abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 februari 2019 @ 12:27:45 #1
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185295353
Hallo,
2 dagen geleden heb ik mijn kittens opgehaald en sindsdien heet 1 van de 2 opgedroogd poep rondom de anus en bij zijn haren op de staart. Ik probeerde het weg te vegen met warm water maar het is echt geplakt aan de haartjes en ik moet het dus als het ware eruit trekken om het eraf te halen. Dit lukt niet echt aangezien ze het niet leuk vinden als je bij hun danger area gaat vegen, laat staan haren trekken. Ik overweeg nu om daar met een schaar dat klein stukje haar met opgedroogd poep voorzichtig af te knippen maar vindt het een beetje eng.

Gisteren bij de DA geweest en ze hebben het helaas niet helemaal goed schoon gemaakt..

Wie heeft er tips/tricks om dit te doen zonder de kitten al teveel te stressen en het zo veilig mogelijk te doen?
pi_185295384
Is het niet de bedoeling dat ze dat zelf doen? :@
-nee-
pi_185295480
Nou die boterham kan ook gelijk de prullenbak in :')
Sometimes when I close my eyes, I can't see.
pi_185295518
Lauw badje met water, losweken.

Eet smakelijk allen!
pi_185295535
Wij hebben daar een kleine tondeuse voor die we regelmatig over de reet van de langharige kat halen.

Pijnloos, snel en als je er niet over gaat lopen stressen went de kat er best snel aan.
pi_185295541
:9
Moeten zij weten
pi_185295882
Om dat makkelijk te kunnen doen zou ik een grote wasknijper pakken en die vastklippen in het nekvel van je kat. Dat triggert een bepaald reflex (dat van de moeder ze bij het nekvel oppakte), waardoor ze als het ware helemaal bevriezen en stil blijven staan/liggen.

Dan is dat stukken makkelijker te doen.
  donderdag 28 februari 2019 @ 12:59:49 #8
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185296011
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2019 12:49 schreef -mosrednA het volgende:
Om dat makkelijk te kunnen doen zou ik een grote wasknijper pakken en die vastklippen in het nekvel van je kat. Dat triggert een bepaald reflex (dat van de moeder ze bij het nekvel oppakte), waardoor ze als het ware helemaal bevriezen en stil blijven staan/liggen.

Ik heb dat op zijn staart voorzichtig weggeknipt, maar dat opgedroogde poep rond zijn anus is wat lastiger. Het gaat niet even met een swipe er van af en wil daar met zulke kleine beestjes ook niet hard overheen wrijven. Voel me zelfs schuldig als ik t probeer :( zelfs met warm water gaat het er niet zomaar van af.
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:01:42 #9
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185296039
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 12:28 schreef Marsenal het volgende:
Is het niet de bedoeling dat ze dat zelf doen? :@
Mijn vorige kittens deden dat wel ja. Misschien lukt het deze niet om daar te komen.. het zijn ook echt 2 bruine opgedroogde balletjes rondon zijn anus. Omdat het niet zo weg te vegen is met warm water ben ik bang dat ik straks een wondje bij zijn danger area veroorzaak ofso :/
  † In Memoriam † donderdag 28 februari 2019 @ 13:05:28 #10
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_185296091
Gewoon losweken met lauw water, niet gaan knippen.
Uiteindelijk komt het wel los.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_185296156
Deze TT leest echt heel raar weg. Ik dacht dat je opgedroogde poep wilde kitten ( als in een kitspuit, waar je normaal siliconenkit in doet)
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_185296170
Klinkt ongelofelijk smerig allemaal.
  † In Memoriam † donderdag 28 februari 2019 @ 13:25:51 #13
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_185296399
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:10 schreef spierbal het volgende:
Deze TT leest echt heel raar weg. Ik dacht dat je opgedroogde poep wilde kitten ( als in een kitspuit, waar je normaal siliconenkit in doet)
Een kitspuit heeft geen anus.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:48:25 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185296855
quote:
Ik dacht dat het een topic uit SEX was en had er een hele nare mental image bij :') .
KuikenGuppy
pi_185296949
quote:
2 dagen geleden heb ik mijn kittens opgehaald en sindsdien heet 1 van de 2 opgedroogd poep rondom de anus en bij zijn haren op de staart.
Wat een debiele naam.
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:55:05 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_185296984
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 12:33 schreef Already_in_use het volgende:
Indien afgelikt mag je hem eventueel wel bij mij deponeren
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:55:39 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185296994
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:53 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Wat een debiele naam.
:D :')
KuikenGuppy
pi_185297007
quote:
_O- _O-
pi_185297019
quote:

[..]

