Misschien heeft hij een ander soort uitkering.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef ChristmasRoses het volgende:
Als je samenwoont heb je toch geen recht op bijstand?
Ah ja. Nvm.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:33 schreef Rose_Red het volgende:
[..]
Misschien heeft hij een ander soort uitkering.
Dat weet ik dus niet, ik zit zo rond te kijken maar zijn inkomen is niet laag genoeg om direct te zien dat het ons centjes op gaat leveren. Aankomend jaar hebben we nog de keuze, daarna denk ik niet meer (we denken over trouwen en kindje).quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:39 schreef Rose_Red het volgende:
Heeft fiscaal partnerschap voordelen voor jullie?
Dan laat je het zo.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet, ik zit zo rond te kijken maar zijn inkomen is niet laag genoeg om direct te zien dat het ons centjes op gaat leveren. Aankomend jaar hebben we nog de keuze, daarna denk ik niet meer (we denken over trouwen en kindje).
Uiteraard. Ook voor zijn bestwil trouwens, zijn ouders zijn 10 jaar ouder dan de mijne.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:44 schreef Rose_Red het volgende:
[..]
Dan laat je het zo.
En hoe doe je dat met je huis als jullie gaan trouwen? Huwelijkse voorwaarden?
Voor erfenissen is vaak al bepaald dat die niet in de gezamenlijke boedel van bijv. een huwelijk vallen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 17:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Uiteraard. Ook voor zijn bestwil trouwens, zijn ouders zijn 10 jaar ouder dan de mijne.
Dan gaan we dat morgen proberenquote:Op donderdag 28 februari 2019 17:46 schreef Lienekien het volgende:
Als je fiscaal partners bent, doe je gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting en kun je schuiven met een aantal posten en de meest gunstige verdeling kiezen.
Fiscale partners mogen de hypotheekrenteaftrek, persoonsgebonden aftrekposten (zoals zorg- en studiekosten), box 3-vermogen en box 2-inkomen naar elkaar toespelen. Daarnaast mag een persoon die zelf onvoldoende inkomen heeft om (volledig) te profiteren van de algemene heffingskorting toch (een deel van) de algemene heffingskorting innen als zijn fiscale partner wel voldoende inkomen heeft.quote:Wat zijn de voordelen van fiscaal partnerschap? Of is het handig om gewoon door te gaan zoals we nu doen?
Kan toch niet? Jullie zijn toch geen fiscaal partners?quote:
Zal toch wel te simuleren zijn op de site? Alleen niet op bevestigen klikken.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kan toch niet? Jullie zijn toch geen fiscaal partners?
Ik weet niet of je er wel in komt.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zal toch wel te simuleren zijn op de site? Alleen niet op bevestigen klikken.
Zou best kunnen, ik dacht dat je dat juist in je belastingaangifte vastlegt?quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet of je er wel in komt.
Maar over 2018 kun je toch geen fiscaal partners meer worden?
Voldoe je dan aan een van de eisen?quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou best kunnen, ik dacht dat je dat juist in je belastingaangifte vastlegt?
Hij staat hier ingeschreven. Dan is het volgens mij gewoon een keuze.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Voldoe je dan aan een van de eisen?
Je citeert in je OP zelf de voorwaarden die de belastingdienst hanteert. Dat je beiden op hetzelfde adres ingeschreven staat, is dus niet voldoende om voor de belastingdienst als fiscaal partners gezien te worden. Je moet ook nog aan minstens een van die voorwaarden voldoen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hij staat hier ingeschreven. Dan is het volgens mij gewoon een keuze.
Ik las vandaag dat je ook fiscale partner kunt zijn met je kind, zolang beiden 27 jaar of ouder zijn. Stond ik wel ff van te kijken!
Samenwonen (minimaal 6 maanden) is al enkele jaren geen grond meer om naar wens wel of geen fiscaal partner te zijn. De voorwaarden zoals in de OP gelden m.i. en dus géén fiscaal partnerschap.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik las vandaag dat je ook fiscale partner kunt zijn met je kind, zolang beiden 27 jaar of ouder zijn. Stond ik wel ff van te kijken!
