dag 14 – Hood River – Boardman Vandaag staat een niet superbijzondere rit op het programma. Eigenlijk eentje van het kaliber: we moeten die kant op en in 1 dag rijden is te ver. We overnachten in Boardman en denken vooraf hoe we deze dag leuker kunnen maken.
Relatief dichtbij de route, ligt ghosttown “Shaniko.” Shaniko was gesticht vanwege goud dat in de buurt was gevonden. Shaniko was om meerdere redenen belangrijk: naast een dorp waar mensen woonden en werken, was het ook een uitvalsplaats voor reizigers die door het onherbergzame gebied trokken. Ook mensen die de Oregon Trail volgden, kwamen, via een omweg, wel in Shaniko terecht.
Het verval begon in 1911 al, toen er een spoorlijn in de buurt liep, waardoor Shaniko als uitvalsbasis overbodig werd.
Momenteel leven er nog altijd mensen in Shaniko, maar liefst 37. De meesten zullen leven van het toerisme, maar het leven zal er niet makkelijk zijn.
De oude gebouwen zijn goed bewaard gebleven, zoals hieronder te zien. Het schooltje had een speelgoedmuseumpje met een aardige vrouw die al haar hele leven in Shaniko woonde en mooie verhalen had.
![2j42h08.jpg]()
![24wvjw0.jpg]()
Het oude Amerikaanse cafétje vond ik erg leuk. De koffie was niet te zuipen, maar de mensen waren vriendelijk en het plaatje paste perfect in een ghosttown.
![2d83neu.jpg]()
Eenmaal aangekomen in Boardman hebben we nog 3 uurtjes gerelaxed aan de rivier. Het was bloedheet en even niks doen was heerlijk!
dag 15 – Boardman – Boise Een lange rit met een staatsgrens! We gaan naar Idaho. Onderweg bij Baker City nemen we een kleine detour om naar een Oregon Trail visitor center te gaan. Hier krijgen we veel informatie over de vele Amerikanen die enorme tochten maken om in Oregon te komen. Allemaal vanwege de beloofde rijkdom.
De reis was zwaar. Vanaf het visitor center heb je een uitzicht over een enorme vallei en als je even nagaat dat je dit punt op je pad kreeg na enkele duizenden kilometers en je vervolgens nog láng niet op je eindbestemming was, dan begrijp je iets van de ontberingen.
![29qijnp.jpg]()
![2yy14k5.jpg]()
![jue3w0.jpg]()
Bij het visitor center ligt ook een oude mijnschacht, verderop is nog een werkende mijn (niet toegankelijk) en je ziet oude karrensporen lopen. Het biedt een mooi perspectief.
![fjhtsz.jpg]()
Aangekomen in Boise gaan we downtown eten en gaan we wederom naar de bioscoop.
dag 16 – Boise – Snake River Canyon – Twin Falls We vertrekken vroeg om een groot deel van de ochtend in de Snake River Canyon door te brengen. Het heet ook wel het ‘birds of prey national park’ en dat heeft vooral mij wel erg aangetrokken.
Op de weg naar de canyon rijd je door een vlak graslandschap en hier zie je al veel verschillende roodvogels. Verschillende havikken, arenden en zelfs uilen suizen over het lange gras.
Bij het uitzicht over de canyon zelf, wat erg mooi was, zien we behalve twee kraaien niet zoveel bijzonders. Je kunt afdalen in de canyon en beneden zien we wel nog een aantal vogels. De Amerikaanse zeearend hebben we in Oregon twee keer gespot (bij binnenkomst, 10 meter boven onze auto en in Portland), maar zien we hier helaas niet.
![2v2h641.jpg]()
![209q8th.jpg]()
We gaan onderweg lunchen en rijden dan door naar Twin Falls. Het landschap in Idaho is niet zo bijzonder (het is niet voor niks een ‘potato-state’, veel landbouw). We komen aan in Twin Falls, wat wel de Niagara van het westen wordt genoemd. De watervallen zijn spectaculair:
![bgejk2.jpg]()
En het ligt in een dorpje met een leuke naam: Kimberly, van die topnaam, moet natuurlijk ook foto’s van gemaakt worden

.
