abonnement Unibet Coolblue
pi_185609455


Op dit forum verschijnen er af en toe topics van mensen die teveel nadenken en hier veel last van ondervinden. Onderstaande post had ik al in een ander topic geplaatst maar dat topic bloedde al snel dood. Aangezien het een lange reactie was waar ik veel tijd in had gestopt, vond ik het jammer dat er geen leuke discussie ontstond. Vandaar dat ik even apart een topic open. De TS uit het vorige topic was al een beetje aan het mediteren om het dwangmatige denken iets te verzachten. Mijn post ging over hoe het verstand ons vaak in de weg staat en hoe dat precies werkt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met mediteren om het dwangmatige denken te verzachten zit je in de goede richting alleen is het eigenlijk symptoombestrijding op die manier. Er is ook nog een bepaald inzicht nodig in de werking van je verstand.

Mensen moeten zich goed beseffen dat hun verstand een INSTRUMENT is dat wij hebben "gekregen" van de evolutie. Een slang heeft zijn gif, een luipaard zijn snelheid en wij hebben ons verstand.

Verstand = instrument

Dit instrument is het meest machtige instrument dat de evolutie ooit heeft voortgebracht. Het stelde ons in staat om de wereld om ons heen te begrijpen en om taal te ontwikkelen waardoor wij beter konden samenwerken en (ingewikkelde) ideeën konden overdragen op de volgende generatie.

Het verstand heeft ons apen naar de maan gebracht, het verstand heeft allerlei geheimen van het universum ontrafeld (bijv. E=mc2). Het verstand neemt dus nogal een belangrijke rol in, in ons leven. Zonder het waren wij nog apen. Dit is erg belangrijk. Wij onderscheiden ons DOOR het verstand, maar wij zijn NIET ons verstand.

In de loop der tijd heeft zich een "gevoel van jezelf" ontwikkeld IN je verstand, in je geheugen. Informatie wordt opgeslagen in je hersenen of verstand en aan de hand daarvan vormen wij een beeld van de wereld om ons heen, maar wij vormen zo ook een beeld van ons zelf, met de nadruk op BEELD van ONSZELF.

Dit beeld van onszelf noemen wij het ego. Van het woord ego zijn meerdere interpretaties, ik bedoel hier: ego = een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf.

Het ego

Het verstand produceert gedachten, dat is de manier waarop het de wereld kan bevatten. Nadat wij een ego hadden ontwikkeld, leek het voor ons of de gedachten werden geproduceerd door het ego, dus door onszelf! Maar bedenk je dus goed dat jij NIET je ego bent. Het ego is een BEELD van jezelf, het is niet de laatste waarheid over wie jij bent.

Veel mensen geloven dat ze niet kunnen ophouden met denken omdat je niet zou kunnen functioneren zonder gedachten. Ik denk dus ik besta zeg maar. DIT IS ONZIN. Jij bent veel meer dan je gedachten. Je hebt je gedachten niet constant nodig bij alles wat je doet. Minstens 80% van je gedachten zijn totaal niet constructief en productief. Toch denken we de hele dag door, een verslaving.

Dit gebeurt omdat het verstand een instrument is gegeven aan ons door de evolutie om te OVERLEVEN. Inmiddels hebben wij in het westen voldaan aan onze primaire levensbehoeften. Dus wat voor overleven praten we dan over? In dit geval het overleven van ons ego, het beeld dat wij van onszelf hebben en wat in grote mate wordt beïnvloed door wat anderen van ons denken.

Dat machtige instrument het verstand is zijn doel dus voorbijgeschoten en is gedegradeerd tot het levend houden van ons zelfbeeld, niet de levende mens achter dat zelfbeeld. We denken ons soms suf over totaal nutteloze dingen.

De oplossing hiervoor is meer leven in het nu. Genieten van het moment is belangrijk, piekeren over iets wat in de toekomst misschien kan gaan gebeuren niet. Natuurlijk is het belangrijk om te plannen, maar lang obsessief nadenken over kleine dingen die geen invloed hebben op jouw overleven in de echte wereld, dat is uiteraard kansloos.