Jij bent degene met het hoogste inkomen, dus als er behalve de HRA geen andere aftrekposten zijn dan is het waarschijnlijk het gunstigst die aftrekpost bij jou op te voeren.quote:
Waarom denk je dat het een keuze is?quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
quote:• U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
Waarom hoop je dat dan?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 09:18 schreef Seven. het volgende:
M'n wederhelft zei ook al dat het mogelijk geen keuze is! Dus.. ik denk dat we dit jaar dan geen fiscale partners worden. Hopelijk volgend jaar wel
Omdat de situatie nu ook niet eeuwig door kan gaan. Als mij iets overkomt, dan zijn mijn ouders mijn erfgenaam. We hebben een kinderwens enzo, dus voordat er een kleine komt moet dit sowieso opgelost worden.quote:
Dat los je niet op met een fiscaal partnerschap.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat de situatie nu ook niet eeuwig door kan gaan. Als mij iets overkomt, dan zijn mijn ouders mijn erfgenaam. We hebben een kinderwens enzo, dus voordat er een kleine komt moet dit sowieso opgelost worden.
Maar fiscaal partnerschap heeft enkel gevolgen voor de “fiscus”. Niet voor erfrecht, gezag over je kind, etc. Dus daar is meer voor nodig dan dit..quote:Op vrijdag 1 maart 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat de situatie nu ook niet eeuwig door kan gaan. Als mij iets overkomt, dan zijn mijn ouders mijn erfgenaam. We hebben een kinderwens enzo, dus voordat er een kleine komt moet dit sowieso opgelost worden.
Of je fiscaal partner bent of niet is geen keuze. Als je voldoet aan de voorwaarden dan ben je fiscaal partner. Als je in 2018 niet aan de voorwaarden voldeed kun je dus niet als fiscaal partners de aangifte indienen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 20:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou best kunnen, ik dacht dat je dat juist in je belastingaangifte vastlegt?
Ik zou in jullie geval niet wachten met een samenlevingscontract en testamenten. Je kunt er enorm veel heibel en verdriet voor eventuele nabestaanden mee voorkomen. En als de relatie toch anders gaat lopen dan je nu hoopt, kun je er relatief makkelijk vanaf.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja klopt, dus we zijn nu de opties aan het overwegen. Gezien de kinderwens, denk ik dat een kleine bruiloft wel op z'n plaats is, uiteindelijk is dat de beste manier om erfenissen dicht te timmeren.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 09:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat los je niet op met een fiscaal partnerschap.
En zodra je een kind hebt is dat je erfgenaam, niet je ouders.
Lijkt me sowieso verstandig dat jouw erfenis naar je kind gaat, en niet via Six. ook naar zijn kinderen, je kunt zijn kinderen prima zelf bedelen in een teatament.
Overigens zijn jullie automatisch fiscaal partners zodra je een kind krijgt, want hij staat op hetzelfde adres ingeschreven als jij en het kind.
Klopt. En dat gaan we dus regelen. En heel eerlijk: ik ben ontzettend gek op Six. dus ik wil ook echt dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als mij iets overkomt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 11:15 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Maar fiscaal partnerschap heeft enkel gevolgen voor de “fiscus”. Niet voor erfrecht, gezag over je kind, etc. Dus daar is meer voor nodig dan dit..
Dit.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou in jullie geval niet wachten met een samenlevingscontract en testamenten. Je kunt er enorm veel heibel en verdriet voor eventuele nabestaanden mee voorkomen. En als de relatie toch anders gaat lopen dan je nu hoopt, kun je er relatief makkelijk vanaf.
Ja, klopt. De huidige situatie zit me dan ook niet lekker. Maar ik denk ook dat een samenlevingscontract een oplossing zou zijn voor maximaal een jaartje. Ik persoonlijk trouw dan liever in de zomer op huwelijkse voorwaarden om het dicht te timmeren. Plus een mooie kleine ceremonie begint ineens enorm tot de verbeelding te sprekenquote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou in jullie geval niet wachten met een samenlevingscontract en testamenten. Je kunt er enorm veel heibel en verdriet voor eventuele nabestaanden mee voorkomen. En als de relatie toch anders gaat lopen dan je nu hoopt, kun je er relatief makkelijk vanaf.
Nee, een bruiloft is niet de beste manier om erfenissen dicht te timmeren, dat is een testament.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja klopt, dus we zijn nu de opties aan het overwegen. Gezien de kinderwens, denk ik dat een kleine bruiloft wel op z'n plaats is, uiteindelijk is dat de beste manier om erfenissen dicht te timmeren.
[..]
Klopt. En dat gaan we dus regelen. En heel eerlijk: ik ben ontzettend gek op Six. dus ik wil ook echt dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als mij iets overkomt.
