abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 maart 2019 @ 16:12:47 #1
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185454591
Steeds vaker kom ik op mijn werk tegen dat multinationals de reguliere papieren facturen per post retour sturen en aangeven facturen alleen nog digitaal (in PDF-format naar een bepaald e-mail adres) of men verplicht de leverancier zich aan te melden bij een online 3rd party webportal en daar de informatie op de factuur handmatig in te voeren. Bekend voorbeeld is het Tungsten portal, gebruikt door oa. Nestle en Unilever.

E-invoicing per e-mail is voor ons handig en voordelig, maar de handmatige invoer in zo'n portal kost allemaal extra veel tijd. Een optie is dan autoimatisch de gegevens vanuit het EAP-systeem (bijv. SAP) te versturen naar de portal van de klant. Dit zal waarschijnlijk de toekomst zijn, maar kost de leverancier een flinke duit om dit allemaal in diens ICT-omgeving (te laten) inrichten.

Weet iemand wat er wettelijk vereist is bij facturering? Mag een klant haar leveranciers verplichten om van een portal gebruik te maken? Is het weigeren van een traditionele papieren factuur wel toegestaan?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_185454957
Nee, maar dan zal de tegenpartij geen zaken meer met je doen en ben jij vanuit die partij je inkomsten kwijt.

Het is een afweging die jij dan moet doen.
pi_185455116
Je kan nee zeggen, maar dan mis je ook de business :(.

Nu is Tungsten wel zo soepel als een lode deur. Er zijn andere tools, Basware (o.i.d.), die wat meer mogelijkheden hebben, zoals bulk upload vanuit .csv wat weer ge-exporteerd kan worden uit SAP.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 7 maart 2019 @ 19:14:20 #4
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185458653
Dat is net zoiets als een groot bedrijf als klant krijgen.
I.p.v. dat ze jouw algemene voorwaarden accepteren moet jij die van hen maar accepteren omdat zij bij jou klant willen zijn.

Volgens mij is e-facturatie alleen nog maar verplicht (te krijgen) bij overheden.
pi_185470076
Kwalijker is dat grote bedrijven payment terms opleggen aan leveranciers, waarbij 180 dagen geen uitzondering is.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2019 @ 07:59:48 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_185470690
quote:
11s.gif Op donderdag 7 maart 2019 16:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
Steeds vaker kom ik op mijn werk tegen dat multinationals de reguliere papieren facturen per post retour sturen en aangeven facturen alleen nog digitaal (in PDF-format naar een bepaald e-mail adres) of men verplicht de leverancier zich aan te melden bij een online 3rd party webportal en daar de informatie op de factuur handmatig in te voeren. Bekend voorbeeld is het Tungsten portal, gebruikt door oa. Nestle en Unilever.

E-invoicing per e-mail is voor ons handig en voordelig, maar de handmatige invoer in zo'n portal kost allemaal extra veel tijd. Een optie is dan autoimatisch de gegevens vanuit het EAP-systeem (bijv. SAP) te versturen naar de portal van de klant. Dit zal waarschijnlijk de toekomst zijn, maar kost de leverancier een flinke duit om dit allemaal in diens ICT-omgeving (te laten) inrichten.

Weet iemand wat er wettelijk vereist is bij facturering? Mag een klant haar leveranciers verplichten om van een portal gebruik te maken? Is het weigeren van een traditionele papieren factuur wel toegestaan?
Verhoog je de factuur met 10eu administratiekosten. Vrij gebruikelijk zolangzamerhand.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 8 maart 2019 @ 08:04:27 #7
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_185470735
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:59 schreef Innisdemon het volgende:
[..]

Verhoog je de factuur met 10eu administratiekosten. Vrij gebruikelijk zolangzamerhand.
Ja, leuk, dan doen ze volgende maand hun inkoop wel bij een ander.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 8 maart 2019 @ 08:45:21 #8
104963 ETA
European Travel Author
pi_185471100
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 08:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]

Een goed lopend bedrijf doet dit niet zo snel. Het vergt ook een investering van een multinational om een leverancier binnen te halen en "op te leiden" in hun werkwijzes, dus een goede relatie is wel wat waard.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2019 @ 08:59:44 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_185471304
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 08:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]

Kun je je meteen afvragen of je met zo'n bedrijf in zee wilt gaan.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:32:31 #10
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185471899
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 05:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kwalijker is dat grote bedrijven payment terms opleggen aan leveranciers, waarbij 180 dagen geen uitzondering is.....
Ik krijg inderdaad wel eens bizarre betalingstermijnen te zien op inkooporders, waar dan echt niet vanaf geweken kan worden volgens de inkoper. Totdat je als leverancier voet bij stuk houdt en de besteller intern contact opneemt met de inkoper, dan kan het opeens wel. Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat je levert.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:33:36 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185471923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:59 schreef Innisdemon het volgende:
[..]

Dat is wel een goed idee, maar dan gewoon verwerken in de prijzen en niet apart op de factuur vermelden.
pi_185472195
Er is geen wettelijke verplichting om mee te werken aan digitaal factureren en pakketten als Tungsten. Echter, dan kun je het vergeten om zaken te doen met deze toko's.

Unilever noem je ook wel een fantastisch voorbeeld. Probeer ook maar eens een door hen foutief ingevoerde inkooporder te laten corrigeren door dat SSC in India of zoiets....
pi_185472463
Dus de medewerker (of medewerkers) die voorheen bezig waren om facturen te maken, te printen, in enveloppen te proppen en op de post te krijgen zou nu niet in staat zijn om een factuurtje te mailen of in een portal te duwen? Dat zou dan zogenaamd meer tijd kosten en extra kosten voor de klant betekenen?

Als je de bedrijfsvoering op orde hebt dan zijn je prijzen zodanig dat je er geld aan overhoudt als bedrijf.

Het is toe te juichen dat steeds meer bedrijven electronische facturatie omarmen. Dit scheelt hele bergen met papier en (vracht)auto's die rond moeten rijden om dat papier bij iemand door de brievenbus te duwen.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 10:03:05 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185472536
In Frankrijk zijn ze hiermee al veel verder.
Er zijn supply chain tools die totaal geautomatiseerd zijn, inclusief de facturen. Automatische controle en zo. En die kunnen óók nog communiceren met je ERP - via EDI vanzelfsprekend.
pi_185473161
Ik werk zelf in de EDI (Electronic Data Interchange) integratie kant. Ik integreer dagelijks allerlei partijen met elkaar, wat inhoud dat wij een connectie leggen met de klant, vervolgens een vertaling doen van het ERP formaat van de klant, en deze in de afgemene Europese standaard EDIFACT naar de klant sturen, die dat weer intern in kan lezen.

Dit wordt al gedaan sinds 1996 in Europa, waarvan Albert Heijn één van de grondleggers was.

Dus om op je vraag terug te komen, nee dat is niet zo vreemd dat bedrijven dat vragen, aangezien zo'n 80% van de bedrijven wel een EDI platform heeft om dit te automatiseren.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:05:38 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185473620
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 09:44 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Er is geen wettelijke verplichting om mee te werken aan digitaal factureren en pakketten als Tungsten. Echter, dan kun je het vergeten om zaken te doen met deze toko's.

Unilever noem je ook wel een fantastisch voorbeeld. Probeer ook maar eens een door hen foutief ingevoerde inkooporder te laten corrigeren door dat SSC in India of zoiets....
Je factuur zal ook identiek moeten zijn als de inkooporder, anders kan je hem of niet invoeren of hij wordt rejected.

En inderdaad, Sanjeev en Vijay ('Hello Team!') kunnen dan slechts de inkoper mailen voor aanpassing, die mogen helemaal niks zelf.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:08:18 #17
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185473654
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 09:58 schreef GereDathan het volgende:
Dus de medewerker (of medewerkers) die voorheen bezig waren om facturen te maken, te printen, in enveloppen te proppen en op de post te krijgen zou nu niet in staat zijn om een factuurtje te mailen of in een portal te duwen? Dat zou dan zogenaamd meer tijd kosten en extra kosten voor de klant betekenen?

Als je de bedrijfsvoering op orde hebt dan zijn je prijzen zodanig dat je er geld aan overhoudt als bedrijf.

Het is toe te juichen dat steeds meer bedrijven electronische facturatie omarmen. Dit scheelt hele bergen met papier en (vracht)auto's die rond moeten rijden om dat papier bij iemand door de brievenbus te duwen.
De invoer gebeurt in je EAP, het uitprinten van de facturen gaat automatisch en een velletje vouwen en in een envelop door de frankeermachine trekken is nog steeds minder werk dan de handmatige invoer in zo'n portal.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:09:49 #18
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185473670
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 10:03 schreef Lunatiek het volgende:
In Frankrijk zijn ze hiermee al veel verder.
Er zijn supply chain tools die totaal geautomatiseerd zijn, inclusief de facturen. Automatische controle en zo. En die kunnen óók nog communiceren met je ERP - via EDI vanzelfsprekend.
Ik heb mij laten vertellen dat in Italie men alle bedrijven elektronisch wil laten factureren. Dat gaat natuurlijk op een groot drama uitlopen, overheden en ICT. En al helemaal de Italianen....
pi_185473811
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 11:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]

Je factuur zal ook identiek moeten zijn als de inkooporder, anders kan je hem of niet invoeren of hij wordt rejected.

En inderdaad, Sanjeev en Vijay ('Hello Team!') kunnen dan slechts de inkoper mailen voor aanpassing, die mogen helemaal niks zelf.
Ik weet het, nooit zelf direct mee gewerkt (thank god) maar paar mensen in m'n team waren erg gelukkig met het systeem... NOT :)
pi_185474306
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 11:08 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]

De invoer gebeurt in je EAP, het uitprinten van de facturen gaat automatisch en een velletje vouwen en in een envelop door de frankeermachine trekken is nog steeds minder werk dan de handmatige invoer in zo'n portal.
Ik had al zo'n antwoord verwacht. Als je een dergelijk formaat bedrijf hebt dan kan je het ongetwijfeld automatiseren.
pi_185481915
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 10:38 schreef whadupp het volgende:
Ik werk zelf in de EDI (Electronic Data Interchange) integratie kant. Ik integreer dagelijks allerlei partijen met elkaar, wat inhoud dat wij een connectie leggen met de klant, vervolgens een vertaling doen van het ERP formaat van de klant, en deze in de afgemene Europese standaard EDIFACT naar de klant sturen, die dat weer intern in kan lezen.

Dit wordt al gedaan sinds 1996 in Europa, waarvan Albert Heijn één van de grondleggers was.

Dus om op je vraag terug te komen, nee dat is niet zo vreemd dat bedrijven dat vragen, aangezien zo'n 80% van de bedrijven wel een EDI platform heeft om dit te automatiseren.
Ik baal er nog steeds van dat alles via dat XML moet ;( Bij ons is de hele backoffice opgebouwd als een webapplicatie met een mooie REST api voor alles en dan kan ik alles gaan lopen mappen naar EDI formaten wat een absolute hel is met PHP.

Is er ook een EDI partij die het lekker tegen onze API aan gaat programmeren ipv dat wij alles naar XML moeten omgooien? :P Heb nu op de planning staan om binnenkort dan maar alles tegen de standaard van Onetrail aan te gooien. Maar jullie het bovenstaande aanbieden dan doe maar even een DM :P
pi_185485141
Mijn werkgever (waar ik deels verantwoordelijk ben voor de inkoop) heeft ca. 117K leveranciers (inclusief alle grote toko’s met een vertegenwoordiging per land waar we actief zijn, de basis is ca. 27K). Als we die papieren facturen zouden laten sturen.. nee, dankje. De verwerking ervan kost kapitalen, de kans op fouten is veel groter en het vergt ook nog eens heel veel extra vierkante meters.

We verplichten leveranciers overigens niet tot gebruik van een bepaald platform zoals OB10. Zolang het formaat digitaal uitleesbaar is mogen ze het mailen naar factuur.landcode@opdrachtgever.xx. Schrijven ze dingen er met de hand bij/op, is de kans groot dat ze na de 90 dagen aan de lijn hangen om te vragen waarom de factuur niet betaald is.

Maar om op de vraag van TS terug te komen: wettelijk is er (zeker wereldwijd) geen verplichting digitale facturen te moeten versturen/accepteren. Maar bij veel bedrijven is het een van de toelatingscriteria om leverancier te mogen worden, en terecht.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tja... op 08-03-2019 21:29:04 (Aanvulling) ]
  zondag 10 maart 2019 @ 10:29:13 #23
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_185513939
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 21:25 schreef Tja... het volgende:
Mijn werkgever (waar ik deels verantwoordelijk ben voor de inkoop) heeft ca. 117K leveranciers (inclusief alle grote toko’s met een vertegenwoordiging per land waar we actief zijn, de basis is ca. 27K). Als we die papieren facturen zouden laten sturen.. nee, dankje. De verwerking ervan kost kapitalen, de kans op fouten is veel groter en het vergt ook nog eens heel veel extra vierkante meters.

We verplichten leveranciers overigens niet tot gebruik van een bepaald platform zoals OB10. Zolang het formaat digitaal uitleesbaar is mogen ze het mailen naar factuur.landcode@opdrachtgever.xx. Schrijven ze dingen er met de hand bij/op, is de kans groot dat ze na de 90 dagen aan de lijn hangen om te vragen waarom de factuur niet betaald is.

Maar om op de vraag van TS terug te komen: wettelijk is er (zeker wereldwijd) geen verplichting digitale facturen te moeten versturen/accepteren. Maar bij veel bedrijven is het een van de toelatingscriteria om leverancier te mogen worden, en terecht.
90 Dagen, wat onbeschoft _O- En dan niet eens de moeite doen om een leverancier op de hoogte te stellen als er wat fout gaat, wat een intens trieste manier van zakendoen. Ik ben blij dat wij helemaal niets met dit soort praktijken te maken hebben en ik hoop er ook ver weg van te blijven.

Overigens vind ik het echt verschrikkelijk om papieren facturen te krijgen. Het kost mij veel meer tijd en moeite om die te verwerken. Er zijn nog een handjevol van onze leveranciers die dat doet maar dat gaat om jaarfacturen.
Hetzelfde geldt voor bedrijven die je facturen laten downloaden in plaats van gewoon een factuur meesturen, dat kost te veel tijd. Gelukkig hebben we onze grootste leverancier die dat doet ingeruild voor een ander en de manier van factureren heeft daar mede aan bijgedragen.
Spoilers!
pi_185518375
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]

90 Dagen, wat onbeschoft _O- En dan niet eens de moeite doen om een leverancier op de hoogte te stellen als er wat fout gaat, wat een intens trieste manier van zakendoen. Ik ben blij dat wij helemaal niets met dit soort praktijken te maken hebben en ik hoop er ook ver weg van te blijven.

Overigens vind ik het echt verschrikkelijk om papieren facturen te krijgen. Het kost mij veel meer tijd en moeite om die te verwerken. Er zijn nog een handjevol van onze leveranciers die dat doet maar dat gaat om jaarfacturen.
Hetzelfde geldt voor bedrijven die je facturen laten downloaden in plaats van gewoon een factuur meesturen, dat kost te veel tijd. Gelukkig hebben we onze grootste leverancier die dat doet ingeruild voor een ander en de manier van factureren heeft daar mede aan bijgedragen.
Facturen worden waarschijnlijk dmv OCR ingelezen en volledig automatisch verwerkt. Zo werkt het bij ons ook al ondersteunen wij ook nog steeds papieren facturen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185518382
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]

Zowel de 90 dagen als de verplichting om digitaal te factureren zijn zeer waarschijnlijk overeengekomen, hè. Dan kan je als leverancier klagen, maar dan moet je maar niet instemmen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 10 maart 2019 @ 20:16:43 #26
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_185526328
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]

Facturen worden waarschijnlijk dmv OCR ingelezen en volledig automatisch verwerkt. Zo werkt het bij ons ook al ondersteunen wij ook nog steeds papieren facturen.
En er is geen error log dat aangeeft wat er fout gaat :?
Spoilers!
pi_185526463
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]

En er is geen error log dat aangeeft wat er fout gaat :?
Handschrift zal genegeerd worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')