Het probleem ligt hem in onze identificatie met het ego en onze gedachten. Gedachten zijn middelen om de wereld te begrijpen. Deze worden op hun beurt weer geproduceerd door het verstand. Het verstand is dus een instrument en een gedachtengenerator, maar het is NIET wie jij bent!!

De observeerder

Jij bent de observeerder van je gedachten, DAAR ligt je ware identiteit. Datgene wat de gedachten voorbij ziet komen en ze hoort, dat is de observeerder en DAT ben jij. Zo gauw die observeerder niet observeert maar "naar de gedachte toespringt" en zich ermee identificeert, dan hou jij op de observeerder te zijn en word jij je ego.

Het ego en de observeerder zijn dus twee verschillende dingen: het ego is een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf, voornamelijk geïnteresseerd in het "overleven" in een wereld waar we allang overleven. Het houdt zich bezig met: is dit de juiste kleur eyeliner, is deze broek hip genoeg, gedraag ik me wel precies zoals anderen dat willen zien, enz.

De observeerder dat is je ware natuur en de observeerder hoort het verstand te gebruiken, niet andersom! De observeerder hoort helemaal niet de sprong naar de gedachte te maken en zich ermee te identificeren. De observeerder moet van een afstandje kijken naar de gedachten en hoort zich er niet mee te identificeren. Het verstand is immers een instrument.... een instrument dat gebruikt moet worden door JOU en niet andersom.

Het verstand heeft het ego voortgebracht en het is dit ego dat de macht heeft overgenomen VAN JOU! Zie het als een computervirus dat de macht heeft overgenomen van de computer. Maar hoe komen wij af van dit virus? Dat moeten we doen door te beseffen dat wij onze gedachten niet zijn. Hou op met de identificatie met je verstand! Ook al produceert het gedachten die beginnen met "ik"....

Wanneer er in jouw hoofd een gedachte voorbijkomt waarin het woordje "ik" zit, dan gaat het niet over jou, maar die "ik" is dus het ego, het op het verstand gebaseerde gevoel van jezelf. Dit is heel moeilijk te bevatten allemaal, maar vraag wanneer iemand zegt:

"Ik word zo moe van mezelf", "Ik kan niet meer leven met mezelf".....

Wie zijn dan die ik en die zelf? Wie is die ik die met zichzelf moet leven? Zijn bovenstaande zinnen misschien gedachten waarbij onze ware natuur even naar boven komt? Je echte ik, de observeerder, die samen moet zien te leven met de eeuwige kwelgeest, het ego?

We zullen de identificatie moeten doorbreken om jezelf echt te vinden. Ik snap dat ik hier in deze post niet goed duidelijk kan maken hoe het nou precies in elkaar zit... Maar misschien dat je iets herkent of dat je het wel interessant vindt. Goede boeken om te lezen zijn "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle of "Radical Honesty" van Brad Blanton. Het eerste boek is het meest diepe maar wanneer je het gewoon niet ziet, kan het snel totaal oninteressant worden. Dan kan het tweede boek erg goed zijn omdat het meer gebruikt maakt van een praktische aanpak. Ongetwijfeld zullen er veel meer boeken zijn, maar ik raad toch iedereen aan om De kracht van het nu op z'n minst te proberen.

De Kracht van het Nu

Toen ik dat boek voor het eerst las, wist ik dat ik dat ene had gevonden waarna ik m'n hele leven zocht. Ik heb ook altijd veel gepiekerd en werd hier depressief van enz. Toch wist ik dat ik iets verkeerds deed en dat er toch een manier moest zijn om iets te doen aan dat obsessieve denken? Het was verdomme m'n eigen hoofd!! Ik heb m'n hele lichaam onder controle, maar het belangrijkste, het verstand had ik niet onder controle. Dat vond ik op z'n minst erg vreemd. Maar goed, ik had geen kader waarbinnen ik moest zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Daarom deed ik het maar af als een hersenspinsel.

Tot dus die ene dag kwam jaren later, toen ik de Kracht van het Nu op de deurmat kreeg. Na het lezen van een aantal bladzijden wist ik dus dat het de identificatie met het verstand was, de sprong van de observeerder naar de gedachte, dat mij al die jaren in de weg had gestaan. Op dat moment zag ik dus de ware natuur van mijn ego: het is nep en bestaat alleen bij de gratie van JOUW identificatie met dat ego.

