abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185299549
Hallo. Situatieschets:

Mijn O+ en ik wonen samen, maar we hebben (nog) geen samenlevingscontract. Hij staat hier wel ingeschreven. De hypotheek staat op mijn naam, ik draag die lasten ook alleen. Hij heeft momenteel een uitkering. Ik werk 40 uur en verdien rond 50k per jaar. Ik voorzie hierin een snelle stijging over de komende 2 jaar (geen idee of dat relevant is?).

Wij zijn nu nog geen fiscale partners, we voldoen niet aan deze voorwaarden:
• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
• U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
• Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
• U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
• U was het jaar ervoor al fiscale partners.

Wat zijn de voordelen van fiscaal partnerschap? Of is het handig om gewoon door te gaan zoals we nu doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 28-02-2019 16:22:38 ]
Resistance is futile.
pi_185299830
Wat voor uitkering heeft hij?
pi_185299897
Als je samenwoont heb je toch geen recht op bijstand?
pi_185299911
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef ChristmasRoses het volgende:
Als je samenwoont heb je toch geen recht op bijstand?
Misschien heeft hij een ander soort uitkering.
pi_185299920
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:29 schreef Rose_Red het volgende:
Wat voor uitkering heeft hij?
WW
Resistance is futile.
pi_185299948
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:33 schreef Rose_Red het volgende:

[..]

Misschien heeft hij een ander soort uitkering.
Ah ja. Nvm.
pi_185299968
Hij heeft de eerste 6 maanden van 2018 wel gewerkt trouwens, maar de toko werd verkocht.
Resistance is futile.
pi_185300036
Heeft fiscaal partnerschap voordelen voor jullie?
pi_185300092
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:39 schreef Rose_Red het volgende:
Heeft fiscaal partnerschap voordelen voor jullie?
Dat weet ik dus niet, ik zit zo rond te kijken maar zijn inkomen is niet laag genoeg om direct te zien dat het ons centjes op gaat leveren. Aankomend jaar hebben we nog de keuze, daarna denk ik niet meer (we denken over trouwen en kindje).
Resistance is futile.
pi_185300107
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:43 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet, ik zit zo rond te kijken maar zijn inkomen is niet laag genoeg om direct te zien dat het ons centjes op gaat leveren. Aankomend jaar hebben we nog de keuze, daarna denk ik niet meer (we denken over trouwen en kindje).
Dan laat je het zo.
En hoe doe je dat met je huis als jullie gaan trouwen? Huwelijkse voorwaarden?
pi_185300411
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:44 schreef Rose_Red het volgende:

[..]

Dan laat je het zo.
En hoe doe je dat met je huis als jullie gaan trouwen? Huwelijkse voorwaarden?
Uiteraard. Ook voor zijn bestwil trouwens, zijn ouders zijn 10 jaar ouder dan de mijne.
Resistance is futile.
  donderdag 28 februari 2019 @ 17:45:02 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185301140
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Uiteraard. Ook voor zijn bestwil trouwens, zijn ouders zijn 10 jaar ouder dan de mijne.
Voor erfenissen is vaak al bepaald dat die niet in de gezamenlijke boedel van bijv. een huwelijk vallen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 28 februari 2019 @ 17:46:39 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185301177
Als je fiscaal partners bent, doe je gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting en kun je schuiven met een aantal posten en de meest gunstige verdeling kiezen.
pi_185301699
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:46 schreef Lienekien het volgende:
Als je fiscaal partners bent, doe je gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting en kun je schuiven met een aantal posten en de meest gunstige verdeling kiezen.
Dan gaan we dat morgen proberen ^O^
Resistance is futile.
pi_185302406
quote:
Wat zijn de voordelen van fiscaal partnerschap? Of is het handig om gewoon door te gaan zoals we nu doen?
Fiscale partners mogen de hypotheekrenteaftrek, persoonsgebonden aftrekposten (zoals zorg- en studiekosten), box 3-vermogen en box 2-inkomen naar elkaar toespelen. Daarnaast mag een persoon die zelf onvoldoende inkomen heeft om (volledig) te profiteren van de algemene heffingskorting toch (een deel van) de algemene heffingskorting innen als zijn fiscale partner wel voldoende inkomen heeft.