![2n6w1tl.jpg]()
We gaan heel vroeg naar bed. De volgende dag willen we vroeg op zodat we voor de lunch in Yellowstone NP zijn!
dag 17 – Twin Falls – Yellowstone NP In 2017 waren we ook al naar Amerika geweest. We hebben toen het gebruikelijke zuid-westelijke rondje gedaan en zijn hierbij niet naar Yellowstone gegaan. Ik had hier naderhand gelijk spijt van want Yellowstone wil ik al heen sinds ik een kleine Kimmi was.
Eigenlijk is Yellowstone de hoofdreden waarom we gelijk besloten een halfjaar later weer naar de USA te gaan.
De rit naar Yellowstone is niet heel bijzonder. Het laatste stukje is leuk. Een kaarsrechte weg dwars door het bos. Mijn ogen blijven tussen de bomen doorgaan. De kans op herten, elanden, bizons en zelfs beren laat ik niet voorbij gaan. Ik weet prima dat de kans dat je ze ziet als je 80 km per uur rijdt (nee, ik reed niet zelf) niet zo groot is, maar ik kan het toch niet laten om te blijven speuren.
Rond half 12 reden we echt het park binnen. De eerste middag was echt al magisch. Na nog geen 10 minuten rijden zien we de eerste kudde bizons liggen. Ik had ze nog nooit in het wild gezien, dus we hebben best een tijd staan kijken. Wisten wij veel dat je erover struikelt in Yellowstone (al verveelt het nooit!).
![112ai5g.jpg]()
Bij de eerste kruising gaan we richting de bekende landschappen met heetwaterbronnen, geisers, kokende modderpoelen en zure meren. De verwachtingen waren groot en ik ken de plaatjes, maar het is echt ongelooflijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien en vind het, ook achteraf, een van de meest gave dingen die ik heb meegemaakt. Het stonk, het was heet, het idee dat er leven in voorkomt en veel mooie kleuren dus juist door het leven ontstaan zijn is bizar. Vooral als je bedenkt dat in theorie één verkeerde stap (je moet wel je best doen, de boardwalk is breed en veilig) oprecht je dood kan betekenen. Magisch.
![xbfi54.jpg]()
![mk7o1z.jpg]()
![wr14hu.jpg]()
![8zfz1f.jpg]()
Het weer speelt ook een grote rol. Elke 2 uur regent het 15 minuten snoeihard (gemiddeld) in mei, maar de wolkenluchten zijn daarom spectaculair en afwisselend. Ik kan nog uren doorgaan, maar foto’s vertellen net zoveel.
![2yuc9i0.jpg]()
![2daj69l.jpg]()
![30bny1t.jpg]()
In de buurt van de grootste bron (Grand Prismatic Spring) zien we gigantisch veel rook (het is niet warm buiten en de bron is dat wel). We zien daarom de bron niet in al zijn schoonheid, maar ook aan de randen is deze al mooi. Een deel van de bron stroomt in de nabijgelegen rivier. En boven de rivier cirkelt een visarend. Ik heb er wel een halfuur naar staan kijken. Wát een cadeautje.
![2u7qcxv.jpg]()
![11tskd3.jpg]()
We parkeren de auto in de omgeving van Old Faithfull en wachten op een uitbarsting. Na een kwartiertje hebben is het zo ver:
![2w6rn05.jpg]()
Hierna besluiten we de rest vd middag in de omgeving te gaan wandelen. We spotten nog vele bizons en een coyote. In de schemering hebben we weer geluk. We spotten wolven! Helaas is een goede foto niet gelukt, maar dat ik ze gezien heb vind ik onwijs bijzonder!!
We eindigen onze dag met een fenomeen dat we niet kenden tot we hier waren: de Bizon-file. Het heeft ons een uur gekost om de 15 km naar het hotel te rijden, omdat de wegen ook onwijs handig waren voor een Bizon-familie

.
dag 18 – Yellowstone NP Na alle overweldigende ervaringen van de dag ervoor, besluiten we nu naar het noorden te rijden. Grotendeels bestaat het noorden uit bergen en grasvalleien en wat minder uit de typerende bronnen. Een bizar mooie uitzondering zijn de ‘Mammoth Hot Springs’
![2ptcqo4.jpg]()
We kwamen hier echter ook voor heel iets anders. De noordelijke vallei is een gebied dat in mei bekend staat om de vele jonge beesten. Dat trekt weer roofdieren en daarmee is de biodiversiteit hier heel groot. We zien hier letterlijk alles waar we maar van kunnen dromen. Coyotes, bizons, gaffelbokken, wapiti.