Op dat moment doorbrak ik de identificatie met mijn ego en was ik VRIJ!!! Vrij van die eeuwige kwelgeest die m'n leven af en toe een hel maakte. Op dat moment kreeg ik vijf golven van geluk door me heen, beginnend bij m'n tenen, eindigend in m'n hoofd. De ene golf was nog intenser dan de andere... Ik begon weer te denken toen ik bang werd dat ik zou klaarkomen ( :') ) aangezien ik nog nooit in m'n leven een mentaal orgasme had gehad.

Maar dat was het dus, een mentaal orgasme, vijf achter elkaar, de 1 nog intenser dan de andere, alsof m'n hele lichaam vierde dat het verlost was van die "duivel", het ego. Dat kleinzerige beperkende gedrocht dat zich als het ware "genesteld" had in m'n hersenen.

Ik ben nu degene die meestal de macht heeft, niet m'n ego, hoewel m'n ego nog steeds macht over me heeft. Ik identificeer me nog vaak genoeg met m'n gedachten. Old habits die hard. Maar down raken of lang piekeren over dingen? No way. Die macht heeft m'n ego niet meer over me. Zo gauw ik me kut voel weet ik namelijk waar dat klote gevoel vandaan komt: De identificatie met m'n ego. Het is het ego dat problemen uit het niets creëert, onder het motto van "overleven" waar dat allang niet meer nodig is.

Flow

Ik kan tegenwoordig m'n gedachten gewoon stopzetten. In het begin kun je dat 2 seconden, dan 5, dan 10 enz. Wanneer je dat doet ben je opeens gelukkig en je ziet de wereld veel voller en alles is 1 hoe vaag en zweverig dat ook mag klinken. Om even aan te geven dat dat niet zo zweverig is als het lijkt: in de sport kennen ze het begrip "flow". Dat is een staat van zijn waarbij het verstand naar de achtergrond verdwijnt en iets anders de controle overneemt. Op zo'n moment is de sporter 1 met zijn omgeving en DAAROM voelt de sporter alles perfect aan en kan het komen tot uitzonderlijke sportprestaties waar wij ons over verbazen.

Dit soort momenten van flow lijken een uitzondering te zijn, maar door bewustwording en zelfreflectie kunnen wij als mensen naar zo'n staat van zijn toe. Deze staat van flow zal de norm moeten worden in onze maatschappij i.p.v. de staat van zijn waarbij wij ons identificeren met ons verstand. Het verstand deelt de wereld onder in dingen, het fragmenteert en snijdt ons af van de rest van de wereld. Daarom is de wereld zoals ie is vandaag de dag. Wij zullen nooit echte beschaving kennen zolang wij ons identificeren met ons verstand. Wij moeten naar een andere staat van zijn, die van voorbij het verstand, die toestand van flow, waarbij de observeerder de macht overneemt van het verstand. Deze toestand alleen zal ons werkelijk het leven laten ervaren in al zijn volheid. Dan pas zullen wij weten wat echte liefde is en wat echt geluk is.

Radical Honesty

In de vorige topics kwam het boek Radical Honesty ook regelmatig naar voren. Eerlijk zijn is ook een manier om jezelf te verlichten van je ego. Dit wordt in dit boek geniaal uiteengezet. Een heerlijk bot boek met een ongelooflijk veel wijsheid geschreven. Het idee erachter is ongeveer uit te leggen op deze manier:

Veel van je energie gaat zitten in het hooghouden van een zelfbeeld, je ego. Veel mensen spiegelen zich aan anderen, aan wat de maatschappij zogenaamd van hen verwacht. Wanneer je dus probeert te voldoen aan een bepaald beeld, wat bijna altijd een beeld van perfectie is en dus niet haalbaar, zul je hier en daar moeten liegen of in ieder geval informatie moeten achterhouden.

Ook zul je serieuzer met niet belangrijke dingen omgaan. Je denkt dan nl. dat het bereiken van dat ideaalbeeld je geluk zal opbrengen. Er zal dus veel energie gaan zitten in het opbouwen en in stand houden van dat zelfbeeld. Eerlijkheid is dan juist eerder gevaarlijk. Niemand zal voldoen aan het ideaalbeeld als ze eerlijk zijn over zichzelf, gewoon puur omdat niemand perfect is. Dat ideaalbeeld bestaat alleen in Hollywood en glamourbladen en is compleet subjectief uiteraard.

Door eerlijk te zijn saboteer je je eigen ego in zijn doel om het perfecte ideaalbeeld te bereiken. Vandaar dat eerlijkheid een grote rol kan spelen in verlichting. Het is nl. een manier om veel macht van je ego te ontnemen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deel 9 alweer dus. Inmiddels zijn er al heel wat levens positief beïnvloed door de Kracht van het Nu, de wereldwijde bestseller geschreven door Eckhart Tolle. Dit zie ik in mijn persoonlijke leven gebeuren en ook hier op het forum zijn er steeds meer mensen die er baat bij hebben

Hier nog even een link naar een geweldig youtube filmpje (met dank aan DaneV). In dit filmpje wordt een beeld geschetst van een ervaring die parallellen vertoont met de stof die wordt behandeld in De Kracht vh Nu. Dit wordt allemaal heel helder uitgelegd door een wetenschapper dus misschien dat dat de "zweverigheid" van dit topic wat wegneemt voor sommige mensen:

How it feels to have a stroke


Sam Harris over de materie die besproken wordt in dit topic

Voor degenen die Sam Harris nog niet kennen, hij heeft een PhD. in de neurowetenschap en is een van de meest intelligente mensen die we op dit moment hebben op onze planeet. Deze man weet zijn betogen en argumenten zo ongelofelijk helder te verwoorden dat het werkelijk een genot is om naar hem te luisteren. Voor velen is hij een voorvechter van het atheisme, maar Harris zelf zal zich nooit op die manier beschrijven.

Hij is een man van de wetenschap, die ook doet aan subjectieve waarheidszoeking met name door meditatie. Mede hierdoor krijgt hij zoveel helderheid in zijn denken dat hij een fenomeen is in de wetenschappelijke wereld. Neem bijvoorbeeld zijn boek "The Moral Landscape" waarin hij uitlegt hoe de wetenschap wel degelijk iets kan zeggen over moraliteit.

The Moral Landscape - How science can determine human values
http://www.samharris.org/site/full_text/the-moral-landscape/

Sam Harris breathes intellectual fire into an ancient debate. Reading this thrilling, audacious book, you feel the ground shifting beneath your feet. Reason has never had a more passionate advocate.
— Ian McEwan, author of Atonement, winner of the Man Booker Prize for Amsterdam.

A lively, provocative, and timely new look at one of the deepest problems in the world of ideas. Harris makes a powerful case for a morality that is based on human flourishing and thoroughly enmeshed with science and rationality. It is a tremendously appealing vision, and one that no thinking person can afford to ignore.
— Steven Pinker, Professor of Psychology at Harvard University, author of How the Mind Works and The Blank Slate.

I was one of those who had unthinkingly bought into the hectoring myth that science can say nothing about morals. The Moral Landscape has changed all that for me. Moral philosophers, too, will find their world exhilaratingly turned upside down, as they discover a need to learn some neuroscience. As for religion, and the preposterous idea that we need God to be good, nobody wields a sharper bayonet than Sam Harris.
— Richard Dawkins, author of The Selfish Gene, The God Delusion, and The Greatest Show On Earth

Reading Sam Harris is like drinking water from a cool stream on a hot day. He has the rare ability to frame arguments that are not only stimulating, they are downright nourishing, even if you don’t always agree with him! In this new book he argues from a philosophical and a neurobiological perspective that science can and should determine morality. As was the case with Harris’ previous books, readers are bound to come away with previously firm convictions about the world challenged, and a vital new awareness about the nature and value of science and reason in our lives.
— Lawrence M. Krauss, theoretical physicist, Director of the Origins Project at Arizona State University, author of The Physics of Star Trek and Quantum Man: Richard Feynman’s Life in Science.