İn jullie geval zit de hypotheekrenteaftrek al bij de partner die het meest verdiend, eventuele persoonsgebonden aftrekposten van je vriend kunnen het beste op jouw naam worden gezet, de verdeling van box 3-vermogen en box 2-inkomen hangt van jullie situatie af, en voor de algemene heffingskorting verdient je vriend waarschijnlijk te veel (meer dan ¤2.065 pj).
  donderdag 28 februari 2019 @ 20:04:42 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185304493
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kan toch niet? Jullie zijn toch geen fiscaal partners? :?
pi_185304534
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kan toch niet? Jullie zijn toch geen fiscaal partners? :?
Zal toch wel te simuleren zijn op de site? Alleen niet op bevestigen klikken.
Resistance is futile.
  donderdag 28 februari 2019 @ 20:07:53 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185304579
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:06 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zal toch wel te simuleren zijn op de site? Alleen niet op bevestigen klikken.
Ik weet niet of je er wel in komt.

Maar over 2018 kun je toch geen fiscaal partners meer worden?
pi_185304698
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik weet niet of je er wel in komt.

Maar over 2018 kun je toch geen fiscaal partners meer worden?
Zou best kunnen, ik dacht dat je dat juist in je belastingaangifte vastlegt? :+
Resistance is futile.
  donderdag 28 februari 2019 @ 20:19:56 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185304905
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Voldoe je dan aan een van de eisen? }:|
pi_185305156
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voldoe je dan aan een van de eisen? }:|
Hij staat hier ingeschreven. Dan is het volgens mij gewoon een keuze.

Ik las vandaag dat je ook fiscale partner kunt zijn met je kind, zolang beiden 27 jaar of ouder zijn. Stond ik wel ff van te kijken!
Resistance is futile.
  donderdag 28 februari 2019 @ 21:51:34 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185308217
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:31 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik las vandaag dat je ook fiscale partner kunt zijn met je kind, zolang beiden 27 jaar of ouder zijn. Stond ik wel ff van te kijken!
Je citeert in je OP zelf de voorwaarden die de belastingdienst hanteert. Dat je beiden op hetzelfde adres ingeschreven staat, is dus niet voldoende om voor de belastingdienst als fiscaal partners gezien te worden. Je moet ook nog aan minstens een van die voorwaarden voldoen.
  Moderator donderdag 28 februari 2019 @ 23:15:29 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185310303
Maar als je die aangfite gewoon samen doet, is het gewoon zo toch? Je deelt je huishouden en ook de rekeningen? Dan ben je duurzame partners.

• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin

Dar ook niet?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 28 februari 2019 @ 23:29:02 #24
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_185310771
Qua kindgebonden budget is het meestal het voordeligst als bij elke ouder 1 kind ingeschreven staat. Als dus 1 van de kinderen van je man op jullie adres wordt ingeschreven kunnen jullie fiscaal partner worden en krijgt hij mogelijk zelfs nog voordeeltjes als KGB en in elk geval kinderbijslag.
Prrrrr
pi_185314362
quote:

[..]

Samenwonen (minimaal 6 maanden) is al enkele jaren geen grond meer om naar wens wel of geen fiscaal partner te zijn. De voorwaarden zoals in de OP gelden m.i. en dus géén fiscaal partnerschap.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 1 maart 2019 @ 08:46:48 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185314466
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jij bent degene met het hoogste inkomen, dus als er behalve de HRA geen andere aftrekposten zijn dan is het waarschijnlijk het gunstigst die aftrekpost bij jou op te voeren.
Overigens zou ik dat in jullie situatie sowieso doen.
Hij draagt immers niet bij aan de woonlasten, dus zelfs als hij wel een hoger inkomen had zou ik de aftrek niet bij hem opvoeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 1 maart 2019 @ 08:57:14 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185314638
quote:

[..]

Waarom denk je dat het een keuze is?

Hierom?
quote:
• U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:18:12 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185314889
M'n wederhelft zei ook al dat het mogelijk geen keuze is! Dus.. ik denk dat we dit jaar dan geen fiscale partners worden. Hopelijk volgend jaar wel :)
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:18:55 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185314899
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 09:18 schreef Seven. het volgende:
M'n wederhelft zei ook al dat het mogelijk geen keuze is! Dus.. ik denk dat we dit jaar dan geen fiscale partners worden. Hopelijk volgend jaar wel :)
Waarom hoop je dat dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:20:42 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185314924
Als jij zo graag fiscaal partners wilt zijn kun je hem aanmelden als partner voor je pensioen, maar ik snap in jullie geval niet waarom je dat zou willen zijn.

Is meestal wel een samenlevingsovereenkomst voor nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:25:39 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185315001
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom hoop je dat dan?
Omdat de situatie nu ook niet eeuwig door kan gaan. Als mij iets overkomt, dan zijn mijn ouders mijn erfgenaam. We hebben een kinderwens enzo, dus voordat er een kleine komt moet dit sowieso opgelost worden.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:29:02 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185315041
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Omdat de situatie nu ook niet eeuwig door kan gaan. Als mij iets overkomt, dan zijn mijn ouders mijn erfgenaam. We hebben een kinderwens enzo, dus voordat er een kleine komt moet dit sowieso opgelost worden.
Dat los je niet op met een fiscaal partnerschap.

En zodra je een kind hebt is dat je erfgenaam, niet je ouders.
Lijkt me sowieso verstandig dat jouw erfenis naar je kind gaat, en niet via Six. ook naar zijn kinderen, je kunt zijn kinderen prima zelf bedelen in een teatament.

Overigens zijn jullie automatisch fiscaal partners zodra je een kind krijgt, want hij staat op hetzelfde adres ingeschreven als jij en het kind.

[ Bericht 7% gewijzigd door Leandra op 01-03-2019 09:34:03 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185316706
quote:

[..]

Maar fiscaal partnerschap heeft enkel gevolgen voor de “fiscus”. Niet voor erfrecht, gezag over je kind, etc. Dus daar is meer voor nodig dan dit..
pi_185318770
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 20:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Of je fiscaal partner bent of niet is geen keuze. Als je voldoet aan de voorwaarden dan ben je fiscaal partner. Als je in 2018 niet aan de voorwaarden voldeed kun je dus niet als fiscaal partners de aangifte indienen.
In het jaar dat je wel gaat voldoen aan de voorwaarden voor fuscaal partnerschap ben je fiscaal partner vanaf de datum dat je aan de voorwaarde voldoet. Wel heb je dan de keuze om voor het hele jaar als fiscaal partner aangemerkt te worden (ook al voldoe je misschien pas op 31 december aan de voorwaarden).
Qua voordelen moet je fiscaal gezien inderdaad niet veel verder denken dan het verdelen van aftrekposten, box 3 vermogen etc.

Let ook op dat een fiscaal partner iets anders is dan een toeslagpartner (mocht een van jullie nog toeslagen ontvangen).
Fiscaal partners zijn ook toeslagpartners, maar toeslagpartners zijn niet per definitie fiscaal partner.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 1 maart 2019 @ 13:43:27 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185319239
quote:

[..]

Ik zou in jullie geval niet wachten met een samenlevingscontract en testamenten. Je kunt er enorm veel heibel en verdriet voor eventuele nabestaanden mee voorkomen. En als de relatie toch anders gaat lopen dan je nu hoopt, kun je er relatief makkelijk vanaf.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 13:58:04 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185319521
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 09:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat los je niet op met een fiscaal partnerschap.

En zodra je een kind hebt is dat je erfgenaam, niet je ouders.
Lijkt me sowieso verstandig dat jouw erfenis naar je kind gaat, en niet via Six. ook naar zijn kinderen, je kunt zijn kinderen prima zelf bedelen in een teatament.