Ja, leuk. Maar als je verstandig bent, regel je iets voordat je zwanger wordt. Hoe romantisch het je ook lijkt om je trouwreceptie te hebben tussen je plantenbakken van een gerecyclede silo.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, klopt. De huidige situatie zit me dan ook niet lekker. Maar ik denk ook dat een samenlevingscontract een oplossing zou zijn voor maximaal een jaartje. Ik persoonlijk trouw dan liever in de zomer op huwelijkse voorwaarden om het dicht te timmeren. Plus een mooie kleine ceremonie begint ineens enorm tot de verbeelding te spreken. Maar dat terzijde.
.
Zijn we ook over aan het nadenken. Erven zijn meiden alleen van hem, en erft ons gezamenlijk (maar voor hem niet-biologisch) kind alleen van mij? Of gooien we alles op 1 hoop en behandelen we alle kinderen gelijk? Lastige vragen welquote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
En je kunt best testamentair vastleggen dat Six. jouw erfgenaam is zolang je geen kind als wettige erfgenaam hebt, en dat hij geen erfgenaam meer is zodra jij een kind hebt.
Hehe, je hebt gelijk. Gaan we doen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, leuk. Maar als je verstandig bent, regel je iets voordat je zwanger wordt. Hoe romantisch het je ook lijkt om je trouwreceptie te hebben tussen je plantenbakken van een gerecyclede silo.
Jullie gezamenlijk kind wordt biologisch niet van hem?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zijn we ook over aan het nadenken. Erven zijn meiden alleen van hem, en erft ons gezamenlijk (maar voor hem niet-biologisch) kind alleen van mij? Of gooien we alles op 1 hoop en behandelen we alle kinderen gelijk? Lastige vragen wel.
Leg je dit soort dingen vast in je huwelijkse voorwaarden of komt er dan een testament bij kijken?
Edit: testament dus!
Voor hem is biologisch kindje geen optie meer i.v.m. een genetische afwijking, vandaar de keuze voor een (niet-anonieme Deense) donor. Momenteel is de verwachting dat ons kind veel meer zou erven dan zijn dochters, als we het op deze manier aftikken. Wat ik in ieder geval wil voorkomen is dat mijn ouders mijn huis erven, en ik wil voorkomen dat Six. een paar erfstukken vanuit mijn familie erft.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jullie gezamenlijk kind wordt biologisch niet van hem?
En ja, dat leg je vast in een testament.
In de HV leg je wel eea vast, bijvoorbeeld koude uitsluiting en dergelijke, maar in principe regel je de erfeniszaken in een testament.
Als je alle kinderen "gelijk" behandelt, hou je daarbij dan rekening met het feit dat 2 van de 3 ook nog van hun andere ouder kunnen erven?
Gaan we regelenquote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:
Okay, dit maakt het helemaal lastig.... tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt.
Het kind zal immers ook niet erven van de donor.
Ga eens met een notaris praten, want het is best lastige constructie aan het worden zo.
Niet ieder pensioenfonds accepteert dat, maar even uitzoeken hoe dat bij je eigen pensioenfonds zit lijkt me vrij eenvoudig.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Dat zou wel moeten kunnen. Tenminste dat heeft mijn man ook gedaan toen wij nog niet getrouwd waren.
Goeie tip, ga ik doen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Voor wat betreft de investering die Six doet en ook het feit dat hij er woont... als jou morgen wat overkomt, wat dan? Ik zou daar echt haast mee maken om dat voor hem ook goed te regelen, want zoals het nu ervoor staat staat hij dan echt met lege handen en vooral ook zonder woonruimte. En vraag na of je hem nu al bij jouw pensioenfonds kunt aanmelden zonder samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk.
Een erkenning door partner van TS is toch voldoende om lekker laten erven? Zie Artikel 199 Burgerlijk Wetboek Boek 1.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:
Okay, dit maakt het helemaal lastig.... tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt.
Het kind zal immers ook niet erven van de donor.
Ga eens met een notaris praten, want het is best lastige constructie aan het worden zo.
Klopt, als een kind buiten het huwelijk geboren wordt wordt het door erkenning een wettig kind, met alle rechten die daarbij horen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 08:13 schreef baskick het volgende:
[..]
Een erkenning door partner van TS is toch voldoende om lekker laten erven? Zie Artikel 199 Burgerlijk Wetboek Boek 1.
