je voor om haar trip te betalen, als je het niet eens bent met haar ideeen.

En wel achteraf gaan klagen.. wat mij betreft ben je dan net zo dom als haar.
pi_185620806
Dumpen die hap.

Geen steun van de overheid willen, hippie gek.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 05:38:34 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185620907
Als je niet veel verdient krijg je ook niet veel terug.

Maar het punt is dat je niet luistert naar je vriendin. Je begrijpt niet waar ze mee bezig is en je blokkeert haar daarbij.

Denk niet dat die relatie nog lang gaat duren als jij haar als handelingsonbekwaam blijft beschouwen.
  Moderator vrijdag 15 maart 2019 @ 07:18:20 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185621526
Als haar dit "~`zingeving`~" biedt, ben je de sjaak. Fundamentalistische wereldverbeteraars die willen niet scheef in zijn of haar chakra's zitten. Die bekladden niet zomaar hun reine aura's.

Oftewel: wat een onzin. Laat haar maar eens voelen in hoeverre iets wat ze erg leuk vindt niet meer door kan gaan doordat ze het geld niet meer heeft.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 15 maart 2019 @ 07:30:06 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185621653
Afzien van die zorgtoeslag, daar kan ik nog inkomen. Maar bij de inkomstenbelastingkwestie maakt ze duidelijk een denkfout.

Lastige kwestie. Zij maakt haar keuzes, dan mag jij ook jouw keuzes maken. In dit geval zou je kunnen zeggen: als jij geld weggooit, ga ik dat financiële gat niet voor je dichten. Daar zou je echter de relatie mee op scherp kunnen zetten. Wil je dat? Aan de andere kant: als dit een voorspellende waarde heeft van hoe ze in de toekomst met geldkwesties omgaat, kun je je ook afvragen of je dát wel wilt. Dus als ze nu niet bereid is met jou naar een redelijk midden te zoeken, gaat dit dan zijn hoe het altijd zal gaan?

Misschien moet je het dus juist nu wel op scherp zetten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185621769
Ze moet het niet zien als geld van de overheid, maar als compensatie omdat ze eigenlijk te veel heeft betaald. Dat is wat anders. Ze krijgt terug wat ze anders niet had hoeven afstaan.
pi_185621837
Je hebt zelf voorgesteld haar trip te betalen. Je lijkt dat nu te zien als een soort recht om je mening door te mogen duwen. Dat is het niet
Als je het niet wilde betalen om wat voor reden dan ook dan had je het niet moeten zeggen

Ik vind het ook dom om het niet op te vragen, maar iedereen mag domme dingen doen, ook jouw vriendin
Kun je over door blijven gaan maar ze klinkt niet alsof ze het daarmee gaat doen
En het lijkt me niet iets dat zo belangrijk is dat je er gezeik over wil in je relatie

Eerlijk gezegd klinkt het meer alsof het niet eens over het geld gaat maar om het feit dat ze niet doet wat jij wil omdat jij vind dat je gelijk hebt
Het klinkt vanuit jou heel erg als een controle ding
pi_185621921
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 07:52 schreef Allures het volgende:
Eerlijk gezegd klinkt het meer alsof het niet eens over het geld gaat maar om het feit dat ze niet doet wat jij wil omdat jij vind dat je gelijk hebt
Het klinkt vanuit jou heel erg als een controle ding
Het feit dat zij haar hand niet wil ophouden bij de overheid, maar wel bij hem kun je zien als zijn geld weggooien. Dat zou ik ook niet tolereren.
  Moderator vrijdag 15 maart 2019 @ 08:42:54 #15
5428 crew  miss_sly
pi_185622316
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 08:01 schreef Aalscholver het volgende:
[..]

Het feit dat zij haar hand niet wil ophouden bij de overheid, maar wel bij hem kun je zien als zijn geld weggooien. Dat zou ik ook niet tolereren.
Dat heeft hij zelf aangeboden. Zo in keuze.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 15 maart 2019 @ 09:11:07 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185622654
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 07:18 schreef Renesite het volgende:

Oftewel: wat een onzin. Laat haar maar eens voelen in hoeverre iets wat ze erg leuk vindt niet meer door kan gaan doordat ze het geld niet meer heeft.
Voor principiële mensen is de lol er al vanaf als iemand per se zijn zin wil doordrukken en het gaat betalen, waar zij gewoon zelfstandig en onafhankelijk wil zijn. Dat geld boeit haar niet. Die gaat linksom of rechtsom naar Stockholm, en als de bus nog te duur is gaat ze op de fiets.
pi_185623929
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 07:30 schreef Lienekien het volgende:
Afzien van die zorgtoeslag, daar kan ik nog inkomen. Maar bij de inkomstenbelastingkwestie maakt ze duidelijk een denkfout.
Juist. Ik begrijp de vriendin wel, want ik heb een soortgelijke achtergrond. Ook ik kom van het platteland en wij houden onze hand niet op. Maar zeker met de inkomstenbelasting is het andersom: de overheid neemt je iets af en geeft je daarna een klein deel terug. Dat is geen cadeautje; het is geld dat van jou is.

Ik zou dit niet zozeer laten escaleren maar er wel goede gesprekken over voeren, want deze onenigheid gaat dieper dan een enkel meningsverschil en gaat vaker terugkomen. Let wel: dat betekent niet zozeer dat jij haar van jouw gelijk gaat overtuigen, maar dat je probeert om begrip voor elkaars positie op te brengen en kijkt of jullie uit kunnen komen op iets waar jullie beiden blij mee zijn. Als dat niet lukt, dan moet je je ernstig afvragen of je toekomst ziet in de relatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185624006
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 09:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]

Voor principiële mensen is de lol er al vanaf als iemand per se zijn zin wil doordrukken en het gaat betalen, waar zij gewoon zelfstandig en onafhankelijk wil zijn. Dat geld boeit haar niet. Die gaat linksom of rechtsom naar Stockholm, en als de bus nog te duur is gaat ze op de fiets.
Jij hebt het begrepen.

Een van mijn exen was ook zo pusherig en probeerde mijn positie niet te begrijpen. Uiteindelijk heb ik maar een punt achter die relatie gezet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185624562
Geen gekke lolbertariërs daten, dat scheelt.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:24 #20
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_185624748
Het idee is mooi maar de uitvoering is achterlijk.

Zorg dan in ieder geval dat je geld genoeg verdient om onafhankelijk te kunnen zijn.
pi_185626620
quote:
18s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 00:43 schreef Puntenjager het volgende:
Situatie: Mijn vriendin wil per se geen zorgtoeslag aanvragen en ook te veel betaalde inkomstenbelasting gaat ze waarschijnlijk niet terugvragen. Want ze wil geen gebruik maken van ondersteuning van de overheid.

Echter ze zit zeer krap bij kas en ook in Colombia, waar ze eind deze maand naar teruggaat, zou ze het geld erg goed kunnen gebruiken.
Daar komt bij dat ze voordat ze teruggaat naar Colombia een paar dagen naar Stockholm wil. Ik weet dat dat belangrijk voor haar is omdat ze daar eventueel wil gaan promoveren volgend jaar. Ik heb dan ook voorgesteld dat ik haar trip wel betaal (en dat ik dus meega).
Echter haar nu net aan de telefoon gehad met kritiek dat ik eigenlijk niet naar Stockholm wil, want anders zou ik de tickets wel gekocht hebben al.
Ze heeft ervoor gewerkt, dus technisch gezien is het geen ondersteuning. Maar goed, haar keuze inderdaad.

Tsja, misschien kom je wat te polderachtig over op je latina dat je eerst iets meer zekerheid wil hebben voor je die tickets boekt. Of is er nog een andere reden waarom ze dat zou kunnen denken?
Als jij verantwoordelijk bent voor het regelen en betalen van die tickets en verblijf, dan is zij afhankelijk van jou hè.

quote:
Okay, ik weet dat de meeste mensen vinden dat iedereen zelf moet bepalen wat ie doet en dus ook zelf mag bepalen om geld bij de belastingdienst/overheid te laten liggen. Alleen ik vind het toch wel jeuken dat ik dan tegelijkertijd 1000 Euro voor een paar dagen Stockholm ga betalen ons tweeen. Omdat zij zo weinig geld heeft. Zo weinig dat ze nu per bus wil gaan omdat dat 20 Euro goedkoper is.
Haar keuze om zelf voor de consequenties op te draaien en low budget te reizen vind ik eerlijk gezegd wel voor haar spreken. Beter dat ze regelt wat ze hier nog wil doen voor ze terug gaat en jou niet als meal ticket gebruikt.

quote:
Ik geef toe, ik word inderdaad redelijk 'pusherig' van zo'n situatie (lees: ik zal proberen je te overtuigen en te pushen toch datgene te doen wat ik normaal vind).
Echter ook als ze genoeg geld gehad zou hebben, zou het me storen. Waarom zou je in godsnaam te veel betaalde inkomstenbelasting niet terugvragen :? Inclusief die zorgtoeslag hebben we het over een paar duizend Euro.
Kan me voorstellen dat ze geen zin heeft in nog meer gedoe om iets te regelen waar zij gevoelsmatig geen recht op vind te hebben, als gast in dit land ofzo. Zeker als ze het ook geen probleem vindt om voor de consequenties op te draaien, dat is haar goed recht.
Wie weet zou ze met dat geld net zo goed voor de bus gaan, kennelijk is het niet zo een luxepaardje.

quote:
Nah ja, sorry dat ik jullie stoor met mijn irritatie. Brand maar los met de kritiek.
Ik snap je frustratie, maar ook wel die van haar. Juist als zij terug gaat naar een ander continent zou je hopen dat jullie in de tijd dat hier nog rest genieten van wat er wel is. Dat hoeft niet altijd geld te kosten toch, sterker nog dat is toch eigenlijk onbetaalbaar?

Daarnaast kan het overkomen alsof je je gelijk wil halen, door op jouw manier naar Stockholm af te reizen. Maar dat is haar wens en zij doet haar best om dat binnen haar huidige kunnen te regelen. Misschien heeft ze zich ingesteld op lekker freewheelend backpacken ofzo en dan kom jij zwaan kleef aan spelen om mee te gaan met je centjes, maar mauwen over details waar zij een stuk minder waarde aan hecht.
Dan is het ook niet onvoorstelbaar dat ze een beetje het gevoel kan krijgen dat jij jouw stempeltje wil komen drukken in dit verhaal en het iets minder gaat om samen gezellig tijd doorbrengen of dat je Stockholm net zo gaaf vindt als zij. En hoe gaat het dan als jullie daar zijn? Gaat er dan ook gemokt worden als zij low budget fast food wil eten, terwijl jij naar een twee keer zoveel kostende hipster burgertent wil? Kan voor meer mensen sfeer verpestend overkomen, ook voor jou want jij wil naast je gelijk ook een beetje the knight in shining armour zijn als ik het zo inschat.

Dus, vraag jezelf even goed af wat je belangrijker vindt: gelijk krijgen of haar haar reis naar Stockholm gunnen zoals zij die voor ogen heeft en daar al dan niet op aan te willen sluiten. In het geval van dat laatste heb je denk ik een kleine inhaalslag te maken. Hoe kan ze er op vertrouwen dat jij net als zij lol wil maken daar, zonder dat er gemauw over geld komt?

quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 00:55 schreef Puntenjager het volgende:
[..]

Als je niet het hele jaar gewerkt hebt, is de loonbelasting die je werkgever inhoudt op je loon, veel te hoog. En ook een jaar zorgtoeslag gaat richting de 1000 Euro als je niet veel verdient.

En tja, wat de reden betreft. Ze wil geen gedoe. Ze ziet het ergens als een soort conflict (met de overheid in dit geval) en ze wil per se geen gevecht (met niemand, behalve met mij :') ). Tevens is ze niet iemand die haar hand ophoudt bij de overheid. Zo is ze niet opgevoed/opgegroeid (op het arme platteland in Colombia).
Ik heb haar uitgelegd dat de overheid daarentegen wel gewoon haar hand ophoudt bij haar (Lees: zij 'mag' gewoon inkomstenbelasting en BTW betalen als burger). En dat teruggave inkomstenbelasting gewoon een verrekening is. Zelfs zorgtoeslag is ergens een verrekening. Je betaalt x aan zorgkosten via je loonstrookje en een deel daarvan krijg je terug in de vorm van zorgtoeslag.
Misschien wil ze ook geen ruzie met jou. Geheel in lijn met wat je hier zegt, heeft zij al d'r ogen op een busreis ongeacht of jij wel of niet mee gaat. Dan gaat ze sowieso naar Stockholm en hoeft ze niet gevoelsmatig haar hand bij jou op te houden. Als jij dan door blijft drammen over geld terug vragen, wat ze niet prettig vindt en niet wil, om vervolgens als een soort overheid haar reis te willen sponsoren, dan moet je denk ik ook even goed in de spiegel kijken of zij wel de stoorzender is hier in. Dat geeft vast enigszins te denken over hoe het daar in Stockholm en zeker daarna ook nog gaat zijn.

Je goede bedoelingen ten spijt, als je haar niet waardeert voor wie zij is, dan nodigt dat ook minder uit om jou te waarderen voor wie jij bent. Zij niet zo van de centjes en jij als goed bedoelende financiële ridder die niet doorpakt.
pi_185626965
waarom stel je voor die trip naar Stockholm voor haar te betalen?

het verhaal klinkt eigenlijk niet als een erg stabiele relatie, eerder pusherig en bepalend van jouw zijde, waarbij zij eerder niks aan haar eigen financiele zorgen doet, juist ook omdat TS wel over de brug komt met zijn geld... en vervolgens haar beschuldigende toon naar jou als je niet snel genoeg die tickets naar stockholm op jouw kosten besteld.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 15 maart 2019 @ 14:16:16 #23
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_185628078
Sorry...maar is zij wel helemaal goed bij haar hoofd? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_185632843
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 14:16 schreef Samuel24 het volgende:
Sorry...maar is zij wel helemaal goed bij haar hoofd? :')
Gaat promoveren dus ja.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185635742
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 00:47 schreef AlwaysHappy het volgende:

Is verwijderd uit de OP. Beetje raar ja. Wellicht duurt het te haar te lang voordat ze een verrekening van de belastingdienst ontvangt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')