Wat een debiele naam.
_O-

Hele mond vol ook.
pi_185297048
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Indien afgelikt mag je hem eventueel wel bij mij deponeren
Recycling *O*
Natuurlijk is ie afgelikt.
Niet eerst je boterham aflikken. :')
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:58:57 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_185297055
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:58 schreef Already_in_use het volgende:

[..]

Recycling *O*
Natuurlijk is ie afgelikt.
Niet eerst je boterham aflikken. :')
Je weet het niet he, er bestaan rare mensen op deze wereld
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:36:27 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_185297728
--> F&F
disclaimer
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:37:15 #23
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185297746
quote:

[..]

Wat een debiele naam.
Lol ik typ op mijn mobiel, moest "heeft" zijn :P
pi_185297778
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 14:37 schreef Nederturk het volgende:

[..]

Lol ik typ op mijn mobiel, moest "heeft" zijn :P
Heeft is ook maar een rare naam anders hoor. :o
pi_185297823
quote:

[..]

Wat een debiele naam.
_O-
Moeten zij weten
pi_185301518
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2019 12:49 schreef -mosrednA het volgende:

Slecht advies. Moeder doseert haar greep zodat het niet pijnlijk is voor een kitten. Een wasknijper doet dat niet en zorgt voor pijn en stress.
Verder neem ik aan dat het kitten ouder is dan 7 weken en vanaf die leeftijd worden ze nauwelijks meer door moeder rondgesleept. Omdat ze zo zwaar worden dat het pijnlijk wordt.

Niet doen dus.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185301558
Beter advies: gebruik vochtige babydoekjes.
En eigenlijk horen kittens geen aangekoekte ontlasting te hebben. Ze kunnen zichzelf schoonhouden. Tenzij ze flink diarree hebben, en dat kan altijd na de stress van een verhuizing, maar binnen een dag of drie moet je echt verbetering zien, anders terug naar de dierenarts.

Voer je ze hetzelfde als ze kregen op hun geboorte-adres? Want verhuizing plus verandering in voer = diarree.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185301562
@Samuel24
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_185301574
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:01 schreef Nederturk het volgende:

[..]

Mijn vorige kittens deden dat wel ja. Misschien lukt het deze niet om daar te komen.. het zijn ook echt 2 bruine opgedroogde balletjes rondon zijn anus. Omdat het niet zo weg te vegen is met warm water ben ik bang dat ik straks een wondje bij zijn danger area veroorzaak ofso :/
Je weet zeker dat het ontlasting is en niet zijn ballen? :D
pi_185302423
quote:
13s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:03 schreef Cat-astrophe het volgende:

Een wasknijper doet dat niet en zorgt voor pijn en stress.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Veelgebruikte methode juist om stress pijnloos te voorkomen.
pi_185302939
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:50 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Veelgebruikte methode juist om stress pijnloos te voorkomen.
https://kattenkenniscentr(...)n-bedwang-te-houden/

Deze critici zetten er hun vraagtekens bij. En bij het onderzoek wat ze bespreken (uitgevoerd door ‘wij van WC-eend’) werd er gebruik gemaakt speciale clips en geen wasknijper.

Je kunt de kat als het ware met het nekvelknijpen verlammen, maar het kopje werkt nog wel dus stress is er absoluut als je dan spannende handelingen gaat verrichten. En pijn, want nekvelknijpen is alleen pijnloos voor jonge kittens.
Wel is het voor jou als baas gemakkelijk want de kat spartelt minder tegen.

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik geen wetenschappelijke bron link. Als jij onderzoeken hebt die juist het tegendeel bewijzen dan lees ik graag mee.
pi_185304367
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 19:11 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

https://kattenkenniscentr(...)n-bedwang-te-houden/

Deze critici zetten er hun vraagtekens bij. En bij het onderzoek wat ze bespreken (uitgevoerd door ‘wij van WC-eend’) werd er gebruik gemaakt speciale clips en geen wasknijper.

Je kunt de kat als het ware met het nekvelknijpen verlammen, maar het kopje werkt nog wel dus stress is er absoluut als je dan spannende handelingen gaat verrichten. En pijn, want nekvelknijpen is alleen pijnloos voor jonge kittens.
Wel is het voor jou als baas gemakkelijk want de kat spartelt minder tegen.

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik geen wetenschappelijke bron link. Als jij onderzoeken hebt die juist het tegendeel bewijzen dan lees ik graag mee.
Mevrouw wcborstel leert op de opleiding tot dierenarts om katten idd niet bij de nekvel te pakken omdat stress en niet natuurlijk bij oudere dieren.
  donderdag 28 februari 2019 @ 23:09:02 #33
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185310091
quote:
13s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:03 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Slecht advies. Moeder doseert haar greep zodat het niet pijnlijk is voor een kitten. Een wasknijper doet dat niet en zorgt voor pijn en stress.
Verder neem ik aan dat het kitten ouder is dan 7 weken en vanaf die leeftijd worden ze nauwelijks meer door moeder rondgesleept. Omdat ze zo zwaar worden dat het pijnlijk wordt.

Niet doen dus.
Ik pak ze soms gewoon bij hun buik net onder hun voorpoten en dan ondersteunen bij de kont. Echter merk ik dat het pakken van hun nekvel effectiever is en ze echt rustiger getild kunnen worden. Hierbij ondersteun in met mijn handen natuurlijk wel weer hun bips zodat de belasting op hun nekvel minimaal gehalveerd wordt. Ze zijn sowieso ook nog maar 700 en 800 gram :p
  donderdag 28 februari 2019 @ 23:13:16 #34
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_185310230
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:05 schreef Cat-astrophe het volgende:
Beter advies: gebruik vochtige babydoekjes.
En eigenlijk horen kittens geen aangekoekte ontlasting te hebben. Ze kunnen zichzelf schoonhouden. Tenzij ze flink diarree hebben, en dat kan altijd na de stress van een verhuizing, maar binnen een dag of drie moet je echt verbetering zien, anders terug naar de dierenarts.

Voer je ze hetzelfde als ze kregen op hun geboorte-adres? Want verhuizing plus verandering in voer = diarree.
Ik weet niet of je het diarree kunt noemen, maar hun ontlasting is wel licht bruin en best dun. Denk het wel eigenlijk. Ze hebben dit nu 2 dagen. Ik geef ze alleen brokken van royal cannin (voor kittens 0-4 maanden) en nat voer van royal cannin. Ik heb van de DA advies gekregen om ze tot 12 weken meerdere keren per dag van dat natvoer te geven zodat ze wat aan kunnen komen. En blijkbaar heeft de fokker ontworm/onvlooi vloeistof gebruikt bedoeld voor katten vanaf 2.5 kg -.-

Dit heeft dus niet goed gewerkt en de kittens hebben wormen zei de DA. Ze zag dat aan hun bolle buikjes. Dus dat ze nu wat diarree hebben hoort erbij. Volgens de DA kan het vanaf nu iig alleen maar beter.
pi_185313695
Probeer het anders even met wat hulp. Iemand die de kitten rustig maar stevig vast houdt, gewikkeld in een dikke handdoek (de kitten, niet de vasthouder) en dan zelf met een washandje lauwwarm water en/of een beetje lauwwarme olie (bv zonnebloemolie, iets neutraals zonder geur/kleur/smaakstoffen enzo zodat het niet vies en/of schadelijk is als ze er aan likken) voorzichtig vegen. Of als wegvegen niet lukt met water/olie even inweken en dan met een vlooienkammetje de viezigheid weg kammen.

Ik vind oppakken of vasthouden in de nek trouwens zelf echt heel onwenselijk voor katten en kittens ouder dan een week of 4-5, dat zou ik nooit doen. Leer ze gewoon wennen aan opgetild worden met een hand onder borst/buik en andere hand onder hun kont.

Hou er ook rekening mee dat ze, als ze slechte dunne/beetje slijmerige ontlasting blijven houden, misschien wel niet alleen wormen maar ook andere parasieten zoals giardia kunnen hebben. In dat geval moet je een specifieke ontworming gebruiken zoals bv panacur. Maar als ze onlangs al ontwormd en ontvlooid en waarschijnlijk ook al gevaccineerd zijn door de dierenarts moet je daar misschien even mee wachten, alles tegelijk is voor die kleine lijfjes ook wel wat veel.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_185333834
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 12:33 schreef Already_in_use het volgende:
_O- _O- _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')