Overigens zijn jullie automatisch fiscaal partners zodra je een kind krijgt, want hij staat op hetzelfde adres ingeschreven als jij en het kind.
Ja klopt, dus we zijn nu de opties aan het overwegen. Gezien de kinderwens, denk ik dat een kleine bruiloft wel op z'n plaats is, uiteindelijk is dat de beste manier om erfenissen dicht te timmeren.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 11:15 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Maar fiscaal partnerschap heeft enkel gevolgen voor de “fiscus”. Niet voor erfrecht, gezag over je kind, etc. Dus daar is meer voor nodig dan dit..
Klopt. En dat gaan we dus regelen. En heel eerlijk: ik ben ontzettend gek op Six. dus ik wil ook echt dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als mij iets overkomt.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 13:58:35 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185319528
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 13:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zou in jullie geval niet wachten met een samenlevingscontract en testamenten. Je kunt er enorm veel heibel en verdriet voor eventuele nabestaanden mee voorkomen. En als de relatie toch anders gaat lopen dan je nu hoopt, kun je er relatief makkelijk vanaf.
Dit.
En je kunt best testamentair vastleggen dat Six. jouw erfgenaam is zolang je geen kind als wettige erfgenaam hebt, en dat hij geen erfgenaam meer is zodra jij een kind hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:00:08 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185319552
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 13:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, klopt. De huidige situatie zit me dan ook niet lekker. Maar ik denk ook dat een samenlevingscontract een oplossing zou zijn voor maximaal een jaartje. Ik persoonlijk trouw dan liever in de zomer op huwelijkse voorwaarden om het dicht te timmeren. Plus een mooie kleine ceremonie begint ineens enorm tot de verbeelding te spreken O+ . Maar dat terzijde. :P .
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:03:09 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185319594
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 13:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja klopt, dus we zijn nu de opties aan het overwegen. Gezien de kinderwens, denk ik dat een kleine bruiloft wel op z'n plaats is, uiteindelijk is dat de beste manier om erfenissen dicht te timmeren.

[..]

Klopt. En dat gaan we dus regelen. En heel eerlijk: ik ben ontzettend gek op Six. dus ik wil ook echt dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als mij iets overkomt.
Nee, een bruiloft is niet de beste manier om erfenissen dicht te timmeren, dat is een testament.
En jullie hoeven niet van elkaar te erven, zeker niet als er kinderen zijn.

Reken even hoe eea verloopt als jullie 2 kinderen hebben en Six jouw erfgenaam is.... en hou dan ook even rekening met het feit dat zijn dochters ook nog van hun moeder erven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:03:30 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185319598
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, klopt. De huidige situatie zit me dan ook niet lekker. Maar ik denk ook dat een samenlevingscontract een oplossing zou zijn voor maximaal een jaartje. Ik persoonlijk trouw dan liever in de zomer op huwelijkse voorwaarden om het dicht te timmeren. Plus een mooie kleine ceremonie begint ineens enorm tot de verbeelding te spreken O+ . Maar dat terzijde. :P .
Ja, leuk. Maar als je verstandig bent, regel je iets voordat je zwanger wordt. Hoe romantisch het je ook lijkt om je trouwreceptie te hebben tussen je plantenbakken van een gerecyclede silo.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:07:52 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185319685
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
En je kunt best testamentair vastleggen dat Six. jouw erfgenaam is zolang je geen kind als wettige erfgenaam hebt, en dat hij geen erfgenaam meer is zodra jij een kind hebt.
Zijn we ook over aan het nadenken. Erven zijn meiden alleen van hem, en erft ons gezamenlijk (maar voor hem niet-biologisch) kind alleen van mij? Of gooien we alles op 1 hoop en behandelen we alle kinderen gelijk? Lastige vragen wel ;) .

Leg je dit soort dingen vast in je huwelijkse voorwaarden of komt er dan een testament bij kijken?

Edit: testament dus!
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:08:54 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185319705
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, leuk. Maar als je verstandig bent, regel je iets voordat je zwanger wordt. Hoe romantisch het je ook lijkt om je trouwreceptie te hebben tussen je plantenbakken van een gerecyclede silo.
Hehe, je hebt gelijk. Gaan we doen.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:09:31 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185319716
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hehe, je hebt gelijk. Gaan we doen.
w/ :P ^) O+
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:12:00 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185319757
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zijn we ook over aan het nadenken. Erven zijn meiden alleen van hem, en erft ons gezamenlijk (maar voor hem niet-biologisch) kind alleen van mij? Of gooien we alles op 1 hoop en behandelen we alle kinderen gelijk? Lastige vragen wel ;) .

Leg je dit soort dingen vast in je huwelijkse voorwaarden of komt er dan een testament bij kijken?

Edit: testament dus!
Jullie gezamenlijk kind wordt biologisch niet van hem?

En ja, dat leg je vast in een testament.
In de HV leg je wel eea vast, bijvoorbeeld koude uitsluiting en dergelijke, maar in principe regel je de erfeniszaken in een testament.
Als je alle kinderen "gelijk" behandelt, hou je daarbij dan rekening met het feit dat 2 van de 3 ook nog van hun andere ouder kunnen erven?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:50:58 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185320574
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jullie gezamenlijk kind wordt biologisch niet van hem?

En ja, dat leg je vast in een testament.
In de HV leg je wel eea vast, bijvoorbeeld koude uitsluiting en dergelijke, maar in principe regel je de erfeniszaken in een testament.
Als je alle kinderen "gelijk" behandelt, hou je daarbij dan rekening met het feit dat 2 van de 3 ook nog van hun andere ouder kunnen erven?
Voor hem is biologisch kindje geen optie meer i.v.m. een genetische afwijking, vandaar de keuze voor een (niet-anonieme Deense) donor. Momenteel is de verwachting dat ons kind veel meer zou erven dan zijn dochters, als we het op deze manier aftikken. Wat ik in ieder geval wil voorkomen is dat mijn ouders mijn huis erven, en ik wil voorkomen dat Six. een paar erfstukken vanuit mijn familie erft.

Maar OK, testament staat nu dus op de prioriteitenlijst. Het is bepaald niet zo dat we een trouwdatum in gedachten hebben, mogelijk deze zomer. Mogelijk volgende zomer of helemaal niet zelfs, kan ook nog. We zijn vooral praktisch in de benadering, en ik een beetje romantisch. Maar hele concrete plannen zijn daar nog niet. Alleen het babyplan is redelijk concreet en we praten wel over hoe we het willen regelen.

Kun je ook nog vast laten leggen dat iemand, naar mate de relatie langer duurt, meer meekrijgt bij het einde van de relatie? De situatie wil namelijk dat we binnen het afgelopen jaar al zo'n 20k overwaarde hebben gerealiseerd. Of beter gezegd. Six. heeft daar al het werk voor gedaan, en ik zie mijn investering met de maand meer waard worden. Die situatie klopt in mijn optiek niet. OK, hij HOEFT niet zo nodig te werken omdat hij alleen zijn eigen kosten dekt in de gezamenlijke huishoudpot en ja, hij vindt het leuk om de verbouwing te doen. Maar al met al zit ik er wel lekker warmpjes bij en hij bouwt niets op, terwijl hij wel een hele belangrijke en mooie bijdrage levert aan de opbouw van mijn vermogen.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:58:05 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185320755
Okay, dit maakt het helemaal lastig.... tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt.
Het kind zal immers ook niet erven van de donor.

Ga eens met een notaris praten, want het is best lastige constructie aan het worden zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 15:03:24 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185320849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:
Okay, dit maakt het helemaal lastig.... tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt.

Ga eens met een notaris praten, want het is best lastige constructie aan het worden zo.
Gaan we regelen ^O^ .
Resistance is futile.
pi_185321029
Voor wat betreft de investering die Six doet en ook het feit dat hij er woont... als jou morgen wat overkomt, wat dan? Ik zou daar echt haast mee maken om dat voor hem ook goed te regelen, want zoals het nu ervoor staat staat hij dan echt met lege handen en vooral ook zonder woonruimte. En vraag na of je hem nu al bij jouw pensioenfonds kunt aanmelden zonder samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk.
pi_185321112
Dat zou wel moeten kunnen. Tenminste dat heeft mijn man ook gedaan toen wij nog niet getrouwd waren.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 1 maart 2019 @ 15:26:50 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185321279
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Dat zou wel moeten kunnen. Tenminste dat heeft mijn man ook gedaan toen wij nog niet getrouwd waren.
Niet ieder pensioenfonds accepteert dat, maar even uitzoeken hoe dat bij je eigen pensioenfonds zit lijkt me vrij eenvoudig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 maart 2019 @ 16:06:27 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185322160
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 15:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Voor wat betreft de investering die Six doet en ook het feit dat hij er woont... als jou morgen wat overkomt, wat dan? Ik zou daar echt haast mee maken om dat voor hem ook goed te regelen, want zoals het nu ervoor staat staat hij dan echt met lege handen en vooral ook zonder woonruimte. En vraag na of je hem nu al bij jouw pensioenfonds kunt aanmelden zonder samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk.
Goeie tip, ga ik doen.
Resistance is futile.
pi_185335806
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:

