Verhoog je de factuur met 10eu administratiekosten. Vrij gebruikelijk zolangzamerhand.quote:Op donderdag 7 maart 2019 16:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
Steeds vaker kom ik op mijn werk tegen dat multinationals de reguliere papieren facturen per post retour sturen en aangeven facturen alleen nog digitaal (in PDF-format naar een bepaald e-mail adres) of men verplicht de leverancier zich aan te melden bij een online 3rd party webportal en daar de informatie op de factuur handmatig in te voeren. Bekend voorbeeld is het Tungsten portal, gebruikt door oa. Nestle en Unilever.
E-invoicing per e-mail is voor ons handig en voordelig, maar de handmatige invoer in zo'n portal kost allemaal extra veel tijd. Een optie is dan autoimatisch de gegevens vanuit het EAP-systeem (bijv. SAP) te versturen naar de portal van de klant. Dit zal waarschijnlijk de toekomst zijn, maar kost de leverancier een flinke duit om dit allemaal in diens ICT-omgeving (te laten) inrichten.
Weet iemand wat er wettelijk vereist is bij facturering? Mag een klant haar leveranciers verplichten om van een portal gebruik te maken? Is het weigeren van een traditionele papieren factuur wel toegestaan?
Ja, leuk, dan doen ze volgende maand hun inkoop wel bij een ander.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 07:59 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Verhoog je de factuur met 10eu administratiekosten. Vrij gebruikelijk zolangzamerhand.
Een goed lopend bedrijf doet dit niet zo snel. Het vergt ook een investering van een multinational om een leverancier binnen te halen en "op te leiden" in hun werkwijzes, dus een goede relatie is wel wat waard.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 08:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ja, leuk, dan doen ze volgende maand hun inkoop wel bij een ander.
Kun je je meteen afvragen of je met zo'n bedrijf in zee wilt gaan.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 08:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ja, leuk, dan doen ze volgende maand hun inkoop wel bij een ander.
Ik krijg inderdaad wel eens bizarre betalingstermijnen te zien op inkooporders, waar dan echt niet vanaf geweken kan worden volgens de inkoper. Totdat je als leverancier voet bij stuk houdt en de besteller intern contact opneemt met de inkoper, dan kan het opeens wel. Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat je levert.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 05:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kwalijker is dat grote bedrijven payment terms opleggen aan leveranciers, waarbij 180 dagen geen uitzondering is.....
Dat is wel een goed idee, maar dan gewoon verwerken in de prijzen en niet apart op de factuur vermelden.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 07:59 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Verhoog je de factuur met 10eu administratiekosten. Vrij gebruikelijk zolangzamerhand.
Je factuur zal ook identiek moeten zijn als de inkooporder, anders kan je hem of niet invoeren of hij wordt rejected.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 09:44 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Er is geen wettelijke verplichting om mee te werken aan digitaal factureren en pakketten als Tungsten. Echter, dan kun je het vergeten om zaken te doen met deze toko's.
Unilever noem je ook wel een fantastisch voorbeeld. Probeer ook maar eens een door hen foutief ingevoerde inkooporder te laten corrigeren door dat SSC in India of zoiets....
De invoer gebeurt in je EAP, het uitprinten van de facturen gaat automatisch en een velletje vouwen en in een envelop door de frankeermachine trekken is nog steeds minder werk dan de handmatige invoer in zo'n portal.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 09:58 schreef GereDathan het volgende:
Dus de medewerker (of medewerkers) die voorheen bezig waren om facturen te maken, te printen, in enveloppen te proppen en op de post te krijgen zou nu niet in staat zijn om een factuurtje te mailen of in een portal te duwen? Dat zou dan zogenaamd meer tijd kosten en extra kosten voor de klant betekenen?
Als je de bedrijfsvoering op orde hebt dan zijn je prijzen zodanig dat je er geld aan overhoudt als bedrijf.
Het is toe te juichen dat steeds meer bedrijven electronische facturatie omarmen. Dit scheelt hele bergen met papier en (vracht)auto's die rond moeten rijden om dat papier bij iemand door de brievenbus te duwen.
Ik heb mij laten vertellen dat in Italie men alle bedrijven elektronisch wil laten factureren. Dat gaat natuurlijk op een groot drama uitlopen, overheden en ICT. En al helemaal de Italianen....quote:Op vrijdag 8 maart 2019 10:03 schreef Lunatiek het volgende:
In Frankrijk zijn ze hiermee al veel verder.
Er zijn supply chain tools die totaal geautomatiseerd zijn, inclusief de facturen. Automatische controle en zo. En die kunnen óók nog communiceren met je ERP - via EDI vanzelfsprekend.
Ik weet het, nooit zelf direct mee gewerkt (thank god) maar paar mensen in m'n team waren erg gelukkig met het systeem... NOTquote:Op vrijdag 8 maart 2019 11:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je factuur zal ook identiek moeten zijn als de inkooporder, anders kan je hem of niet invoeren of hij wordt rejected.
En inderdaad, Sanjeev en Vijay ('Hello Team!') kunnen dan slechts de inkoper mailen voor aanpassing, die mogen helemaal niks zelf.