Mocht je ooit in een discussie geraken over de zin of onzin van verlichting en introspectie, laat dan die persoon die niet op 1 lijn zit met je de volgende filmpjes bekijken. Het zijn ook met name de atheïstische rationalisten die de materie uit dit topic onder de noemer religie of zweverigheid willen plaatsen en laat nou net Sam Harris 1 van de grote helden zijn van deze groep mensen.


De volgende lezing is zeer de moeite waard en ik raad iedereen dan ook aan deze lezing te kijken. Vanaf 23:50 wordt het echt interessant omdat het perfect raakt aan de materie uit dit topic en het commentaar van de critici op dit topic:


Links naar vorige delen

R&P / Teveel nadenken - waarom?
R&P / Teveel nadenken, waarom? Kracht van het NU topic #2
R&P / Teveel nadenken - Kracht van het nu #3
R&P / Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #4
R&P / Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #5
R&P / Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #6
R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #7
R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8

Overige links

Hier ook nog een link naar een lezing van Eckhart Tolle - The flowering of Human Consciousness:
The flowering of Human Consciousness

En nog een link naar een helder geschreven artikel van een succesvolle zakenman. Iemand die zegt waar het op staat en geen zweverige termen gebruikt om de succesvolle toepassing van de Kracht van het Nu uit te leggen:
http://www.stevepavlina.com/blog/2006/05/the-power-of-now/

Recensies

Verder krijgt De Kracht van het Nu veel goede recensies van lezers:
Recensies op [url=www.bol.com]bol.com[/url]
Recensies op amazon.com

Recensies Radical Honesty:
Recensies op Amazon.com

Recensies Ontwaken in de Droom:
Recensies op [url=www.bol.com]bol.com[/url]
Recensies op amazon.com (engelse versie)

Disclaimer:
Dit topic is bedoeld om een idee te delen met anderen, dus niet om mensen meteen te overtuigen van een bepaalde denkwijze. Psychologie is een interessant en waardevol iets en mocht je de ideeën in deze reeks interessant vinden ga dan vooral zelf op onderzoek uit!
Lambo of Rekt
pi_185609464
Lambo of Rekt
pi_185613438
Neem een paar kids, heb je amper nog tijd om veel na te denken. Werkt super.
pi_185613740
quote:
14s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:31 schreef EggsTC het volgende:
[ afbeelding ]
Eggsgod O+
pi_186411763
Hmm schrijf je dus een onwijs mooi artikel.
(Verhaal of post... is het wel voorbij)

Maar op het eind wordt het een soort vN aan een boek en persoon.
Dat is net jammer.

Verder als “over thinker” wel genoten van geschreven werk.
Ik zou bijna zeggen: weer iets om over na te denken :)

Overigens... de vele mindfulness cursussen en het enthousiasme waar de mensen daarna thuis komen zegt ook genoeg.
Leven in het nu.. ipv in je hoofd.

Voor mij is meditatie daar een prima instrument voor overigens. Het “over thinking” gebeurd bij mij vooral als ik in bed lig en even nergens aan hoef te denken en het verstoort op die manier mijn nachtrust. Stap 1 meditatie: gedachten hebben is niet erg... maar laat ze gaan... “let it go”..
negeer ze.
Focus op wat je voelt, op je ademhaling... het werkt 🤷♀
Je kunt alleen niet permanent in een staat van mediatie doorbrengen.

En in mijn geval, maar ik begrijp dat het vaker voorkomt, slaap ik beter, dieper en bovenal korter. Maar ben ik wel uitgerust wakker.
Alleen dat al.. is een goede reden om het vaker te doen.
pi_186429170
Ik bedacht me net nog toen ik stond te pissen: wat heerlijk toch om iets gevonden te hebben in het diepste van jezelf waar altijd rust heerst, vrede, gelukkigheid eigenlijk. Dat is een groot goed. Het is Dat waarin alle gedachten, gevoelens en emoties opkomen en in oplossen. En dat bén je uiteindelijk.
Het is in feite al altijd al zo geweest, alleen we zien het meestal over het hoofd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharski op 26-04-2019 02:01:15 ]
Eens kijken
pi_189124901
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:31 schreef EggsTC het volgende:
[ afbeelding ]
Schopje. Ik heb een beetje zitten lezen in het vorige topic. Gaat wel erg diep in op bepaalde materie en ik kon het niet helemaal volgen, maar wel interessant.