Een erkenning door partner van TS is toch voldoende om lekker laten erven? Zie Artikel 199 Burgerlijk Wetboek Boek 1.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:04:36 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185336259
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 08:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Een erkenning door partner van TS is toch voldoende om lekker laten erven? Zie Artikel 199 Burgerlijk Wetboek Boek 1.
Klopt, als een kind buiten het huwelijk geboren wordt wordt het door erkenning een wettig kind, met alle rechten die daarbij horen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185336458
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, als een kind buiten het huwelijk geboren wordt wordt het door erkenning een wettig kind, met alle rechten die daarbij horen.
Oké, ik interpreteerde jouw "tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt" als dat dat de enige oplossing zou zijn. Erkennen leidt ook tot juridisch vaderschap, dat zijn we dus eens.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:46:31 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185336737
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Oké, ik interpreteerde jouw "tenzij het kind binnen een huwelijk geboren wordt en wel als zijn wettelijke kind gezien wordt" als dat dat de enige oplossing zou zijn. Erkennen leidt ook tot juridisch vaderschap, dat zijn we dus eens.
Zo begreep ik het ook maar we denken wel na over welke wettelijke kinderen wat zou moeten erven. Ze zijn voor de wet allemaal gelijk.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:47:08 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185336744
Buiten google om, waar gaat men hier op af bij het zoeken van een goede notaris?
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:47:37 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185336748
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, ik vind het vooral een lastige situatie omdat ze zelf kennelijk overwegen het kind niet door de partner van TS te laten erkennen, en dat vind ik een ietwat bizarre overweging als je samen besluit dat je graag een kind wilt en wegens medische zaken een donor moet zoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185336800
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Seven. het volgende:
Buiten google om, waar gaat men hier op af bij het zoeken van een goede notaris?
gewoon diegene ‘om de hoek’ waar ook de overdracht van het huis plaatsvond.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:54:14 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185336853
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Seven. het volgende:
Ik heb destijds gewoon via goedkoopste notaris gezocht en het vooral afhangen van de snelheid en duidelijkheid waarmee ze op de eerste aanvraag reageerden laten afhangen wie het zou worden.

Maar goed, bij ons was het aankoop huis, doorhalen van de hypotheek oude eigenaren (mijn ouders), huwelijkse voorwaarden, 2 testamenten..

Waarbij het prijsverschil vooral behaald werd op het deel van de overdracht van het huis en alles wat daarbij kwam kijken, en omdat we van mijn ouders kochten vond niemand het een probleem er een eindje voor te rijden, we zijn zelfs in één auto gegaan :')

Voor de HV en testamenten zijn we er nog wel een paar keer met z'n tweeën geweest.
En ook weer betere suggesties gehad dan we eigenlijk van zo'n aktenfabriek verwacht hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:55:42 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185336877
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zo begreep ik het ook maar we denken wel na over welke wettelijke kinderen wat zou moeten erven. Ze zijn voor de wet allemaal gelijk.
Als jouw kind alleen van jou erft dan wordt het dus geen wettelijk kind van hem, en dat is wat je langs liet komen als optie.

Aanvulling: die optie heb je dus niet meer als jullie getrouwd zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 02-03-2019 10:57:03 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 2 maart 2019 @ 12:36:22 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185339345
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, ik vind het vooral een lastige situatie omdat ze zelf kennelijk overwegen het kind niet door de partner van TS te laten erkennen, en dat vind ik een ietwat bizarre overweging als je samen besluit dat je graag een kind wilt en wegens medische zaken een donor moet zoeken.
Six. erkent ons kind gewoon, of we nu getrouwd zijn of niet. Maar de vraag is hoe we dit testamentair vast gaan leggen.

Ik snap hoe je bij die aanname komt trouwens. Ik besef nu ook dat als hij ons kind erkent, dat ons kind hoe dan ook 1/3 kindsdeel van Six. meekrijgt.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 12:41:53 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185339428
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

gewoon diegene ‘om de hoek’ waar ook de overdracht van het huis plaatsvond.
We hadden er voor de overdracht van mijn huis een enorme flapdrol voor uitgekozen. Wat een debiel was dat zeg :+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 12:43:13 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185339446
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 12:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

Six. erkent ons kind gewoon, of we nu getrouwd zijn of niet. Maar de vraag is hoe we dit testamentair vast gaan leggen.

Ik snap hoe je bij die aanname komt trouwens. Ik besef nu ook dat als hij ons kind erkent, dat ons kind hoe dan ook 1/3 kindsdeel van Six. meekrijgt.
Als het kind na het huwelijk geboren wordt is het automatisch een wettig kind van hem, dan is er geen erkenning nodig, maar kun je het ook niet (of heel moeilijk) veranderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185339715
Ik zou naar een notaris gaan seven. Als je geen flapdrol wil, dan kies je een vrouw. Alle notarissen zijn prima, ik ken er maar twee die ik af zou raden. Alleen een notaris kan je goed adviseren. Ik zie een hoop halve waarheden in dit topic. Mijn advies is om in ieder geval testamenten en een samen levingscontract te nemen. Overigens ben ik zelf waarnemingsbevoegd. Dus ik durf wel te zeggen dat ik er verstand van heb. ;)
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:16:49 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185339913
Lijkt me ook de enige juiste aanpak voor nu.

We willen allebei wel 'een keer' trouwen, maar de gedachte om dat dit jaar nog te doen komt vooral voort uit de wens om e.e.a. legaal beter af te tikken.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:21:11 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185339983
Zeg @Thisbe, kunnen we in ons samenlevingscontract ook vast laten leggen dat evt. kinderen naar mijn zus gaan als we beiden komen te overlijden? Of is dat iets voor huwelijkse voorwaarden?
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:26:56 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185340110
Dat hoort bij het testament.
Zo gaat onze zoon naar zijn broer (mijn oudste zoon) indien wij beiden overlijden, maar wordt mijn zus bewindvoerder.
Niet omdat we denken dat mijn oudste daar niet mee om kan gaan, maar wel omdat we daarmee voorkomen dat de jongste de oudste dan onder druk kan zetten voor een nieuwe snowboard, brommer of weet ik wat voor dure shit, terwijl mijn oudste dat voor zijn eigen kinderen misschien niet kan/wil kopen, of daar geen precedent mee wil scheppen.

Dan kan hij mijn jongste gewoon naar tante sturen als hij vindt dat hij dure shit nodig heeft, en dan zegt tante "dan neem je maar een baantje" :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:51:13 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185340514
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:26 schreef Leandra het volgende:
Dat hoort bij het testament.
Zo gaat onze zoon naar zijn broer (mijn oudste zoon) indien wij beiden overlijden, maar wordt mijn zus bewindvoerder.
Niet omdat we denken dat mijn oudste daar niet mee om kan gaan, maar wel omdat we daarmee voorkomen dat de jongste de oudste dan onder druk kan zetten voor een nieuwe snowboard, brommer of weet ik wat voor dure shit, terwijl mijn oudste dat voor zijn eigen kinderen misschien niet kan/wil kopen, of daar geen precedent mee wil scheppen.

Dan kan hij mijn jongste gewoon naar tante sturen als hij vindt dat hij dure shit nodig heeft, en dan zegt tante "dan neem je maar een baantje" :D
Haha, wel goed over nagedacht dus!
Resistance is futile.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 14:00:26 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185340660
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:51 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, wel goed over nagedacht dus!
Yep, die bewindvoering door iemand anders was trouwens een idee van de notaris, waar ik wel heel blij mee ben.
Laten we eerlijk zijn: een 15-jarige met een paar ton vermogen wil je niet de kans geven zijn verzorger daarmee en daarover dwars te zitten.

En ik weet hoe mijn zusje er met haar eigen kinderen tegenover stond als ze vonden dat ze iets nodig hadden, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ze mijn jongste net zo behandelt.

Dit was imho een betere suggestie dan mijn eigen idee het tot een bepaalde leeftijd (18/21/25) vast te laten staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185340915
Gezag na overlijden hoef je niet perse via een testament te regelen, dat kan sinds een aantal jaren online via het gezagsregister https://www.rechtspraak.n(...)nas/Aanwijzen-voogd-(formulier).aspx
pi_185341193
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Met betrekking tot het laatste; zijn kinderen zijn geen wettelijk erfgenaam van jou en gezamenlijke kinderen (ook wanneer dat enkel juridisch zo is) erven wettelijk gezien van jullie allebei. Er is dus wel een onderscheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')