Oké, ik interpreteerde jouw "tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt" als dat dat de enige oplossing zou zijn. Erkennen leidt ook tot juridisch vaderschap, dat zijn we dus eens.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, als een kind buiten het huwelijk geboren wordt wordt het door erkenning een wettig kind, met alle rechten die daarbij horen.
Zo begreep ik het ook maar we denken wel na over welke wettelijke kinderen wat zou moeten erven. Ze zijn voor de wet allemaal gelijk.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Oké, ik interpreteerde jouw "tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt" als dat dat de enige oplossing zou zijn. Erkennen leidt ook tot juridisch vaderschap, dat zijn we dus eens.
Nee, ik vind het vooral een lastige situatie omdat ze zelf kennelijk overwegen het kind niet door de partner van TS te laten erkennen, en dat vind ik een ietwat bizarre overweging als je samen besluit dat je graag een kind wilt en wegens medische zaken een donor moet zoeken.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Oké, ik interpreteerde jouw "tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt" als dat dat de enige oplossing zou zijn. Erkennen leidt ook tot juridisch vaderschap, dat zijn we dus eens.
gewoon diegene ‘om de hoek’ waar ook de overdracht van het huis plaatsvond.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Seven. het volgende:
Buiten google om, waar gaat men hier op af bij het zoeken van een goede notaris?
Ik heb destijds gewoon via goedkoopste notaris gezocht en het vooral afhangen van de snelheid en duidelijkheid waarmee ze op de eerste aanvraag reageerden laten afhangen wie het zou worden.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Seven. het volgende:
Buiten google om, waar gaat men hier op af bij het zoeken van een goede notaris?
Als jouw kind alleen van jou erft dan wordt het dus geen wettelijk kind van hem, en dat is wat je langs liet komen als optie.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zo begreep ik het ook maar we denken wel na over welke wettelijke kinderen wat zou moeten erven. Ze zijn voor de wet allemaal gelijk.
Six. erkent ons kind gewoon, of we nu getrouwd zijn of niet. Maar de vraag is hoe we dit testamentair vast gaan leggen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik vind het vooral een lastige situatie omdat ze zelf kennelijk overwegen het kind niet door de partner van TS te laten erkennen, en dat vind ik een ietwat bizarre overweging als je samen besluit dat je graag een kind wilt en wegens medische zaken een donor moet zoeken.
We hadden er voor de overdracht van mijn huis een enorme flapdrol voor uitgekozen. Wat een debiel was dat zegquote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
gewoon diegene ‘om de hoek’ waar ook de overdracht van het huis plaatsvond.
Als het kind na het huwelijk geboren wordt is het automatisch een wettig kind van hem, dan is er geen erkenning nodig, maar kun je het ook niet (of heel moeilijk) veranderen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 12:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Six. erkent ons kind gewoon, of we nu getrouwd zijn of niet. Maar de vraag is hoe we dit testamentair vast gaan leggen.
Ik snap hoe je bij die aanname komt trouwens. Ik besef nu ook dat als hij ons kind erkent, dat ons kind hoe dan ook 1/3 kindsdeel van Six. meekrijgt.
Haha, wel goed over nagedacht dus!quote:Op zaterdag 2 maart 2019 13:26 schreef Leandra het volgende:
Dat hoort bij het testament.
Zo gaat onze zoon naar zijn broer (mijn oudste zoon) indien wij beiden overlijden, maar wordt mijn zus bewindvoerder.
Niet omdat we denken dat mijn oudste daar niet mee om kan gaan, maar wel omdat we daarmee voorkomen dat de jongste de oudste dan onder druk kan zetten voor een nieuwe snowboard, brommer of weet ik wat voor dure shit, terwijl mijn oudste dat voor zijn eigen kinderen misschien niet kan/wil kopen, of daar geen precedent mee wil scheppen.
Dan kan hij mijn jongste gewoon naar tante sturen als hij vindt dat hij dure shit nodig heeft, en dan zegt tante "dan neem je maar een baantje"
Yep, die bewindvoering door iemand anders was trouwens een idee van de notaris, waar ik wel heel blij mee ben.quote:
Met betrekking tot het laatste; zijn kinderen zijn geen wettelijk erfgenaam van jou en gezamenlijke kinderen (ook wanneer dat enkel juridisch zo is) erven wettelijk gezien van jullie allebei. Er is dus wel een onderscheid.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zo begreep ik het ook maar we denken wel na over welke wettelijke kinderen wat zou moeten erven. Ze zijn voor de wet allemaal gelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |