abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185473535
Ik weet niet of ik hier goed zit maar probeer het toch, anders als het kan graag verplaatsen! (y)

Ik heb een huurwoning die ik huur van de Gem. Groningen. Het laatste jaar zijn er heel veel scheuren in het pleisterwerk bij gekomen... Nu zegt de inspecteur dat deze ontstaan zijn door daling van het water in de bodem. Dat zou goed kunnen denk ik, echter willen ze de scheuren niet dichtmaken..

Moet ik dit zelf gaan doen of is het aan de verhuurder om deze scheuren te dichten?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:34 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_185473581
Krimpscheuren moet je als huurder zelf herstellen. Zie besluit kleine herstellingen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 8 maart 2019 @ 12:08:16 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_185474638
De rechten en plichten van de huurder en verhuurder gaan we maar even naar WGR zetten ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185474754
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 11:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Krimpscheuren moet je als huurder zelf herstellen. Zie besluit kleine herstellingen.
Nee, geringe krimpscheuren moet je zelf herstellen. ;)
zie email 27 oktober
  Moderator vrijdag 8 maart 2019 @ 12:28:17 #5
5428 crew  miss_sly
pi_185474986
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]

Dat zegt ie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_185475011
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]

Dat zegt ie.
Nee dat zegt ie niet. Hij zegt dat je krimpscheuren moet herstellen.
zie email 27 oktober
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 maart 2019 @ 12:32:38 #7
Toezicht is gezond!
pi_185475056
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]

Krimpscheuren zijn altijd gering. Als je er een pen, vinger of piemel in kunt steken is het geen krimpscheur meer.

Volgens mij bevat het gebrekenboek een aantal normen voor de breedte van de scheuren.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_185475085
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]

Krimpscheuren zijn altijd gering. Als je er een pen, vinger of piemel in kunt steken is het geen krimpscheur meer.

Volgens mij bevat het gebrekenboek een aantal normen voor de breedte van de scheuren.
Dat zal best, maar een ding weet ik wel. Er staat nooit voor niks een woord in een juridische tekst. En je kunt natuurlijk best betogen dat als een hele muur vol zit het niet meer gering is
zie email 27 oktober
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 maart 2019 @ 12:39:23 #9
Toezicht is gezond!
pi_185475181
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]

Dat zal best, maar een ding weet ik wel. Er staat nooit voor niks een woord in een juridische tekst. En je kunt natuurlijk best betogen dat als een hele muur vol zit het niet meer gering is
Krimpscheuren langs vier zijdes is juist heel normaal. Zeker bij spuit- of stucwerk waarbij de hoek niet onderbroken is.

In theorie geldt dat elk gebrek, wat eenvouding zonder al te hoge kosten, hersteld kan worden door de huurder, dus ook voor rekening van de huurder is. Dus als de 'oplossing' te koop is bij de bouwmarkt kan je mooi zelf aan de slag als huurder.

Kan je een hoop van vinden maar zo is het in de wet geregeld.
pi_185475201
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]

Krimpscheuren langs vier zijdes is juist heel normaal. Zeker bij spuit- of stucwerk waarbij de hoek niet onderbroken is.

In theorie geldt dat elk gebrek, wat eenvouding zonder al te hoge kosten, hersteld kan worden door de huurder, dus ook voor rekening van de huurder is. Dus als de 'oplossing' te koop is bij de bouwmarkt kan je mooi zelf aan de slag als huurder.

Kan je een hoop van vinden maar zo is het in de wet geregeld.
Ik vind er inderdaad een hoop van, maar dat doet niet terzake. Wat ik wel zie staan is het woordje gering, en dat staat er niet voor niks...
zie email 27 oktober
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 maart 2019 @ 13:28:54 #11
Toezicht is gezond!
pi_185476139
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]

Ik vind er inderdaad een hoop van, maar dat doet niet terzake. Wat ik wel zie staan is het woordje gering, en dat staat er niet voor niks...
Het is inderdaad een grijs gebied waar dat gering stopt en de verhuurder verantwoordelijk is. Of dat het zelfs een ernstig gebrek zou kunnen zijn waar een huurverlaging voor gerechtvaardigd is. Wat overigens niet zegt dat gebreken die daar tussen vallen wel of niet voor rekening van huurder dan wel verhuurder komen.

Bij de meeste verhuurders wordt het gebrekenboek van de huurcommissie gehanteerd als 'uiterste grens'.

Ernstige gebreken/tekortkomingen (cat. B)

quote:
5. Er is door verzakking een zodanige scheef
stand van buitenmuren van de woning of van
buitenwanden van de woonwagen dan wel
sprake van een zodanige helling van vloeren of
een zodanige toestand van plafonds of binnen-
wanden dat de bewoonbaarheid van de woon-
ruimte ernstig wordt geschaad.

De hier genoemde gebreken dienen cumulatief
aanwezig te zijn. Bij meer dan één gebrek is reeds
sprake van cumulatie van gebreken.

Opgemerkt wordt dat bij aanwezigheid van slechts één
van de genoemde gebreken er wel sprake kan zijn van
een gebrek als bedoeld onder Categorie C.
Ernstige gebreken/tekortkomingen (cat. C)

quote:
Een binnenmuur staat (gedeeltelijk) los of is
gescheurd, waardoor er gevaar voor
omvallen en/of uitvallen van het metselwerk
dreigt.
quote:
B2. De houten binnenwand of separatiewand is
niet meer stabiel met de omliggende
constructie verbonden.
Dit kan ook van toepassing zijn op een berachelde wand
die geheel of gedeeltelijk is losgelaten van de
achtergelegen muur en als zodanig ernstige gebreken
vertoont.
quote:
B3. Het deurkozijn is niet meer vast verbonden
met de omliggende constructie.
Het kozijn staat los in de wand waarin het is
opgenomen.
Bij krimpscheuren zijn bovenstaande gebreken niet van toepassing. Met producten die je bij de bouwmarkt kan kopen kan je prima scheuren tot zelfs wel 2 centimeter vullen. (wat ik niet meer gering vind trouwens).

Het enige wat het gebrekenboek wel zegt over de 'maximale' afmeting van scheuren:

quote:
E8. Er is onvoldoende aansluiting tussen het
buitenkozijn of de buitenpui en de gevel
waarin deze zich bevindt waardoor er een
open verbinding aanwezig is met de
buitenlucht of de spouw.

De opening/naad tussen gevelkozijn c.q. gevelpui en de
aangrenzende gevel dient zodanig groot te zijn dat deze
door de huurder niet meer met eenvoudige middelen is
af te dichten.
In het algemeen gaat de Huurcommissie uit van een
ernstig gebrek als de opening/naad 8 millimeter of meer
bedraagt.
Tijdens een onderzoek van de Huurcommissie kan je dus aannemen dat andere scheuren, en ik durf te stellen dat krimpscheuren dus maximaal die 8 mm mogen bedragen. Als ze 8 mm of groter zijn zou het dus een ernstig gebrek met een mogelijke huurverlaging kunnen zijn. En dat is meestal het moment waarop je een verhuurder kunt dwingen om de scheur voor je te laten herstellen. Niet omdat het verplicht is volgens de wet of het gebrekenboek maar puur om te voorkomen dat de huurder met terugwerkende kracht een huurverlaging krijgt.
pi_185479910
Juist, ik begrijp dus dat alle scheuren toch voor mijn rekening zijn, ik moet dus alles stucken en verven... potver... had daar niet op gehoopt, zeker niet aangezien er in praktisch alle ruimtes in mijn huis scheuren zijn ontstaan dit jaar... Bah ;-)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_185526543
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 16:46 schreef Chandler het volgende:
Juist, ik begrijp dus dat alle scheuren toch voor mijn rekening zijn, ik moet dus alles stucken en verven...
Alles stucken vanwege krimpscheuren? Opvullen met een elastisch materiaal en latexen; met een beetje handigheid kan je volstaan met alleen over de gevulde scheuren te rollen en klaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185535549
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:23 schreef blomke het volgende:
[..]

Alles stucken vanwege krimpscheuren? Opvullen met een elastisch materiaal en latexen; met een beetje handigheid kan je volstaan met alleen over de gevulde scheuren te rollen en klaar.
Juist, kijkt TS in plaats van tegen de scheuren alleen nog maar aan tegen de verfbanen :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_185536374
Misschien een paar foto's?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')