abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185577918
Voordat je roept: “Een keurige jongeman gaat toch geen vals adres opgeven!” - Dat klopt. Het gaat ook niet over mezelf.

Ik ben al een aantal jaar zelfstandig ondernemer en handel met tientallen klanten per maand. Er komen geregeld klanten uit België voor in mijn bestand. Ik ben slechts een kleine ondernemer en een paar honderd euro is voor mij veel geld.

Ik heb een digitaal product in de commerciële sfeer geleverd. Deze producten zijn een paar honderd euro waard.

Ik heb vaker met Belgische klanten te maken gehad, ook met particulieren. Die betaalden netjes mijn factuur, ik deed de belastingaangifte en klaar. Maar nu is een van mijn nieuwe Belgische opdrachtgevers meteen na het afronden van de opdracht volledig onbereikbaar geworden.

Inmiddels ben ik erachter dat de persoon in kwestie een valse naam en valse adresgegevens heeft opgegeven. Enkel de voornaam klopt, de achternaam niet. De postcode en het dorp kloppen, maar de straatnaam niet.

Na onderzoek weet ik wie de persoon of beter gezegd personen in kwestie wel zijn. Wat kan ik hier juridisch mee? Er is willens en wetens gefraudeerd met adresgegevens. Is het mogelijk bijvoorbeeld aangifte te doen van valsheid in geschrifte? Is dit uberhaupt strafbaar? Lijkt mij wel, maar hoe noemen we dit verschijnsel?
pi_185579020
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:39 schreef Dennisweb het volgende:
maar hoe noemen we dit verschijnsel?
Dit verschijnsel noemen we "DOM".

In Nederland hebben we hiervoor de KvK in het leven geroepen waar je bedrijfsgegevens kunt verifiëren. Ik weet niks van Belgisch recht, noch van Europees recht, maar neem aan dat de Belgen ook een dergelijke instantie kennen.

Heb jij een schriftelijke overeenkomst met de persoon of personen in kwestie gesloten? Hanteer je Algemene Voorwaarden en zo ja, welk recht heb je op je leveringen en diensten van toepassing verklaard?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 13 maart 2019 @ 06:13:42 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185579120
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 05:48 schreef r_one het volgende:
[..]

Dit verschijnsel noemen we "DOM".

In Nederland hebben we hiervoor de KvK in het leven geroepen waar je bedrijfsgegevens kunt verifiëren. Ik weet niks van Belgisch recht, noch van Europees recht, maar neem aan dat de Belgen ook een dergelijke instantie kennen.
Kan toch gewoon een of andere boerenlul zijn zonder bedrijfje
pi_185579134
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 06:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]

Kan toch gewoon een of andere boerenlul zijn zonder bedrijfje
Kan. Maar dan vind ik het dom om op rekening te leveren in plaats van betaling vooraf. En ook van boerenlullen kun je vooraf dingen checken. Weliswaar niet via de KvK maar wel met wat speurwerk wat TS nu achteraf heeft gedaan.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_185579159
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 06:19 schreef r_one het volgende:
[..]

Kan. Maar dan vind ik het dom om op rekening te leveren in plaats van betaling vooraf. En ook van boerenlullen kun je vooraf dingen checken. Weliswaar niet via de KvK maar wel met wat speurwerk wat TS nu achteraf heeft gedaan.
Je bent tegenwoordig in Nederland verplicht betaling achteraf aan te bieden.

Is een veelgebruikte truc voor oplichting.
https://www.internetkassa(...)webwinkel-verplicht/

TS hint op dat dit een particulier was.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_185579376
Kun je de klant een brief sturen met iets in de trant van:”Na controlle hebben wij geconstateerd dat er een fout in uw adresgegevens is geslopen. Kunt u onderstaand formulier invullen en terug zenden met de juiste gegevens”?

Dan heb je 1. Een kans dat je hiermee alles recht kunt zetten of 2. Bewijs dat je je best hebt gedaan de situatie op te lossen en fraude te voorkomen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_185579452
dit is toch gewoon een gevalletje oplichting?
Het is wat.......
pi_185579511
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 06:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]

Je bent tegenwoordig in Nederland verplicht betaling achteraf aan te bieden.

Is een veelgebruikte truc voor oplichting.
https://www.internetkassa(...)webwinkel-verplicht/

TS hint op dat dit een particulier was.
Ik lees nergens dat TS een webshop heeft.
.
pi_185579553
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 07:49 schreef r_one het volgende:
[..]

Ik lees nergens dat TS een webshop heeft.
quote:
Ik heb een digitaal product in de commerciële sfeer geleverd
Dit doet mij de aanname doen dat het middels een webshop constructie is verlopen. Digitale producten ga je meestal niet brengen of laten afhalen.
pi_185579610
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 07:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]

[..]

Dit doet mij de aanname doen dat het middels een webshop constructie is verlopen. Digitale producten ga je meestal niet brengen of laten afhalen.
Het gaat niet om de afhandeling van de koop (afhalen of brengen) maar hoe de koop tot stand is gekomen.
En "in de commerciële sfeer" riekt nou ook niet bepaald naar B2C, hoewel TS aangeeft "ook aan particulieren' te leveren, lijkt B2B zijn hoofdactiviteit te zijn.
.
pi_185579629
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 08:04 schreef r_one het volgende:
[..]

Het gaat niet om de afhandeling van de koop (afhalen of brengen) maar hoe de koop tot stand is gekomen.
En "in de commerciële sfeer" riekt nou ook niet bepaald naar B2C, hoewel TS aangeeft "ook aan particulieren' te leveren, lijkt B2B zijn hoofdactiviteit te zijn.
Kortom, TS moet maar even opheldering komen brengen.
pi_185579636
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 08:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]

Kortom, TS moet maar even opheldering komen brengen.
Exact.
.
pi_185581034
Die opheldering wil ik wel geven. Normaal lever ik aan bedrijven, maar in dit geval gaat het om een particulier. Ik heb teksten geleverd aan deze particulier, maar hij is met de noorderzon is vertrokken.

Er bestellen vaker particulieren bij mij. Dat is geen probleem, als ze gewoon de BTW betalen. Normaalgesproken wordt de BTW verlegd in het geval van bedrijven. Maar dat is hier niet aan de orde.

Probleem is dat deze persoon zich ook bezig lijkt te houden met webhosting in België en ook daarvoor geen KVK- of BTW-nummer heeft. Die gegevens heb ik dus niet. Maar ik weet wel het echte woonadres, de echte naam en een echt IBAN-nummer. Ik overweeg gewoon een factuur naar dat adres te sturen met de mededeling dat de opgegeven gegevens niet kloppen.
pi_185581147
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 06:19 schreef r_one het volgende:
[..]

Mijn werk is om dit soort dingen uit te zoeken. En het is goed te doen. Ik word er altijd op uitgestuurd om onderzoek te doen. Heerlijk werk, maar er lopen patjakkers rond, ik kan het al zien aan de koppen.

En oh ja, honderden euro is voor mij ook veel geld.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_185581155
Als jij kan aantonen dat je een dienst of een product hebt geleverd aan deze persoon/personen en je weet om wie het gaat, dan dus gewoon de factuur naar het echte woonadres sturen en bij niet betalen een incassobureau inschakelen. Dat er een vals adres is opgegeven staat hier mijn inziens los van, behalve dat het duidelijk is dat dit is gebeurd om onder betaling uit te komen. Jij hebt gewoon recht op het overeengekomen bedrag, eventueel verhoogd met incassokosten als het zover komt, ongeacht welk adres de persoon in kwestie heeft opgegeven.
pi_185581311
Wat Schanu zegt idd.
Veel incassobureaus werken met no cure no pay, dus die kun je rustig inschakelen. Als er dan wel betaald wordt, betaal je wel een deel aan het bureau.
Ik heb zelf ervaring met een incassobureau dat echt goed werk leverde, dus pm maar voor info.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_185585588
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:22 schreef Dennisweb het volgende:
Die opheldering wil ik wel geven. Normaal lever ik aan bedrijven, maar in dit geval gaat het om een particulier. Ik heb teksten geleverd aan deze particulier, maar hij is met de noorderzon is vertrokken.

Er bestellen vaker particulieren bij mij. Dat is geen probleem, als ze gewoon de BTW betalen. Normaalgesproken wordt de BTW verlegd in het geval van bedrijven. Maar dat is hier niet aan de orde.

Probleem is dat deze persoon zich ook bezig lijkt te houden met webhosting in België en ook daarvoor geen KVK- of BTW-nummer heeft. Die gegevens heb ik dus niet. Maar ik weet wel het echte woonadres, de echte naam en een echt IBAN-nummer. Ik overweeg gewoon een factuur naar dat adres te sturen met de mededeling dat de opgegeven gegevens niet kloppen.
Maar heb je nou wel of niet een webwinkel als verkoopkanaal? Wat doe jij aan acquisitie, hoe is dit persoon klant bij jou geworden?
.
pi_185591048
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:01 schreef r_one het volgende:
[..]

Maar heb je nou wel of niet een webwinkel als verkoopkanaal? Wat doe jij aan acquisitie, hoe is dit persoon klant bij jou geworden?
Deze persoon is klant geworden doordat hij op een forum een advertentie had geplaatst dat hij een tekstschrijver zoekt. Ik heb me aangeboden en zo ging het balletje rollen.
pi_185594220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 18:41 schreef Dennisweb het volgende:
[..]

Deze persoon is klant geworden doordat hij op een forum een advertentie had geplaatst dat hij een tekstschrijver zoekt. Ik heb me aangeboden en zo ging het balletje rollen.
Dus je hebt een dienst verleend, niet een product verkocht. Waarom heb je geen betaling vooraf gevraagd (of op z'n minst een aanbetaling)?

BTW: wat is er trouwens 'digitaal' aan een tekst? :?
.
pi_185594969
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:41 schreef r_one het volgende:
[..]

Dus je hebt een dienst verleend, niet een product verkocht. Waarom heb je geen betaling vooraf gevraagd (of op z'n minst een aanbetaling)?

BTW: wat is er trouwens 'digitaal' aan een tekst? :?
Maakt het wat uit of een tekst voor een vergelijkingssite digitaal is of niet?

Ik heb de afgelopen vier jaar veel klanten gehad. Het lijkt bij tekstschrijvers niet gebruikelijk een aanbetaling te doen. Tenminste, ik ken geen collega’s die dat wel vragen. Zo ook ik dus niet.

Het gaat er uiteindelijk om dat er valse gegevens worden opgegeven en er niet betaald wordt. Moet ik nou echt de schuld bij mezelf gaan leggen terwijl de klant niet betaalt en de bedoel bedondert? Want dat vind ik wel heel erg de omgekeerde wereld.
pi_185595187
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:09 schreef Dennisweb het volgende:
[..]

Maakt het wat uit of een tekst voor een vergelijkingssite digitaal is of niet?
Geen vereiste, wel handig. In dit topic was er al verwarring over, bij een "digitaal product" (zie OP) stelt men zich doorgaans toch wat anders voor.
quote:
Ik heb de afgelopen vier jaar veel klanten gehad. Het lijkt bij tekstschrijvers niet gebruikelijk een aanbetaling te doen. Tenminste, ik ken geen collega’s die dat wel vragen. Zo ook ik dus niet.

Het gaat er uiteindelijk om dat er valse gegevens worden opgegeven en er niet betaald wordt. Moet ik nou echt de schuld bij mezelf gaan leggen terwijl de klant niet betaalt en de bedoel bedondert? Want dat vind ik wel heel erg de omgekeerde wereld.
Noem het ondernemersrisico, dat hoort nou eenmaal bij zelfstandig ondernemerschap. Ik zou persoonlijk me van tevoren meer willen indekken of waarborgen willen hebben. Maar ik ben dan ook geen tekstschrijver en ken jullie wereldje niet.

Blijft over de vraag of je een schriftelijke overeenkomst met hem hebt gesloten. Zo nee, dan is er ook geen sprake van valsheid in geschrifte.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')