Ik ben zelf een paar jaar geleden (jaar of 5) begonnen met mediteren. Ooit mindfulness gaan doen vanwege psychische klachten en later werd dat vipassana meditatie. Daarna heb ik het weer wat laten versloffen. Omdat ik volop in een identiteitscrisis raakte en behoorlijk uit balans geraakt ben, of eigenlijk daarvoor ook al was. Het was fijn om thuis te komen bij mezelf en een nieuwe dimensie in mijn leven te krijgen, maar het leven zelf had ik niet op orde en ik miste een 'gegrond zijn' als basis.

Waar ik toen ook tegenaan liep, is dat ik vrij van ego de wereld tegemoet wilde treden maar mezelf toen zodanig omringd door ego's en angst voelde van anderen, dat ik het ervaarde alsof er dan geen plaats meer zou zijn voor mij in deze maatschappij. En dat het allerlei consequenties zou hebben voor me, waar ik helemaal niet aan toe was. Herkent iemand dit? En hoe gaan jullie hiermee om?
What's the name of the game?
pi_190072012
Hallo allemaal,

Ik laat mn gezicht weer even zien omdat het tijd is voor een update...

Na mijn initele verlichtende ervaring die in de OP wordt besproken, ben ik er wel op vooruit gegaan in mijn leven. Helaas ben ik achteraf wel te laks geweest hiermee omdat ik er vanuit ging dat na zo'n bijzondere ervaring het niet identificeren met mijn ego een gewoonte zou zijn die langzaamaan organisch zou groeien.

Helaas de afgelopen pak m beet 5 jaar, waren niet zo goed. Ik heb me weer veel te veel laten leiden door mn denken. Dit keer richtte de negativiteit niet zo zeer op mezelf, maar op de wereld om me heen. Mijn verlichtende ervaring heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn persoonlijke problemen achter me heb gelaten. Dat grote voordeel heeft het dan wel weer gehad. Maar helaas had ik af en toe vele dagen achtereen dat ik heel negatief dacht over mensen in mijn omgeving en daar ook veel te veel energie in stak. Dit negatieve denken maakte me natuurlijk niet gelukkiger.

Op een gegeven moment was ik deze negatieve gedachten zo zat, dat ik weer opnieuw ben begonnen met het lezen en luisteren over dit onderwerp en zo kwam ik aanraking met Sri Mooji. Ik zag in mijn youtube recommended video's een video van hem staan met de titel: "Mind Attacks - Don't give up"

Mind Attacks


Toen ik zag staan "mind attacks" dacht ik meteen, daar heb ik ook last van! Wanneer ik uren negatief had gedacht over iemand, dan had ik daarna altijd weer spijt omdat ik wist dat ik al die negatieve dingen niet meende en dat ik aan het overdrijven was. Maar toch gebeurde het keer op keer. Het voelde inderdaad als een "mind attack" omdat m'n verstand, tegen mijn betere weten in, toch weer de controle wist te pakken voor een gedeelte van de dag, en dan op volle toeren negatieve gedachten produceerde.

In de video zegt Sri Mooji, "Your mind is not your friend" en dat is precies wat ik moest horen. Ik had na mijn eerste verlichtende ervaring mijn ego voor een groot deel gesaboteerd, maar onbewust had ik van mijn ego een soort van vriend gemaakt in mijn hoofd. Dankzij Sri Mooji zag ik welke fout ik had gemaakt.

Vervolgens nam ik me voor, dat ik nu echt vol voor verlichting moet gaan en m'n ego geen ruimte meer moet geven. Ik moet het zien van m'n ego en het leven in het moment echt een gewoonte gaan maken en niet stil gaan zitten in de hoop dat het organisch vanzelf wel groeit.