Ik had al zo'n antwoord verwacht. Als je een dergelijk formaat bedrijf hebt dan kan je het ongetwijfeld automatiseren.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 11:08 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De invoer gebeurt in je EAP, het uitprinten van de facturen gaat automatisch en een velletje vouwen en in een envelop door de frankeermachine trekken is nog steeds minder werk dan de handmatige invoer in zo'n portal.
Ik baal er nog steeds van dat alles via dat XML moetquote:Op vrijdag 8 maart 2019 10:38 schreef whadupp het volgende:
Ik werk zelf in de EDI (Electronic Data Interchange) integratie kant. Ik integreer dagelijks allerlei partijen met elkaar, wat inhoud dat wij een connectie leggen met de klant, vervolgens een vertaling doen van het ERP formaat van de klant, en deze in de afgemene Europese standaard EDIFACT naar de klant sturen, die dat weer intern in kan lezen.
Dit wordt al gedaan sinds 1996 in Europa, waarvan Albert Heijn één van de grondleggers was.
Dus om op je vraag terug te komen, nee dat is niet zo vreemd dat bedrijven dat vragen, aangezien zo'n 80% van de bedrijven wel een EDI platform heeft om dit te automatiseren.
90 Dagen, wat onbeschoftquote:Op vrijdag 8 maart 2019 21:25 schreef Tja... het volgende:
Mijn werkgever (waar ik deels verantwoordelijk ben voor de inkoop) heeft ca. 117K leveranciers (inclusief alle grote toko’s met een vertegenwoordiging per land waar we actief zijn, de basis is ca. 27K). Als we die papieren facturen zouden laten sturen.. nee, dankje. De verwerking ervan kost kapitalen, de kans op fouten is veel groter en het vergt ook nog eens heel veel extra vierkante meters.
We verplichten leveranciers overigens niet tot gebruik van een bepaald platform zoals OB10. Zolang het formaat digitaal uitleesbaar is mogen ze het mailen naar factuur.landcode@opdrachtgever.xx. Schrijven ze dingen er met de hand bij/op, is de kans groot dat ze na de 90 dagen aan de lijn hangen om te vragen waarom de factuur niet betaald is.
Maar om op de vraag van TS terug te komen: wettelijk is er (zeker wereldwijd) geen verplichting digitale facturen te moeten versturen/accepteren. Maar bij veel bedrijven is het een van de toelatingscriteria om leverancier te mogen worden, en terecht.
Facturen worden waarschijnlijk dmv OCR ingelezen en volledig automatisch verwerkt. Zo werkt het bij ons ook al ondersteunen wij ook nog steeds papieren facturen.quote:Op zondag 10 maart 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
90 Dagen, wat onbeschoftEn dan niet eens de moeite doen om een leverancier op de hoogte te stellen als er wat fout gaat, wat een intens trieste manier van zakendoen. Ik ben blij dat wij helemaal niets met dit soort praktijken te maken hebben en ik hoop er ook ver weg van te blijven.
Overigens vind ik het echt verschrikkelijk om papieren facturen te krijgen. Het kost mij veel meer tijd en moeite om die te verwerken. Er zijn nog een handjevol van onze leveranciers die dat doet maar dat gaat om jaarfacturen.
Hetzelfde geldt voor bedrijven die je facturen laten downloaden in plaats van gewoon een factuur meesturen, dat kost te veel tijd. Gelukkig hebben we onze grootste leverancier die dat doet ingeruild voor een ander en de manier van factureren heeft daar mede aan bijgedragen.
Zowel de 90 dagen als de verplichting om digitaal te factureren zijn zeer waarschijnlijk overeengekomen, hè. Dan kan je als leverancier klagen, maar dan moet je maar niet instemmen.quote:Op zondag 10 maart 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
90 Dagen, wat onbeschoftEn dan niet eens de moeite doen om een leverancier op de hoogte te stellen als er wat fout gaat, wat een intens trieste manier van zakendoen. Ik ben blij dat wij helemaal niets met dit soort praktijken te maken hebben en ik hoop er ook ver weg van te blijven.
Overigens vind ik het echt verschrikkelijk om papieren facturen te krijgen. Het kost mij veel meer tijd en moeite om die te verwerken. Er zijn nog een handjevol van onze leveranciers die dat doet maar dat gaat om jaarfacturen.
Hetzelfde geldt voor bedrijven die je facturen laten downloaden in plaats van gewoon een factuur meesturen, dat kost te veel tijd. Gelukkig hebben we onze grootste leverancier die dat doet ingeruild voor een ander en de manier van factureren heeft daar mede aan bijgedragen.
En er is geen error log dat aangeeft wat er fout gaatquote:Op zondag 10 maart 2019 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Facturen worden waarschijnlijk dmv OCR ingelezen en volledig automatisch verwerkt. Zo werkt het bij ons ook al ondersteunen wij ook nog steeds papieren facturen.
Handschrift zal genegeerd worden.quote:Op zondag 10 maart 2019 20:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
En er is geen error log dat aangeeft wat er fout gaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |