abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185358818
Goedemorgen,

Ik kom er zelf helemaal niet uit en ben benieuwd wie mij kan helpen. Ik probeer de belasting aangifte in te vullen over 2018, vanaf 1 januari 2018 had ik een nieuwe baan, me oude werkgever betaalde in januari nog een maand door en kreeg dus in januari nog een maand loon + vakantiegeld wat ik tot dan had opgebouwd.

Nu moet ik bij inkomsten twee werkgevers opgeven, me nieuwe baan is duidelijk, vooraf ingevuld met heffingskorting en arbeidskorting.

Maar wat vul ik precies in bij me tweede inkomen (oude baan) ? Ik kreeg hier een bruto loon van 1950,- maar met vakantiegeld meegerekend kreeg ik in januari 2018 ¤3196,- uitgekeerd, hierover werd in totaal ¤911 loonheffing ingehouden, onderaan jaaropgave staat een arbeidskorting van ¤270,- .

Het vreemde vind ik, als ik dit invul (¤3196,-) samen met de 911 en 270 als tweede werkgever bij inkomstenbelasting, dat ik nog ruim ¤700,- verschuldigd ben. Als ik deze werkgever weg laat, staat dit bedrag op ¤0,- hoe kan dit bedrag zo hoog zijn, en klopt dit?

Wie o wie kan me hiermee helpen.

Met vriendelijke groet

[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 03-03-2019 12:43:41 ]
pi_185358886
Er is dus te weinig ingehouden door je oude werkgever.
pi_185358997
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:12 schreef Victoriaatje het volgende:
Er is dus te weinig ingehouden door je oude werkgever.
Ja maar in deze extra maand maand in januari van me vorige werkgever...als het bruto 3200 is en je krijgt 2200 netto gestort, en nu vervolgens hierdoor nog 700 moet betalen, hou ik dus netto 1500 over, nog minder dan me netto loon bij die werkgever, en dan kwam mijn vakantie geld er toen nog extra bij omdat ik naar een nieuwe werkgever ging.
pi_185359102
Is het loon niet van december 2017? Snap ook niet dat oude werkgever niets heeft doorgegeven, het is niet alsof ze niks meer door hoeven te geven aan de BD bij ontslag.

Vriendin had iets soortgelijks met ontslagvergoeding, stond in eerste instantie niet bij inkomen van werkgevers maar wel op de volgende pagina van andere uitkeringen.
pi_185359207
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:08 schreef erwin292 het volgende:
Goedemorgen,

Ik kom er zelf helemaal niet uit en ben benieuwd wie mij kan helpen. Ik probeer de belasting aangifte in te vullen over 208, vanaf 1 januari 2018 had ik een nieuwe baan, me oude werkgever betaalde in januari nog een maand door en kreeg dus in januari nog een maand loon + vakantiegeld wat ik tot dan had opgebouwd.

Nu moet ik bij inkomsten twee werkgevers opgeven, me nieuwe baan is duidelijk, vooraf ingevuld met heffingskorting en arbeidskorting.

Maar wat vul ik precies in bij me tweede inkomen (oude baan) ? Ik kreeg hier een bruto loon van 1950,- maar met vakantiegeld meegerekend kreeg ik in januari 2018 ¤3196,- uitgekeerd, hierover werd in totaal ¤911 loonheffing ingehouden, onderaan jaaropgave staat een arbeidskorting van ¤270,- .

Het vreemde vind ik, als ik dit invul (¤3196,-) samen met de 911 en 270 als tweede werkgever bij inkomstenbelasting, dat ik nog ruim ¤700,- verschuldigd ben. Als ik deze werkgever weg laat, staat dit bedrag op ¤0,- hoe kan dit bedrag zo hoog zijn, en klopt dit?

Wie o wie kan me hiermee helpen.

Met vriendelijke groet
Je kunt maar bij 1 werkgever tegelijk loonheffingskorting hebben, het zou dus maar zo kunnen kloppen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_185359218
Het zit zo, ik ben bezig met me belasting aangifte te doen over 2018, vanaf 1 januari 2018 ben ik bij me nieuwe werkgever begonnen, met me oude werkgever afgesproken dat hij me in januari 2018 nog een maand extra zou uitbetalen en in deze maand meteen het verschuldigde vakantie geld wat ik opgebouwd had te laten uitbetalen.

Bij inkomsten moet ik dus twee werkgevers invullen, me nieuwe werkgever, en me oude, omdat ik in januari van twee werkgevers loon heb gekregen.

Als ik alleen me nieuwe werkgever invul bij inkomsten, staat er uiteindelijk aan het einde van me jaaropgave te betalen / ontvangen ¤0,-

Maar als ik me oude werkgever er als tweede inkomsten bron bij zet ( voor het loon + vakantiegeld) staat er uiteindelijk te betalen ¤700,-.

Maar dit vind ik een vrij groot bedrag. Het extra inkomen van me oude werkgever is ¤3196,- bruto wat ik in januari kreeg, hierover werd toen al ¤911,- loonheffingen ingehouden, hier staat op me jaaropgave loonheffing tabel ¤231,- en loonheffing bijzonder tabel ¤567,- onderaan me jaaropgave staat arbeidskorting ¤270,- (bij me nieuwe werkgever had ik in januari ook arbeidskorting)

Als ik nu nog eens ruim ¤700,- extra belasting erover moet betalen, vind ik raar, hoe kan dit zo hoog zijn?

[ Bericht 16% gewijzigd door Nizno op 03-03-2019 12:44:47 ]
pi_185359231
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:28 schreef halfway het volgende:

[..]

Je kunt maar bij 1 werkgever tegelijk loonheffingskorting hebben, het zou dus maar zo kunnen kloppen.
Ja dat snap ik, maar loonheffingskorting zou ¤270,- moeten zijn en geen ¤700,- toch?
pi_185359251
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:30 schreef erwin292 het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar loonheffingskorting zou ¤270,- moeten zijn en geen ¤700,- toch?
Je haalt wat termen door elkaar, loonheffingskorting en arbeidskorting zijn niet hetzelfde
pi_185359310
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Je haalt wat termen door elkaar, loonheffingskorting en arbeidskorting zijn niet hetzelfde
Een beetje verwarrend, maar wat ik bedoel, bij twee werkgevers is er arbeidskorting toegepast, wat dus eigenlijk niet mag. Dan zou ik toch juist dit bedrag moeten terug betalen ¤270,- ? En niet ruim ¤700,-
pi_185359403
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:36 schreef erwin292 het volgende:

[..]

Een beetje verwarrend, maar wat ik bedoel, bij twee werkgevers is er arbeidskorting toegepast, wat dus eigenlijk niet mag. Dan zou ik toch juist dit bedrag moeten terug betalen ¤270,- ? En niet ruim ¤700,-
Waarom zou dat niet mogen? Je haalt termen door elkaar. Lees je even bij de belastingdienst in wat arbeidskorting betekent.
pi_185359624
Je berekeningen kloppen.

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Iets gaat er dus fout.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 3 maart 2019 @ 12:02:53 #12
286575 Roces18
Chef de party
pi_185359824
Jouw nieuwe en oude werkgever hebben geen rekening gehouden met de salarissen die ze allebei uitbetalen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Forum Admin zondag 3 maart 2019 @ 12:04:24 #13
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185359865
Belasting wordt berekend over alle inkomsten in het jaar. In januari 2018 hebben waarschijnlijk beide werkgevers de loonheffingdkorting toegepast.
Zo te zien verdien je dermate dat een deel van je inkomen in een hogere belastingschijf komt. Je nieuwe werkgever heeft hier rekening mee gehouden (vandaar dat het resultaat met alleen die werkgever op 0 komt). Maar je oude werkgever heeft te weinig ingehouden (je had de loonheffingskorting niet moeten laten toepassen in januari bij die werkgever), dus je hebt te weinig belasting betaald.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_185359973
quote:
3s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:04 schreef Armani XL het volgende:
Belasting wordt berekend over alle inkomsten in het jaar. In januari 2018 hebben waarschijnlijk beide werkgevers de loonheffingdkorting toegepast.
Zo te zien verdien je dermate dat een deel van je inkomen in een hogere belastingschijf komt. Je nieuwe werkgever heeft hier rekening mee gehouden (vandaar dat het resultaat met alleen die werkgever op 0 komt). Maar je oude werkgever heeft te weinig ingehouden (je had de loonheffingskorting niet moeten laten toepassen in januari bij die werkgever), dus je hebt te weinig belasting betaald.
Maar dan toch vind ik 719,- een behoorlijk! bedrag wat ik dan moet terug betalen en vraag me af als dit wel klopt. Ik wil me twee jaaropgave wel naar iemand persoonlijk sturen als dit misschien wat duidelijker word dan?
pi_185360112
Niet goed doorgelezen, maar ik heb ook een keer dubbele loonheffingskorting laten toepassen bij een inkomen van rond de 20-25k en moest toen ook 1000 euro terugbetalen ;( dus zou wel kunnen kloppen hoor.
Somebody that I used to know
pi_185360126
Oude werkgever jaaropgave 2018:
Salaris 1950
Vakantiegeld 1245
Loonheffing tabel 232
Loonheffing bijzonder tabel 567
Totaal netto 2258
Arbeidskorting 270

Nieuwe werkgever
Loon 32803
Ingehouden loonheffingen 7608
Arbeidskorting 3250

Als ik dit zo overneem naar me aangifte, krijg ik dus een nog te betalen bedrag van ruim 700,-
pi_185360145
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:17 schreef Postbus100 het volgende:
Niet goed doorgelezen, maar ik heb ook een keer dubbele loonheffingskorting laten toepassen bij een inkomen van rond de 20-25k en moest toen ook 1000 euro terugbetalen ;( dus zou wel kunnen kloppen hoor.
Ja maar dit is dubbele loonheffingskorting van 1 maand bij mij?
pi_185360199
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:18 schreef erwin292 het volgende:

[..]

Ja maar dit is dubbele loonheffingskorting van 1 maand bij mij?
Gaat om totaal jaarinkomen hè?

(maar verder zit ik totaal niet meer in deze materie, dus kan het niet zo snel voor je doorzien)
Somebody that I used to know
pi_185360219
Het gaat niet alleen om de arbeidskorting maar ook de (inkomensafhankelijke) algemene heffingskorting en het feit dat je in een hogere schijf dan de eerste terecht komt. En niet alleen is ten onrechte arbeidskorting toegepast, doordat je hoger inkomen hebt heb je op hele jaar recht op een lagere arbeidskorting.

3,6% minder recht op arbeidskorting (3,6% * 3200) = 115
4,86% minder recht op algemene heffingskorting (4,86*3200) = 150
150 + 115 + 270 (reeds toegepast) = 535 + onterecht toegepast algemene heffingskorting
Daarnaast waarschijnlijk nog een stukje tegen laag tarief (4,3% * over deel van eerste schaal = +-1650 = 70)
Berekening is niet helemaal accuraat maar komt aardig in de buurt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Piger op 03-03-2019 12:35:11 ]
Eerst denken, dan typen
pi_185360241
quote:
3s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:04 schreef Armani XL het volgende:
Maar hoe zit het dan met bijv dat vakantie geld, inprenciepe word dat toch ook al met je inkomen over 2017 verrekend? Want over heel 2017 heb ik belasting aangifte gedaan over bruto jaarsalaris dus Incl vakantiegeld, maar dit werd dan in januari 2018 uitbetaald
pi_185360263
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:21 schreef Piger het volgende:
Het gaat niet alleen om de arbeidskorting maar ook de (inkomensafhankelijke) algemene heffingskorting en het feit dat je in een hogere schijf dan de eerste terecht komt. En niet alleen is ten onrechte arbeidskorting toegepast, doordat je hoger inkomen hebt heb je op hele jaar recht op een lagere arbeidskorting.
Ja precies, maar dit hogere inkomen met lagere arbeidskorting word toch automatisch bij me nieuwe werkgever verrekend ?
pi_185360342
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:24 schreef erwin292 het volgende:

[..]

Ja precies, maar dit hogere inkomen met lagere arbeidskorting word toch automatisch bij me nieuwe werkgever verrekend ?
Zie hierboven mijn aangepaste post.
En nee je nieuwe werkgever weet toch niet dat je ook loon bij de andere hebt ontvangen?

Als je alleen vakantiegeld uitgekeerd had gekregen was dit waarschijnlijk toegewezen aan 2017. Maar als je nog regulier loon ontving in 2018, dan natuurlijk niet.
Eerst denken, dan typen
pi_185360500
Je nieuwe werkgever heeft inderdaad rekening gehouden met de toepassing van de arbeidskorting/algemene heffingskorting en de delen van je salaris die in de 36,55% salarisschijf vallen en in de 40,85% salarisschijf.

Je oude werkgever wist dat niet ( en hoefde daar ook geen rekening mee te houden) en heeft het aan inkomstenbelasting ingehouden: 232 + 567 = 799 euro. Ea cf de tabellen van de belastingdienst (en rekening houdende met de onterechte heffingskorting)

Het salaris bij je eerste werkgever wordt nu opgeteld bij het salaris van je nieuwe werkgever (belasting gaat immers over een jaarsalaris) en valt dus in de hoogste tariefschijf.
Over die 1950 + 1245 = 3195 euro brutoloon moet je dus 40,85% belasting betalen en krijg je 4,68% minder recht op arbeidskorting en 3,60% minder recht op arbeidskorting.
Dus per saldo had daarover 1.570 euro aan belasting afgedragen moeten worden. Ingehouden als voorschot door je werkgever is slechts 799 euro, dus er moet nog 771 euro bijbetaald worden.
Lijkt allemaal vrij aardig te kloppen.
  Forum Admin zondag 3 maart 2019 @ 12:45:15 #24
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185360656
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:23 schreef erwin292 het volgende:

[..]

Maar hoe zit het dan met bijv dat vakantie geld, inprenciepe word dat toch ook al met je inkomen over 2017 verrekend? Want over heel 2017 heb ik belasting aangifte gedaan over bruto jaarsalaris dus Incl vakantiegeld, maar dit werd dan in januari 2018 uitbetaald
Nee dat klopt niet. Het is niet van belang over welke periode iets wordt uitbetaald maar wanneer iets wordt uitbetaald.

Uitbetaald in januari 2018 betekent dat het op de jaaropgave van 2018 thuis hoort. Ook al gaat het over salaris over 2017.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_185360892
quote:
3s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:45 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Nee dat klopt niet. Het is niet van belang over welke periode iets wordt uitbetaald maar wanneer iets wordt uitbetaald.

Uitbetaald in januari 2018 betekent dat het op de jaaropgave van 2018 thuis hoort. Ook al gaat het over salaris over 2017.
Werkgevers keren dat vaak met terugwerkende kracht uit, als vakantiegeld in januari wordt uitbetaald terwijl medewerker tm december in dienst was. Dus uitbetalingsmoment is niet altijd geldig. TS kreeg nog salaris dus was officieel waarschijnlijk nog in dienst.
Eerst denken, dan typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')