Ik heb een tril-armband gekocht die elk uur vibreert en mij op die manier herinnert om even in het moment te zijn en dit werkt echt geweldig! Echt een top aankoop! Ik kan iedereen aanbevelen om zo'n armband te kopen of een app op je telefoon te installeren. Je leert niet alleen een nieuwe gewoonte aan, maar je bouwt ook een herinnering op aan het feit dat in het moment zijn echt heerlijk is. Het is vredig en je voelt je goed. Deze herinnering helpt je wanneer je je niet zo goed voelt, omdat je dan vrij snel bij jezelf denkt "waarom doe ik dit, terwijl ik ook in het moment kan zijn waar ik me zo goed voel". Je begint dus vrij snel te herkennen wanneer je jezelf weer verliest.

Het ego als overlevingstool

Wie me verder ook heel erg heeft geholpen is youtuber "Aaron Abke". Zijn kanaal is nog redelijk nieuw, maar is hard aan het groeien omdat hij echt heel goed is in het uitleggen van wat het ego nou is en hoe je het kunt zien voor wat het is: een onnodig softwareprogramma dat is bedoeld om je te laten overleven in stamverband.

Toen wij in grotere groepen (stammen) gingen leven (van misschien max. 200 mensen?) toen hadden we het ego wel degelijk nodig. Wanneer je in een stam leeft, dan is jouw plek in de hiërarchie heel belangrijk voor jouw overleven. Hoe hoger jouw positie in de hiërarchie, hoe meer toegang je hebt tot een goeie partner, tot voedsel en andere privileges.

De motor achter het ego was dan het toewijzen van schuld aan anderen of aan jezelf. Wanneer een ander een fout maakte dan was die persoon schuldig en dat had dan invloed op het aanzien van die persoon en de plek in de hiërarchie van die persoon. Wanneer jezelf iets fout deed, dan werd het ego boos op jou omdat je je plek in de hiërarchie op het spel zet en vanuit overlevingsperspectief is dat natuurlijk onwenselijk. En binnen een relatief kleine groep mensen, weet iedereen vrij snel of je iets goeds of slechts hebt gedaan binnen de regels van de stam.

Het ego is een overlevingsmechanisme dat er voor probeert te zorgen dat jij jouw plek in de hiërarchie behoudt of dat je omhoog klimt in de hiërarchie. Boos en kritisch zijn op jezelf zorgt ervoor dat je minder fouten maakt en boos en kritisch zijn op anderen zorgt ervoor dat zij dalen in aanzien waardoor jouw aanzien stijgt.

In stamverband is dit een vrij simpel en voorspelbaar proces omdat iedereen in een stam nagenoeg dezelfde ideeën erop nahoudt. Iedereen is het er over eens wat positief gedrag is voor de stam en wat negatief gedraag is voor de stam. De wereld was toen heel erg simpel. Zo simpel dat wij dat maar moeilijk kunnen voorstellen.

Wij leven nu in de moderne wereld en het ego raakt in deze wereld juist in de war. Want binnen welke hiërarchie en welke set regels moet het opereren en ervoor zorgen dat jij je status behoudt of omhoog klimt in de hiërarchie? Tegenwoordig zijn er binnen een stad of land of op het internet, zo veel verschillende idealen en filosofieën en overtuigingen dat het onmogelijk is om te voldoen aan alle eisen die jouw mede stamleden hebben.

Het ene stamlid is politiek links georienteerd, de ander ook maar heeft toch weer andere ideeen binnen die ideologie. Een ander is weer rechts georienteerd of heeft niets met politiek. Weer een ander is gelovig maar niet dogmatisch, daar waar een andere wel weer dogmatisch is, enz. enz. enz.

Het ego kan gewoon niet gezond meekomen in zo'n complexe wereld omdat het alleen maar schuld kan toewijzen aan jou en anderen om jou te motiveren je best te doen en je status niet te verliezen. Maar met al die verschillende regels ontstaat er dan een web van tegenstrijdigheden en gaan dingen door elkaar lopen. Geen wonder dat we af en toe zo de weg kwijt raken in de moderne wereld!

Samenvattend: Het ego is een softwareprogramma dat draait binnen je bewustzijn en het heeft je heeft geholpen in een tijd van onze evolutie waarin we leefden in stamverband, waarbij de overtuigingen van de stamleden homogeen waren. Iedereen dacht in principe hetzelfde, waardoor het ego simpel kon berekenen wie punten scoorde binnen de hiërarchie en wie punten verloor. Het ego is dus een soort van calculator die analyseert en uiteindelijk scores bijhoudt.

En omdat het ego je probeert te motiveren om je plek vast te houden in de hiërarchie, zal het sneller gebruik maken van negatieve gedachten omdat deze je meer motiveren om actie te ondernemen of om iets doms nooit meer te doen.

Hier wat video's waarin onder andere dit bovenstaande duidelijk wordt uitgelegd door Aaron Abke:




Dit zijn drie video's uit zijn playlist "Mindscience". Het kan de moeite waard zijn om ook de rest van deze video's te gaan kijken :)

Metaforen

Inmiddels is het me duidelijk dat hoe meer metaforen je hebt voor wat het ego nou is en wat wij verkeerd doen, hoe beter. Het is alsof elke metafoor weer een nieuw licht is dat schijnt op het ego en dan telkens vanuit een net iets andere hoek, waardoor het ego steeds minder plek heeft om zich te verbergen. Blijf dus lezen over dit onderwerp en luister naar verschillende mensen, nogmaals omdat iedere metafoor je weer een stukje verder helpt! In de afgelopen paar maanden merk ik dat het bovenstaande bij mij aan het gebeuren is en ik ben nog nooit zo ver geweest in mijn verlichtingsproces!

Een metafoor die ik zelf heb bedacht en me veel heeft geholpen, wil ik ook nog even delen. Ik zat na te denken over waarom het nou zo moeilijk is om te stoppen met het identificeren met je gedachten terwijl ik intellectueel al weet dat ik dat niet moet doen. Ik zie dat op de volgende manier:

Het is alsof wij een boek lezen met onze oogbol tegen de bladzijde aangedrukt. De zinnen in het boek staan dan voor je gedachten en je oogbol voor je observerende bewustzijn. Omdat wij onze oogbol tegen het boek aandrukken, lijkt het alsof de gedachte die voorbijkomt en het observeren van de gedachte 1 proces is. Het is alsof de gedachte zichzelf observeert en daarom hebben gedachten voor veel mensen ook zo'n magische kwaliteit. En het komt in je op en het observeert zichzelf! Wauw! Daarom geloven veel mensen dat ze niet zonder hun gedachten kunnen. Gedachten moeten wel hetzelfde zijn als bewustzijn, bewustzijn kan niet bestaan zonder gedachten is de conclusie voor veel mensen.

Maar wanneer je leert dat je het boek tegen je oogbol aandrukt en dat je met oefening afstand kunt creëren tussen het boek en je oogbol, dan begin je langzaam in te zien dat je oude opvattingen verkeerd waren. En met genoeg oefening kun je het boek zelfs wegleggen, je kunt je gedachten uitzetten! En terwijl je dat doet, ben je nog steeds gewoon bewust en levend en de ervaring laat zien, dat je nog veel bewuster en levendiger bent dan voorheen! Het probleem is gewoon dat je die oude gewoonte van je oogbol tegen het boek aandrukken, moet afleren. Je moet leren dat je als het ware armen hebt die het boek vasthouden en dat je met oefening je armen kunt gebruiken om het boek bij de oogbol vandaan te bewegen en zelfs kunt wegleggen.

Hoop dat jullie iets hebben aan deze metafoor en al het voorgaande. Kijk sowieso die twee video's van Aaron zou ik zeggen. Die hebben mij weer een enorme duw in de goeie richting gegeven!

Namaste :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 22-11-2019 19:32:17 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_192273991
Dit is wat ik nodig had! Door het hebben van 1 misplaatste gedachte (die toen niets betekende en gewoon door mijn hoofd schoot,die er de dag erna voor zorgde dat ik met een enorm schuldgevoel zat) vind ik mezelf een slechte persoon. Heb ik enorm veel zelfhaat, kan ik mezelf niet in de spiegel bekijken 😔
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')