![j94mqv.jpg]()
![1547iaa.jpg]()
![214tir.jpg]()
We rijden verder de vallei in en na een aantal kilometer staan een hoop auto’s stil. Je voelt dat er iets bijzonders is en we stappen uit. Ik loop naar een Amerikaan die een enorme verrekijker bij zich heeft en door die verrekijker zien we echt iets onwijs bijzonders: Een grizzly met twee jongen!! Het was te ver weg voor een foto, maar wauw.
Op de terugweg zien we dan ook de andere beer! De zwarte beer. Deze was wel dichtbij genoeg:
![xfajjb.jpg]()
In de middag gaan we wandelen en lopen we een deel van de Mount Washburn route, met fantastische vergezichten!
dag 19 – Yellowstone NP – Grand Teton Ons einddoel vandaag is Grand Teton NP. Dat ligt echter vlak onder Yellowstone (parken lopen over), dus we brengen een groot deel van deze dag nog in Yellowstone door. We ontbijten bij Old Faithfull. Daarna rijden we het hele zuidelijke rondje. Daarbij komen we eerst langs de ‘continental divide’ en vervolgens bij Yellowstone lake. Ook dit geeft weer fenomenale uitzichten.
![xn5c7r.jpg]()
Na Yellowstone Lake komen we door opnieuw een vallei met veel wild. Hier en daar ligt nog sneeuw, wat de sfeer alleen maar mooier maakt. Sowieso is mei in Yellowstone prachtig. Het smeltwater maakt woeste rivieren en wildlife is overal!
![29gg9oy.jpg]()
Rond 12 uur komen we aan bij de Grand Canyon of the Yellowstone. De omgeving hier is fantastisch mooi en we besluiten de rest van de middag te gaan wandelen langs de canyon.
![1217w1x.jpg]()
![20rpkpy.jpg]()
We komen aan in Grand Teton als het al bijna schemert. We rijden erdoorheen en slapen aan de andere kant. Toch krijgen we deze rit al een onwijs mooi beeld van de omgeving. En we lezen op de borden dat ‘bear 399’ weer actief is. Bear 399 is een schitterend verhaal, ze heeft inmiddels een eigen twitteraccount. Zij zoekt als enige bekende grizzly mensen juist op, omdat ze weet dat mannetjes mensen ook mijden en ze zo haar jongen veilig houd voor aanvallen van andere beren. Dat maakt haar populair en geliefd. Ze is al bejaard in Grizzly termen, maar krijgt toch nog elke 2 jaar jongen.
We hebben haar helaas niet gezien, maar het verhaal blijft mooi!
dag 20 – Grand Teton NP Onze laatste échte vakantiedag brengen we door in Grand Teton. Het is niet zo’n goed weer. We besluiten een boottocht te maken in plaats van veel te wandelen. In de boot wordt gevraagd naar het aantal nationale parken dat mensen hebben bezocht en wij blijken veruit de meesten te hebben, als Europeanen

.
Verder hebben we de omgeving bekeken en zijn we naar een bekend oude mormonen-boerderij geweest.
![2uzrmnc.jpg]()
![nl3cs7.jpg]()
In de middag is het weer beter en gaan we toch een tour wandelen. Het blijft zo lekker om te wandelen en na een kilometer al niemand meer tegen te komen. En je stuit altijd op verrassingen:
![2i97bxv.jpg]()
![15pr5t1.jpg]()
In de schemering gaan we nog op zoek naar Elanden, want dat is van het Amerikaanse grootwild de enige die we missen. Helaas is dat niet meer gelukt.
dag 21 – Grand Teton NP – Salt Lake City Deze dag is voornamelijk bedoeld om aan te komen in Salt Lake City, vanwaar we terugvliegen. De rit is mooi, lang Bear Lake en door de heuvels. Vlak bij de stad bezoeken we nog een van de vele kloven tussen de bergen door. Hier nemen we een heerlijke lunch.
De middag gebruiken we om te relaxen voor onze vlucht de volgende ochtend. We brengen alvast de auto terug (dag erna kunnen we een vliegveldshuttle gebruiken) en liggen nog een dagje in de zon bij het zwembad. Wat een reis! Wanneer mogen we weer?